8-vuotias dominoi muiden yöunta
Vinkkejä seuraavaan tilanteeseen:
Meillä kotona 8-vuotias poistuu sängystään/huoneestaan eri tekosyillä pitkin iltaa/yötä, jos me vanhemmat olemme menneet itse nukkumaan, hän tulee huoneeseemme herättämään ja ei suostu palaamaan sänkyyn, ennen kuin on saanut huomiota osakseen. Varsinkin nyt kesäloma-aikaa tämä on TODELLA raskasta, koska lapsi estää oman nukahtamiseni mielivaltaisesti usein puoleenyöhön, ja aamulla on töiden takia pakko herätä kuitenkin viimeistään 06.00, kun lapsi saa jäädä tyytyväisenä nukkumaan. Iltarutiinit ovat olleet vuosikauden samanlaiset ja lapsi laitetaan nukkumaan ajoissa, koska tiedämme, että hänenkin unet jäävät muuten vähäisiksi, koska tätä nukahtamis-"showta" kestää illasta riippuen ainakin 1-3 tuntia. Lisäksi hän saattaa nukahtaa, mutta tulla yön aikana jopa 5-6 kertaa herättämään vanhemmat sanoen: "En saa nukuttua", vaikka fakta on, että on nukkunut ja nukahtaisi uudelleen, jos malttaisi pysyä sängyssä edes kymmenen minuuttia.
Jatkuva univelka ja kykenemättömyys tehdä väsyneenä ja ärtyneenä mitään palauttavaa toimintaa ovat syöneet omaa mielenterveyttäni ja parisuhdettani pidemmän aikaa, kun tilanteelle ei voi tehdä mitään, ja oikeaa unilääkettä tuon ikäiselle ei voi alkaa syöttää säännöllisesti. Melatoniinit on kokeiltu, mutta ne eivät ole auttaneet kuin satunnaisesti, koska mieto nukahtamislääke ei toimi, jos lapsi ramppaa eri syistä ympäri asuntoa tuntikaupalla pillerin ottamisen jälkeen ja vaikka nukahtaisikin melatoniinilla, sen vaikutus lakkaa muutaman tunnin päästä eikä estä siten enää lasta herättämästä myös koko muuta taloutta koska hän ei halua nukkua.
Ollaan sovittu, että jos tulee herättämään yöllä turhasta syystä (esim. viime yönä oli syytä pakko päästä pesemään kädet ilman syytä klo. 22.30 ja asian takia piti tulla herättämään vanhemmat), niin seuraavalta päivältä lähtee ruutuaikaa pois, mutta tämä ei ole auttanut ja lapsi voi olla koko seuraavan päivän ilman puhelinta tai televisiota, kun rangaistuksista huolimatta on pakko herättää koko talo useasti ilman syytä. Isompia rangaistuksia ei voi käyttää, koska kerran kun väsyneenä neljännen turhan herätyksen jälkeen nousin sängytä, huusin lapselle ja vein hänet väkisin takaisin omaan sänkyyn, lapsi puhui tilanteesta ulkopuoliselle aikuiselle ja saimme lastensuojelusyytteen.
Vinkkejä tilanteeseen, tällä hetkellä työpäivät ovat lähinnä seliämistä jatkuvassa univelassa ja pelkään, milloin työjohto huomaa sen, että työpanokseni on laskenut myös kuin lehmän häntä tämän takia. Vietän nyt jo vähintään muutaman yön kuukaudessa hotellissa, jotta saan univelkaa tasattua, mutta tämä järjestely käy lompakon päälle. Tukiverkostoa meillä on TODELLA olemattomasti ja lasta halutaan ottaa todella nihkeästi yökylään, koska pilaa myös vieraissa aikuisten yöunet. Olen jopa harkinnut eroa ja jonkinlaista vuorovanhemmuutta, että saisi nukkua edes puolet vuodesta.
