Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten laihtua, kun on subkliininen kilpirauhasen vajaatoiminta eli ei lääkitystä

Vierailija
18.07.2024 |

Tässäpä ongelman ydin. Paino on nyt 75 kiloa ja pituus 168 cm.

On juuri todettu tämä kilpirauhasen vajaatoiminta eli TSH oli 5,67 ja T4 oli just normaalilla puolella siellä viiterajan alapäässä.

Myös paha raudanpuute myös.

Menin siis lääkäriin, kun paino vain nousi ja nousi, vaikka söin tosi vähän sekä turposin. Paino on ollut nelisen vuotta sitten 65 kg.

Nyt olen ollut kuukauden rautakuurilla, mutta paino ei hievahda mihinkään. Turvotus on kyllä nyt helpottanut.

Rautakuurin pitäisi kai parantaa tuo kilpirauhasen vajaatoiminta. Syön oikeasti melkok vähän, siis siten, että normaali ihminen kyllä laihtuisi.

Kommentit (143)

Vierailija
101/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo tsh on aivan järkky iso? Minulle määrättiin aiemmin lääkitys paljon pienemmällä arvolla ja nykyisin se on ollut jotain alle 1 tai vähän päälle ja olen huomannut että jos menee paljon yli 1 niin en voi hyvin, olen väsynyt, paleltaa ja paino nousee. Aikanaan kun itse sairaus todettiin, nukuin päivällä vaikka normaalisti en koskaan ja palelin toppatakki päällä sisätiloissa ja painoa kertyi joku 15-20kg ihan lyhyellä aikaa, oli ihan kamalaa. Ne kummatkin arvot pitää olla normaalit, ei vain T4V vaan myös TSH, kannattaa ehkä mennä uudestaan osaavammalle lääkärille. Itsellä kesti muutaman vuoden saada arvot kuntoon ja lääkitys kohdilleen, mutta voi että kun viimein toteutui ja jatkunut hyvänä vuosia, on taas kuin eri ihminen. 

No niinhän tuo mun TSH arvo 5,67 onkin melko korkea. Ihme, etten ole tämän läskimpi. 

Mutta nykyinen hoitolinja on se, et

En edes muista omia arvojani aikanaan millä tuo todettiin, mutta arvot oli selkeästi rajut ja kaula turvoksissa, sekä tietty nuo muut oireet. Tietty tuohon tsh arvon nousuun voi vaikuttaa raudan puute ja varmaan muutkin asiat, toki jos ne saa kondikseen niin ehkä asia sitten korjaantuu itsekseen? En tiedä, ei kokemusta pahemmasta raudanpuutteesta vaikka aika kasvisruokailija olenkin.. Mutta se oma olo on se tärkein mittari, jos huomaa että olo huononee niin kyllähän sitä apua täytyy saada. Ehkä rautakuuri auttanee ja jos ei niin sitten uudet kokeet ja lääkitys kilppariongelmaan. 

Vierailija
102/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tuo tsh on aivan järkky iso? Minulle määrättiin aiemmin lääkitys paljon pienemmällä arvolla ja nykyisin se on ollut jotain alle 1 tai vähän päälle ja olen huomannut että jos menee paljon yli 1 niin en voi hyvin, olen väsynyt, paleltaa ja paino nousee. Aikanaan kun itse sairaus todettiin, nukuin päivällä vaikka normaalisti en koskaan ja palelin toppatakki päällä sisätiloissa ja painoa kertyi joku 15-20kg ihan lyhyellä aikaa, oli ihan kamalaa. Ne kummatkin arvot pitää olla normaalit, ei vain T4V vaan myös TSH, kannattaa ehkä mennä uudestaan osaavammalle lääkärille. Itsellä kesti muutaman vuoden saada arvot kuntoon ja lääkitys kohdilleen, mutta voi että kun viimein toteutui ja jatkunut hyvänä vuosia, on taas kuin eri ihminen. 

Lääkityksellä pitääkin olla alle yhden. Periaatteessa se saa olla niin matala kuin mahdollista ilman liikatoiminnan oireita. Aloittajalla on tosiaan hirvittävän korkea TSH ja T4 myös aivan liian matala, senkin pitäisi olla selkeästi lähellä ylärajaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisi hyvän spedesketsin ketjusta. 

Tulee mieleen speden sketsi tasauspyörästä 😄

Niinpä. Sairaudesta mitään ymmärtämättömät tulevat huutelemaan omiaan ja kuvittelevat tietävänsä parhaiten. Se on kieltämättä vitsikästä.

