Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

50+ ikäiset: mitkä olivat parhaita valintoja elämässäsi?

Vierailija
19.07.2024 |

Minulla ne olivat:

1. Oikea puolisovalinta (elämä on ollut onnellista ja hyvää)

2. Päätös jäädä kotirouvaksi 45+ iässä (terveys, parisuhde ja ulkonäkö ovat säilyneet hyvinä)

3. Lapsiluku (äitiys alle 30v. ja ei liikaa lapsia liian pienillä ikäeroilla)

Raskaiden ihmisten jättäminen pois elämästä (2 kpl, toinen noista sukulainen)

Voit kertoa myös asioista, jotka olivat vääriä valintoja. Minulla sellainen ehkä oli se, että luotin liikaa työasiassa henkilöön, johon ei olisi kannattanut luottaa. Se viivästi omaa ammatillista kehitystä.

Kommentit (200)

Vierailija
61/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omanlainen elämä. Huolimatta muiden arvostelusta ja ihmettelystä.

Syntymäkaupunkiin jääminen ( Keskisuuri rannikkokaupunk)i. Asunnon osto.

Puolison valinta. Rakkaus.

Lapset. Ja että 2 lasta riittää. Kotiäitiys...oli helppo lapsiperhearki.

Vierailija
62/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on pakko tulla nussimaan sinua kun miehes on poissa kotoa! Nussin sua takaa hyväillen tissejäsi lauon ison satsin syvälle! 

-  Iso Jorma 67 v

Haaveissas vain oon sun, eiks joku sellainen biisi ole olemassa.

Kyllä sä voisit vastata jotain järkevääkin, jos tahdot. Ties vaikka mulla olisi sulle jotain fiksumpaakin kommentoitavaa. En lupaa kuitenkaan. Ap 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Hyvän ja monikäyttöisen ammatin (IT) opiskelu. Ei ollut minkäänlaista esikuvaa eikä kannustusta opiskeluun, mutta lainalla ja iltatöillä opiskeluun satsaaminen kannatti. 

2. Sinnikkyys töiden suhteen, esim tein paljon palkattomia "pskatöitä" harjoitteluina, mutta niiden avulla sain esim opiskelujen ajaksi iltatöitä. Samoin olen sinnikkäästi hakenut satoja työpaikkoja enkä luovuttanut ennen kuin löysin. Sillä hetkellä monet hommat ja haut on tuntuneet turhalta, mutta kokonaisuutena ne ovat johtaneet hyvään tilanteeseen.

3. Suomesta muutto, moninkertaisti tulot ja saavutan taloudellisen vapauden vuoden sisään (= voin elää pääomatulojen varassa jos haluan).

4. Lapsivapaus, pitäisi olla varmaan ekana listalla. En olisi voinut tehdä juuri mitään niitä asioita jotka ovat johtaneet nykyiseen elämääni, jos olisin lisääntynyt. Onneksi ei ikinä houkuttanut millään lailla, ja koko ajatus tuntuu absurdilta; en voisi kuvitellakaan että olisin tehnyt lapsia, huvittavan kauhea ajatuskin! 

Vierailija
64/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten tekeminen. Nyt 55 -vuotiaana olen jo kahden lapsenlapsen mummi. Voih, onko mitään ihanampaa kuin viettää kesäpäivää perheensä kanssa ja lapsenlapsi juoksee kuistilla vetämään mekon helmasta "mummi, mummi, koska paistetaan lettuja?". Ihan kyyneleet valuu poskilla kun tätä kirjoitan. Uskallan sanoa sen ääneen: olen elänyt oikein, kun päätin lapset tehdä.

Vierailija
65/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kouluttautuminen, lasten hankinta, avioero alkoholistimiehestä, elinikäinen liikunnan harrastaminen. Nyt suht hyväkuntoinen, itsellinen ja aktiivinen eläkeläinen. En valita. 

