Oletko yli 55-vuotias työtön? Hallitus haluaa sinut töihin
Sinä yli 55-vuotias työtön! Arto Satonen haluaa sinut töihin.
Työministeri Satosen mukaan moni 55-vuotias ja tätä vanhempi on erinomainen työntekijä ja hyvässä kunnossa, eli hänestä olisi suuri hyöty työelämässä.
Hallituksen asettama entisen työministerin Jari Lindströmin johtama työryhmä selvittääkin keinoja ikäsyrjinnän kitkemiseen työelämästä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tyoministeri-satonen-haluaa-yli-55-…
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 50 ja työtön ollut 6 vuotta. on sanottu että olen liian vanha ja työkkärissä ne ehdotti jopa eläkkeelle siirtymistä vaikka olen täysin työkunnossa.
Ai. Olen luullut ettei eläkkeelle vaan siirrytä. No siirryn jos mahdollista. Epäilen kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen alle 50 ja työtön ollut 6 vuotta. on sanottu että olen liian vanha ja työkkärissä ne ehdotti jopa eläkkeelle siirtymistä vaikka olen täysin työkunnossa.
Ai. Olen luullut ettei eläkkeelle vaan siirrytä. No siirryn jos mahdollista. Epäilen kyllä.
Pitkä työttömyys voi oikeuttaa työkyvyttömyyseläkkeeseen. Läheinen ehti olla parikymmentä vuotta työtön ja pääsi masennuksesta eläkkeelle, vaikka ei edes hakenut. Nyt on työkyvyttömyyseläkkeellä tehnyt töitä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Usein ajatellaan, että eläkkeelle jäädään työuran huipulta. Voisiko ajatella, että huippu olisikin hieman aikaisemmin, ja viimeiset vuodet tehdään töitä, jotka eivät ole niin vaativia? Satonen kysyy.
Miksi pitäisi tehdä?
Koska kaikki eivät voi tehdä niitä huipputehtäviä. Ja osalla on yli 55-vuotiaana jo terveydentila heikentynyt ja jaksaminen alentunut.
No minä ainakin sain ihan akateemista koulutusta vastaavan paikan. Ihmisillä vain on mystisiä ennakkoluuloja.
t. 63 v
Kaikkihan eivät ole akateemisesti koulutettuja.Minä ainakin jään ensi vuonna eläkkeelle ilman mystisiä ennakkoluuloja.T.63 v.
Tarkoitinkin että TYÖNANTAJILLA on mystisiä ennakkoluuloja. Samaten on sellaisia ennakkoluuloja, että akateemisesti koulutettua ei voi palkata mihinkään ns. helpompaan työhön. Minäkin olisin ihan mielelläni eläkeläisenä töissä esimerkiksi kahvilassa tai kirjakaupassa, mutta ei. Osaan 10 kieltä, mutta enpä kelvannut mihinkään matkailualallekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hyvältä. En ole ennen työskennellytkään hallituksessa. Koska voin aloittaa?
M54
Seuraavien eduskuntavaalien aikaan asetut ehdokkaaksi. Kuka tahansa voi asettua, pitää vain löytää joku puolue jonka listoilta pyrkii, ei tarvitse liittyä puolueeseen. Myös oman puolueen voi perustaa jos saa tarpeeksi kannatusta.
Kaikki puoli miljoonaa työtöntä ei voi työllistyä tuolla tavalla.
Matala palkkaisista ei ole mitään hyötyä valtiolle, henkilön matalan palkan vuoksi valtio joutuu tukemaan henkilöä erilaisilla sosiaali avustuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 52-vuotias yrittäjä, minäkin voisin siirtyä eläkkeelle.
Nivelrikko vaivaa ja suolistovaivat. Masentaakin joskus.
Jos pääsen töihin - se on ok.
Mutta jos en niin siinä ei paljon hallituksen haluamiset auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän hallituksen kannustus tarkoita työttömyysetuuksien leikkaamista.
Alkaa kelvata työ 10€ tuntipalkalla.
Ei ala. Työ, joka ei kata tekijälleen edes siitä aiheutuvia kuluja, on turhaa työtä.
