Miten laihtua, kun on subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta eli ei lääkitystä
Tässäpä ongelman ydin. Paino on nyt 75 kiloa ja pituus 168 cm.
On juuri todettu tämä kilpirauhasen vajaatoiminta eli TSH oli 5,67 ja T4 oli just normaalilla puolella siellä viiterajan alapäässä.
Myös paha raudanpuute myös.
Menin siis lääkäriin, kun paino vain nousi ja nousi, vaikka söin tosi vähän sekä turposin. Paino on ollut nelisen vuotta sitten 65 kg.
Nyt olen ollut kuukauden rautakuurilla, mutta paino ei hievahda mihinkään. Turvotus on kyllä nyt helpottanut.
Rautakuurin pitäisi kai parantaa tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Syön oikeasti melkok vähän, siis siten, että normaali ihminen kyllä laihtuisi.
Kommentit (143)
Otan perinteisen raudan 50 mg tyhjään mahaan ja syön vasta noin 3-4 h kuluttua siitä.
Päivällä otan tuon Sideral Forte 30 mg, joka hajoaa ilmeisesti vasta maksassa, eikä syömisiä tartte sen suhteen katsoa. Sitten vielä otan sitä rautasuihketta, jonka raudan pitäisi imeytyä suun limakalvoilta. Mulla on siis kolme eri reittiä tavallaan nyt käytössä tossa raudan imeytymisessä ja tuotteissa, siis koska haluan maksimoida kaiken. Eli suolisto, maksa ja suun limakalvot.
Hedelmiä ei kai voi liikaa syödä, koska tuo heikentynyt sokerinsieto.
Mutta siis tuosta raudan määrästä on niin ristiriitaista tietoa, just tota, että joka toinen päivä vain, muuten ei imeydy tai älä ota liikaa, toisaalla taas sanotaan, että vedä niin paljon kuin pystyt (eli 200-300 mg) ja joka päivä.
ap
Jodi, Seleeni, sinkki ja D-vitamiini ovat tärkeitä kilpirauhasen toiminnalle. Niitä tulee saada tarpeeksi. Ei kuitenkaan missään nimessä liikaa. Jodin määrä on tärkeä olla kohdallaan. En suosittele jodi ravintolisiä. Sitä on helppo saada riittävästi ruokavaliosta. Raudanpuute vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan. Stressi myös nostaa kilpirauhasarvoja.
Tyrosiini on sellainen luontaistuote, jolla on monille positiivisia vaikutuksia. Inositoli voi olla myös hyvä. Niistä voi olla apua kilpirauhasen toiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Jos vain syö vähemmän?
En oikeasti syö paljoa. Nyt oon syöny suurimmaksi osaksi 3 kertaa päivässä eli kunnon aamupalan, sitten kunnon päivällisen ja sit iltapalan.
Ja siten, että nälän tunne tulee noin 4-5 h kuluttua edellisestä syömisestä. Yritän tällä hillitä sitä, että insuliini ois jatkuvasti tapissa. Annan elimistön rauhoittua ja yritän syödä harvemmin.
ap
Olet yli 40 v. 168/75, öö minusta sinun ei tulisi kovasti edes laihduttaa jos ferritiinikin on alhainen. Elämässä varmasti muutakin stressiä ja kiirettä joten jos energiat vielä tiputtaa minimiin niin onko se mielekästä sekään. BMI on toki yksi mittari mutta jos yhtään olet liikunnallinen niin tuo paino ei ole mitenkään kauhean iso! Entäs jos yrität pitää sen tuossa lukemassa ja lisäät liikuntaa, saisit terveyttä muutoin kuntoon ja sitten mietit dieettejä jne keinoja painon tiputukseen. Painonhallinnassa yksi voisi olla pätkäpaasto?Mitä vähemmän pudotettavaa, sitä tiukemmassa. Yleensä keski-iässä paino hieman nousee jo hormonaalisista syistä. Luulen että olet oikein näpsäkkä kokonaisuus ja tosiaan urheilulla, ulkonäköön muuten panostamalla ja terveyteen keskittymällä pääset toivottavasti painostressistä. Tuosta berberiinistä ei ole kokemusta,kiinnostaisi kokeilla koska oma aineenvaihdunta myös hidastunut paljon kun täytin 40. Nesteet kertyy myös kehoon kierron mukaan ja paino heittelee hurjastikin, oiskohan estrogeenistä apua.. tsemppiä!
