Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

8-vuotias dominoi muiden yöunta

Vierailija
15.07.2024 |

Vinkkejä seuraavaan tilanteeseen:

Meillä kotona 8-vuotias poistuu sängystään/huoneestaan eri tekosyillä pitkin iltaa/yötä, jos me vanhemmat olemme menneet itse nukkumaan, hän tulee huoneeseemme herättämään ja ei suostu palaamaan sänkyyn, ennen kuin on saanut huomiota osakseen. Varsinkin nyt kesäloma-aikaa tämä on TODELLA raskasta, koska lapsi estää oman nukahtamiseni mielivaltaisesti usein puoleenyöhön, ja aamulla on töiden takia pakko herätä kuitenkin viimeistään 06.00, kun lapsi saa jäädä tyytyväisenä nukkumaan. Iltarutiinit ovat olleet vuosikauden samanlaiset ja lapsi laitetaan nukkumaan ajoissa, koska tiedämme, että hänenkin unet jäävät muuten vähäisiksi, koska tätä nukahtamis-"showta" kestää illasta riippuen ainakin 1-3 tuntia. Lisäksi hän saattaa nukahtaa, mutta tulla yön aikana jopa 5-6 kertaa herättämään vanhemmat sanoen: "En saa nukuttua", vaikka fakta on, että on nukkunut ja nukahtaisi uudelleen, jos malttaisi pysyä sängyssä edes kymmenen minuuttia.

Jatkuva univelka ja kykenemättömyys tehdä väsyneenä ja ärtyneenä mitään palauttavaa toimintaa ovat syöneet omaa mielenterveyttäni ja parisuhdettani pidemmän aikaa, kun tilanteelle ei voi tehdä mitään, ja oikeaa unilääkettä tuon ikäiselle ei voi alkaa syöttää säännöllisesti. Melatoniinit on kokeiltu, mutta ne eivät ole auttaneet kuin satunnaisesti, koska mieto nukahtamislääke ei toimi, jos lapsi ramppaa eri syistä ympäri asuntoa tuntikaupalla pillerin ottamisen jälkeen ja vaikka nukahtaisikin melatoniinilla, sen vaikutus lakkaa muutaman tunnin päästä eikä estä siten enää lasta herättämästä myös koko muuta taloutta koska hän ei halua nukkua.

Ollaan sovittu, että jos tulee herättämään yöllä turhasta syystä (esim. viime yönä oli syytä pakko päästä pesemään kädet ilman syytä klo. 22.30 ja asian takia piti tulla herättämään vanhemmat), niin seuraavalta päivältä lähtee ruutuaikaa pois, mutta tämä ei ole auttanut ja lapsi voi olla koko seuraavan päivän ilman puhelinta tai televisiota, kun rangaistuksista huolimatta on pakko herättää koko talo useasti ilman syytä. Isompia rangaistuksia ei voi käyttää, koska kerran kun väsyneenä neljännen turhan herätyksen jälkeen nousin sängytä, huusin lapselle ja vein hänet väkisin takaisin omaan sänkyyn, lapsi puhui tilanteesta ulkopuoliselle aikuiselle ja saimme lastensuojelusyytteen.

Vinkkejä tilanteeseen, tällä hetkellä työpäivät ovat lähinnä seliämistä jatkuvassa univelassa ja pelkään, milloin työjohto huomaa sen, että työpanokseni on laskenut myös kuin lehmän häntä tämän takia. Vietän nyt jo vähintään muutaman yön kuukaudessa hotellissa, jotta saan univelkaa tasattua, mutta tämä järjestely käy lompakon päälle. Tukiverkostoa meillä on TODELLA olemattomasti ja lasta halutaan ottaa todella nihkeästi yökylään, koska pilaa myös vieraissa aikuisten yöunet. Olen jopa harkinnut eroa ja jonkinlaista vuorovanhemmuutta, että saisi nukkua edes puolet vuodesta.

