Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerroin uudessa työpaikassa uudelle tuttavalle olleeni hoitoalalla ja reaktio

Vierailija
18.07.2024 |

oli tyrmistyttävä. Mikä teitä vaivaa, että arvostatte hoitajia niin vähän tai suorastaan halveksitte? Myös ympärillä olevien ihmisten ilme muuttui vähätteleväksi. Olisi se kai hienompaa, jos olisin ollut työttömänä tuon ajan. Kuitenkin silloin, kun menette elottomaksi minun käteni painuvat rintakehällenne tai ollessanne tajuttomana minun sormeni lätkivät elektrodit rintakehällenne. En oikein osaa hävetä sitä, että voin saada ihmisen palaamaan kuolleista. Mutta aion jatkossakin kertoa hoitajataustastani kaikille. Ette halua olla sen jälkeen kanssani tekemisissä, mutta arvatkaa vaan onko tunne molemminpuoleinen. En itse voisi olla tekemisissä ihmisen kanssa, joka haukkuu ja halveksii ammattiryhmää, mutta kun tarvitsee apua niin kutsuu heidät kuitenkin paikalle. 

Ja kenen he luulevat olevan lähimpänä, jos saavat sairaskohtauksen työpaikalla? Sanovatko he silloinkin, että älä luuseri tule lähelle?  

Kommentit (100)

Vierailija
81/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei saikkareille kerry lisiä oikeastaan enää nykyään muualla kuin sairaaloiden vuodeosastoilla tai ympärivuorokautisissa päivystyksissä. Melkein kaikki muut paikat, missä saikkareita on töissä, on laitettu olemaan auki vain päiväsaikaan, poliklinikat, leiko-toiminta, jopa tk-päivystyskin, korkeintaan muutama tunti iltalisää voi tulla, lähinnä jojtain pari kymppiä jakson aikana, koska eivät ole kovin myöhään auki. Ja tosiaan hoivassa lähihoitajat tekevät yövuorot."

Tämäpä se onkin, miksi ihmetten sairaanhoitaja(tuttujen) jatkuvaa valitusta työn raskaudesta. Päivätyö, säännöllinen työaika, mikä siitä tekee erityisen raskasta? Nämäkin tuttuni ovat töissä terveyskeskuksissa ja sairaaloiden klinikoilla. Istuvat omassa työhuoneessa, tekevät työtä puhelimessa ja tietokoneella, joillakin työnkuvaan kuuluu sh-vastaanotot,  avustavat lääkäreitä toimenpiteissä yms. Vuorotyön raskauden ymmärrän täysin, samoin osastoilla ja vanhuspalveluissa tehtävän työn, mutta mikä tekee suht siististä työstä säännöllisillä työajoilla niin raskaan? 

Vierailija
82/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai lähärit ne henkiä pelastaa.

Ihmisten hengistä ovat vastuussa kuitenkin. Lääkkeenjaot ja muut . 

Ei voi samaa sanoa ihan joka ammatista, vaikka luulevat parempia olevansa. 

Joo, olen parempi kuin ihminen, joka ei osaa laskea 5g+50mg. Olisin jopa parempi LÄHIhoitaja kun ap aivan varmasti. :DD Sairaanhoitajia ja oikeita ensihoitajia sen sijaan arvostan suuresti. On todella pelottavaa, että ihmisten terveyden kanssa on puljaamassa ap:n kaltaisia ylimielisiä typer9ksiä.

Miksi kuvittelet, että lähihoitajat ei osaa laskea tuota laskua? Ihan itse nyt intät tuollaista harhaista lapsellisuutta. 

