Laihdun hyvää tahtia tavisruualla
Tämä rohkaisevana esimerkkinä niille, joita kiinnostaa.
Eilinen esimerkkipäivä:
Aamulla kaurapuuroa raejuustolla ja mustikoilla + munakokkelia, tomaattia, kurkkua. Teetä.
Lounas: pari kanatortillaa, jääteetä
Seuraavaksi raparperipiirakkaa + vaniljajäätelöä 2 annosta
Illalla muutama boltsipyörykkä.
Tänä aamuna vaaka näytti taas 300g vähemmän kuin eilen.
Liikuntana minulla on pyöräilyä ja kävelylenkkejä fiiliksen mukaan.
Olen iloinen että tällaisella rennolla otteella laihtuu eikä tartte karpata.
Ja tietty, ei sovi kaikille niin kuin ei mikään ruokavalio.
Kommentit (20)
Minulla oli kolesteroliarvot koholla huhtikuussa. Tein ruokavaliomuutoksen, jätin pois epäterveelliset, rasvaiset, teollisesti valmistetut ruuat, karkit, keksit... ja tähän mennessä paino tippunut tasaisesti 1 kg/kk - eli nyt poissa on 4 kiloa ja voin hyvin! Katsotaan sitten syksymmällä onko tällä vaikutusta myös veriarvoihin!
Vierailija kirjoitti:
Aika hiilaripitoista on! Näinhän ei pitäisi laihtua?
Jos vain kiloja haluaa pudottaa riippumatta mistä ne putoavat, vain kalorivajeella on väliä.
Proteiinin määrällä on väliä vain jos haluaa säilyttää lihasmassaa rasvanpudotuksen aikana. Normaalilla kansalaisella sitä ei ole nimeksikään, eli on ihan sama syödä 20-30 grammaa päivässä kun ei ole mitään menetettävää.
Aamulla kaurapuuroa raejuustolla ja mustikoilla + munakokkelia, HYIHYIHYI! PAITSI nämä:tomaattia, kurkkua. Teetä.
Lounas: pari kanatortillaa, jääteetä
Seuraavaksi raparperipiirakkaa + vaniljajäätelöä 2 annosta HYIHYI
Illalla muutama boltsipyörykkä.NÄIHINKIN JOTAIN! ET syö tarpeeksi ravinteikasta ruokaa, pelkkiä herkkuja! JA liian vähän, vihreet puuttu ja kaikki värikkäät, ei o hedelmiäkään!
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kolesteroliarvot koholla huhtikuussa. Tein ruokavaliomuutoksen, jätin pois epäterveelliset, rasvaiset, teollisesti valmistetut ruuat, karkit, keksit... ja tähän mennessä paino tippunut tasaisesti 1 kg/kk - eli nyt poissa on 4 kiloa ja voin hyvin! Katsotaan sitten syksymmällä onko tällä vaikutusta myös veriarvoihin!
Voisitko listata mitä ruokavaliosi nykyisin sisältää?
Mä en pysty syömään noin paljoa, en kyllä tiedä mitä boltsipyörykät edes on, eineksiä? Syön ehkä 3/4 osaa tosta päivittäin eikä paino tipu yhtään. Oon 55v. Ja normipainon ylärajalla. Onko ap ylipainoinen vai miten lähtee noin vauhdilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain kiloja haluaa pudottaa riippumatta mistä ne putoavat, vain kalorivajeella on väliä.Proteiinin määrällä on väliä vain jos haluaa säilyttää lihasmassaa rasvanpudotuksen aikana. Normaalilla kansalaisella sitä ei ole nimeksikään, eli on ihan sama syödä 20-30 grammaa päivässä kun ei ole mitään menetettävää.
Olihan tuossa proteiinia: kananmunaa, raejuustoa, kanaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on reilusti pudotettavaa niin voi hyvinkin laihtua. Mutta jos minä normaalipainon alarajoilla oleva haluan tiivistyä, niin en voi nauttia tuollaista määrää hiilihydraatteja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en pysty syömään noin paljoa, en kyllä tiedä mitä boltsipyörykät edes on, eineksiä? Syön ehkä 3/4 osaa tosta päivittäin eikä paino tipu yhtään. Oon 55v. Ja normipainon ylärajalla. Onko ap ylipainoinen vai miten lähtee noin vauhdilla?
Mä oon suunnilleen samanikäinen ja ylipainoa on 20 kg. Ap
Vierailija kirjoitti:
Oot pilannut aineenvaihduntasi jollain kitudieteillä ja nyt kalorinkulutuksesi on jotain luokkaa 1500 ylläpidossa. Sad, so sad. Tuo AP:n listaama ruokamäärä ei todellakaan ole suuri, vaan aivan normaali. Jopa vähäinen, jos boltsien kaverina ei ole ollut mitään lisuketta.
Boltsipyörykät on eineksiä juu, kaurasiemenpyöryköitä (ei lisäaineita).
Söin juuri aamupalan (oon kesälomalla): hyvin haudutettua aurapuuroa+raejuustoa+ mustikoita (herkkua) ja vielä kaksi pientä kauratäysjyväleipää juustolla ja vihanneksilla. Vesimelonia ja teetä.
Lounaaksi syön varmaan taas kanatortilloja koska aineksia niihin on jäljellä.
Päivälliseksi kukkakaali-pardakaslisalaattia.
Välipalaa/iltapalaa tarpeen mukaan.
En syö mitään väkisin, enkä rajoita syömisiäni turhaan, yritän olla keräämättä nälkävelkaa.
Syön myös aamupainotteisesti, eli runsas aamupala ja kunnon lounas. Tutkimusten mukaan tämä edistää painonpudotusta.
