Olen menossa kyläilemään, mikä neuvoksi kun...?
Tällainen tilanne minulla: olen menossa kyläilemään ystäväni luo, jota en ole tavannut 15:een vuoteen. Ehdotin itse tapaamista hänen luonaan, koska minun on käytännön syistä hieman vaikea majoittaa vieraita. Ehdotin, että olisin kolme yötä, ja tämä tuntuu sopivan hänelle hyvin. Minulla ei ole omaa autoa, joten menen bussilla (matkaa 150 km). Minun varmaan pitäisi viedä jotakin tuliaisia/syötävää, koska kuitenkin viivyn useamman päivän, mutta ystäväni koti sijaitsee paikassa, jossa lähin ruokakauppa on 5 km päässä. Riittäisikö tässä tapauksessa teidän mielestä, että veisin "vain" kukkia, koska ruokaaon vaikea kuljettaa bussissa eikä paikan päälläkään ole mahdollista käydä kaupassa, koska minulle huonojalkaisena tuo 5 km on liian pitkä matka kävellä? Ystävälläni ei ole myöskään omaa autoa (hän käy jalkaisin/polkupyörällä) kauppaostoksensa. Vai miten tuo asia pitäisi ratkaista?
Kommentit (61)
Ehkä tiedustelet asiaa ystävältä? Ehdotat vaikka, että käytte kaupassa taksilla/bussilla kun olet mennyt sinne? Ystävä sitten varmasti kertoo, jos hänelle on ok rahdata enemmän ruokaa fillarilla. Monestikaan tuollaisille reippaille ihmisille ei ole ongelma tuoda esim. parilla kertaa vähän isompi satsi. Yksi vieras on kuitenkin eri asia, kuin iso perhe vierailulla.
Soita sille ystävällesi etukäteen ja kysy, miten menetellään ruokapuolen kanssa. Vietkö jotain helposti kannettavaa mukanasi, vai miten pitäisi toimia.
Vie kukkien lisäksi kahvipaketti. Ehkä käytte vierailun aikana ystäväsi kanssa kaupassa, niin voit osallistua ruokakuluihin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kolme yötä tuntemattoman luona on paljon. Kuulostaa nololta hyväksikäytöltä mennä ilman kunnon tuliaisia. Käyt kaupassa vaikka taksilla, jos bussilla ei voi viedä ruokakassia.
Ei hän ole tuntematon, vaan hän on pitkäaikainen ystäväni. Emme ole nähneet toisiamme pitkään aikaan, mutta olemme olleet yhteydessä puhelimitse ja internetin kautta aktiivisesti nämä vuodet.
Mitä sitä täältä kyselemään, kysy ystävältäsi (jota et ole tavannut 15 vuoteen!)
Merkillinen ystävyys, mutta kullakin tapansa.
Pitääkö muutaman päivän vierailun aikana osallistua ruokakuluhiin? Eikö isäntäväki tarjoa yleensä vieraille ruoan ja ylläpidon? (en ole Ap)
Enpä kehtaisi ryhtyä vierailtani vaatimaan osallistumista "kuluihin". Eri asia sitten, jos jää viikoiksi kyläilemään.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä täältä kyselemään, kysy ystävältäsi (jota et ole tavannut 15 vuoteen!)
Kuinka niin "merkillinen ystävyys"?
Puhumalla tuostakin selviää. Selität hänelle tilanteen ja kysyt, miten olisi järkevää toimia, että saadaan teidät molemmat ruokittua.
Kukat kuolee matkalla. Vie leipää, juustoa, leikkelettä, keksejä, pullaa, tomaatteja ja kermapurkki, kahvipaketti ilman muuta.
Jos hänen on vaikea käydä kaupassa niin mitä syötte?
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö muutaman päivän vierailun aikana osallistua ruokakuluhiin? Eikö isäntäväki tarjoa yleensä vieraille ruoan ja ylläpidon? (en ole Ap)
Enpä kehtaisi ryhtyä vierailtani vaatimaan osallistumista "kuluihin". Eri asia sitten, jos jää viikoiksi kyläilemään.
Ap on itse kutsunut itsensä. On outoa, jos ystävä ei ole 15 vuoteen kutsunut eikä ap:kaan kutsu luokseen, vaan on itse ehdottanut sinne menoa.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse juuri muutaman yön ystävän luona. Käytiin yhdessä kaupassa, eikä ystävä suostunut ottamaan rahaa vastaan, koska käytännössä söin vai osani siitä mitä he muutenkin olisivat syöneet. Yhtenä iltana vein hänet kiitokseksi ravintolaan ja tarjosin hänelle ruuat, niin tuli itselle parempi mieli ja olo että ollaan jokseenkin sujut.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa omituinen.
Vierailija kirjoitti:
Kukat kuolee matkalla. Vie leipää, juustoa, leikkelettä, keksejä, pullaa, tomaatteja ja kermapurkki, kahvipaketti ilman muuta.
Ei hänen ole vaikea käydä kaupassa. Matkaa on 5km ja hän pyöräilee tai kävelee. Itselläni on huono kunto enkä jaksa kävellä tuollaista matkaa enkä varmaan pyöräilläkään. Aika vähän tulee käytyä missään niin sen vuoksi kyselin tällaista "protokollaan" liittyvää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on itse kutsunut itsensä. On outoa, jos ystävä ei ole 15 vuoteen kutsunut eikä ap:kaan kutsu luokseen, vaan on itse ehdottanut sinne menoa.
Ei ole tullut käytyä, koska nykyisin voi yhteyttä pitää puhelimitse ja netin kautta. Jotekin korkea kynnys molemmilla lähteä kyläilemään. Nuorena tuli matkusteltua paljonkin, mutta nyt kun ikää enemmän niin ei vaan saa itsestään irti, että lähtisi tai kutsuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hänen ole vaikea käydä kaupassa. Matkaa on 5km ja hän pyöräilee tai kävelee. Itselläni on huono kunto enkä jaksa kävellä tuollaista matkaa enkä varmaan pyöräilläkään. Aika vähän tulee käytyä missään niin sen vuoksi kyselin tällaista "protokollaan" liittyvää asiaa.
No sitten annat hänen raahata sinulle ruokaa viiden kilometrin päästä ja menet käsiä heilutellen jonkun kuihtuneen puskan kanssa.
En kehtaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kukat kuolee bussimatkalla niin kyllä kerma ja juustokin kesällä härskiinyvät helposti.
Minä en mene tyhjin käsin minnekään. Vaikka olen pyöratuolissa.
Ehdotin jo tuota kahvipakettia. Kukat voivat tosiaan kuihtua matkalla, mutta vie jotain kuivaruokia lisäksi sitten vaikka. Hapankorppua esimerkiksi. Onpahan ystävälläsi sitten hätävaraleipää, jos joskus loppuu, vaikkette nyt sitä söisikään.
Vierailija kirjoitti:
Minä en mene tyhjin käsin minnekään. Vaikka olen pyöratuolissa.
Tarkoititko, että kukat eivät riitä tuliaisiksi?
Kolme yötä tuntemattoman luona on paljon. Kuulostaa nololta hyväksikäytöltä mennä ilman kunnon tuliaisia. Käyt kaupassa vaikka taksilla, jos bussilla ei voi viedä ruokakassia.