Kommentit (524)

Vierailija
461/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun 3-vuotias harrastaa samanlaista draamaperseilyä. Mutta hän onkin 3-vuotias, joka vasta opettelee itsesäätelyä. 

Jos 8-vuotias kitisee huomiota samalla tavalla kuin tuo minun 3v, niin kyllä niitä rajoja pitäisi jo laittaa. Huomionhakua tuo on.

Päivällä ennen iltarutiineja käytte lapsen kanssa läpi, että hän saa yöllä käydä vessassa, avata verhoja, laittaa peittoa päälle jne ilman teitä. Jos unta ei saa, niin ensin ollaan hiljaa silmät kiinni ja jos se ei auta, lukee vaikka hetken kirjaa. Mutta herättämään ei tulla. Kun säännöt käyty läpi, toteutetaan.

Jos yöllä tulee perseilemään, muistutetaan säännöistä, mene omaan sänkyyn ja hyvää yötä. Jos ei kerrasta kuuntele, niin loppuyö ollaan sanomatta lapselle mitään. Ollaan niin reagoimattomia kuin vain voidaan, esitätte vaikka nukkuvaa. Ja jos mikään ei tehoa, niin kannatte lapsen sänkyyn sanaakaan sanomatta (se ei ole väkivaltaa). Tätä toistetaan

Nuo keinot toimii siihen kolmevuotiaaseen, mutta jos vielä 8v valvoo tuohon tapaan niin siinä on jo sen verran pitkälle mennyt uniongelmat ettei se sänkyyn kantaminen auta. Plus että kuinka kannat 8-vuotiaan joka ei halua olla kannettavana, ei ole helppo tehtävä. 

Vierailija
462/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Se, että esitän täällä erilaisen mielipiteen, ei tarkoita, etten olisi kasvanut terveessä perheessä. En ole myöskään missään viestissä kirjoittanut, etteikö lapsen kasvattaminen rakkaudella olisi mahdollista.

Vaikutat mielestäni pelottavalta."

Lainaus ei taas toimi.

Varmasti voi olla joillekin hyvin pelottavaa, jos ei osaa perustella omia mielipiteitään ja joku kysyy niille suoraan perusteluja.  Tällekään mielipiteelle et taaskaan anna mitään perusteluja. Voit unohtaa perheeseesi viittaavat kommentit, ne ei ole tällaisella anonyymilla keskustelupalstalla kovinkaan merkittäviä kun kukaan ei tiedä kenestä on kyse.

Osaan perustella, johan sanoin. Mutta en halua perustella niitä tarkemmin sellaiselle henkilölle, joka hyökkää aggressiiviseen sävyyn minua vastaan ja olettaa minusta asioita kommenttieni perusteella.

Perustelu ei ole se, että sanot osaavasi jotain. Et ole missään vaiheessa osoittanut tätä taitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Yritä jo päästä pakkomielteestäsi, ettäkö lapsuudessani olisi jotain käsittelemätöntä. Sanoit, ettei kyse ole minun lapsuudestani, silti toistuvasti vihjailet siitä. Miksi? Mikä sinua minun lapsuudessani niin paljon kiinnostaa? Toisin kuin ilmeisesti sinulla, minulla on ihanat vanhemmat, joiden kanssa pidämme säännöllisesti yhteyttä. Mitään väkivaltaa, ei henkistä tai fyysistä, ole meillä koskaan ollut. Jos sinulla on ollut, ehkä siksi suhtaudut tähän ap:n lapseenkin niin tunteella? Olemme selvästi eri mieltä asioista, mutta se, että on eri mieltä jonkun kanssa, ei tarkoita, että se johtuisi ihmisen lapsuudesta."