Eilen söin päivällisaikaan (n. klo 17) sitä piirakkaa+jädeä niin tuhdin annoksen, ettei ollut nälkä koko loppupäivänä. Vasta ennen nukkumaanmenoa teki vielä mieli jotain pientä, siksi boltsit.
Ap
Ei normaalipainoisilla ole mitään syytä olla laihdutusdieeteillä. Riittävä nukkuminen, säännöllinen ruokailurytmi ja monipuolinen ravinto on sellaisenaan hyväksi kaikille.
Hyvä, että toimii sinulla. Jos itse söisin noin, en laihtuisi yhtään tai lihoisin. Minulla tosin on pari aineenvaihduntaa heikentävää sairautta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Paino putoaa vain, jos syön yhden omenan päivässä. Noh, mulla just todettiinkin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta ja heikentynyt sokerinsieto. Kuulemma kun nämä on, ei pysty laihtumaan "normaalisti" ellei tosissaan miltei lopeta sitä syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama. Paino putoaa vain, jos syön yhden omenan päivässä. Noh, mulla just todettiinkin sitten kilpirauhasen vajaatoiminta ja heikentynyt sokerinsieto. Kuulemma kun nämä on, ei pysty laihtumaan "normaalisti" ellei tosissaan miltei lopeta sitä syömistä.
Entäs liikunta? Itse en laihdu millään jos en myös liiku. Vaikka kuinka toisin hoetaan.
Ihmiset on erilaisia. Minulla on aineenvaihduntaan vaikuttava oireyhtymä, joka tekee laihdutuksesta niin vaikeaa, että ilman ketoosia se on käytännössä mahdotonta. Toki nyt kun sain asiaan vaikuttavan lääkityksen, huomaan että pystyn laihtumaan myös ns normiruoalla ja aika helpostikin.
No ainoa järkevä tapahan on pudottaa painoa ihan normaalilla ruoalla mitään kieltämättä.
Annoskoot, ja se, että ne herkut eivät ole pääasia vaan pieni lisä silloin tällöin. Syö kun oikeasti on nälkä ja lopettaa kun vatsa on täynnä. Ruokarytmi tasainen omaan päivään sopiva.
Ei ihmedieeteillä ja kieltäymyksillä ryminällä laihtumista koska se ei ole pysyvää. Normaalin ruokailun opettelu on ainoa tie pysyvään painonhallintaan. On mahdotonta loppuikäänsä kituuttaa ja kieltää, se vain ei onnistu. Ja sitten lopulta tulee retkahdus koska kroppa ei suostu nälkiintymään vaan suojelee itseään ja painon putoaminen loppuu ja himo ahmia kasvaa vastustamattomaksi.
Seuraa sitten jojo-kierre ja paino nousee entisiin lukemiin ja hyvin usein yli. Sitten taas aletaan alusta jne.
Tätähän ei sitten uskota vaan pusketaan päätä seinään uudelleen ja uudelleen....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vain kiloja haluaa pudottaa riippumatta mistä ne putoavat, vain kalorivajeella on väliä.Proteiinin määrällä on väliä vain jos haluaa säilyttää lihasmassaa rasvanpudotuksen aikana. Normaalilla kansalaisella sitä ei ole nimeksikään, eli on ihan sama syödä 20-30 grammaa päivässä kun ei ole mitään menetettävää.
Olihan tuossa proteiinia: kananmunaa, raejuustoa, kanaa.
Proteiinin määrällä on väliä. Elimistömme ei kykene varastoimaan ylimääräistä proteiinia. Aineenvaihdunta hyödyntää proteiinin hiiltä sisältävät osat hiilihydraattien eli sokereiden muodostamiseen. Mikäli proteiinia syö liikaa, varastoituu ylimääräinen sokeri rasvana. Liika proteiininsaanti voikin olla osatekijänä painonnousussa.
Proteiinin saantisuositusten mukaat tarvitaan proteiinia päivässä 1-2g/ kg. ja se liika siis muodostuu sokereiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko listata mitä ruokavaliosi nykyisin sisältää?
Ruokailuni menevät suunnilleen näin:
Aamulla joko Stubbin smoothie tai kulhollinen marjoja, hedelmiä, raejuustoa, siemeniä, pähkinää, maustamatonta jogurttia/rahkaa tai kaurapuuro, jonka mukana runsaasti marjoja, pähkinää, raejuustoa. Päälle sitten teetä ja vähän myöhemmin "välipalana" kahvia.
Lounas suunnilleen lautasmallin mukaan, mutta täytän lautasesta kyllä enemmän kuin puolet salaatilla tai uunikasviksilla, perunasta, riisistä tms en oikein välitä, eli niitä vain vähän ja loput lihaa, kalaa tai kanaa. Joskus harvoin syön jopa jälkiruuan, kun olen lounaalla jossakin lounasravintolassa. Päivällinen samaan malliin, mutta annos on silloin vähän pienempi.
Välipalana lounaan ja päivällisen välissä kupillinen kahvia, viipale siemennäkkäriä ja aika usein pieni herkku esim. pullaviipale, marjapiirakan pala...
Jos illalla on vielä nälkä syön yleensä hedelmän ja ihan viimeiseksi nautin hitaasti palan tummaa, hyvää suklaata.
Viikonloppuisin lasillinen tai kaksi hyvää viiniä ruuan kera.
Aika yksinkertaista, mutta näin ei nälkä pääse yllättämään - eikä ole enää ollut tarvettaa syödä nälkään keksejä, sipsejä, karkkeja.Katsotaan, miten tämä sitten vaikuttaa minun veriarvoihini vähän syksymmällä.
Jep. Juhannuksesta pudonnut 2 kiloa. En ole dieetillä, kunhan katson annoskokoja tarkemmin.