Niin, johtuuko kilpirauhasen vajaatoiminta raudanpuutteesta vai raudanpuute kilpirauhasen vajaatoiminnasta?
Minulla oli luultavasti kyse jälkimmäisestä. Raudanpuute (ferritiini alle 10) huomattiin vuosi sen jälkeen kun todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Raudat pysyvät nykyään kohdillaan, kun kilpirauhasen vajaatoiminta on saatu lääkityksellä hallintaan. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti ongelmia suoliston kanssa, ruoka ei sulanut kunnolla eikä varmaan sitten rautakaan imeytynyt kunnolla. Myös kuukautiset olivat runsaammat niihin aikoihin.
Jokin linkki raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan välillä on, mutta kumpi aiheuttaa/pahentaa kumpaa?
Luulen, että ap tarvitsisit lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tuletko sen koskaan saamaan on sitten eri juttu.
Vierailija kirjoitti:
Jodi, Seleeni, sinkki ja D-vitamiini ovat tärkeitä kilpirauhasen toiminnalle. Niitä tulee saada tarpeeksi. Ei kuitenkaan missään nimessä liikaa. Jodin määrä on tärkeä olla kohdallaan. En suosittele jodi ravintolisiä. Sitä on helppo saada riittävästi ruokavaliosta. Raudanpuute vaikuttaa myös kilpirauhasen toimintaan. Stressi myös nostaa kilpirauhasarvoja.
Tyrosiini on sellainen luontaistuote, jolla on monille positiivisia vaikutuksia. Inositoli voi olla myös hyvä. Niistä voi olla apua kilpirauhasen toiminnalle.
Jodista sanotaan, että nykyään sitä ei moni saa tarpeeksi, kun moni vähentää ruokavaliosta suolaa.
Kuulemma Japanissa saavat mielettömästi jodia ruokavaliostaan, eikä siitä tule mitään pahempia oireita heille kai.
Vierailija kirjoitti:
Olet yli 40 v. 168/75, öö minusta sinun ei tulisi kovasti edes laihduttaa jos ferritiinikin on alhainen. Elämässä varmasti muutakin stressiä ja kiirettä joten jos energiat vielä tiputtaa minimiin niin onko se mielekästä sekään. BMI on toki yksi mittari mutta jos yhtään olet liikunnallinen niin tuo paino ei ole mitenkään kauhean iso! Entäs jos yrität pitää sen tuossa lukemassa ja lisäät liikuntaa, saisit terveyttä muutoin kuntoon ja sitten mietit dieettejä jne keinoja painon tiputukseen. Painonhallinnassa yksi voisi olla pätkäpaasto?Mitä vähemmän pudotettavaa, sitä tiukemmassa. Yleensä keski-iässä paino hieman nousee jo hormonaalisista syistä. Luulen että olet oikein näpsäkkä kokonaisuus ja tosiaan urheilulla, ulkonäköön muuten panostamalla ja terveyteen keskittymällä pääset toivottavasti painostressistä. Tuosta berberiinistä ei ole kokemusta,kiinnostaisi kokeilla koska oma aineenvaihdunta myös hidastunut paljon kun täytin 40. Nesteet kertyy myös kehoon kierron mukaan ja paino heittelee hurjastikin, oiskohan estrogeenistä apua.. tsemppiä!
Toki elämässä on stressiä ja paljon onkin. Näytän kyllä melko normaalilta peilistä eikä minua ikinä kuvailla edes lihavaksi. Pätkäpaastoa jo teen siten, että yritän syödä kunnon ateriat ja pitää mahdollisimman pitkän tauon ruokaiujen välissä siten, etten pistä mitään muuta suuhuni kuin vettä.
Mulla siis turposi jalat ja naama koko ajan mielettömän paljon, siksi meninkin lääkäriin, jossa sitten todettiinkin just tää kilpirauhanen ja raudanpuute ym.
Estrogeeni-geeliä pienimmällä annoksella (1 pumppaus per päivä) kokeilin gynen kautta muutaman kuukauden, mutta se oli katastrofi, aloin vuotamaan hallitsemattomasti viikkotolkulla ja turposin vielä enemmän. Gyne sanoi, että ei mulla todellakaan olekaan sitten vielä esivaihdevuodet, vaan mun oireet johtuivatkin tästä kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja raudanpuutteesta. Nimittäin kaikissa noissa on samat oireet.
