Paljonko tienaat kuukaudessa ja mihin yhteiskuntaluokkaan koet kuuluvasi?
Minä tienaan noin 3000e/kk ja koen kuuluvani alempaan keskiluokkaan.
Kommentit (558)
4200 ja ylempään keskiluokkaan, mutta en oman palkkani takia, joka on melko pieni, vaan ihan muiden asioiden takia. Jossain mielessä kuulun eliittiin.
Tulot vajaa 5000, puolisolla moninkertaisesti. Tunnen kuuluvani ylempään keskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Bruttona 33 100 kruunoa, tohon vuorolisät.
Saan joku 26 tuhatta kruunua käteen kuussa.
Tehdastyöläinen lääkeala.
Työväenluokka.
Asun ruotsissa, mutta selvisi jo varmasti kun kirjotin kruunuista.
Siskoni joka on insinööri, lääkeala niin kuukausipalkka 41 tuhatta kruunua.
4k tienaan ja kait tässä muka keskiluokkaan kuulutaan vaikka rahaa ei ole mihinkään. Vanhassa asunnossa asutaan ja vanhalla romulla ajellaan. Suomalaisten ostovoima... prööt.
Miksi te haluatte tuoda jotain luokkajakoa nykymaailmaan? Juuri äsken ollaan päästy edellisestä ja maailma on ollut vähän parempi ja mahdollistanut tasa-arvoisia juttuja yli luokkarajojen ja antanut yksilöille vapautta tehdä mitä haluaa eikä pakotettu ahtaisiin muotteihin.
Palkka noin 9600 euroa/kk. Katson kuuluvani ylempään keskiluokkaan, tulojen ja akateemisen koulutuksen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
800 e. En koe kuuluvani mihinkään yhteiskuntaluokkaan.
Työttömät ei kuulu yhteiskuntaan muuten kuin että he ovat vain taakaksi muille ihmisille...
Aika moni on kohta.
Ylimpään luokkaan kuuluvat kaikki, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä. Minä ja koko perheemme kuulumme siihen. Rahaa on kaikkeen tarpeellisen. Matkustetaan, kun halutaan. Kulttuuria harrastetaan. Ystäviä on riittävästi. Velkoja ei ole. Ruuasta ei tarvitse pihistellä. Terveitäkin ollaan. Asutaan väljästi.
Kuukaudessa tulee bruttona noin 8000 €/kk, osa pääomatuloja. en usko luokkayhteiskuntaan joten en kuulu mihinkään luokkaan. Olen minä.
Saan käteen vajaa 1800 e. Alimpaan tasoon. Mutta olen onnistunut tekemään hyviä sijoituksia, olen siis yli 50 v ja minulla on 4 velatonta sijoitusasuntoa ja 2 , joihin laitan rahaa joku kk plus oma koti. Elän aika pitkälti kädestä suuhun, eli rahaa ei jää yli, mutta riittää.
3 v päästä loppuu 1 laina. Sitten helpottaa. Tosin en kaipaa rahaa lisää arkeen. Pärjään loistavasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai te luokkanoususta (tai juntit opettajat luokkaretkestä) puhuvat tiedätte että teorioiden mukaan yhteiskuntaluokka on ylisukupolvisesti pysyvä ominaisuus. Ei se tutkintopaperin avulla muutu.
Itse en koe yhteiskuntaluokkani olevan yhtään eri kuin vanhemmillani tai suvulla vaikka ammatti ja elinympäristö on erilaista. Kyllä se tiukassa on.
Kyllä minä koen eron aivan selvästi käydessäni sukulaisten luona. Elämme aivan erilaisessa todellisuudessa, ja yhteisiä puheenaiheita on hyvin vähän. En kuitenkaan varsinaisesti usko luokkiin, olen vaan tehnyt erilaisia valintoja ja elänyt erilaisen elämän kuin he.
Ehkä johtuu sinun sosiaalisista taidoista ja asenteista kanssakäymisen vaikeus. Minulle on täysin luontevaa seurustella yli luokkarajojen. Esim työpaikalla istutaan samassa kahvipöydässä kai
Mulla taas sukulaiset esim. lainaavat kahvipöytäkeskusteluissa MV-lehteä ja kehuvat itseään ylisanoin joten seurustelu on todella vaikeaa enkä enää edes halua tavata heitä ja väitellä vaikkapa m-muuton näkökulmista
Tienaan mitä tienaan. Ei kuulu teille ja olen paljon parempi kuin kukaan teistä!
