Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En uskalla käyttää pienestä perinnöstä (piirun verran alle 10k€) senttiäkään koska pelkään köyhyyttä

Vierailija
17.07.2024 |

Olen ollut koko elämäni pienituloinen ja joutunut laskemaan mm. kuukauden ruokabudjetin eurolleen oikein sillä uhalla että joutuu näkemään nälkää tai ei saa bussilippua ostettua jos pelleilee ja käyttää liikaa rahaa ostoksiin.

Äidin kuoltua sain tuon summan, enkä uskalla kajota siihen ollenkaan vaan se vain istuu jo monetta vuotta tyhjänpanttina.

Köyhyydestä ei saa koskaan lomaa tai pakoa kun sen on pitkittyneenä kokenut kerran.

Tulee fyysisiä oireita kuten sydämentykytyksiä, ahdistusta ja oksennusta suuhun jos edes harkitsen ostavani sillä jotain joka maksaa vaikkapa satasia. Niinpä se istuu tilillä (ei edes määräaikais) inflaation nakertaessa sitä.

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota määräaikaistalletustili. Nordealla korko on 3,5 prossaa

Ei. 

Niitä rahoja ei saa käyttöön kun tarvitsee.

Vierailija
22/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja inflaatio yli 5%,paljonko voittaa?

No enemmän, jos ei laita mitään kasvamaan korkoa. Inflaatiolle et voi joidenkin asioiden osalta mitään, mutta joissakin asioissa voit kyllä ihan itse päättää, miten ne rahat käytät. Kaiken varmuusvaraston kuluttaminen se se vasta typerää onkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten yllä sanottu, laita määräaikaistilille jossa on kunnon korko. Sillä korolla sitten vuoden parin päästä ostelet asioita. Sinne pitäisi kertyä noin 700-900€ parissa vuodessa.

Siten sinun ei tarvitse siihen summaan koskea millään tavoin.

Ei taida ihan noin paljon kertyä, koska lähdevero on 30 %.

Eli omaan käyttöön saa "vain" 70% korkotuotosta.

Vierailija
24/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No enemmän, jos ei laita mitään kasvamaan korkoa. Inflaatiolle et voi joidenkin asioiden osalta mitään, mutta joissakin asioissa voit kyllä ihan itse päättää, miten ne rahat käytät. Kaiken varmuusvaraston kuluttaminen se se vasta typerää onkin.

Pahan päivän varat kannattaakin laittaa tuottavampaan kohteeseen kuin lukita jollekin pikkukorkoiselle määräaikaistilille vuosiksi.

Vierailija
25/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten yllä sanottu, laita määräaikaistilille jossa on kunnon korko. Sillä korolla sitten vuoden parin päästä ostelet asioita. Sinne pitäisi kertyä noin 700-900€ parissa vuodessa.

Siten sinun ei tarvitse siihen summaan koskea millään tavoin.

Ei taida ihan noin paljon kertyä, koska lähdevero on 30 %.

Eli omaan käyttöön saa "vain" 70% korkotuotosta.

Näinhän se on.

Vierailija
26/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain perintöä 69000 euroa. On siitä vielä jäljellä noin 35000 euroa.

Vierailija
27/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti sinulla on perillisiä .

Vierailija
28/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni taisi pistää perintönsä sileäksi 2 vuodessa vaikka yritin sanoa sille että rahalle on käyttöä myöhemmin. Sillä oli ulosottovelkaa jotain 20000 euroa mutta 220000 euroa se pisti haisemaan äkkiä. Ei se ole koskaan ollut mikään fiksu rahankäyttäjä todellakaan.

Vierailija
29/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahan päivän varat kannattaakin laittaa tuottavampaan kohteeseen kuin lukita jollekin pikkukorkoiselle määräaikaistilille vuosiksi.

Ai epävarmoihin osakkeisiin?

Vierailija
30/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain perintöä 69000 euroa. On siitä vielä jäljellä noin 35000 euroa.

Mulle tuli jotain 170k€:n arvoinen potti perintöä pari vuotta sitten. Oli rahastoa, asuinhuoneisto "maakunnassa", osakkeita ja selvää rahaa tileillä. Valtiolle meni 10%, asunnossa asuu leski, muutama tonni meni sukulaisille lahjoituksena ja loput on sijoitettu erinäisiin kohteisiin. Eli periaatteessa kaikki on yhä tallessa, vaikkei se raha pankkitilillä makaakkaan.

Vierailija
31/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yllättynyt miten paljon rahaa minun äidillä oli kun se kuoli. Sillä oli 490000 euroa kolmella tilillä. Se jaettiin veljeni kanssa puoliksi. Tuhlasin varmaan 30000 euroa 2 viikossa, ostin  veneen 17000 eurolla ja kaikkea elektroniikkaa ja vaatteita... Juhlin myös koko kesän mutta syksyllä aloin miettimään että ehkä pitääkin himmata vauhtia ja säästää. Sitten olen pihdannut rahoja ja elänyt aika nuukasti enkä ole edes matkustanut. Siitä on nyt 8 vuotta  ja minulla on vieläkin 200000 euroa tilillä.

Heh, olipa noin paljon ylimääräistä omalla tilillä. Voisi pistää koko potin kovan koron säästötilille ja napsia korkotuotot vuosittain käyttöön.

Järkevämpää olisi sijoittaa osakkeisiin ja ottaa vuosittain 8-10% osinkoja ym. tuottoja nettona.

Tuo vaatisi ymmärrystä sijoittamisesta. Korkotilit ovat helpompia meille jotka eivät uskalla ottaa riskiä ja lähteä omin päin tekemään investointeja.