Eka menin gynelle siis ja sitten vasta toiselle lääkärille. Gyne ohjeisti heti lopettamaan estrogeenin, sillä oma kehoni sitä tuottaa vielä ja näköjään liikaakin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Niin, johtuuko kilpirauhasen vajaatoiminta raudanpuutteesta vai raudanpuute kilpirauhasen vajaatoiminnasta?
Minulla oli luultavasti kyse jälkimmäisestä. Raudanpuute (ferritiini alle 10) huomattiin vuosi sen jälkeen kun todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta. Raudat pysyvät nykyään kohdillaan, kun kilpirauhasen vajaatoiminta on saatu lääkityksellä hallintaan. Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheutti ongelmia suoliston kanssa, ruoka ei sulanut kunnolla eikä varmaan sitten rautakaan imeytynyt kunnolla. Myös kuukautiset olivat runsaammat niihin aikoihin.
Jokin linkki raudanpuutteen ja kilpirauhasen vajaatoiminnan välillä on, mutta kumpi aiheuttaa/pahentaa kumpaa?
Luulen, että ap tarvitsisit lääkityksen kilpirauhasen vajaatoimintaan. Tuletko sen koskaan saamaan on sitten eri juttu.
Siis sen verran olen tutkinut asiaa, että raudanpuute voi aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan.
Ja kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kehossa sen, että otettu rauta ei imeydy niin hyvin. Eli aika pirullinen kierre joutua tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Otan perinteisen raudan 50 mg tyhjään mahaan ja syön vasta noin 3-4 h kuluttua siitä.
Päivällä otan tuon Sideral Forte 30 mg, joka hajoaa ilmeisesti vasta maksassa, eikä syömisiä tartte sen suhteen katsoa. Sitten vielä otan sitä rautasuihketta, jonka raudan pitäisi imeytyä suun limakalvoilta. Mulla on siis kolme eri reittiä tavallaan nyt käytössä tossa raudan imeytymisessä ja tuotteissa, siis koska haluan maksimoida kaiken. Eli suolisto, maksa ja suun limakalvot.
Hedelmiä ei kai voi liikaa syödä, koska tuo heikentynyt sokerinsieto.
Mutta siis tuosta raudan määrästä on niin ristiriitaista tietoa, just tota, että joka toinen päivä vain, muuten ei imeydy tai älä ota liikaa, toisaalla taas sanotaan, että vedä niin paljon kuin pystyt (eli 200-300 mg) ja joka päivä.
ap
Ristiriitaisuus johtunee siitä, että raudansieto on niin yksilöllistä. Toiset pystyvät ongelmitta vetämään suuret määrät rautaa, toisten vatsa ei siedä tippaakaan. Jos rauta aiheuttaa pahoja suolisto-ongelmia, on ihan loogista, että silloin sen ja kaiken muunkin imeytyminen ei tapahdu optimaalisesti, jolloin on järkevämpää antaa suoliston levätä joka toinen päivä. Toisaalta on myös makuasia, haluaako raudat nopeasti ylös yhdellä tujulla kuurilla vai pikkuhiljaa pienellä annoksella. Minun on pakko suosia tätä jälkimmäistä, koska en kertakaikkiaan pysty elämään sen ummetuksen kanssa, mitä isompi rautamäärä minulle aiheuttaa.
Minusta tuo sinun tapasi kuulostaa ihan hyvältä jos vaan kestät tuon määrän rautaa. Jos aiheuttaa ongelmia, voit hyvin pitää välipäiviä tai ottaa pelkän Sideralin joinakin päivinä.
Saisi hyvän spedesketsin ketjusta.