Keskustelu kanssasi ei johda mihinkään. Olen jo aikaisemmin todennut, että ei ole kyse sinun lapsuudestasi. Jos sinä et välitä siitä minkälaisia kommentteja tällä palstalla on liittyen ap:n lapseen, ei kannata kommentoida. Syytät minua siitä etten hyväksyisi muita mielipiteitä, vaikka yritän tässä edelleen tur

Kuten sanoin, en halua perustella sinulle mielipiteitäni. Jos olisit vastannut minulle asiallisesti etkä alkanut keksiä minusta olemattomia ja vielä aika törkeitä asioita, tilanne olisi toinen. Häpeäisit.

Vierailija
464/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen viestiin: Ei minun tarvitse todistaa sinulle osaavani perustella asioita. Olen todistanut sen jo yliopisto-opinnoissani. Sinulle en ole velvollinen sitä tekemään.

Vierailija
465/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin. Illalla lapsi nukkumaan ja toivottavasti hänen huonestaan on jonkinlainen näköyhteys olkkariin tai teidän makkariin. Katselette rauhassa hiljaisella telkkaria ja teette omia iltatoimianne. Näin ei lapsen  tartte nousta ylös, jos näkee, että kaikki on kunnossa. Jos herää, ottaa vaikka uninallen mukaan vessaan? 

Jos lastensuojelu ei osannut auttaa, ottakaa yhteyttä lääkäriin. Itse voit vaikka valittaa työterveydessä. Jos asia rupeaisi selviämään. 

Vierailija
466/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi viereesi nukkumaan. Saako lapsi ja saatko itse silloin nukutuksi paremmin? Teini-ikäisenä todennäköisesti alkaa itse kaipaamaan oman huoneen rauhaa. Kokemusta on.

Toisaalta, joskus on helpompaa kun jo leikki-ikäisenä on oppinut nukkumaan yksin. Tiedän tapauksen, jossa vasta yläkouluikäisinä lapset siirtyivät omiin huoneisiin. 

Ap: kai olette jutelleet lapsen kanssa? Mikä pelottaa? Jos ei pelota, kaikki nukkuvat omissa huoneissaan koko yön. Rankku ei auta niin Yritä palkintoa. Kokonaan nukuttu yö taitaa olla teillä vaikea tavoite, mutta jos ensin sovitte ett saa nousta vai 2 kertaa yössä, sitten kerran ja lopulta palkinto siitä että nukkuu koko yön. 

Jos taas pelottaa niin tosiaan yövaloa ja mukavaa musiikkia.  Ei todellakaan puhelinta ennen nukkumista.  

Onko teillä muita lapsia? Miten he nukkuvat?

Ap:n lapsi ei ole leikki-ikäisenä oppinut nukkumaan yksin. Kaikki lapset ei ole samanlaisia ja joillekin se vaan on vaikeampaa, ja kaipaa seuraa yöksi kokeakseen turvaa. Jos on sisaruksia niin sisaruksen seura voi riittää, mutta sain käsityksen että kyse on ainoasta lapsesta. Lapselle voi tulla myös kausia että kaipaa enemmän vanhempien turvaa, en yhtään ihmettele että tuo heräily on pahentunut kesällä kun jää yksin kotiin päiviksi ja vanhemmat töissä. Plus että siellä kavereitten kanssa valvomatta pitkin kyliä luuhatessa voi sattua vaikka mitä, ja kavereiden kännyköistä voi nähdä ties mitä kamalaa. 

Vierailija
467/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 8-vuotias alkoi yhtäkkiä herätä öisin ja alkoi pelätä yksin uudelleen nukahtamista. Aivan yhtäkkiä. Sama tapahtui ystävän suurinpiirtein saman ikäisellä lapsella. Aloimme ottaa lapsen viereen nukkumaan. Välillä patjaa lattialle tms., jos vierekkäin nukkuminen on hankalaa. Tämäkin vaihe meni ohi, kun siitä ei tehnyt isoa numeroa.

