Vuokran laskuttaminen tyttöystävältä
Tyttöystävä (24) suuttui kun sai selville, että omistan asunnon missä asumme. Olen siis laskuttanut häneltä vuokraa (todella edullista) koko sen ajan kun muutimme tähän edellisen vuokralaisen lähdettyä 6kk sitten.
Milloinkaan en kieltänyt asiaa, koska hän ei kysynyt siitä.
Hänen mielestään on epäreilua laskuttaa häntä, koska omistan asunnon. Vastikkeet kuitenkin juoksevat, joten en voi ilmaiseksikaan hänen antaa täällä asua. Jos hän ei halua maksaa vuokraa, niin asunto pitää vuokrata jollekin toiselle. Mielestäni tämä on ihan ymmärrettävää? Miten esitän asian hänelle, niin että tajuaa?
Kommentit (110)
Tyttöystävä ei suuttunut siitä, että omistat asunnon. Hän suuttui siitä, että olet salannut asioita. Asunnon omistamisessa ei ole mitään salattavaa, joten se olisi kannattanut kertoa heti alkuunsa, kun yhteenmuuttoa suunnittelee. Jotenkin outoa, että ihmiset kuvittelevat, että on järkevää salailla elämänsä tärkeitä asioita. Kun asiat paljastuvat, niin toinen osapuoli suuttuu takuuvarmasti. Ei itse asiasta, vaan siitä, että on salailtu. Jos haluat rakentaa suhdetta, niin asioita on kyettävä kertomaan ajallaan. Yksi tekijä hyvässä suhteessa on avoimuus.
Yhdessä asuessa on järkevää jakaa asumiskulut. Toki se, että asuu vain toisen omistamassa asunnossa tekee asian hankalaksi. Se, joka asunnon omistaa, niin hän toki kustantaa kaiken asunnon arvoa kohottavat asiat, koska hän siitä hyötyy. Toki toisen ei kannata siipeillä, joten ilmaiseksikaan ei kannata asua. Mutta puhumalla asiat selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta ymmärrän tyttöystävää, jos ette ole solmineet vuokrasopimusta niin onhan tuo häijyä laittaa tyttöystävä kerryttämään sun omaisuutta.
Mikä olisi mennyt oikein, olisi että olisit rehellisesti kertonut tilanteen ja sopineet jonkin muun järjestelyn. Ymmärrät kai, että nyt sinä hyödyt suhteesta ja tyttöystäväsi on maksanut sun omaisuuttasi.
näin ne köyhät ajattelee. niinkun hän ei olis maksanu asuntoonsa eikä siitä koituisi kuluja. kyllä minunkin tyttöystävä otti multa vuokraa asunnosta jonka osti vanhempiensa säästämille lapsilisillä. miksei ottas? joudun mää asumisesta maksaan joka tapauksessa.
Ei kyse ole siitä. Koeta nyt hieman päästä oman napasi ylitse ja miettiä toistenkin näkökulmasta asioita. Eihän se sitten sama asia ole, että maksat itse vastikkeesi vaan joku toinen maksaa sen ja hieman ylitsekin. Ymmärrätkö sen, että joku muu maksaa sun vastikkeen, eli kerryttää sun omaisuutta ilman että teet vastikkeeksi saman? Voisitko avata, mikä tässä yhtälössä on mielestäsi hankalaa?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihmekään, jos suuttui. Kyllä mäkin suuttuisin, jos kumppani valehtelisi. Vuokran maksu ehkä itselle outo ajatus. Itse vastaassa tilanteessa ajattelisin puolikkaan hoitovastikeen ja mahdollisen vesimaksun olevan sopiva summa, rahoitusvastiketta tai lainanlyhennyksiä ei tulisi toisen puolesta maksaa.
Mites sähkö?
Vierailija kirjoitti:
Kun et tajunnut kysyä.
Pistäisi miettimään mitä muuta puoliso on jättänyt kertomatta jos ei ole tajunnut kysyä
ilmeisesti aloittajalta pitäisi kysellä paljon asioita koska ei oma aloitteisesti kerro edes tärkeimpiä. Saattaisi kyllä suuttua kun rupeaisin kyselemään.
- onko sinulla lapsia
- onko sinulla sukupuolitauteja
- oletko ollut vankilassa jne
EX kirjoittaa ilmeisesti.
Ei koskaan ollut aikomustakaan osuuksiaan maksaa täysin. Luisti kaikesta, mistä pystyi.
Kivaa kotileikkiä.
Lopulta vuosien kuluttua käytös oli törkeä.
Jätti joskus vuokraosuuden maksamatta.
Saattoi olla muita outoja "menoja pulvereihin" - luulen niin tai velkoihin ym...