Mä olen sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja ja mua suoraan sanottuna tympii tuo joidenkin lapsellinen asenne etenkin lähihoitajia kohtaan. Ihan vain tiedoksi, että hoivakodeissa lähihoitajat ovat myös vastuussa lääkkeistä, antavat morfiinia yms. Sairaanhoitajat ovat töissä vain arkiaamuisin joten ihan keskenään pitää lähihoitajien pärjätä. Iltaisin ja viikonloppuisin meidän lähihoitajien tehtävä se on tehdä päätökset, että pitääkö soittaa päivystykseen tai häkeen. Hyvin herkästi soitetaan eikä jäädä arpomaan asian kanssa. On sitten kirjauksissa tieto, että yhteyttä on otettu. Joskus joutuu olemaan kovana, että suostutaan ottamaan vastaan asukas. Erään kerran päivystyksen hoitaja kysyi lauantai aamulla, että voitteko odottaa maanantaihin asti. Sanoin tiukasti, että ei voida. No asukas lähti päivystykseen ja sieltä sairaalaan, oli verenmyrkytys leikkauksen jäljiltä ja kotiutettu ihan liian nopeasti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, olen parempi kuin ihminen, joka ei osaa laskea 5g+50mg. Olisin jopa parempi LÄHIhoitaja kun ap aivan varmasti. :DD Sairaanhoitajia ja oikeita ensihoitajia sen sijaan arvostan suuresti. On todella pelottavaa, että ihmisten terveyden kanssa on puljaamassa ap:n kaltaisia ylimielisiä typer9ksiä.

Miksi kuvittelet, että lähihoitajat ei osaa laskea tuota laskua? Ihan itse nyt intät tuollaista harhaista lapsellisuutta. 

Mä olen sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja ja mua suoraan sanottuna tympii tuo joidenkin lapsellinen asenne etenk

Nimeomaan sen takia se t9hmyys onkin vaarallista, kun lähärit on vastuussa ihmishengistä! Luulisi että tuon tajuaisi ihan erikseen sanomatta.

Vierailija
84/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Se on ihan totta, että Suomessa ei arvosteta hoitajia.

Sairaanhoitajia totta kai arvostetaan. Tuo sana "hoitaja" on todella ongelmallinen, koska lähihoitajien lisäksi itseään kutsuvat hoitajiksi kaiken maailman kalevalaiset jäsenkorjaajat ja mehumyyjät. En todellakaan arvosta automaattisesti itseään "hoitajaksi" nimittävää ihmistä. Todella harmillista, että nämä huijarit ja vaipanvaihtajat lokaavat sairaanhoitajien ammattikuntaa.

Kyllä se sairaanhoitajakin sitä vaippaa vaihtaa 🤣🤣 Ja jopa lääkäri on  saattanut vaihtaa potilaan vaipan! Miettikääpä sitä. Tämä teidän vaipanvaihtojuttunne on todella huvittavaa ja kuinka ison asian saatte siitä tehtyä. Ja kuinka kuvittelette olevanne jotenkin parempia siksi, että ette pystyisi, vaikka pelastamaan teille rakasta ja läheistä ihmistä, koska ette voi vaihtaa vaippaa. 

Vierailija
85/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin samaistua.

Miehenä kun kerrot olevasi lähihoitaja niin reaktiona on ikuinen hiljaisuus tai omituinen 48h tauko vastaamisessa jonka jälkeen nainen sivuuttaa täysin koko aiheen...

Anteeks mut mun on tosi vaikee kuvitella tommosta, kun itelle tulee hoitotyötä tehneistä/tekevistä miehistä vaan sydämenkuviot silmiin :D

Vierailija
86/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa lähihoitajaa vastaava nimike toisen asteen koulutuksen jälkeen on "underskötare" tai "undersköterska". Se kertoo heti eron sairaanhoitajaan, "sjuskötare" tai "sjuksköterska". Myös englanniksi ero on selkeä: "practical nurse" ja "registerd nurse". Suomessa on vain keksitty niin hieno nimi kuin lähihoitaja, ja siksi moni sekoittaa sen sairaanhoitajaan. Suomenkielinen lähihoitajan nimike johtaa harhaan. Voisihan se suomeksikin olla "alihoitaja" tai jos itsenäisempää ammattilaisen roolia haluaa korostaa, niin "käytännön hoitaja". Sitä paitsi ei "perushoitaja"-nimikkeessäkään mitään vikaa ollut. Suurin osa lähihoitajan työstä on juurikin perushoitoa. 

Ruotsissa on paljon paremmin asiat. Työssä on etenemismahdollisuuksia, palkka ehkä 500€ parempi. Tuplaten henkilökuntaa osastolla ja selkeät työnkuvat. Käsittääkseni sh ei tee perushoitoa. Suomessa saavat tehdä kaikki raskaat perustyöt suihkutuksia myöten ja siinä sivussa kaikki muu.