Miksi te naiset kuvittelette, että tuo netissä fantasiointi parantaa elämänlaatuanne? 

Vierailija
66/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se ammatillinen kehitys on kotirouvana ollessa? Siivoojana kehittymistä?

Miksi te palstanaiset vähättelette aina duunareita? Onko se status teille naisille niin hirveän tärkeää? 

Vierailija
67/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka olette jättäytyneet pois työelämästä, millä elätte? Kysyn tätä ihan uteliaisuudesta, en moralisoidakseni. No judgement!

Vierailija
68/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs se ammatillinen kehitys on kotirouvana ollessa? Siivoojana kehittymistä?

Miksi te palstanaiset vähättelette aina duunareita? Onko se status teille naisille niin hirveän tärkeää? 

Hyvä kysymys. Hyvällä duunarilla on mun silmissä korkea status. Siivoustakin on niin monenlaista, sen joka arvostaa itseään, työtään ja ammattitaitoaan kyllä tunnistaa. Itse asiassa voisin mielelläni ruveta siivoojaksi ja olen sitä ehdottanutkin miehelleni, mutta hän pani hanttiin. Koska olisi mennyt miinuksen puolelle ajomatkojen takia. Ap

Vierailija
69/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stockalta irtisanoutuminen 50-vuotiaana tyhjän päälle työttömäksi. Nyt voin hyvin vaikka rahaa onkin toki vähemmän. Stocka muutti väkisin toimenkuvaa, vähensi tunteja, alensi palkkaa ja asiakkaat ja päälliköt olivat päivä päivältä ilkeämpiä.

Vierailija
70/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka olette jättäytyneet pois työelämästä, millä elätte? Kysyn tätä ihan uteliaisuudesta, en moralisoidakseni. No judgement!

Mies elättää. Vaikka teen jonkin verran töitä, tilanne on käytännössä se että mies elättää. Ap

Vierailija
71/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stockalta irtisanoutuminen 50-vuotiaana tyhjän päälle työttömäksi. Nyt voin hyvin vaikka rahaa onkin toki vähemmän. Stocka muutti väkisin toimenkuvaa, vähensi tunteja, alensi palkkaa ja asiakkaat ja päälliköt olivat päivä päivältä ilkeämpiä.

Sen lafkan alamäki oli jyrkkä. Ap

Vierailija
72/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole joten sanon, että ne olisi olleet parhaita (tai ainakin parempia) jotka jostain käsittämättömästä syystä on jättänyt valitsematta joka ikinen kerta. Lisäksi monessa asiassa ei ole edes ollut valinnanvaraa vaan se on ollut tasan yksi vaihtoehto -kelpasi tai ei.

Ja kyllä, olen katkera.

Mitä valintoja nyt on jäljellä? Ap

Ei enää ole kuin yksi eli lähtö oman käden kautta. Sen ajankohta on vielä avoin.

Vierailija
73/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies elättää. Vaikka teen jonkin verran töitä, tilanne on käytännössä se että mies elättää. Ap

Oletko täysin varma, että mies on tyytyväinen järjestelyyn? Ettei tule ikävää yllätystä jossain vaiheessa.

Vierailija
74/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko täysin varma, että mies on tyytyväinen järjestelyyn? Ettei tule ikävää yllätystä jossain vaiheessa.

Joskus voi tulla. Nyt on paras ratkaisu näin.

Vierailija
75/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä ei ole joten sanon, että ne olisi olleet parhaita (tai ainakin parempia) jotka jostain käsittämättömästä syystä on jättänyt valitsematta joka ikinen kerta. Lisäksi monessa asiassa ei ole edes ollut valinnanvaraa vaan se on ollut tasan yksi vaihtoehto -kelpasi tai ei.

Ja kyllä, olen katkera.