5.5 k€. Kuulun stressiluokkaan, onneksi ollut 30 v töissä joten voi downshiftata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5000 €/kk ja koen olevani keskivertoa köyhempi. Tiedän että tulojen puolesta en ole. Säästöjäkin jokunen kymmenentuhatta. MUTTA olen ainoa aikuinen taloudessa, huollettavana kaksi teiniä (ja elukoita). "Rikkaudeksi" koen ison, kivan omakotitalon jossa asumme, mutta muuten minulla on aina vähemmän rahaa kuin pariskunnilla vaikka he yksittäin tienaisivat vähemmän. Tämän huomaa esim reissuja suunnitellessa ja siinä mitä voin lapsille mahdollistaa.
Tienaan saman verran, mutta mulla ei ole varallisuutta, myös kaksi teini-ikäistä. Koen olevani köyhä, koska palkasta ei jää asumisen ja muiden menojen jälkeen juuri mitään. Matkusteluun ei ole varaa, jos ostan lapsille kuitenkin säädylliset vaatteet. Olen korkeimmin koulutettu, mutta Suomessa sitä ei juurikaan arvosteta.Tienaan reilu 6000 e/kk, hiljattain tulot nousseet 5300->6000. Olen itse koulutettu, vanhempani eivät, ovat yrittäjiä. Kaksi lasta, vielä melko nuoria. Kuitenkin jo asumisen maksaminen yksin on sellainen paukku että noilla 5300 tuloilla ei osteltu kuin pakolliset eli lapsille hyvät vaatteet. Ei mitään ulkomaanmatkoja, kesälomalla käytin 500e kesälomajuttuihin eli lähimatkoja ilma yöpymisiä. Nyt kun tulot juuri ylittäneet 6000€ pystyn ostamaan ihan vähän extraa kuten uuden repun ja muita vaellustarvikkeita päiväretkille, uudet kesäkengät itselle jne. Nyt kuitenkin seuraavaksi nousee päivähoitomaksu, tulojen nousun hyöty kuitenkin aika pientä. Asutaan tosi ahtaasti Helsingissä, hyvällä alueella kuitenkin. Lapsille joutunut ostamaan hiljattain harrastusvälineitä, ne kyllä tuntuu. Osan olen hommannut käytettynä. Ongelma tulee jos ne välineet tarvitsisi vielä itsellekin, aikuisten maksaa usein enemmän. Aika vaatimattomasti eletään.
Tienaan 10.000 e/kk. Vaimoni on kotiäitinä. Koen, että olemme ylempää keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se menee näin tulotasosta riippumatta:
Alaluokka = työttömät ja tuilla elelevät, rikolliset.
Työväenluokka = työ- ja virkasuhteessa olevat jotka eivät ole johtavassa asemassa.
Keskiluokka = johtavassa asemassa olevat, porvarit, itsenäiset liikkeen- ja ammatinharjoittajat.
Yläluokka = omistava luokka jonka ei tarvitse töitä tehdä elääkseen.No ei nyt ihan. Painotat liikaa sitä johtavaa asemaa. Johtajia on joka paikassa, mäkkörin vuoropäälliköstä siivousfirmaan, ja toisaalta itsenäinen asiantuntijatyö, kuten vaikka lääkärin tai juristin hommat, ovat ylemmän keskiluokan ydintä ihan ilman mitään johtavaa asemaa.
juristi voi toimia pankinjohtajana.
Vierailija kirjoitti:
Palkalla ja yhteiskuntaluokalla nyt ei ole mitään tekemistä toisiinsa, vaan yhteiskuntaluokan määrittelee millainen status sinulla on.
Joku akateeminen tutkija voi kuulua yläluokkaan, vaikka tulot olisi 1500€/kk. Tai yritysjohtaja.
Tai puliukko joka istuu puiston penkillä jolla on tohtorin paperit filosofiasta on suomen kermaa. Meneekö ihan oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan 0 euroa, mutta koen kuuluvani keski-luokkaan.
T. Kotirouva
Mitkä on muut taloutesi tulot?
Eihän tuloilla ole mitään merkitystä, kun puhutaan yhteiskuntaluokasta, vaan millainen on henkilön status.
Jos tarkastelee Suomen yläluokkaa
Esim. Kirsti Herlin oli ikänsä kotirouva ja tulot nolla, mutta mielestäni hän kuuluu yläluokkaan. Sama osalla heidän perillisillä. Harrastavat taidetta ja vapaaehtoistyötä.
Eikös hän ole avioliitossa eli ruokakunnan tulot aikamoiset. samaten hänellä voi olla ties millaisia sijoituksia.
Vierailija kirjoitti:
Kuukaudessa tulee bruttona noin 8000 €/kk, osa pääomatuloja. en usko luokkayhteiskuntaan joten en kuulu mihinkään luokkaan. Olen minä.
Eihän ketkään rikkaat ja hyvätuloiset halua puhua luokkayhteiskunnasta koska he pelkäävät omien tulojensa puolesta.