Miten laihtua, kun on subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta eli ei lääkitystä
Tässäpä ongelman ydin. Paino on nyt 75 kiloa ja pituus 168 cm.
On juuri todettu tämä kilpirauhasen vajaatoiminta eli TSH oli 5,67 ja T4 oli just normaalilla puolella siellä viiterajan alapäässä.
Myös paha raudanpuute myös.
Menin siis lääkäriin, kun paino vain nousi ja nousi, vaikka söin tosi vähän sekä turposin. Paino on ollut nelisen vuotta sitten 65 kg.
Nyt olen ollut kuukauden rautakuurilla, mutta paino ei hievahda mihinkään. Turvotus on kyllä nyt helpottanut.
Rautakuurin pitäisi kai parantaa tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Syön oikeasti melkok vähän, siis siten, että normaali ihminen kyllä laihtuisi.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Eli pystyykö laihtumaan tässä olotilassa? Vai pystyykö laihtumaan vain, jos syö jugurtin ja omenan per päivä?
Kroppa vaihtaa paastoaineenvaihdunnalle, eli et laihdu.
Mullakin oli samat ongelmat ja rautainfuusio ei auttanut painoon tai järkyttäviin turvotuksiin yhtään mitään. Väsymykseen ja lihaskipuihin sekä hengenahdistukseenkin vain hetkellisesti. Nuo ja muut lukuisat ongelmat voinnissa lähti parantumaan vasta tyroksiinilla. Vaihda lääkäriä, jos ei kirjoita lääkettä. Turhaan kärsit.
Vierailija kirjoitti:
Niin, johtuuko kilpirauhasen vajaatoiminta raudanpuutteesta vai raudanpuute kilpirauhasen vajaatoiminnasta?
Minulla oli luultavasti kyse jälkimmäisestä. Raudanpuute (ferritiini alle 10) huomattiin vuosi sen jälkeen kun todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Raudat pysyvät nykyään kohdillaan, kun kilpirauhasen vajaatoiminta on saatu lääkityksellä hallintaan. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti ongelmia suoliston kanssa, ruoka ei sulanut kunnolla eikä varmaan sitten rautakaan imeytynyt kunnolla. Myös kuukautiset olivat runsaammat niihin aikoihin.
Jokin linkki raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan välillä on, mutta kumpi aiheuttaa/pahentaa kumpaa?
Luulen, että ap tarvitsisit lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tuletko sen koskaan saamaan on sitten eri juttu.
Mä epäilen, että mulla sama juttu. Vajiksen myötä tuli paljon suolisto ja vatsavaivoja. Olen lukenut ulkomaisia artikkeleita tähän liittyen ja selvisi, että vajaatoiminnalla vatsa ei välttämättä pysy tarpeeksi happoisena. Siksi turvottaa, ravintoaineet sulaa ja imeytyy huonosti ja saattaa tulla suolisto-ongelmia, kuten sibo. Mulla on auttanut suolahappo+pepsiini ravintolisänä isomman aterian yhteydessä. Nyt on alkanut rauta-arvotkin nousemaan, kun on vatsahappoja enemmän auttamassa ruuan sulamista.
Siis voinko syödä kilpirauhaslääkettä niin kauan kunnes rauta on korjattu?
Mitä, jos kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu vain raudanpuutteesta? Miten sitten tietää, milloin paranee, jos vetää sekä tyroksiinia että rautaa?
Suolahappo-pepsiini, mikä tuotemerkki?
Vierailija kirjoitti:
Siis voinko syödä kilpirauhaslääkettä niin kauan kunnes rauta on korjattu?
Mitä, jos kilpirauhasen vajaatoiminta johtuu vain raudanpuutteesta? Miten sitten tietää, milloin paranee, jos vetää sekä tyroksiinia että rautaa?
Kilpirauhas- ja rauta-arvoja pitää seurata säännöllisesti, kunnes ne ovat kohdallaan. Sen jälkeen riittää harvemmat kontrollit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uskotteko itsekään selityksiänne?
se kilpirauhanen mitään energiaa tuota, vaan kaikki läski mätetään suusta alas.