Vierailija
468/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yritä jo päästä pakkomielteestäsi, ettäkö lapsuudessani olisi jotain käsittelemätöntä. Sanoit, ettei kyse ole minun lapsuudestani, silti toistuvasti vihjailet siitä. Miksi? Mikä sinua minun lapsuudessani niin paljon kiinnostaa? Toisin kuin ilmeisesti sinulla, minulla on ihanat vanhemmat, joiden kanssa pidämme säännöllisesti yhteyttä. Mitään väkivaltaa, ei henkistä tai fyysistä, ole meillä koskaan ollut. Jos sinulla on ollut, ehkä siksi suhtaudut tähän ap:n lapseenkin niin tunteella? Olemme selvästi eri mieltä asioista, mutta se, että on eri mieltä jonkun kanssa, ei tarkoita, että se johtuisi ihmisen lapsuudesta."

Keskustelu kanssasi ei johda mihinkään. Olen jo aikaisemmin todennut, että ei ole kyse sinun lapsuudestasi. Jos sinä et välitä siitä minkälaisia kommentteja tällä palstalla on liittyen ap:n lapseen, ei kannata kommentoida. Syytät minua siitä etten hyväksyisi muit

Ei ole mitään hävettävää tällä kommentoijalla. Ei kannata olla vainoharhainen, tämä on anonyymi keskutelupalsta

Vierailija
469/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vainoharhainen, vaan kuulutan hyvä käytöstapoja täälläkin.

Vierailija
470/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se kummaa kun nykyään 8-vuotiaskin on vielä valvottava pikkulapsi, jonka häirinnän saa loppumaan vain kaiken maailman akrobatioilla ja unikouluilla. Mistä lähtien tuon ikäiselle ei ole voinut sanoa asiasta päin naamaa?

Vierailija
471/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jotenkin kauhea fiilis näistä kommenteista. En tiedä lukeeko ap enää tätä keskustelua. Mutta haluaisin sanoa, että kauheesti tsemppiä En osaa auttaa, meillä on pieni taapero ja vauva ja univelkaa on. Valvominen on raskasta. Olen pahoillaini, ettette ole saaneet apua. En usko että tilanne tuollaiseksi jää tai että lapsella on suurta hätää. Ehdottaisin, että vuoroyöt miehen kanssa saatte nukkua ilman että lapsi pääsee herättämään.

Kuulostat ihanalta äidiltä, kun yrität löytää keinoja helpottaa tilannetta ja olet yrittänyt paljon

Vierailija
472/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 8-vuotias alkoi yhtäkkiä herätä öisin ja alkoi pelätä yksin uudelleen nukahtamista. Aivan yhtäkkiä. Sama tapahtui ystävän suurinpiirtein saman ikäisellä lapsella. Aloimme ottaa lapsen viereen nukkumaan. Välillä patjaa lattialle tms., jos vierekkäin nukkuminen on hankalaa. Tämäkin vaihe meni ohi, kun siitä ei tehnyt isoa numeroa.

Joo. Tuntuu jotenkin uskomattomalta, että perhe kärsii vuosikausia univajeesta, nukkuu hotellissa ja harkitsee jo eroa, mutta ei ole valmis kokeilemaan siirtää lasta nukkumaan vanhempien huoneeseen, tai toista vanhempaa lapsen huoneeseen. Miksi oi miksi ihmiset tekee elämästään vaikeampaa kuin on tarpeellista. 

Vierailija
473/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se kummaa kun nykyään 8-vuotiaskin on vielä valvottava pikkulapsi, jonka häirinnän saa loppumaan vain kaiken maailman akrobatioilla ja unikouluilla. Mistä lähtien tuon ikäiselle ei ole voinut sanoa asiasta päin naamaa?

Lopeta jo.

Vierailija
474/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, sehän voi olla että lapsen uniongelmat on alkaneet just siitä kun on jo pienestä pakotettu yksin omaan huoneeseen, vaikka ei ole osannut nukahtaa yksin ja olisi kaivannut vanhemman läheisyyttä. Sitten lapsi on oppinut tämän yövaeltelutavan, kun on pitänyt aina nousta sängystä tarkistaakseen onhan vanhemmat lähellä. Jossain vaiheessa pitäisi vaan osata tarkastella niitä omia kasvatusperiaatteitaan jos osoittautuu ettei ne toimi, ja muuttaa lähestymistapaa. 

