Olen menossa kyläilemään, mikä neuvoksi kun...?
Tällainen tilanne minulla: olen menossa kyläilemään ystäväni luo, jota en ole tavannut 15:een vuoteen. Ehdotin itse tapaamista hänen luonaan, koska minun on käytännön syistä hieman vaikea majoittaa vieraita. Ehdotin, että olisin kolme yötä, ja tämä tuntuu sopivan hänelle hyvin. Minulla ei ole omaa autoa, joten menen bussilla (matkaa 150 km). Minun varmaan pitäisi viedä jotakin tuliaisia/syötävää, koska kuitenkin viivyn useamman päivän, mutta ystäväni koti sijaitsee paikassa, jossa lähin ruokakauppa on 5 km päässä. Riittäisikö tässä tapauksessa teidän mielestä, että veisin "vain" kukkia, koska ruokaaon vaikea kuljettaa bussissa eikä paikan päälläkään ole mahdollista käydä kaupassa, koska minulle huonojalkaisena tuo 5 km on liian pitkä matka kävellä? Ystävälläni ei ole myöskään omaa autoa (hän käy jalkaisin/polkupyörällä) kauppaostoksensa. Vai miten tuo asia pitäisi ratkaista?
Kommentit (61)
Jos et tiedä mistä isäntäväki tykkää, älä vie mitään. Tämä olisi ainakin minun harras toiveeni kaikille vieraille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukat on turha tuliainen mökille, koska tod.näk sitä luontoa on mökin ympäristössä sen verran, että sieltä löytyy luonnonkukkia maljakkoon.
Käytä se kukkaraha mieluummin tuotteisiin jotka kestävät kuljetuksen, esim leipää, hedelmiä, kasviksia, kahvia ym.
Ja kolme päivää toisen mökillä, vaikkakin kutsuttuna, niin hyvä pokka, jos kehtaa maksattaa ruoat ja juomat toisella. Vaikka olisi kuinka kutsuttu vieras, niin itse en todellakaan kehtaisi mennä tyhjin käsin, tai viedä vaan kahvia ja paketin makkaraa!
Ei tässä minnekkään mökille olla nenossa
Sama asia. Lande ku lande
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö muutaman päivän vierailun aikana osallistua ruokakuluhiin? Eikö isäntäväki tarjoa yleensä vieraille ruoan ja ylläpidon? (en ole Ap)
Enpä kehtaisi ryhtyä vierailtani vaatimaan osallistumista "kuluihin". Eri asia sitten, jos jää viikoiksi kyläilemään.
Kyllä minusta kolme yötä on jo niin pitkä aika, että on aiheellista osallistua. Varsinkin, jos vierailu ei ole vastavuoroista tai vieras on itse kutsunut itsensä.
Ap:n kohdalla ihmettelen, mikä niiden ruokien kuljettamisessa bussilla on hankalaa? Pakkaat ne kylmälaukkuun tai muuhun tukevaan kassiin ja bussin tavaratilaan niin kuin muutkin isommat matkatavarat.
Joko ostat kuivamuonia (ei tarvitse kylmäsäilytystä) tai sitten viet tuliaisiksi edes kaupan lahjakortin.
Miten ajattelit bussipysäkiltä mennä ystävän luo? Pyörän tarakalla? Jos kävelet/ajat taksilla joka tapauksessa tämän välin niin käyt ensin kaupassa ja kuljetat ostokset selkärepussa.
Kysyisin mitä tuon ja veisin ruokaa ehdottomasti.
Kuulostaa myös siltä, että teidän elämäntavat ja syömistottumukset voi olla hyvinkin erilaiset.
Oletko varma, että saat syödyksi sitten? Jos kaverisi on tottunut syömään tomaatin päivässä ja muuten pelkkää kahvia, pärjäätkö samalla? Vai olisiko parempi, että mukanasi olisi ruokakassi, josta voit hyvillä mielin kokata kunnon murkinat molemmille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö muutaman päivän vierailun aikana osallistua ruokakuluhiin? Eikö isäntäväki tarjoa yleensä vieraille ruoan ja ylläpidon? (en ole Ap)
Enpä kehtaisi ryhtyä vierailtani vaatimaan osallistumista "kuluihin". Eri asia sitten, jos jää viikoiksi kyläilemään.
Kyllä minusta kolme yötä on jo niin pitkä aika, että on aiheellista osallistua. Varsinkin, jos vierailu ei ole vastavuoroista tai vieras on itse kutsunut itsensä.
Ap:n kohdalla ihmettelen, mikä niiden ruokien kuljettamisessa bussilla on hankalaa? Pakkaat ne kylmälaukkuun tai muuhun tukevaan kassiin ja bussin tavaratilaan niin kuin muutkin isommat matkatavarat.
Minusta tässä tilanteessa on sitten vain kätevintä kysyä siltä majoittajalta, että mitä toisin kaupasta. Ei summanmutikassa ostaa mitä vauvapalstalla ehdotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ehdotin jo tuota kahvipakettia. Kukat voivat tosiaan kuihtua matkalla, mutta vie jotain kuivaruokia lisäksi sitten vaikka. Hapankorppua esimerkiksi. Onpahan ystävälläsi sitten hätävaraleipää, jos joskus loppuu, vaikkette nyt sitä söisikään.