Olet väärässä. Kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta oikeasti lihottaa, koska se hidastaa aineenvaihduntaa. Tästä on runsaasti tutkimustuloksia. Ongelma on siinä, että kun kerran on vajaatoiminnan takia lihonut, kilpirauhasarvojen korjaaminen lääkityksellä oikealle tasolle ei silti laihduta takaisin. Se voi pysäyttää lihomisen, mutta se ei laihduta (rikä sen kuulukaan, koska arvothan korjataan normaaleiksi, ja silloin aineenvaihduntakin on normaalia ja paino pysyy tasaisena. Arvoja ei ylikorjata, mikä voisi aiheuttaa laihtumistakin (useiden ikävämpien oireiden ohella)
Jep jep
sori vaan, mutta se energia tulee edelleenkin suusta alas mätettynä.
Et selvästi tiedä asiasta mitään. Ap koita saada lääkitys käy endolla vaikka y.puolella.
Vierailija kirjoitti:
Suolahappo-pepsiini, mikä tuotemerkki?
Mulla on puhdistamon. Se on tujuin, mutta mulla ei muista ollut apua, kun vissiin niin vähähappoinen maha.
Mene oikealle lääkärille eli endokrinologian erikoislääkärille. Sinulla pitäisi olla tyroksiinilääkitys noilla labra-arvoilla. Kun itselläni oli yhdessä vaiheessaarvot tuota luokkaa, niin erikoislääkäri soitti perään heti tulokset saatuaan huolestuneena, että mikä tilanne, että voin varmaan tosi huonosti. Lisättiin tyroksiinia heti.
Tyrosiini. Luontaistuotekaupoista löytyy Solgar merkistä. Suosittelen. Kannattaa myös tsekata saatko tarpeeksi, liian vähän vai liikaa jodia ruokavaliostasi. Finelin sivuilta näkee ruoka-aineiden jodipitoisuuden. Seleenin saanti on myös tärkeä kilpirauhasen toiminnalle. Mutta muista liika jodi ja seleeni on myös huono kilpirauhasen toiminnalle.
Berocca auttaa lisäämään aineen vaihduntaa.Apteekista.Samoin mustaherukka mehu tiiviste ja hunaja.Rautaa saa pinaattikeitosta ja päärynästä.B vitamiinit lisää aineen vaihduntaa.Kilpirauhaseen vaikuttaa suola jodi ja jodia voi ostaa apteekista.
Muistakaa ap ja muutkin kuitenkin se, että luontaistuotteilla ja vitamiinilisillä voi olla haitallisia yhteisvaikutuksia joko keskenään tai lääkkeiden kanssa. Siksi niiden kanssa täytyy käyttää järkeä, eikä lapata suuhun kaikkea mitä joku keksii ehdottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mene oikealle lääkärille eli endokrinologian erikoislääkärille. Sinulla pitäisi olla tyroksiinilääkitys noilla labra-arvoilla. Kun itselläni oli yhdessä vaiheessaarvot tuota luokkaa, niin erikoislääkäri soitti perään heti tulokset saatuaan huolestuneena, että mikä tilanne, että voin varmaan tosi huonosti. Lisättiin tyroksiinia heti.
Kävin siis yksityisellä sisätautilääkärillä sekä terveysasemalla. Arvoja vain seurataan nyt ensin, katsotaan, auttaako rauta.
Molemmista paikoista sanottiin, että ei tällaisilla arvoilla aloiteta lääkitystä, vaan tilannetta seurataan ensin ja mun pitää vetää rautaa ym.
ap
Niin sitä ihmettelen, ,että jos nyt aloitettaisiinkin se kilpirauhaslääkitys ja vetäisin yhä sitä rautaa, niin mistä silloin tietäisin, että kilpirauhaseni toimisikin ilman sitä kilpirauhaslääkitystä? Siis sen jälkeen kun rauta olis saatu ylös. Koska jos tämä kilpirauhanen korjaantuu joskus vuoden kuluttua, kun rauta on saatu ylös.
Pitäiskö sit lopettaa se kilpirauhaslääkitys ja katsoo, miten oma keho toimii ilman sitä vai?