Vierailija
32/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai epävarmoihin osakkeisiin?

Ei ole pakko ostaa niitä laarin surkeimpia. Omat pahan päivän varani ovat hajautettuina useisiin osakkeisiin ja tuottoa on vuosien saatossa tullut ihan mukavasti. Sekä osinkoina että myyntivoittoina. Tuotot ovat ylittäneet indeksin.

Vierailija
33/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yllättynyt miten paljon rahaa minun äidillä oli kun se kuoli. Sillä oli 490000 euroa kolmella tilillä. Se jaettiin veljeni kanssa puoliksi. Tuhlasin varmaan 30000 euroa 2 viikossa, ostin  veneen 17000 eurolla ja kaikkea elektroniikkaa ja vaatteita... Juhlin myös koko kesän mutta syksyllä aloin miettimään että ehkä pitääkin himmata vauhtia ja säästää. Sitten olen pihdannut rahoja ja elänyt aika nuukasti enkä ole edes matkustanut. Siitä on nyt 8 vuotta  ja minulla on vieläkin 200000 euroa tilillä.

Heh, olipa noin paljon ylimääräistä omalla tilillä. Voisi pistää koko potin kovan koron säästötilille ja napsia korkotuotot vuosittain käyttöön.

Järkevämpää olisi sijoittaa osakkeisiin ja ottaa vuosittain 8-10% osinkoj

Ei sijoitustuottojen hankinta järkeä vaadi.

Vierailija
34/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko idiootimpaa kuin pitää tuollaisia summia tilillä. Olet tuolla "fiksulla" tavalla toimimalla hävinnyt sellaisen mukavan 120 000-180 000 € pelkkinä tuottoina.

Vierailija
35/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo vaatisi ymmärrystä sijoittamisesta. Korkotilit ovat helpompia meille jotka eivät uskalla ottaa riskiä ja lähteä omin päin tekemään investointeja.

Itseasiassa yli 100 000 pitäminen pankista vasta onkin riskipitoista verrattuna saman summan hajauttamiseen vaikka 5 yhtiöön. 

Vierailija
36/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Jos makuutat rahaa käyttötilillä hukkaat sen arvoa saamatta itse mitään iloa. Vuonna 2023 menetit 630€ koska inflaatio oli 6,3%. Se on oikeasti hurja juttu!

Vierailija
37/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan tuhlaa sillä puskuri pitää olla. Korkeakorkoiselle tilille rahat.Elämässä tulee tilanteita jolloin rahaa voi tarvita.

Täällä sua neuvoo monet persaukiset.

Vierailija
38/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 47-v ja minulla oli hyvin vähävarainen lapsuus ja nuoruus.

Olen hyväpalkkaisessa ammatissa eikä mitään rahahuolia ole, siitä huolimatta olen jatkuvasti huolissani raha-asioista. Minun on aina ollut hyvin vaikeaa ostaa itselleni mitään, lukuunottamatta vaatteita joita käytän työssä ollessani.

Seuraan sähkön, bensan, ruoan yms- hintoja otsa kurtussa ja säästeliäisyyteni herättää lähipiirissäni suurta hilpeyttä.

Minua ei naurata, en pysty nauttimaan varallisuudestani enkä nykyisestä elinpiiristäni löydä yhtään ymmärtäjää tai kohtalotoveria. Kukaan heistä ei pystyisi ymmärtämään ettei meillä aina ollut ruokaa tai etten voinut osallistua kavereiden syntymäpäiväjuhliin tai että minulla ei juhlia edes ollut. Lukion kirjoihin sain avustusta sosiaalitoimistosta kuten myös hyvin pienimuotoisiin kahvikutsuihin lakkiaispäivääni varten. Ylioppilaskuva otettiin kerrostalon parvekkeella naapurin kameralla jne.

Kävin aikoinani terapiassa ja terapeuttini sanoi että minulla on köyhyystrauma. Ap, ehkä myös sinulle on jäänyt syvä trauma köyhyydestä?

Helli itseäsi, entä jos Ap ostaisit vaikka kerran kuukaudessa jotain itsellesi tai kävisit ulkona syömässä? 

Vierailija
39/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai Ap sentään olet laittanut korkotilille, 3% saa nyt.

Vierailija
40/53 |
17.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kitkuttelin pienillä tuloilla ja menoilla. Säästössä olevaa rahaa en käyttänyt. Sitten pamahti pommi, taloyhtiö teki kalliin remontin. Onneksi minulla oli säästössä rahaa jolla maksoin remonttikustannukset, muuten olisin joutunut ties mihin.

Juuri jotain tällaista pelkään. Tulee se oikea pommi kohdalle jonka huomioimatta jättäminen tarkoittaa ihan kirjaimellisesti paleltumista tai nälkiintymistä.

Ja minulla ei ole vain siitä syystä mahdollisuutta reagoida asiaan, kun olen aikaisemmin käyttänyt puskuria johonkin arkisiin asioihin tai pieniin iloihin.

AP

Komppaan AP:ta, itselläni on aivan sama tilanne.Lisäksi on oltava käteistä varalla pieni määrä, että kortin pettäessä selviää... Köyhyytrauma onkin hyvä 'diagnoosi'.

Köyhyydessä kasvanut ja siitä  selvinnyt ei todellakaan käytä rahaa "turhuuteen". Tosin paheita on kai jokaisella. Minä tuhlaan mausteisiin.... toki isoina määrinä ja etnisistä ostettuna.  :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kaksi