En uskalla käyttää pienestä perinnöstä (piirun verran alle 10k€) senttiäkään koska pelkään köyhyyttä
Olen ollut koko elämäni pienituloinen ja joutunut laskemaan mm. kuukauden ruokabudjetin eurolleen oikein sillä uhalla että joutuu näkemään nälkää tai ei saa bussilippua ostettua jos pelleilee ja käyttää liikaa rahaa ostoksiin.
Äidin kuoltua sain tuon summan, enkä uskalla kajota siihen ollenkaan vaan se vain istuu jo monetta vuotta tyhjänpanttina.
Köyhyydestä ei saa koskaan lomaa tai pakoa kun sen on pitkittyneenä kokenut kerran.
Tulee fyysisiä oireita kuten sydämentykytyksiä, ahdistusta ja oksennusta suuhun jos edes harkitsen ostavani sillä jotain joka maksaa vaikkapa satasia. Niinpä se istuu tilillä (ei edes määräaikais) inflaation nakertaessa sitä.
Kommentit (53)
Mun anoppi oli samanlainen pihi köyhyystraumainen säälittävä tapaus. Aina jaksoi puhua köyhästä lapsuudesta ja nuoruudesta. Sitten myöhemmin sai ihan hyvät tulot mutta eihän raaskinut käyttää niitä mihinkään. Ei koskaan matkustellut vaikka olisi halunnut, mutta kun "oli niin kallista". Sitä aina hoki kuinka kaikki on niin kallista. Ruoat katsoi tarkkaan, luomua ei ikinä raaskinut ostaa, kampaajalla ei raaskinut käydä eikä merkkejä ostaa, ravintolassa oli liian kallista ei voinut käydä. Lastenlapsille ei ostanut koskaan mitään lahjoja.
Viime vuonna kuoli ja perintöä oli tilillä yli 300000. Kivahan se oli nyt saada rahaa kun ei koskaan meitä mitenkään eläessään auttanut, ei edes silloin kun mies sairastui ja jäi työttömäksi ja oli pieniä lapsia. Mutta olisin kyllä toivonut että olisi nauttinut myös elämästään ja tehnyt jotain kivaa ja antanut meille ihan vapaaehtoisesti silloin kun tarvittiin, ja olisi saanut itsekin antamisen iloa. Nyt eli vain nuukasti köyhää elämää koskaan nauttimatta rahoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota määräaikaistalletustili. Nordealla korko on 3,5 prossaa
Ja inflaatio yli 5%,paljonko voittaa?
No enemmän, jos ei laita mitään kasvamaan korkoa. Inflaatiolle et voi joidenkin asioiden osalta mitään, mutta joissakin asioissa voit kyllä ihan itse päättää, miten ne rahat käytät. Kaiken varmuusvaraston kuluttaminen se se vasta typerää onkin.
Pahan päivän varat kannattaakin laittaa tuottavampaan kohteeseen kuin lukita jollekin pikkukorkoiselle määräaikaistilille vuosiksi.
Ai epävarmoihin osakkeisiin?
Ei ole pakko ostaa niitä laarin surkeimpia. Omat pahan päivän varani ovat hajautet
Jos työttömällä ei ole rahaa, niin miksi sijoittaisi johonkin osakkeisiin, jos ei ole mitään takeita, että saa pikaisesti rahoja tarvitessaan edes omiaan takaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yllättynyt miten paljon rahaa minun äidillä oli kun se kuoli. Sillä oli 490000 euroa kolmella tilillä. Se jaettiin veljeni kanssa puoliksi. Tuhlasin varmaan 30000 euroa 2 viikossa, ostin veneen 17000 eurolla ja kaikkea elektroniikkaa ja vaatteita... Juhlin myös koko kesän mutta syksyllä aloin miettimään että ehkä pitääkin himmata vauhtia ja säästää. Sitten olen pihdannut rahoja ja elänyt aika nuukasti enkä ole edes matkustanut. Siitä on nyt 8 vuotta ja minulla on vieläkin 200000 euroa tilillä.
Heh, olipa noin paljon ylimääräistä omalla tilillä. Voisi pistää koko potin kovan koron säästötilille ja napsia korkotuotot vuosittain käyttöön.
Järkevämpää olisi sijoittaa osakkeisiin ja ottaa vuosittain 8-10% osinkoja ym. tuottoja nettona.
Jos itse summaan kajoaminen tuntuu mahdottomalta, sijoittaisin myös pariin luotettavaan osinko-osakkeeseen ja käyttäisin vuosittain vain osingot (n. 600 €).