Vierailija
475/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä siis kommentoija käyttäytyi huonosti? Kun kommentoi, että sinun mielipiteidesi perusteella taustasi ei voi olla terve? Miten tämä menee huonoihin käytöstapoihin? Toki näin voit kokea jos haluat, mutta asia ei ole näin. Jotkut ihmiset ottavat muiden kommentit aivan syyttä itseensä. Noissa kommenteissahan kommentoidaan aihepiiriin liittyvästi, mutta omissa kommentoissasi sinä toistelet vain sitä kuinka loukkaantunut olet siitä, kun joku tuntematon kommentoi perusteluineen anonyymilla keskustelupalstalla kyseisen ketjun aihetta? Sinun viimeiset kommentit ei ole antaneet keskusteluun mitään lisää, ja kuten olet huomannut, ymmärrystä ei saa sillä, että ilman perusteluja toistelee omaa mielipidettään ja loukkaantumistaan sekä itse yrittää loukata toista nimittämällä häntä pelottavaksi. 

Vierailija
476/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hyvä helvetti. Luulin jo, että tämä vellinkeitto ja hämmentäminen olisi loppunut jo eilen. Mutta ei. No. Enää en ihmettele enää mitään mistään, koskaan ikinä.

Vierailija
477/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä siis kommentoija käyttäytyi huonosti? Kun kommentoi, että sinun mielipiteidesi perusteella taustasi ei voi olla terve? Miten tämä menee huonoihin käytöstapoihin? Toki näin voit kokea jos haluat, mutta asia ei ole näin. Jotkut ihmiset ottavat muiden kommentit aivan syyttä itseensä. Noissa kommenteissahan kommentoidaan aihepiiriin liittyvästi, mutta omissa kommentoissasi sinä toistelet vain sitä kuinka loukkaantunut olet siitä, kun joku tuntematon kommentoi perusteluineen anonyymilla keskustelupalstalla kyseisen ketjun aihetta? Sinun viimeiset kommentit ei ole antaneet keskusteluun mitään lisää, ja kuten olet huomannut, ymmärrystä ei saa sillä, että ilman perusteluja toistelee omaa mielipidettään ja loukkaantumistaan sekä itse yrittää loukata toista nimittämällä häntä pelottavaksi. 

Eli toinen saa vapaasti kutsua taustaani ei-terveeksi kommenttini perusteella, mutta minä en saa kutsua häntä pelottavaksi sen perusteella? Jos olet tämä kyseinen kommentoija niin tiedoksi nyt sinulle: Et voi päätellä toisen taustasta MITÄÄN hänen kommenttiensa perusteella. Näkeehän sen täälläkin: Taustani on terve, toisen kommentoijan ei (hän on niin itse kertonut). Toinen kommentoija tuntuu näkevän sairaita taustoja ympärillään vähän liian helposti.

Vierailija
478/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään kommentin perusteella ei voi täällä todeta henkilön taustasta mitään. Ei edes ammattipsykologi, saati tavallinen kirjoittaja.

Vierailija
479/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos teillä kerran on lastensuojeluasiakkuus tuon rankaisun/fyysisen rajoittamisen vuoksi, niin eikö perhetyöntekijältä voisi kysyä jotain neuvoa asiaan? Paljon paremmat neuvot ammattilaiselta saa kuin täältä palstalta.

Kaunis ajatus, että sieltä saisi jotain apua. 

Vierailija
480/524 |
16.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille tenavalle, että nyt menet saatanan nukkumaan tai itket ja menet! Varmasti tehoaa! Ja jos ei, niin tiedät itsekin mitä silloin pitää tehdä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän seitsemän