Vierailija kirjoitti:
Tyrosiini. Luontaistuotekaupoista löytyy Solgar merkistä. Suosittelen. Kannattaa myös tsekata saatko tarpeeksi, liian vähän vai liikaa jodia ruokavaliostasi. Finelin sivuilta näkee ruoka-aineiden jodipitoisuuden. Seleenin saanti on myös tärkeä kilpirauhasen toiminnalle. Mutta muista liika jodi ja seleeni on myös huono kilpirauhasen toiminnalle.
Mulla on tässä ostettuna NutriWorks L-Tyrosiini, oon sitä uskaltanu vasta pari kertaa ottaa, kun en oo oikein tienny, että onko hyväksi.
Vedän siis sitä Bioteekin Kilpirauhanen -lisäravinnetta, siinä on kaikenlaista mm. just jodi, seleeni, sinkki jne.
ap
Käy Kilpirauhasyhdistyksrn sivuilla, sieltä hyvää tietoa kilpparin vajaatoiminnasta. Olen sairastanut 31vuotta ja syönyt lääkettä säännöllisesti. Tautiin kuuluu monenlaista oireilua, ja ikävä kyllä tetveykeskusten lääkärit tuntevat tautia huonosti. Yleensä lääkitys on lopun ikää kestävä. Sen kanssa pärjää kunhan on armollinen itselleen.
B 12 vitamiini ja d- tietysti. Jodia tarpeeksi " koita saada lääke kokeiluun. Silläkin selviää onko apua. Potilaan oireita kuunnella. Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
B 12 vitamiini ja d- tietysti. Jodia tarpeeksi " koita saada lääke kokeiluun. Silläkin selviää onko apua. Potilaan oireita kuunnella. Tsemppiä
Joo, B12 ja D-vitamiini käytössä.
Menen syksyllä testeihin, katsotaan, mikä tilanne on, mihin suuntaan on menny ja mitä lääkäri sit sanoo
ap
Ap, sä et ole mitenkään merkittävän ylipainoinen. Oikeasti kannattaa keskittyä nyt veriarvojen parantamiseen. Älä ala nyt nipistellä syömisessä vaan nimenomaan keskity syömään monipuolisesti ja ravintorikkaasti. Noi rautavalmisteet ei välttämättä imeydy kunnolla, sitä rautaa voisi yrittää saada ruuastakin enemmän.
Kunhan sun veriarvot on taas kunnossa, voit sitten alkaa miettiä laihduttamista. Se on sitten helpompaakin. Painosta stressaaminen nyt ei tee hyvää mielelle eikä keholle ja laihduttaminen voi sotkea kroppaa entistä enemmän, jolloin parantumiseenkin menee kauemmin aikaa, jopa vuosia. Ajattele, että tämä ylipaino ja tämä väsymys ja huonovointisuus on vain väliaikaista ja se menee ohi. Sitä paitsi ei ole mikään maailmanloppu vaikket ylipainosta pääsisikään eroon, kun sitä on niin vähän ja kerrot näyttäväsikin suht normaalipainoiselta.
Itse sain aikoinaan nopeasta ja turhasta (siis normaalipainon sisällä) laihduttamisesta kilpirauhasen vajaatoiminnan, mistä seurasi sitten lihomista ja ties mitä masennusta ja oireita, matalaa ferritiiniä. Sain lääkityksen mutta en laihtunut helposti ja asia vaivasi, mikä johti erilaisiin syömishäiriöihin. Lopulta iski osteoporoosi ja sappikivetkin, joiden takia sappirakkokin pitää loppuvuodesta leikata. Ja kaiken tämän olen siis itse itselleni aiheuttanut, koska halusin olla hoikempi. Joudun loppuelämäni vahtaamaan syömisiäni enkä enää koskaan tule olemaan hoikka.
Malta siis mielesi, keskity terveyteen, laihdutuksen aika on myöhemmin.
L-tyrosine(tyrosiini) lisäravinne Solgarilta. Suosittelen kokeilemaan. Toimi hyvin.
Vaihda lääkäriä. Kilpirauhasen vajaatoiminnalla on lukuisia haittavaikutuksia. Arvoja pitää seurata !