Kommentit (524)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kommenttini ovat sinusta jankkaavia ja tyhjiä, miksi esität minulle jatkuvasti kysymyksiä? Mikä minussa sinua niin paljon kiinnostaa, että jaksat edelleen täällä tentata minua, vaikka kirjoitit jo aiemmin, että sinulle riitti?
Yritetäänpä pitää nyt keskustelu ketjun aiheessa.
Minulle sopii se oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näissä super nanny-ohjelmissakin arjen rakentaminen koostuu kahdesta tekijästä, mistä vanhempien selkärangan kasvattaminen on vain yksi osa kokonaisuutta. Toinen koostuu yhdessä vietetystä ajasta. Monessa perheessä lapset ovat henkisesti ja sosiaalisesti ihan heitteillä ja juuri tuolla "perseilyllä" yrittävät saada epätoivoisesti vanhempiensa huomion. Tähän ei auta pelkkien rajojen asettaminen, vaan tarvitaan myös sitä rakkautta...
Kyllä. Ja jos lapsen käytöstä kutsuu lapselle itselleen "perseilyksi voi olla varma, että suunta ei ole oikea.
Mikä sana kuvailisi lapsen käytöstä paremmin?
Esimerkiksi levottomuus :) Tai yöllä liikuskelu. Puuhailu. Käveleminen. Tekemistä ei välttämättä tarvitse edes nimetä lapselle, kunhan ohjaa ja ohjeistaa tekemään sen mitä odottaa lapselta, kuten moni on kommentoinut.
Jos joku haukkuu sinua ja sanoo sinun olevan huonosti käyttäytyvä perseilijä, tulekoo sulle rakastettu olo?
"Mikä sana kuvailisi lapsen käytöstä paremmin?"
Lapsella on ainakin nukkumisvaikeuksia.
Herää kukkumaan kesken yötä joka yö. Itse ainakin ymmärsin, että yleensä siis nukahtaa illalla, mutta herää sitten jonkun ajan päästä yöllä, eikä saa sitten unta ja tulee sitten herättämään. Vanhemmilla ei ole hajuakaan pelottaako lasta, onko hän levoton, käykö kierroksilla (esim. herkän lapsen hermosto voi olla monest syystä ylivirittyneessä tilassa), onko läheisyyden tai turvan kaipuu vai mikä. Vanhemmat ovat ihan ulalla mistä on kyse, kun 8-vuotias ei itse osaa kertoa selvää syytä, vaan pääasiassa sanoo, ettei tiedä mikä on. 8-vuotias ei tosiaan ymmärrettävästi tiedä tai osaa sanoittaa miksi herää ja valvoo, miksi on tarve herättää vanhemmat. Vanhemmat ovat koittaneet kovistella, että kyllä pitää tietää, mikä ei tietenkään auta asiaa vaan aiheuttaa lisää ahdistusta lapselle.
Lapsi on äidin mukaan kuitenkin ainakin erityisen herkkä. Onko sitten vaikka lievää autismia vai tai erityishekkyyttä, niin ei ole tiedossa. Vanhemmat ovat virheellisesti ajatelleet, että huutaminen ja rangaistukset ja retuuttaminen auttaisivat tällaiseen ongelmaan, vaikka se on varmasti vain pahentanut sitä. Lapsi on ainakin joskus öisin hyvinkin ahdistunut, jos kerran jopa itkee että "onko äiti kuollut", jos äiti ei reagoi lapsen hätään tai tarpeeseen.
Minusta ennemminkin, jos pitää valita, niin vanhemmat tässä aikuisina ovat olleet se "perseilevä" osapuoli. Ymmärrän toki, että jatkuva univaje on raastavaa, eikä järki varmaan juokse ihan täysillä, mutta silti. Ihan oikein että lastensuojelu on puuttunut tuohon retuuttamiseen ja huutamiseen, ettei se nyt ainakaan pahenisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiisi ja nyt syytät minua siitä, että vastaan niihin ja että vastaukseni ovat aivan turhia.