Poliitikkojen syytä että alan arvostus Suomessa on mitä on.  Vuosikymmenestä toiseen säästöjä ja leikkauksia sekä paskat palkat. Ikinä ei saa lukea mitään hyvää. Hoitajamitoitus oli ainoa pieni valopilkku ja nyt sitäkin peruutetaan. Ongelmille ei tosissaan edes yritetä tehdä ratkaisuja.  On kaikenlaista työryhmää jotka eivät saa mitään aikaiseksi.

Vierailija
87/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Sairaanhoitajia totta kai arvostetaan. Tuo sana "hoitaja" on todella ongelmallinen, koska lähihoitajien lisäksi itseään kutsuvat hoitajiksi kaiken maailman kalevalaiset jäsenkorjaajat ja mehumyyjät. En todellakaan arvosta automaattisesti itseään "hoitajaksi" nimittävää ihmistä. Todella harmillista, että nämä huijarit ja vaipanvaihtajat lokaavat sairaanhoitajien ammattikuntaa.

Kyllä se sairaanhoitajakin sitä vaippaa vaihtaa 🤣🤣 Ja jopa lääkäri on  saattanut vaihtaa potilaan vaipan! Miettikääpä sitä. Tämä teidän vaipanvaihtojuttunne on todella huvittavaa ja kuinka ison asian saatte siitä tehtyä. Ja kuinka kuvittelette olevanne jotenkin parempia siksi, että ette pystyisi, vaikka pelastamaan teille rakasta ja läheistä ihmistä, koska ette

Naura jos naurattaa, et silti ole oikea sairaanhoitaja. :)

Vierailija
88/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti ei arvostanut tuota sekopäisyyttä ja tasapainottomuutta, joka aloitusviestistä huokuu. Järkyttyi, että joku noin vihamielinen hullu voi olla hoitoalalla, vaikka ilmeisesti saanut sieltäkin potkut?

Vierailija
89/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi menee ne, joilla ei ole lukupäätä lääkikseen.

Ap ei ole sairaanhoitaja eikä näköjään edes lähihoitaja. Todella huolestuttavaa, jos lukiotaustalla oikeasti pääsee ambulanssihommiin. Ja todellakaan en tiennyt. Kyllä varmasti asian ymmärtävät päättäjät haluavat tällaisen epäkohdan peittääkin.

Mitä ihmettä oikein selität? Lukiopohjalla voi todellakin opiskella ensihoitajaksi kuten myös sairaanhoitajaksi. Ei tarvitse olla lähihoitajan koulutusta taustalla. Ei ensihoitaja millään lukiotaustalla ole ambulanssissa töissä vaan ensihoitajataustalla. Ensihoitajan koulutuksen suorittanut saa samalla sairaanhoitajan pätevyyden.

Vierailija
90/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kollegat eivät vähättele, mutta koittavat koko ajan painostaa takaisin hoitoalalle. Alaa vaihtanut hoitaja on suurin rikollinen ikinä. 

Vierailija
91/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sairaanhoitajaksi opiskeleva lähihoitaja ja mua suoraan san

Mä en ole tyhmä ja osaan lääkelaskut. Lähihoitajan koulutus ei tee musta tyhmää. 

T: Sairaanhoitajaksi opiskeleva lh

Vierailija
92/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä he eivät ole koskaan tarvinneet apua eivätkä olleet sairaalassa ja vain kuvittelevat että työ on sellaista mihin kuka tahansa pystyisi. Itse arvostan hoitajia todella paljon. Olen aika paljon viettänyt aikaa sairaaloissa leikkausten takia niin on ihan omakohtaista näkemystä asiaan.

Olisi hauska tietää kuinka monen kantti kestäisi kun pitäisi vaikkapa tulehtunutta leikkausaluetta putsailla kun on osa kudoksista mennyt kuolioon ja on mätää, visvaa ja kamalaa hajua ym. Jos et sängystä voi nousta vessaan, niin paskot sitten sängyssä perseen alle laitettavaan aluseen ja hoitaja sitten sen korjaa pois ja huolehtii että tulee sun persaus putsattua. Tai että asetetaan katetri virtsaamista varten miehelle peniksen kautta virtsaputkeen. 