Maksatti Kelalta vedättämänsä asumistuen siten, että sitä perittiin yhteisesti meiltä. Ei ollut kertonut mitään myöskään, että oli jättänyt lähes vuoden ajan osittain vuokria maksamatta entiselle vuokranantajalleen. Ja tästä huolimatta siis oli nostanut Kelan asumistuen.
Eikös tuo ole petos?
Täys sika. Miesoletettu.
Håmå. Huijari. Hra Auervaara.
Pikkurikollinen.
Koskaan ei selittänyt mitään. Löysi uuden.
Onneksi ero tuli.
Mun ex pyysi muuttamaan yhteen ja ehdotti että mää maksan yhtiövastikkeen ja hän lainan. En suostunut. Seuraavalla kerralla sanoi että riittää että maksan puolet yhtiövastikkeesta ja muut kulut (paitsi laina) puokkiin ja sitten suostuin. Toki hän söi enemmän mutta maksoi kaikki autokulut itse, kyydin sain ehkä pari kertaa vuodessa. Mun mielestä hyvä diili.
Vierailija kirjoitti:
MIten voi olla mahdollista, ettei tyttöystävä muka tiedä sinun olevan vuokranantaja? Trolli olet.
No joku naikkonen oli antanut rahaa miesystävälleen auton ostamiseen tietämättä auton oikeaa hintaa tai kenen nimi tulee rekisteritietoihin.
Meillä oli tilanne niin, että kun tapasin ex:n niin omistin asunnon ja hän olisi halunut muuttaa minun luokseni asumaan. Vastikke oli 350 euroa kk ja lainan lyhennys 800€/kk. Ehdotin, että jos hän maksaa vastikkeen niin minä maksan lainan lyhennyksen (joka oli siis 800€/kk). Ei käynyt hänelle, kun olisi ollut epäreilua.
No päätetiin sitten laittaa asunto vuokralle ja muutettiin asuntoon jossa vuokra oli 1200€/kk ja hän maksoi puolet siitä eli 600€. Itse laitoin oman asuntoni vuokralle ja sain vuokratuloja 1100€/kk siitä. Hän alkoi vaatia, että hänen ei tarvitsisi maksaa niin paljoa vuokraa, kun minä sain vuokratuloja omasta asunnostani. No ei se niin mene. Ero tuli siitä, kun naimisiin menoa oltiin tekemässä ja ei suostunut avioehtoon.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tilanne niin, että kun tapasin ex:n niin omistin asunnon ja hän olisi halunut muuttaa minun luokseni asumaan. Vastikke oli 350 euroa kk ja lainan lyhennys 800€/kk. Ehdotin, että jos hän maksaa vastikkeen niin minä maksan lainan lyhennyksen (joka oli siis 800€/kk). Ei käynyt hänelle, kun olisi ollut epäreilua.
No päätetiin sitten laittaa asunto vuokralle ja muutettiin asuntoon jossa vuokra oli 1200€/kk ja hän maksoi puolet siitä eli 600€. Itse laitoin oman asuntoni vuokralle ja sain vuokratuloja 1100€/kk siitä. Hän alkoi vaatia, että hänen ei tarvitsisi maksaa niin paljoa vuokraa, kun minä sain vuokratuloja omasta asunnostani. No ei se niin mene. Ero tuli siitä, kun naimisiin menoa oltiin tekemässä ja ei suostunut avioehtoon.
Kerettiin siis asua 6 vuotta yhdessä ja jos hän olisi suostunut tuohon 350€/kk järjestelyyn niin hänellä olisi jäänyt säästöön joka kk yhteensä: 18.000 euroa sen 6 vuoden aikana, et kumpi tässä nyt vei ja kenen rahoja vaatimuksillaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No päätetiin sitten laittaa asunto vuokralle ja muutettiin asuntoon jossa vuokra oli 1200€/kk ja hän maksoi puolet siitä eli 600€. Itse laitoin oman asuntoni vuokralle ja sain vuokratuloja 1100€/kk siitä. Hän alkoi vaatia, että hänen ei tarvitsisi maksaa niin paljoa vuokraa, kun minä sain vuokratuloja omasta asunnostani. No ei se niin mene. Ero tuli siitä, kun naimisiin menoa oltiin tekemässä ja ei suostunut avioehtoon.Kerettiin siis asua 6 vuotta yhdessä ja jos hän olisi suostunut tuohon 350€/kk järjestelyyn niin hänellä olisi jäänyt säästö
Ja tässä on parasta, että ex vielä tänä päivänäkin kuulemma kavereille puhuu, että: "Hyvä, kun ei suostunut hyväksikäytetyksi". Vaikka olisi säästänyt 18000 euroa rahaa :D
Onko sillä merkitystä millä nimellä maksua kutsuu? Vuokra tai jonkun muun niminen maksu, joka kattaa puolet vastikkeesta ja muista kuluista.