Vierailija
104/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mut sähän oisit voinu vaan laihduttaa!!! Ei pidä syödä liikaa!!! 🤣🤣🤣

Kommenttini oli siis sarkastinen heitto näille lihavista vinkujille 🙂

Vierailija
105/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä ainakin tajusin, että kommenttisi oli sarkastinen heitto noille "syö vähemmän" huutelijoille.

Vierailija
106/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi et kysy lääkäriltäsi? 

Ainakaan minun tk-lääkäri ei ymmärrä mitään kilpirauhaseen liittyvistä jutuista ja vielä vähemmän matalasta ferritiinistä. Hävettää, kun joudun ohjeistamaan häntä. Aina sanoo, että kun sulla on HB hyvä. HB voi olla vaikka kuinka hyvä ja silti ferritiini on liian alhainen.

Ei ne yleensä ymmärrä. Minäkin jouduin rautalangasta vääntämään keliakian ja kilpirauhasen vajaatoiminnan yhteyttä, ja että kun lähisuvussa on monella juuri tämä yhdistelmä, minullakin keliakia, paljon vajaatoiminnan oireita ja huonot arvot, niin että voitaisiinko mitenkään kokeilla tyroksiinia.

Vierailija
107/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Rauta-arvot kun korjaantuu, se vilkastuttaa kilpparia. Tämä kuitenkin vaatii aikaa. Syö sinnikkäästi rautaa ja käy tasaisin väliajoin mittauttamassa.

2. Jodinpuute on suomalaisille yleistä. Jodipitoista merilevää voi ostaa luontaistuotekaupoista ja vetää turvallisen rajan yläpään annoksia. Siihen kylkiäiseksi seleeni-lisä, joka on toinen kilpparin tärkeimmistä mineraalitarpeista. 

3. D-vitamiini vaikuttaa todella moneen kehon toimintoon, onko mitattu? Painon noustessa d-vit tasot usein laskee sillä rasva varastoi sitä. Purkista voi turvallisesti syödä 50mcg ympäri vuoden, vähintään talvikauden pitäisi kaikkien suomalaisten syödä. 

Vierailija
108/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasarvot saattavat parantua rautakuurilla tai sitten eivät. Onko sinulta mitattu vasta-aineita (S -TPOAb)? Jos vasta-aineet ovat koholla, niin se viittaa Hashimoton tyreoidiittiin (kilpirauhasen autoimmuunitulehdus), joka aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Siinä tapauksessa tarvitset todennäköisesti lääkityksen (tyroksiini tms.).

Vierailija
109/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on varaa ja haluat asiantuntevaa hoitoa rauta-asioihin (ja kilpirauhanen), Foibos Klinkkka / Tom Widenius voisi olla hyvä paikka.

Vierailija
110/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voisko joku nyt auttaa esimerkiksi päivän ruokavalion koostamisessa, jotta saisin laihdutettua ehkä noin 68 kiloiseksi eli 7 kiloa pois.

En syö punaista lihaa. Muita rajoitteita ei ole.

ap

Minä laihduin pt:n väsäämällä ruokavaliolla, jossa paljon proteiinia, riittävästi hiilihydraattia ja aika vähän rasvaa, etenkin eläinrasvaa. Muutenkin olo oli sen kanssa hyvä ja nälkä kurissa, mutta oli jopa vaikeaa saada ohjeiden mukaisia proteiinimääriä alas. Tasaiseen kyllä tippui, 300-500g viikko vaikka normaalipainon sisällä liikuttiin koko ajan.

Aamupala: esim kaurapuuro marjojen, pähkinöiden ja raejuuston kanssa

Lounas ja illallinen: lautasmalli, ei kastikkeita, liha vähärasvaista ja hillitön määrä kasviksia, vähän öljyä

Välipalaksi esim ruisleipäsiivu ja päälle vähärasvaista juustoa jonkin verran tai leikkelettä 

Iltapala: rahka ja 1 rkl pähkinöitä, omppu.

Liikuntaa 30 min päivässä, mukana myös jotain kävelyä tehokkaampaa vähintään pari kertaa viikossa.

Vierailija
111/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otan perinteisen raudan 50 mg tyhjään mahaan ja syön vasta noin 3-4 h kuluttua siitä.

Päivällä otan tuon Sideral Forte 30 mg, joka hajoaa ilmeisesti vasta maksassa, eikä syömisiä tartte sen suhteen katsoa. Sitten vielä otan sitä rautasuihketta, jonka raudan pitäisi imeytyä suun limakalvoilta. Mulla on siis kolme eri reittiä tavallaan nyt käytössä tossa raudan imeytymisessä ja tuotteissa, siis koska haluan maksimoida kaiken. Eli suolisto, maksa ja suun limakalvot.

Hedelmiä ei kai voi liikaa syödä, koska tuo heikentynyt sokerinsieto.

Mutta siis tuosta raudan määrästä on niin ristiriitaista tietoa, just tota, että joka toinen päivä vain, muuten ei imeydy tai älä ota liikaa, toisaalla taas sanotaan, että vedä niin paljon kuin pystyt (eli 200-300 mg) ja joka päivä.

ap

Olen syönyt vuoden Sideralia ja ferritiiniarvoni on  noussut 19:sta 31:een. Eli hidasta on ja hirveä kallista, noin 1.35 e/kapseli. Tuo 31 on käytännössä 0. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja minulla krooninen atroofinen gastriittia eli rauta ei tule minulla koskaan imeytymään ilman lääkitystä ja näköjään senkin avulla vain vähän.  Lääkäri kielsi minulta rautainfuusion. 

Vierailija
112/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Rauta-arvot kun korjaantuu, se vilkastuttaa kilpparia. Tämä kuitenkin vaatii aikaa. Syö sinnikkäästi rautaa ja käy tasaisin väliajoin mittauttamassa.

2. Jodinpuute on suomalaisille yleistä. Jodipitoista merilevää voi ostaa luontaistuotekaupoista ja vetää turvallisen rajan yläpään annoksia. Siihen kylkiäiseksi seleeni-lisä, joka on toinen kilpparin tärkeimmistä mineraalitarpeista. 

3. D-vitamiini vaikuttaa todella moneen kehon toimintoon, onko mitattu? Painon noustessa d-vit tasot usein laskee sillä rasva varastoi sitä. Purkista voi turvallisesti syödä 50mcg ympäri vuoden, vähintään talvikauden pitäisi kaikkien suomalaisten syödä. 

Merilevää en kai voi ottaa, sillä korkea verenpaine.

D-vitamiinia olen vetänyt vuosikaudet annoksella 50-100, vähän fiiliksen mukaan. D-vit arvo oli nyt 140 eli erittäin hyvä.

Vedän nyt Bioteekin Kilpirauhanen -nimistä lisäravinnetta, siinä on jodi.

ap

Vierailija
113/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kilpirauhasarvot saattavat parantua rautakuurilla tai sitten eivät. Onko sinulta mitattu vasta-aineita (S -TPOAb)? Jos vasta-aineet ovat koholla, niin se viittaa Hashimoton tyreoidiittiin (kilpirauhasen autoimmuunitulehdus), joka aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoimintaa. Siinä tapauksessa tarvitset todennäköisesti lääkityksen (tyroksiini tms.).

Vasta-aineet on mitattu 6 vuotta sitten, silloin ne oli normaalit eli ei yhtään koholla. Silloin ekan kerran todettiin raudanpuute ja kilpirauhasen vajaatoiminta, ei kyllä silloin vielä TSH ollu näin korkea kuin nyt.

Siksikin tämä viittaa kyllä tähän raudanpuutteeseen eikä Hashimotoon.

Vierailija
114/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen syönyt vuoden Sideralia ja ferritiiniarvoni on  noussut 19:sta 31:een. Eli hidasta on ja hirveä kallista, noin 1.35 e/kapseli. Tuo 31 on käytännössä 0. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja minulla krooninen atroofinen gastriittia eli rauta ei tule minulla koskaan imeytymään ilman lääkitystä ja näköjään senkin avulla vain vähän.  Lääkäri kielsi minulta rautainfuusion. "

Kylläpä nousee hitaasti Sideralilla. Oletko kokeillu muita rautavalmisteita? Onko sulla lääkitys kilpirauhasen vajaatoimintaan? Onko se Hashimoto vai raudanpuutteesta johtuva vajaatoiminta?

Vierailija
115/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitää nyt tyytyä siihen, että normaalisti syömisellä ei tässä tilanteessa laihdu niinkuin muut laihtuisivat. 

Vierailija
116/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä masentavaa lukea näitä ketjuja. Ties mitä dieettejä ja selityksiä kyllä keksitään (vai että ei voi pelkistää laskukaavioksi :DDD) mutta sitä haarukkaa tahi lusikkaa ei vaan voi edes päiväksi laskea kädestä, on vaan pakko napostella ja kiskoa jotain ihmeen proteiinivanukkaita sun muuta roskaa tai kiusata itseään salaateilla ja kuivilla kananfileillä.

Ei tosiaan ihme että lihoatte ja sairastutte, sairastutte ja lihoatte.

Jostain syystä kilpirauhasen vajaatoiminta on joku taikasana jolla taiotaan paikalle aina tr0lli jos toinenkin vinkumaan siitä miten OIKEA SYY lihomiselle on lusikka ja haarukka ja ruoan meno suuhun. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen aina ollut normaalipainoinen tai hoikka urheilija.

Ennen diagnoosia olin todella huonossa kunnossa, lihoin nopeasti yli 10 kiloa, kärsin hengenahdistuksesta ja nivelk

Millanen dieetti?

Vierailija
117/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä masentavaa lukea näitä ketjuja. Ties mitä dieettejä ja selityksiä kyllä keksitään (vai että ei voi pelkistää laskukaavioksi :DDD) mutta sitä haarukkaa tahi lusikkaa ei vaan voi edes päiväksi laskea kädestä, on vaan pakko napostella ja kiskoa jotain ihmeen proteiinivanukkaita sun muuta roskaa tai kiusata itseään salaateilla ja kuivilla kananfileillä.

Ei tosiaan ihme että lihoatte ja sairastutte, sairastutte ja lihoatte.

Jostain syystä kilpirauhasen vajaatoiminta on joku taikasana jolla taiotaan paikalle aina tr0lli jos toinenkin vinkumaan siitä miten OIKEA SYY lihomiselle on lusikka ja haarukka ja ruoan meno suuhun. Sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja olen aina ollut normaalipainoinen tai hoikka urheilija.

Ennen diagnoosia olin todella huonossa kunnossa, lihoin nopeasti

Olin varmaan pari vuotta pätkäpaastolla eli skippasin aamupalan ja join kahvin mustana. Erityisessä dieettivaiheessa, syötyäni ekan kerran n. klo 11.30 lounaan, söin kolmen aikaan iltapäivästä pienen evään (riisipiirakka, hedelmä ja/tai jogurtti) treenasin iltapäivästä töiden jälkeen kotona (1 h kuntopyörällä + lihaskunto/pilates/lankutus 20-30 min, raskaita ohjelmia) ja lämpimän ruoan n. klo 18-19.

Tein myös päivittäin ISON kipon salaattia johon laitoin kaikkia terveellisiä lempisalaattiaineksiani + merisuolaa, etikkaa ja oliiviöljyä sekä joskus sitruunaakin. Söin tuota salaattikipollista pitkin iltaa. Kuitenkin jätin väliä seuraavaan ruokailuun sen 16 h.

Usein saattoi olla päänsärkyä työpäivän aikana. Dieetti oli raskas. Paino kuitenkin putosi aika nopeasti. Lihaskuntokin parani aika nopeasti kun tekemäni ohjelmat olivat rankkoja. 

Vierailija
118/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli pitää nyt tyytyä siihen, että normaalisti syömisellä ei tässä tilanteessa laihdu niinkuin muut laihtuisivat. 

Osapuilleen noin. Voit tässä tilanteessa olla tyytyväinen siihen, jos paino ei nouse enää enempää. Sinulla on nyt aineenvaihdunta ja elimistö ihan sekaisin, älä vaadi tai odota siltä liikoja.

Vierailija
119/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta hidastaa kehon aineenvaihduntaa kaikin puolin. Kehon on vaikea käyttää rasvavarastoja energiaksi, koska vähäinen kilpirauhashormonien määrä hankaloittaa lipaasin, rasva-aineenvaihdunnan entsyymin, toimintaa. Liikatoiminta taas nopeuttaa aineenvaihduntaa ja saattaa aiheuttaa laihtumista.

Kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivällä glukoosi imeytyy hitaammin kuin normaalisti ja vajaatoimintaisten solut eivät käytä glukoosia energiaksi yhtä tehokkaasti. Lisäksi glukoosin imeydyttyä elimistö ei vajaatoimintaisella kykene eliminoimaan glukoosia yhtä tehokkaasti kuin pitäisi. Tämä johtaa ongelmiin verensokerin tasojen hallinnassa. 

Korkeat kolesteroliarvot ja kilpirauhasen vajaatoiminta kulkevat käsi kädessä. Vajaatoimintaisen maksa ja sappirakko eivät toimi niin tehokkaasti, että kolesterolin säätely toimisi normaalisti. 

Koska vajaatoimintaisen maksa ei toimi niin tehokkaasti kuin pitäisi, ylimääräinen estrogeeni ei poistu vajaatoimintaisen elimistöstä niin tehokkaasti kuin olisi suotavaa.

Kilpirauhasen vajaatoiminta heikentää maksan ja sappirakon toimintaa. Monilla kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastavilla on sappikiviä. 

https://www.kilpirauhaspotilaat.fi/diagnoosit/mika-on-kilpirauhanen/kil…

Vierailija
120/143 |
19.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

upupup