Tulee mieleen speden sketsi tasauspyörästä 😄
Siis tuo tsh on aivan järkky iso? Minulle määrättiin aiemmin lääkitys paljon pienemmällä arvolla ja nykyisin se on ollut jotain alle 1 tai vähän päälle ja olen huomannut että jos menee paljon yli 1 niin en voi hyvin, olen väsynyt, paleltaa ja paino nousee. Aikanaan kun itse sairaus todettiin, nukuin päivällä vaikka normaalisti en koskaan ja palelin toppatakki päällä sisätiloissa ja painoa kertyi joku 15-20kg ihan lyhyellä aikaa, oli ihan kamalaa. Ne kummatkin arvot pitää olla normaalit, ei vain T4V vaan myös TSH, kannattaa ehkä mennä uudestaan osaavammalle lääkärille. Itsellä kesti muutaman vuoden saada arvot kuntoon ja lääkitys kohdilleen, mutta voi että kun viimein toteutui ja jatkunut hyvänä vuosia, on taas kuin eri ihminen.
Vierailija kirjoitti:
No, kerropa meille mikäs tämä tasauspyöräsketsi on?
Vatsa kestää ongelmitta nyt nämä tuotteet: Tripla Rauta, Sideral Forte ja rautasuihke suuhun.
Obsidan ja Ferrodan aiheutti aivan järkyttävät vatsakivut ja ummetuksen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Siis tuo tsh on aivan järkky iso? Minulle määrättiin aiemmin lääkitys paljon pienemmällä arvolla ja nykyisin se on ollut jotain alle 1 tai vähän päälle ja olen huomannut että jos menee paljon yli 1 niin en voi hyvin, olen väsynyt, paleltaa ja paino nousee. Aikanaan kun itse sairaus todettiin, nukuin päivällä vaikka normaalisti en koskaan ja palelin toppatakki päällä sisätiloissa ja painoa kertyi joku 15-20kg ihan lyhyellä aikaa, oli ihan kamalaa. Ne kummatkin arvot pitää olla normaalit, ei vain T4V vaan myös TSH, kannattaa ehkä mennä uudestaan osaavammalle lääkärille. Itsellä kesti muutaman vuoden saada arvot kuntoon ja lääkitys kohdilleen, mutta voi että kun viimein toteutui ja jatkunut hyvänä vuosia, on taas kuin eri ihminen.
Joo mut sähän oisit voinu vaan laihduttaa!!! Ei pidä syödä liikaa!!! 🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
No niinhän tuo mun TSH arvo 5,67 onkin melko korkea. Ihme, etten ole tämän läskimpi.
Mutta nykyinen hoitolinja on se, että lääkitystä ei aloiteta, ellei TSH ole yli 10.
Ja mun tapauksessa tän vajaatoiminnan on luultavasti aiheuttanut pitkäaikainen vakava raudanpuute. OIreista päätellen mun raudanpuute on alkanut noin 25-vuotiaana eli noin 20 vuotta sitten.
Mua ei palella ikinä, päinvastoin on usein kuuma, mutta oon sillä tavoin puhki, etten jaksa juurikaan mitään liikuntaa harrastaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Hehe, sairaita ihmisiä, siis mä niin TIKAHDUN!!!!!! 😂😂😂😂😝😝😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mut sähän oisit voinu vaan laihduttaa!!! Ei pidä syödä liikaa!!! 🤣🤣🤣
Okei? Juu olisin varmaan voinut, mutta jos ihminen on sairas niin ei ole yhtä helppoa kuin terveenä ja jaksavana. Kiitos kommentistasi, söin kyllä sairastumiseni aikaankin täysin normaalisti ja myöhemmin elämässäni, kun sain lääkityksen niin olo helpottui ja paino lähti laskuun ja nykyisin olen myös hoikka. Onko tuolla painolla sinulle jotain merkitystä, mitä sitten että kun sairastuin niin painoni nousi? Ei se tietty kivaa ollut, mutta ei siinä hetkessä mikään tärkein asia.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et kysy lääkäriltäsi?
Ainakaan minun tk-lääkäri ei ymmärrä mitään kilpirauhaseen liittyvistä jutuista ja vielä vähemmän matalasta ferritiinistä. Hävettää, kun joudun ohjeistamaan häntä. Aina sanoo, että kun sulla on HB hyvä. HB voi olla vaikka kuinka hyvä ja silti ferritiini on liian alhainen.
Menet ojasta allikkoon, jos alat vetää valtavia vitamiinilisäainekuureja ja muokkaat ruokavaliota kuuriluontoisesti. Viilausta terveellisempään suuntaan kannattaa ilman muuta tehdä, mutta pysy sellaisissa rajoissa millä pystyt elämään vaikka loppuelämäsi.