Se tasan yksi väärä valinta tai jopa vain ajautuminen ilman minkäänlaista tietoista valintaa just sopivassa kohdassa elämää (nuoruutta) aikaan saa tilanteen, ettei jatkossa ole edes valittavana sellaista itselle aidosti sopivinta ja parasta vaihtoehtoa missään asiassa vaan jäljellä on vain eri tavoin vääriä / huonoja vaihtoehtoja joista ei enää tee edes mieli valita mitään.

Vierailija
76/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50v jäin pois yrittäjyydestä  elän säästöillä ja niiden koroilla ja osingoilla. Mutta en tarvi juuri mitään  muutako ruokaa ja polttoainetta.

Vierailija
77/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kyllä, olen katkera.

Mitä valintoja nyt on jäljellä? Ap

Ei enää ole kuin yksi eli lähtö oman käden kautta. Sen ajankohta on vielä avoin.

Sekin oli valinta, että kirjoitit ketjuuni. Kiitos siitä, sinulla oli annettavaa ketjuunikin. Koska se mitä kirjoitit oli Asiaa. 

Elämällä on huonoja käänteitä, mutta myös hyviä. Sellainen voi olla edessäsi vaikka huomenna. Emme osaa ennustaa tulevaisuutta, vain valintoihin voi vaikuttaa. Useimmat niistä ovat hyvin pieniä ja monet sellaisia, joissa ei ole kovin loistokkaita vaihtoehtoja tarjolla. Kuitenkin ne pienet jutut ovat tärkeimpiä, arjen hyvinvointia.

Mikä olisi sellainen kiva asia, jonka voisit tehdä tänään ja joka on aiemmin parantanut oloasi? Onko sinulla hoitosuhde, jossa voisit puhua elämästäsi ja ajatuksistasi? Tarvitset asioiden läpikäymistä ja muiden erilaisia näkökulmia. Netissä tässä keskustelussa on vaikea antaa kovin paljon muuta kuin pari sanaa ja toivotuksia, vaikka tietty haluaisin antaa sulle jotain arvokkaampaa vastuneeksi viestistäsi kuin pelkkää hyvää tahtoa.

Mutta toivon kuitenkin sulle hyvää perjantaita ja annan lämpöisen virtuaalihalauksen, jos saan sellaisen antaa. Ap 

Vierailija
78/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En, eihän mikään elämässä ole satavarmaa. Ap

Vierailija
79/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne olisi olleet ehdottomasti parhaita ja itselle sopivimpia jotka jäi tekemättä :( Siis just ne mitkä tuntui jotenkin aina niin oikeilta, mutta joista kaikilla omassa lähipiirissä oli just päinvastainen mielipide jota sitten typeränä menin uskomaan.

Nyt kun ajattelen näitä valitsematta jääneitä asioita niin vituttaa ihan huolella, kun tajuan kuinka oikeita ne olisi olleet siinäkin mielessä että elämäni olisi tällä hetkellä monellakin tapaa just sellaista mistä haaveilen joka päivä. Ihan asuinpaikasta lähtien eläisin omaa unelmaelämääni jos vain olisin kuunnellut nuorena itseäni enkä uskonut muiden tietävän paremmin. 

Nuo nuoruuden haaveeni kun ei olleet sellaisia "perusteltavia" edes itselleni, että olisin silloin osannut sanoa sen paremmin syytä kuin seuraustakaan sille miksi se tai tämä kiinnostaa ja tuntuu oikealta. Nyt sitten tietenkin ymmärrän, että kaikki ne valinnat olisi vieneet minua kohti just sitä omannäköistä elämää jota kaipaan päivä päivältä enemmän vaikka se on jo lipunut ulottumattomiin. Ne siis olisi tuoneet elämääni sellaista sisältöä ja tavallaan automaattisestikin sellaisen suunnan jota en vielä tuolloin nuorena edes tiedostanut haluavani ja tarvitsevani.

Vierailija
80/200 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole voinut valita mitään. Olen joutunut tyytymään siihen mitä olen sattunut saamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi