Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi saa kaiken mitä haluaa, miksi teet näin?

Vierailija
18.07.2024 |

Okei, ei nyt ihan kaikkea esimerkiksi kaupassa mutta melkein.. Olen nyt vierestä seurannut sisaren lapsen kasvatusta, enkä olisi ikinä uskonut ennen lasta että hänestä tulee vanhempi joka antaa lähes kaikessa periksi eikä viitsi komentaa. Muistan kun lapsi oli 1v niin hän sanoi ettei halua olla se äiti joka kokoajan vaan kieltää (lapsi siis levitteli tavaroita ja heitteli sohvatyynyjä ym). Olin mielessäni ihan että mitä ihmettä miksei sano mitään. Nyt lapsi melkein 3v ja hänen ei tarvitse istua paikallaan ruokapöydässä (sanovat kerran-kaksi että pitää syödä nätisti mutta se ei vaikuta mihinkään), saa ottaa kahvipöydästä kaikkea tarjottavaa (aikuisten annoksen) ja haukata palan tai kaksi ja siirtyä seuraavaan herkkuun. 

Itse toimisin aivan toisin, leikkaisin valmiiksi jo pullasta esim 1/3 ja antaisin lapselle, tai jos haluaa kokonaisen, sanoisin että saat kyllä mutta sitten kun se on syöty saat seuraavan herkun jos jaksat jne. Jos pöydässä ei osattaisi istua paikallaan syömässä, nostaisin pois pöydästä jne. Olen vaan alkanut miettiä että olenko nyt itse jotenkin tunteeton ihminen  kun kuvittelen pitäväni kuria mahdolliselle omalla lapselle..  eli vanhemmat jotka "löysäilette", miksi toimitte näin?

Muutenkin tuntuu että kokoajan lasta viihdytetään, ei tarvitse hetkeäkään keksiä omia leikkejä, jos mökillä järvivesi on lapsesta liian kylmää niin aletaan lämmittää vettä lastenaltaaseen hänelle ym. En itse muista omasta lapsuudesta mitään tällaista, toki meistä pidettiin hyvää huolta mutten muista mitään "lellimistä".

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisaresi tulee niittämään, mitä kylvää. Jos lapsi on joskus luonasi, aseta rajat. Muuta et voi tehdä. 

Tsemppiä! 

Vierailija
2/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempi yrittää välttää niitä kasvatusvirheitä, mitä itse koki aikoinaan lapsena ja niin muodoin tekee päinvastaisia virheitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa opettaa lapsi vaatimaan. Vain sillä tavalla kasvattaa lasta, joka aikuisenakin saa haluamansa. Hyvinkasvatetut nyhväkkeet jäävät jalkoihin.

Vierailija
4/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla tavalla kasvaa vaan häiriintynyt yksilö. Mä pitäisin ihan rehellisesti puhuttelun siitä että haluaako hän että lapsi on sitten koulussa se rajaton kiusaaja ja aikuisena työtön pummi.

Vierailija
5/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ymmärtänyt sitä, että aikuiset saavat maistella kaikkea, lapsille annetaan mautonta pullaa ja sanotaan, että muuta et saa. Jos herkkuja on tarjolla, saa meillä lapsivieraat syödä ja maistella ihan niin paljon kuin haluavat.

Vierailija
6/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kyllähän tuo nyt siltä kuulostaa, että pitäisi vähän kieltääkin välillä, mutta tässä oli äärimmäisen suppea esimerkkiotanta (ilmeisesti) lapsettoman näkökulmasta, ja lapsi on 2v...

Tuosta on vielä vaikea sanoa mikä oikeasti on tilanne tai mikä se on vuoden parin päästä. On hyvin mahdollista, että esimerkiksi lapsi on tempperamenttinen eikä sitten "vieraiden nähden" viitsitä ottaa sitä taistelua siihen vaan vähän joustetaan. Tai jotain muuta. 

Vierailija
7/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opettaa lapsi vaatimaan. Vain sillä tavalla kasvattaa lasta, joka aikuisenakin saa haluamansa. Hyvinkasvatetut nyhväkkeet jäävät jalkoihin.

Ei vaatimalla saa tahtoa läpi, vaan kovalla työllä ne unelmat saavutetaan. Vaatimalla kasvaa vaan typerä inisiä... Tietysti on heitäkin joille sosiaalinen asema on syntymäoikeis, eli niin rikkaat vanhemmat että ikinä itse ei tarvitse mitään elämässä tehdä.

Vierailija
8/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noh, kyllähän tuo nyt siltä kuulostaa, että pitäisi vähän kieltääkin välillä, mutta tässä oli äärimmäisen suppea esimerkkiotanta (ilmeisesti) lapsettoman näkökulmasta, ja lapsi on 2v...

Tuosta on vielä vaikea sanoa mikä oikeasti on tilanne tai mikä se on vuoden parin päästä. On hyvin mahdollista, että esimerkiksi lapsi on tempperamenttinen eikä sitten "vieraiden nähden" viitsitä ottaa sitä taistelua siihen vaan vähän joustetaan. Tai jotain muuta. 

Lapselle aikuinen laittaa pienen annoksen tarjolle, jos lapsi ei syö nätisti, niin ohjataan pois pöydästä. Ja tätä samaa toteutetaan paikasta riippumatta. Koska lapselle pitäisi olla selkeä syy seuraussuhde. 2v lapsi ei ole vielä edes yhtä älykäs kuin aikuinen koira. Joten todella on oltava selkeä ja johdonmukainen siinä miten toimia.

Vierailija
9/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tuo nyt kovin pahalta kuulosta. Miksi lapselta pitäisi kaikki hauska kieltää ja elämästä tehdä mahdollisimman ankeaa? Ei se lapsi siitä pilalle mene, jos vähän joskus hemmotellaan, eikä kaikkea vedetä tiukimman ja ikävimmän kautta, ihan vaan periaatteesta. 

Vierailija
10/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei tuo nyt kovin pahalta kuulosta. Miksi lapselta pitäisi kaikki hauska kieltää ja elämästä tehdä mahdollisimman ankeaa? Ei se lapsi siitä pilalle mene, jos vähän joskus hemmotellaan, eikä kaikkea vedetä tiukimman ja ikävimmän kautta, ihan vaan periaatteesta. 

Aloitus kuulosti siltä että koko ajan vain paapotaan lasta. Ei se ole lapsellekaan hyväksi, vaikka mukavuudenhaluiset vanhemmat niin haluavat ajatella.

Vierailija
11/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain taitaa jäädä päälle se vauva-ajan ajatus, että itkuun pitäisi reagoida heti ja saada se loppumaan mahdollisimman nopeasti. Taaperon kanssa onkin vähän eri, esimerkiksi leikkipuistosta pitää joskus lähteä kotiin, vaikka lapsi saisikin siitä kauheat pultit.

Vierailija
12/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaan kuinka ankaria täällä ollaan ja alapeukkua pukkaa. Nyt on nähtävissä mitä välinpitämättömyys saa lapsessa aikaan.  Mökillä, jos vesi on kylmää, tottai minä laitan, laitoin altaan ja lämmintä vettä🤗

Vierailija
13/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvä että on pienelle hyvä äiti.

Aloittaja voisi miettiä miksi se kirpaisee...

Vierailija
14/14 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvä että on pienelle hyvä äiti.

Aloittaja voisi miettiä miksi se kirpaisee...

Mikä tuossa on erityisen hyvää äitiä? Tekee lapselleen karhunpalveluksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi neljä