Pankit maksaa kohtuukorkoa määräaikaistilistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yllättynyt miten paljon rahaa minun äidillä oli kun se kuoli. Sillä oli 490000 euroa kolmella tilillä. Se jaettiin veljeni kanssa puoliksi. Tuhlasin varmaan 30000 euroa 2 viikossa, ostin veneen 17000 eurolla ja kaikkea elektroniikkaa ja vaatteita... Juhlin myös koko kesän mutta syksyllä aloin miettimään että ehkä pitääkin himmata vauhtia ja säästää. Sitten olen pihdannut rahoja ja elänyt aika nuukasti enkä ole edes matkustanut. Siitä on nyt 8 vuotta ja minulla on vieläkin 200000 euroa tilillä.
Onko idiootimpaa kuin pitää tuollaisia summia tilillä. Olet tuolla "fiksulla" tavalla toimimalla hävinnyt sellaisen mukavan 120 000-180 000 € pelkkinä tuottoina.
Me taas voitetaan mukavasti, kun ei tarvii ottaa kallista taloyhtiölainaa. Kaivetaan setelit pussinpohjalta ja ollaan velattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota määräaikaistalletustili. Nordealla korko on 3,5 prossaa
Ja inflaatio yli 5%,paljonko voittaa?
Inflaatio loppui jo.
Ei niillä rahoilla mitään siellä hautausmaalla tee joten voit hyvällä omalla tunnolla käyttää niistä ainakin osan. Jos pienituloisella on eläkeiässä säästöjä ne voivat vaikuttaa esim. asumistukeen ja harkinnan varaisiin tukiin.
Vierailija kirjoitti:
Älä vai sano että olet makuuttanut tuollaisia rahoja tilillä. Jos olisit sijoittanut ne esim s&p 500- indeksiin (eli jakanut rahat 500 suurimman jenkkiyrityksen osakkeisiin) olisi sinulla nyt n 600k.
Sun sijassa ottaisin selvää sijoittamisesta ja sijoittaisin nuo rahat. Sijoituksia voi tehdä myös matalalla riskillä, tosin sitten tuotot ovat vaatimattomampia, kuin rohkealla riskillä. Nyt köyhyydenpelko tekee toiminnastasi epärationaalista, kuten sanottua-inflaatio syö varojasi.
Toinen juttu, kannattaa työstää tuota turvattomuuden tunnetta, mikä sinulla on.
Köyhänä tuota tahtia pysytkin. Laita määräaikaiselle tilille kasvamaan korkoa. Jos et määräajan jälkeen tarvitse rahaa niin laita raha ja korko uudelleen määräaikaiselle tilille korkoa kasvamaan. Ja jos tarvitset rahan, niin sitten käytät. Esim. OP:ssa saat myös bonuksia jotka sitten hoitavat mm. kortista tulevat maksut.
Tyynyn alla rahan pitäminen nyt vaan on tyhmää.
10 k€ on sellainen summa, että sillä saa sopivasti vähän mielenrauhaa itselleen. Varmaan parantaa sun elämänlaatuasi eniten, että tiedät tarvittaessa rahaa löytyvän, jos jotain tapahtuu: muutto, sairastuminen tms. Ainakin itselläni se laskisi stressitasoa ja se on paljon pysyvämpää kuin kulutuksesta tullut onni. Sijoita rahat pankin passiivisiin matalakuluisiin indeksirahastoihin ja hajauta maantieteellisesti esim. OP:n pohjoismaat, Pohjois-Amerikka ja koko maailma, kolmannes jokaiseen. Silloin inflaatio ei nakerra pääomaasi vaan se keskimäärin tuplaantuu 10 vuodessa. Saat helposti muutettua rahaksi sitten kun tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
5 tonnia jätät tilille. 3 laitat indeksirahastoihin. 2 tonnia otat itsellesi käyttöön. Ei rahasta ole mitään hyötyä, ellei koskaan käytä sitä.
Järkevämpää ottaa pieni osuus aina tarvittaessa käyttöön.
"Pieni osuus kerrallaan" ottamalla sen pääoman nakertaa loppuun ihan huomaamattaan. Parempi päättää etukäteen mikä on maksimi minkä voi vuosien kuluessa käyttää välttämättömiin isompiin hankintoihin. Mikäli siis haluaa säilyttää sen usean tuhannen euron summan varalla..
Voittaa enempi kuin tällä hetkellä.