Kukat eivät tosiaankaan kuihdu kukkakaupan paketissa vesikääreessä 150 km matkalla. Säilytetäänhän kukkapaketteja joskus yönkin yli ennen kuin viedään. Kahvipaketti ja esim. paketti hyviä keksejä mukaan riittää tuliaiseksi kukkien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
On kaksi eri asiaa olla kutsuttuna (ei oo pakko osallistua kuluihin, mutta kohtelias tarjoutuu tuomaan/kaupassa käydessä ostamaan jotain) tai kutsua itse itsensä (kohtelias osallistuu kuluihin).
Just olin kaverilla yötä, kaveri oli sanonute, että saa tulla, mutta itse sitten ehdotin ajankohtaa. Kaupassa käydessä ostin osan aamiaistarpeista (yhteiseen käyttöön ja ylijäämä jäi sinne) ja omat iltapalat, päivällä syötiin ulkona.
ei edes yhtä pv. söisit kaikki ruokailut aamu ilta hänen autottoman piikkiin,milläs hän roudaa yövieraallen ruokaa,millä, hyvä jos itselleen saa. eri asia jos päiväkahvilla piipahdat.
ja onko lounasravintolaa 5km paikkeilla,seisova pöytä, tarttee vähemmän asunnolle mitään. teetät lakanapyykkiä yms. harvinainen tapaaminenkin,siksi ruokakulusi huomioitava. ja mikä tämän toisen rahallinen tilanne on ,sekin huomioitava. ja entäs kaupasta kotiinkuljetus..mieti sitä. ja ei nuukasti,että just sinä pärjäät.emännälle ei jäisi mitään ns tuliaista.
vai kukkia kesällä pitkän matkan linjuriin,johan ne nuupahtaa.
Vierailija kirjoitti:
kyllä jo 3pv on aika pitkä aika. ja entäs sen toisen rahatilanne. eri asia max yksi yö, siltikin kivat tuliaiset,ja ei olla tavattukaan 15 v,eri asia kun viikkokamu piipahtaa päiväpannarilla joskus.ostoskassit painaakin jo yksinelävälle,saati kahdelle hakea. tölkit painaa, jne .entäs ottaa huomioon vieraan mieltymyksiö. jos itse ei syö esim. leikkeleitä tai mitä kaikea laatua pitää ollakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä täältä kyselemään, kysy ystävältäsi (jota et ole tavannut 15 vuoteen!)
Merkillinen ystävyys, mutta kullakin tapansa.
Kuinka niin "merkillinen ystävyys"?
kun et uskalla tai suutas auki miten raha ja ruokapolitiikka hoidetaan nyt sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse kutsunut itsensä. On outoa, jos ystävä ei ole 15 vuoteen kutsunut eikä ap:kaan kutsu luokseen, vaan on itse ehdottanut sinne menoa.
joo on outo tapaus,taitaa valehdella tai muuten outo tyyppi-tyypit. eri asia jos ulkomaillaasuis,niin toi 15v näkemättä voisi kuulostaa että ehkä,silloinkin se toinen kävisi ehkä toisen luona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin itse juuri muutaman yön ystävän luona. Käytiin yhdessä kaupassa, eikä ystävä suostunut ottamaan rahaa vastaan, koska käytännössä söin vai osani siitä mitä he muutenkin olisivat syöneet. Yhtenä iltana vein hänet kiitokseksi ravintolaan ja tarjosin hänelle ruuat, niin tuli itselle parempi mieli ja olo että ollaan jokseenkin sujut.
oot fiksu,just noin. esim. seisovasta pöydästä ei paljoa tarvitse maksaa tai pitsakin,että voi edullisemminkin huomioida ja emännän vapaa pv,ei tarvitse hääriä kyökissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en mene tyhjin käsin minnekään. Vaikka olen pyöratuolissa.
Tarkoititko, että kukat eivät riitä tuliaisiksi?
kukat ok -yhdelle päiväkahville. synttärikukat tms päivätervehdys
Ehdottomasti pitää viedä ruokaa kolmen päivän vierailulle. Ei mitään kukkia. Kylmäkasseissa voi kuljettaa ruokaa. Ja useampi kahvipaketti, leipää, keksipaketteja, pullaa ym menee ihan tavallisessa kassissa.
Vierailija kirjoitti:
Käy siellä kaupassa ja kulje nyt tämän kerran taksilla.
meno bussilla ja tulo kassien kanssa taksilla oven eteen
Joku jo ehdotti tuliaisiksi 50 euron lahjakorttia kauppaan, jota majoittaja voisi myöhemmin käyttää. Minusta se on hyvä idea.
Toinen vaihtoehto olisi hyvä juusto, sen kanssa keksejä ja vaikka viikunahilloa sekä jotain hedelmiä. Kypsytetty juusto ei ole moksiskaan bussimatkasta.
Markettikukat on nuuka kiitos kolmen yön vierailusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita ja kysy.
Viini ja juustoja?Tarjoa ystävällesi ruoka ravintolassa, kun varmaan poistutte kotoa kumminkin.
Ei tule lähdettyä ravintolaan. On liian kaukana. Ystäväni koti sijaitsee maaseudulla ja lähellä on vain pieni kyläkauppa. Ravintolat ja kaupunki ovat 50 km päässä.
no eiks se kauppias voi tuoda kotiin. palvelua hoi. tai onko jokin kotiavustaja jola auto joka muutenkin käy hoitamassaasioita. tuttu ,naapuri joka voisi auttaa korvausta vastaan
Ei näitä iänikuisia kahvipaketteja joille pitää väkisin keksiä käyttöä. Ellet sitten varmasti tiedä että toinen tykkää