Niin.. Ei kannata vastata jos ei ole mitään annettavaa keskusteluun muuta kuin jankkaaminen. Sitä on yritetty sinulle selittää.
Jos en vastaa, alat tentata täällä, miksen vastaa viesteihisi.
Ei tainnut olla kyse tästä. Sinun ei ole pakko vastata kenellekään. Sinulta on kysytty mielipidettä asioihin, mutta sellaista et ole antanut vaan käyttänyt palstatilaa jankkaamiseen. Sinulle kommentoitiin, että voi unohtaa jo asian mistä loukkaannuit, mutta jatkoit asian esille tuomista.
Voisko nuo pari tyyppiä nyt vaan poistua täältä jankkaamasta toisilleen. Ei kiinnosta, eikä liity enää mitenkään tähän aiheeseen. Turhaan ketju täyttyy noista.
Ap, kysy suoraan lapselta, mikä häntä vaivaa. Selitä, että yöllä pitää teidän kaikkien voida nukkua. Vanhempia ei voi arkiviikolla herättää monta kertaa yössä, ainoastaan silloin, jos on hätätilanne. Jos lasta pelottaa, selvitä mikä ja yrittäkää löytää siihen ratkaisu. Mitään pompottelua ei kannata sietää, kyllä ainakin normaalin 8-vuotiaan tulee ymmärtää, että yöllä nukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan kysymyksiisi ja nyt syytät minua siitä, että vastaan niihin ja että vastaukseni ovat aivan turhia.
Niin.. Ei kannata vastata jos ei ole mitään annettavaa keskusteluun muuta kuin jankkaaminen. Sitä on yritetty sinulle selittää.
Jos en vastaa, alat tentata täällä, miksen vastaa viesteihisi.
Ei tainnut olla kyse tästä. Sinun ei ole pakko vastata kenellekään. Sinulta on kysytty mielipidettä asioihin, mutta sellaista et ole antanut vaan käyttänyt palstatilaa jankkaamiseen. Sinulle kommentoitiin, että voi unohtaa jo asian mistä loukkaannuit, mutta jatkoit asian esille tuomista.
Ihan samalla tavalla sinä olet jatkanut. Edelleen: Kerron mielipiteitäni tarkemmin vain asiallisesti vastanneille.
Vierailija kirjoitti:
Ap on provo.
Selvästi. Liian täydellinen tarina, sellainen, jolla saadaan herätettyä voimakkaita tunteita täällä.
Vierailija kirjoitti:
Ap, kysy suoraan lapselta, mikä häntä vaivaa. Selitä, että yöllä pitää teidän kaikkien voida nukkua. Vanhempia ei voi arkiviikolla herättää monta kertaa yössä, ainoastaan silloin, jos on hätätilanne. Jos lasta pelottaa, selvitä mikä ja yrittäkää löytää siihen ratkaisu. Mitään pompottelua ei kannata sietää, kyllä ainakin normaalin 8-vuotiaan tulee ymmärtää, että yöllä nukutaan.
Normaali 8-vuotias ymmärtää. Ei lapsi huvikseen käyttäydy huonosti tai valvo yöllä, siihen on joku syy. Normaali aikuinen ymmärtää tämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali 8-vuotias ymmärtää. Ei lapsi huvikseen käyttäydy huonosti tai valvo yöllä, siihen on joku syy. Normaali aikuinen ymmärtää tämän.
Normaali aikuinen ymmärtää myös, että lapsi voi kokeilla kaikenlaista, vaikka olisikin normaali.
Eikö lasta väsytä? Miten jaksaa rampata ylhäällä koko ajan? Erikoinen tapaus.
Sano lapselleni, että ilmoitat asiasta poliisille ja teet hänestä rikosilmoituksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali aikuinen ymmärtää myös, että lapsi voi kokeilla kaikenlaista, vaikka olisikin normaali.
No ei tuo nyt ihan pelkälle kokeilulle kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö lasta väsytä? Miten jaksaa rampata ylhäällä koko ajan? Erikoinen tapaus.