Silti tuollaisissa Satosen mainitsemissa vaatimattomissa töissä palkka on tuota luokkaa.
Käy ehkä vanhempien luona asuville teineille, mutta omillaan asuville toimeentulo on tosiaan vaikeaa. Täällä maalla ihmiset ajelevat omalla autolla tuollaisen palkan perässä.
Onkohan Ap:n uusi aloitus työttömien mollaamisesta palstalla ennen klo 10?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ala. Työ, joka ei kata tekijälleen edes siitä aiheutuvia kuluja, on turhaa työtä.
Silti tuollaisissa Satosen mainitsemissa vaatimattomissa töissä palkka on tuota luokkaa.
Käy ehkä vanhempien luona asuville teineille, mutta omillaan asuville toimeentulo on tosiaan vaikeaa. Täällä maalla ihmiset ajelevat omalla autolla tuollaisen palkan perässä.
No osa-aikaeläkeläiselle tai kokoaikaeläkeläisellehän se voi käydäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä noita töitä tekee ihan aikuisetkin. Itsekin tein opiskeluaikoina kesätöinä siivousta tuntipalkalla 9,71 euroa. Ja en saanut samaan aikaan mitään tukia, kuten opintotukea tai asumistukea. Maksoin siis tuosta kaikki kuluni.
Vierailija kirjoitti:
Onko muistanut kertoa myös työnantajille?
Tämä. Toivottavasti joku hoksasi jakaa mietinnön muistiinpanot myös työnantajille XD
Täällä yksi työtön päälle 55v, koulutettu ja runsaasti työkokemusta. Työnantajille tosin ei kelpaa. Toivottavasti hallitus saa aikaan muutakin kuin vain hyviä aikomuksia.
Hienoa, että tämä hallitus haluaa yli 55-vuotiaille muutakin kuin sossutukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muistanut kertoa myös työnantajille?
Tämä. Toivottavasti joku hoksasi jakaa mietinnön muistiinpanot myös työnantajille XD
Täällä yksi työtön päälle 55v, koulutettu ja runsaasti työkokemusta. Työnantajille tosin ei kelpaa. Toivottavasti hallitus saa aikaan muutakin kuin vain hyviä aikomuksia.
Jatkan vielä että voi mut siirtää eläkkeellekin vaikka eläke pieneksi jääkin. Ehkä silloin kelpaisi työnantajille. Ainakin saisi vapaasti opiskella mitä haluaa ja tehdä sivutöinä keikkaa ilman että joutuu kadulle koska työkkärin mielestä 200e/kk tulot täyttää täysipäiväisen yrittäjän tunnusmerkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammalan ylivammainen, sian ja paviaanin sekoitus, Arto Satonen hourii omiaan. Työnantajat eivät tule palkkaamaan vanhoja työttömiä vaikka hallitus on niin toivovinaan. Työttömyys nousussa.
Kirjoitat tosi rumasti.
Kommentoija vaan esitteli itsensä kommentin alussa ja sitten rupesi kirjoittamaan satosesta. Toki välimerkit oli pielessä mutta mitäs sian ja paviaanin sekoitukselta voi muuta odottaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammalan ylivammainen, sian ja paviaanin sekoitus, Arto Satonen hourii omiaan. Työnantajat eivät tule palkkaamaan vanhoja työttömiä vaikka hallitus on niin toivovinaan. Työttömyys nousussa.
Kirjoitat tosi rumasti.
Kommentoija vaan esitteli itsensä kommentin alussa ja sitten rupesi kirjoittamaan satosesta. Toki välimerkit oli pielessä mutta mitäs sian ja paviaanin sekoitukselta voi muuta odottaakaan.
😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus siis tarjoaa töitä yli 55-vuotiaille työttömille?
Hallitus kannustaa työnantajia tarjoamaan.
Mikä tuo kannustin mahtaa olla?
Seuraavien eduskuntavaalien aikaan asetut ehdokkaaksi. Kuka tahansa voi asettua, pitää vain löytää joku puolue jonka listoilta pyrkii, ei tarvitse liittyä puolueeseen. Myös oman puolueen voi perustaa jos saa tarpeeksi kannatusta.