Ei todellakaan ole helppoa ja jokaiselle soveltuvaa hommaa. Nämä muutamat asiat ovat vain pintaraapaisu mitä hoitajien työhön kuuluu.

Kiitos että olette olemassa ja huolehditte meistä silloin kun emme itse voi. 

Vierailija
93/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Syy miksi minä esimerkiksi en arvosta hoitajia juurikaan, on se ruma puhe ja pilkkanauru mitä heiltä olen vuosikymmenien varrella saanut. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan.

Vierailija
94/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä he eivät ole koskaan tarvinneet apua eivätkä olleet sairaalassa ja vain kuvittelevat että työ on sellaista mihin kuka tahansa pystyisi. Itse arvostan hoitajia todella paljon. Olen aika paljon viettänyt aikaa sairaaloissa leikkausten takia niin on ihan omakohtaista näkemystä asiaan.

Olisi hauska tietää kuinka monen kantti kestäisi kun pitäisi vaikkapa tulehtunutta leikkausaluetta putsailla kun on osa kudoksista mennyt kuolioon ja on mätää, visvaa ja kamalaa hajua ym. Jos et sängystä voi nousta vessaan, niin paskot sitten sängyssä perseen alle laitettavaan aluseen ja hoitaja sitten sen korjaa pois ja huolehtii että tulee sun persaus putsattua. Tai että asetetaan katetri virtsaamista varten miehelle peniksen kautta virtsaputkeen. 

Ei todellakaan ole helppoa ja jokaiselle soveltuvaa hommaa. Nämä muutamat asiat ovat vain pintaraapaisu mitä hoitajien työhön kuuluu.

Kiitos että olette olemassa ja huolehditte meistä silloi

Tai kuolevan ihmisen pienestä haavasta isoksi laajentunut haava takapuolessa/alaselässä, mustaa katetta, mätää ja uloste vuotaa muualtakin kuin peräaukosta. 

Vierailija
95/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämäpä se onkin, miksi ihmetten sairaanhoitaja(tuttujen) jatkuvaa valitusta työn raskaudesta. Päivätyö, säännöllinen työaika, mikä siitä tekee erityisen raskasta? "

En osaa sanoa. Siinä vaiheessa varmasti kannattaa harkita työnkiertoa. Se voi antaa perspektiiviä omaan työhön kun käy välillä muualla.

Vierailija
96/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vakuuttanut hoitajien työskentely kun minä tai sukulaiseni ovat olleet sairaalassa. Sen sijaan lääkärikunta on erinomaista.

Vierailija
97/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähärikoulutuksessa lääkelaskut on tyyliä 5 g + 50 mg, ja nämäkin on heille NIIN vaikeita, että eivät pääse kursseista läpi. Kertoo ihmisestä aika paljon, jos älykkyys tuota luokkaa. Lähihoitajakoulun matematiikan opettajien itsemurhaluvut varmasti hipovat taivaita.

Turha niistä laskuista on jauhaa. Menee yliopistoon opiskelemaan joka on hyvä ja mahdollista tähdätä pidemmälle. Sen takia on eri tasoisia tutkintoja.

Vierailija
98/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä töitä teet, jos siellä voit jutella työaikana uusille tuttaville? Meillä työkaverit ei pitkään katsoisi tuollaista!

No tämä tapahtui oikeastaan uloskirjauksen jälkeen, mutta kyllä meillä on tauot ja rento meininki muutenkin, että voi työkaverin kanssa sanasen vaihtaa toisinaan.

Ap

Äsken kerroit juttelevasi uusille tutuille, nyt työkavereille. Yritä päättää, että kenen kanssa menneisyyttäsi ole pohtimassa. "

Lue otsikko ajatuksella ja vaikka useamman kerran  niin ehkä ymmärrät kenelle ap puhui. 

Vierailija
99/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
100/100 |
18.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näyttänyt lainattua kohtaa...

"Robotti tuskin koskaan tulee korvaamaan hoitajaa ainakaan täysin ja kuka meistä haluaisi esimerkiksi auto-onnettomuuden jälkeen robotin koputtamaan ikkunaa?"

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi