Niin kauan kuin työstä ei jää käteen vähintäänkin tuplat siihen nähden mitä saa tukina (1400€/kk), on turha odottaa....
Että menisin töihin vapaaehtoisesti.
Onko tuossa jotain ihmeteltävää?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut täyttäisi kauhu ellen voisi säästää tai päättää itse raha-asioistani. Pakotettu elämään toisten määrittämällä minimirahalla, jatkuvassa epävarmuudessa, sillä tukien määrä vaihtuu poliitikkojen näkemysten mukaan. Jatkuvia hakemuksia Kelaan ja nöyristelyä. Köyhä vanhuus, jossa ei varaa palkata apua siivoukseen, kauppareissuihin, jalkojenhoitoon jne. Minulle jää palkasta käteen noin 1400€ (osa-aika työ), mutta omistusasunto on joka lähes kokonaan maksettu, ja pari sijoituskämppää jotka maksavat itse itseään ja toimivat myöhemmin vanhuuden turvana. En minäkään halua tehdä enempää töitä kuin mitä on pakko, mutta tukien varaan jättäytyminen on jatkuvaa karvan varassa killumista, rotko alapuolella. Elämänsä voi järjestää myös toisilla tavoilla siten, ettei itseään tarvitse uuvuttaa työnteolla.
Toisaalta työttömällä on yksi mitä työllisellä
Mitäs sillä ajalla tekee, jos ei ole rahaa hyödyntää vapaa-aikaa? Aikaa olisi vaikka kuinka tehdä sitä sun tätä, mutta kun ei ole rahaa tehdä mitään. Sitten taas kun käy töissä, niin rahaa kyllä on tilillä, mutta kun ei ole riittävästi vapaa-aikaa, jotta voisi tehdä sitä mitä haluaisi. Kun pitää olla siellä työmaalla.
Harrastukset maksaa. Muistan yhä ajan vuosien takaa, kun olin työtön. Ei siinä paljoa viitsinyt pyörä lenkille lähteä, ettei tule liian nopeasti uuden renkaan ostoa eteen. Rengas kuitenkin kymmeniä euroja, mikä on työttömälle turhan iso raha. Muuhun ollut varaa kuin säästöliekillä elämiseen ja aikaa olisi ollut tehdä vaikka mitä. Koko ajan piti räknätä, että voinko mä nyt ostaa tuon vähän yli euron tuotteen, vai pitääkö ostaa tuo alle euron tuote, että mulla riittää rahat sinne seuraavien kelan rahoihin tuloon asti. Niin, silloin oli niitä alle euron tuotteita. Työttömänä ei tarvitse olla hullu, mutta siitä on paljon apua. Sellasta saatanan tuhannesosa elämää, jos ei ole rahaa tehdä yhtään mitään, mutta on sitten kaikki maailman aika.
Miksi just tuplat? Kaikki extra on extraa ja parantaa elämänlaatua.
Aika harvalla jää tuista käteen 1400 euroa....
En tiedä saisinko edes työmarkkinatukea. Työttömänä toimeentulotukea enkä asumistukea saa. Olen ensimmäisessä työsuhteessa ja kesäkuun alussa aloitin. Ammatillista koulutusta ei ole ja ikää 19v. Asun työssäkäyvän avopuolisoni kanssa ja siksi muita tukia en saisi. Nettotuloni nyt noin 1700 euroa ja kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tukia pitää selvästi leikata puoleen, niin 1400€/kk työ alkaa kiinnostaa.
Eihän siinä mitään, 1400 eurolla kuussa sitten kaikki töihin, niinkö? Ihana kommunistinen utopia. Haluaisin tämän todellakin nähdä. Sehän jo itänaapurissa nähtiin, ei työttömyyttä, ei tuottavuutta, kehnot palkat joten kaikki varastettiin ja myytiin pienen palkan lisäksi. Tosin oli myös halpa julkinen liikenne, todella hyvä työterveyspalvelu hoitoineen, kylpylöineen ym.
Odotan todella että kaikki paiskii hommia tuolla rahalla. Voi vaan olla niin että tosiaan se tulos ja tuottavuus romahtaa ja tehdään omia hommia ja junaillaan bisneksiä. Paras työpaikkani oli armeijassa, parturoin sotapoikia ja huolsin heidän vaatteitaan ja vein jotain herkkuja kylästä ja he maksoivat mielellään ystävällisyydestä ja vaatimattomista palveluista.
Vai pitääkö jonkun tienata enemmän? Miksi? Eikö kiinnosta?
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla jää tuista käteen 1400 euroa....
Ei voi jäädä. Perustoimeentuloturva on asumismenot+ noin 500 e käteen. Minusta esim. ansiosidonnainen ei ole mikään tuki vaan työttömyysturva jota saadaan siksi kun ei ole töitä. Itse saan ansiosidonnaista + osaeläkettä noin pari tonnia käteen ja hyvin pärjättäisi ilman töitä tai vaimon turhia kursseja ja harjoitteluita mutta ajan kuluksi ja mielenkiinnolla niissä käydään. Onko sitten oikein viedä työ- tai harjoittelupaikka joltain nuorelta... sitä miettikööt nämä työttömien dissaajat. Kaikille ei töitä riitä enää ikinä, se on karu fakta.
Vierailija kirjoitti:
2000-1400=600. 600€160h=3,75€/h. Orjapalkka ja lisäksi saa työperäiset sairaudet. Todellisuudessa tuosta maksetaan vielä matkat, eväät yms. herätyskellosta alkaen. Suihkussakin pitäisi käydä keskellä viikkoakin.
Sehän se kaikkia meitä kauhistuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta leikata tukia, niin vähempikin kelpaa.
syksyllä leikataan lisää.
Oikein hyvä! Moniongelmaisten ja muiden elämäntapafilosofien rotanloukkuja on syytä purkaa, sekä lempeästi kannustaa kantamaan kortensa kekoon siinä missä muutkin.
Vain elämäntapafilosofit ovat oikeita filosofeja.
Kannattaa markkinoida tätä elämäntapaa kaikille meille tyhmillekin, jotka teemme töitä. Ehkä mekin vielä jonain päivänä tajutaan ja jäädään kaikki tukien varaan. Sitten sulla on helppoa kun kukaan ei ihmettele. Eikö ole tukiakaan mitä ihmetellä.
On yhdentekevää joillekin, mitä palkkaa maksetaan, työ vain ei kiinnosta. Mistähän ne veromarkat tukiin kerättäisiin, jos kaikki eläisivät vain tuilla. Eräs ehdotti, että lainalla. Millähän lainat sitten maksettaisiin. Uudella lainalla. Näin on tehty, mutta nyt on tullut katto vastaan.
Niin sen pitäisikin olla että töistä saisi aina käteen vähintään tuplat siihen verrattuna kuin kortistossa.
En käsitä miksi hallitus ei sitä tajua ja muuta asiaa?
1400 olisi luksusta. Minä saan 900.
Vierailija kirjoitti:
Tämä tarkoittaa vain sitä että tukia pitää edelleen leikata. Tuet ovat liian hyviä kun työnteko ei kiinnosta.
Itse asiassa tukien leikkaus tekee pienipalkkaisen työn vastaanottamisesta kannattamattomampaa kuin ennen.
Olin osapäivätöissä puoli vuotta ja vaikka sen takia asumistukeani leikattiin, rahaa jäi selvästi enemmän käytettäväksi. Osapäivätöissä on myös se mahdollisuus, että maksetaan ansiopäivärahaa soviteltuna. Toimeentulotukikaan ei katkea täysin vaan pienen palkan lisäksi sitäkin sai aiemmin.
Kaikenlaisia luusereita sitä joutuukin elättämään.