Joku psyco varmaan...
https://fi.wikipedia.org/wiki/Psyko_(vuoden_1960_elokuva)
Ihan samanlaisia piirteitä lapsessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse laittaisin oman makuuhuoneeni oven öiksi lukkoon ja korvatulpat korviini. Lasta kun ei oikein voi lukita huoneeseensa, tai tulee syyte.
Kyllä tästäkin voi tulla syyte. Lapsen heitteillejättö. Nyt kun on kuitenkin kyse pienestä lapsesta. Millä tavalla koet sen olevan hyväksi lapselle, että hän itkee yksin peloissaan eikä kukaan vastaa? Yhdellekään rakastavalle ja terveelle vanhemmalle tämä ei tule edes mieleen. Kuka jättäisi edes toisen aikuisen yksin jos hän olisi toisen ihmisen tukea vailla?
Ap:n antamien esimerkkien perusteella ei ole kyse pelosta, vaan kiusanteosta, huomionhakemisesta. Jatkuu niin kauan kuin tuottaa toivotun lopputuloksen, eli vanhemmat heräävät ja antavat huomiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tuo nyt ihan pelkälle kokeilulle kuulosta.
Enemmän sekoilulle.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut pahemmin aiempia kommentteja, mutta tulin keskustelemaan kun ajattelin että ehkä mulla on jotain annettavaa tähän.
Olin itse todella ahdistunut perheestä erossa olosta noin 6-12 -vuotiaana. Pelkäsin että perhe kuolee jos olen yökylässä tai leirikoulussa tai jossain muualla kuin perheen kanssa, jopa omassa huoneessa. Rakentelin täälläkin mainittua "pesää" pehmoista sänkyyn suojaksi ja turvaksi sekä näin paljon painajaisia siitä että perheenjäsenet kuolee, joten olin tottakai tällaisen painajaisen jälkeen erittäin paniikissa. En tosin muista kunnolla sainko sanottua että pelkään että perhe kuolee ja näen siitä jatkuvasti painajaisia. Mutta sen muistan että tuo yöllinen panikointi, itku ja hätä aiheutti jatkuvasti häpeää, kun tuntui että siihen ei vastata ja en pysty kertomaan mistä on oikeasti kyse.
Toki yksi tekijä tässä kuviossa oli isä, joka jatkuvasti uhkaili ajavansa rekan keulaan kun oli suuttunut/vittuunt
Mä olin myös ilmeisesti herkkä lapsi. Luin ja kuulin uutisia, jotka aiheuttivat pelkoa; mm. muistan tänä päivänäkin uutisen, jossa kerrottiin jonkun tulleen puukotetuksi Linnanmäellä. Kenellekään en puhunut mitään; ihmeteltiin vaan, kun en sinä vuonna halunnut lähteä Lintsille, vaan odotin kotona kauhuissani, että tulevatko sisarukset hengissä takaisin. Vasta jälkeen päin olen tajunnut olleeni aika ahdistunut lapsi. Tuohon aikaan lapsia ei taidettu edes suojella miltään, vaan läväytettiin silmille kaikki sodat ja nälkää näkevät lapset. Vähemmälläkin olisi ainakin minun kaltaiseni tajunnut maailman pahuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä aikuisenmpitää ymmärtää, ettei kukaan yöllä herää kiusallaan. Kaikkien kauheinta on tämä ratkaisu, kun tarvitsee turvaa.
Lapsi on ahdistunut ja tarvitsee turvaa. Nyt 8n hyvä miettiä miten se turva löytyy niin että kaikilla on mahdollisimman hyvä.
Esim. Lapsi tulee vanhempien viereen nukkumaan. Lapsen kuuluu tietää että saa vanhemmiltaan turvaa.
Toinen vanhempi nukkumaan lapsen huoneeseen ja vanhempien makuuhuoneen ovi lukkoon.👍
Yritetäänpä pitää nyt keskustelu ketjun aiheessa.