Kerroin uudessa työpaikassa uudelle tuttavalle olleeni hoitoalalla ja reaktio
oli tyrmistyttävä. Mikä teitä vaivaa, että arvostatte hoitajia niin vähän tai suorastaan halveksitte? Myös ympärillä olevien ihmisten ilme muuttui vähätteleväksi. Olisi se kai hienompaa, jos olisin ollut työttömänä tuon ajan. Kuitenkin silloin, kun menette elottomaksi minun käteni painuvat rintakehällenne tai ollessanne tajuttomana minun sormeni lätkivät elektrodit rintakehällenne. En oikein osaa hävetä sitä, että voin saada ihmisen palaamaan kuolleista. Mutta aion jatkossakin kertoa hoitajataustastani kaikille. Ette halua olla sen jälkeen kanssani tekemisissä, mutta arvatkaa vaan onko tunne molemminpuoleinen. En itse voisi olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka haukkuu ja halveksii ammattiryhmää, mutta kun tarvitsee apua niin kutsuu heidät kuitenkin paikalle.
Ja kenen he luulevat olevan lähimpänä, jos saavat sairaskohtauksen työpaikalla? Sanovatko he silloinkin, että älä luuseri tule lähelle?
Kommentit (100)
Jotta te kaikki voisitte nyt järkyttyä niin minulla ei ole lähihoitajan tutkintoa erikseen. Olen käynyt lukion ja siitä hakenut ensihoitajaksi ja tosiaan tullut koteihinne, kun olette soittaneet 112. Mutta jatkakaa toki tätä haukkumistanne. Teillä ei taida olla myöskään hajua siitä, että myös lähihoitajat toimivat ambulansseissa ja perustasolla/yksityisellä puolella suurella osalla on lähihoitajan tutkinto.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi pääsi justiinsa opiskelemaan sairaanhoitajaksi. Kaikki tutut on tämän kuultuaan ainakin olleet sitä mieltä, että siinä on raskas ja vaativa, mutta hieno ammatti.
Näinhän se todellisuudessa onkin. Vauvapalstalla provoilija voi tehdä pitkänkin aloituksen sanomatta juuri mitään. Eipä ole ap kertonut mitä ne tyrmistyneet sanoivat.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesi huokuu vihaa ja ylimielisyyttä. Usein se on ensihoito joka "palauttaa kuolleista" En haluaisi olla hoidettavana sellaisessa paikassa jossa minua lähtökohtaisesti vihataan ja että hoitajat tekevät työnsä pakon sanelemana ja vastentahtoisesti. Mutta eiköhän se ole totuus ihan kaikissa sairaaloissa.
Olen tähän mennessä kunnioittanut ja arvostanut teitä sairaanhoitajia mutta vaikea se on enää arvostaa jos vihaatte potilaita. Eri asia jos potilaat ovat teille ilkeitä. Useimmat eivät kai ole.
Vihaa ja ylimielisyyttä? Missä olen edes puhunut potilaista? Aika tavalla koko ketjussa myös vääristelette sanomisiani.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Aloituksesi huokuu vihaa ja ylimielisyyttä. Usein se on ensihoito joka "palauttaa kuolleista" En haluaisi olla hoidettavana sellaisessa paikassa jossa minua lähtökohtaisesti vihataan ja että hoitajat tekevät työnsä pakon sanelemana ja vastentahtoisesti. Mutta eiköhän se ole totuus ihan kaikissa sairaaloissa.
Olen tähän mennessä kunnioittanut ja arvostanut teitä sairaanhoitajia mutta vaikea se on enää arvostaa jos vihaatte potilaita. Eri asia jos potilaat ovat teille ilkeitä. Useimmat eivät kai ole.
Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta siinä ensihoidon yksikössä, joka hädän tullen luoksesi porhaltaa, saattaa työskennellä lähihoitaja.
Teillä ei edes ole mitään hajua koko ensihoitojärjestelmästä ja täällä pädette suu vaahdoten asioita, jotka perustuvat teidän omiin harhakuvitelmiinne.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jotta te kaikki voisitte nyt järkyttyä niin minulla ei ole lähihoitajan tutkintoa erikseen. Olen käynyt lukion ja siitä hakenut ensihoitajaksi ja tosiaan tullut koteihinne, kun olette soittaneet 112. Mutta jatkakaa toki tätä haukkumistanne. Teillä ei taida olla myöskään hajua siitä, että myös lähihoitajat toimivat ambulansseissa ja perustasolla/yksityisellä puolella suurella osalla on lähihoitajan tutkinto.
Ap
Ihan perusasioita jotka kaikki tervejärkiset tietää. Joko kohta olet keksinyt mitä ne tyrmistykset oli minkä vuoksi aloituksen teit?
Ruotsissa lähihoitajaa vastaava nimike toisen asteen koulutuksen jälkeen on "underskötare" tai "undersköterska". Se kertoo heti eron sairaanhoitajaan, "sjuskötare" tai "sjuksköterska". Myös englanniksi ero on selkeä: "practical nurse" ja "registerd nurse". Suomessa on vain keksitty niin hieno nimi kuin lähihoitaja, ja siksi moni sekoittaa sen sairaanhoitajaan. Suomenkielinen lähihoitajan nimike johtaa harhaan. Voisihan se suomeksikin olla "alihoitaja" tai jos itsenäisempää ammattilaisen roolia haluaa korostaa, niin "käytännön hoitaja". Sitä paitsi ei "perushoitaja"-nimikkeessäkään mitään vikaa ollut. Suurin osa lähihoitajan työstä on juurikin perushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vai lähärit ne henkiä pelastaa.
Ihmisten hengistä ovat vastuussa kuitenkin. Lääkkeenjaot ja muut .
Ei voi samaa sanoa ihan joka ammatista, vaikka luulevat parempia olevansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vihaa ja ylimielisyyttä? Missä olen edes puhunut potilaista? Aika tavalla koko ketjussa myös vääristelette sanomisiani.
Ap
Luepa oma aloituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä saattaa tulla sinulle yllätyksenä, mutta siinä ensihoidon yksikössä, joka hädän tullen luoksesi porhaltaa, saattaa työskennellä lähihoitaja.
Näinhän se tosiaan on. Tämä lähihoitajien lyttääminen tässä ketjussa 🤢
Ap
Sairaanhoitajaksi menee ne, joilla ei ole lukupäätä lääkikseen.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tiedän pari perustason ensihoitajaa, joilla on lähihoitajatason tutkinto. En tiedä koulutetaanko niitä vielä. Mutta ainakin ne, jotka tunnet, lähtivät opiskelemaan sairaanhoitajiksi.
Olen pahoillani kollegoille, jotka eksyvät tähän ketjuun. Suosittelen vahvasti olemaan lukematta. Itse taidan nyt ottaa pienet päiväunet ja treenata ennen huomista työpäivää. Se ois morjes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen parempi kuin ihminen, joka ei osaa laskea 5g+50mg. Olisin jopa parempi LÄHIhoitaja kun ap aivan varmasti. :DD Sairaanhoitajia ja oikeita ensihoitajia sen sijaan arvostan suuresti. On todella pelottavaa, että ihmisten terveyden kanssa on puljaamassa ap:n kaltaisia ylimielisiä typer9ksiä.
Se on ihan totta, että Suomessa ei arvosteta hoitajia.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajaksi menee ne, joilla ei ole lukupäätä lääkikseen.
Ap ei ole sairaanhoitaja eikä näköjään edes lähihoitaja. Todella huolestuttavaa, jos lukiotaustalla oikeasti pääsee ambulanssihommiin. Ja todellakaan en tiennyt. Kyllä varmasti asian ymmärtävät päättäjät haluavat tällaisen epäkohdan peittääkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen pahoillani kollegoille, jotka eksyvät tähän ketjuun. Suosittelen vahvasti olemaan lukematta. Itse taidan nyt ottaa pienet päiväunet ja treenata ennen huomista työpäivää. Se ois morjes!
Tässä ketjussa on monta viestiä yhdeltä ja samalta hoitajia vihaavalta trollilta. Ei niitä kannata vakavasti ottaa.
T. Lh-sh
Christiiina kirjoitti:
Se on ihan totta, että Suomessa ei arvosteta hoitajia.
Sairaanhoitajia totta kai arvostetaan. Tuo sana "hoitaja" on todella ongelmallinen, koska lähihoitajien lisäksi itseään kutsuvat hoitajiksi kaiken maailman kalevalaiset jäsenkorjaajat ja mehumyyjät. En todellakaan arvosta automaattisesti itseään "hoitajaksi" nimittävää ihmistä. Todella harmillista, että nämä huijarit ja vaipanvaihtajat lokaavat sairaanhoitajien ammattikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olen parempi kuin ihminen, joka ei osaa laskea 5g+50mg. Olisin jopa parempi LÄHIhoitaja kun ap aivan varmasti. :DD Sairaanhoitajia ja oikeita ensihoitajia sen sijaan arvostan suuresti. On todella pelottavaa, että ihmisten terveyden kanssa on puljaamassa ap:n kaltaisia ylimielisiä typer9ksiä.
Sinun olisikin hyvä käydä tekemässä hoitoalalla pieni reality check.
No keksi parempi provo.