Jos tienaat käteen 1200e/kk asuisitko vuokralla 500e/kk vai ostaisit oman kämpän 300e/kk lyhennyksellä?
Ero olisi näillä näkymin edessä ja yh:n arki (ja tulotaso edessä)
Onni onnettomuudessa on se että pääsen varmaan velattomana muuttamaan. Aika +/- rahatilanteessa, ei säästöjä mutta ei velkaakaan.
Pari tonnia mulla on rahaa että saan ekan vuokran ja vuokravakuuden niistä rahoista. Asun alueella jolla vuokrat on halpoja, mutta ei omakotitalotkaan paljoa maksa.
Nyt olisi mulla mahdollista valita joko 25 tuhannen hintainen 60 neliöinen omakotitalo tai 70neliöinen vuokrakämppä. Vuokra (vesineen päivineen ilman sähkölaskua) on 500e multa ja lapselta.
Tuo omakotitalo (visuaalisesti vähän vanha ja kulunut, mutta kaikki on ehjää eikä mitään isompaa remppaa ole luvassa) olisi 9w laina-ajalla 280e kuussa lyhennys, päälle toki vesimaksut. Sähkö on molemmissa erikseen vielä maksettava. Omakotitalossa on vain 1mh joten mä nukuisin olohuoneessa ja lapsi saisi makuuhuoneen, rivarissa molemmille olisi oma huone.
Olen osa-aikatöissä, siksi palkka ei ole parempi verojen jälkeen, eikä tilanne ole näillä näkymin muuttumassa.
Kumman vaihtoehdon valitsisitte?
Kommentit (283)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsi on ilmeisesti pieni, kun lapseen ei ap:n laskelmissa mene rahaa, ei ilmeisesti harrastakaan mitään. Noilla tuloilla ap et pysty teiniä elättämään.
Summasta taisi puuttua lapsilisä ja elatusmaksut.
Niillä summilla ei makseta talvella edes yhden kuukauden lämmityslaskua. Ja jos tuossa mainitussa röttelössä on vesiputket, niitäkään on tuskin kunnolla suojattu jäätymiseltä ja on kallista lystiä kutsua putkimies sulattelemaan niitä.
Samoin omakotitalossa vesi maksaa ellei ole omaa kaivoa vaan joutuu olemaan vesiosuuskunnan jäsen.
Minä olen vesiosuuskunnan jäsen ja vesimaksu on 40 euroa vuodessa ja laskutus on kahdenvuoden välein. Vesimittaria ei ole lainkaan ja veden käyttö
Hän taisi tarkoittaa että kerros ja rivitaloissa vesi ei maksa lainkaan. Ehkäpä sen maksaa hänelle valtio?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsi on ilmeisesti pieni, kun lapseen ei ap:n laskelmissa mene rahaa, ei ilmeisesti harrastakaan mitään. Noilla tuloilla ap et pysty teiniä elättämään.
Summasta taisi puuttua lapsilisä ja elatusmaksut.
Niillä summilla ei makseta talvella edes yhden kuukauden lämmityslaskua. Ja jos tuossa mainitussa röttelössä on vesiputket, niitäkään on tuskin kunnolla suojattu jäätymiseltä ja on kallista lystiä kutsua putkimies sulattelemaan niitä.
Samoin omakotitalossa vesi maksaa ellei ole omaa kaivoa vaan joutuu olemaan vesiosuuskunnan jäsen.
Minä olen vesiosuuskunnan jäsen ja vesimaksu on 40 euroa vuodessa ja laskutus on kahdenvuoden välein. Vesimittaria ei ole lainkaan ja veden käyttö
Oma kaivo ei tarvitse mihinkään vesiosuuskuntiin maksella mitään toisin kuin sinun, loppuiko pääomat kesken kun katsoit porakaivojen hinnat netistä? 40 eutoa on vähän toista kuin kymppitonni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikä juuri ole rempattu kuin jotain äärimmäisen akuutteja vikoja, kattoon paikka jne
= kattoremontti 16 000 euroa. Pelkästään yllä ole kertoo talon olevan teknisen käyttöikänsä lopussa ja peruskorjaukset tekemättä. Mutta jos haluat noin pienillä tuloilla ostaa ongelmia itsellesi niin siitä vaan.
En ole ostamassa mitään, kunhan totesin ettei sitä taloa nähtävästi tarvitse remppailla jatkuvasti isolla rahalla. Minne se katto nyt yhtäkkiä katoaisi jos on vaan pellit ja tiilet kunnossa, siellä voi vaikka itse käydä vähän tiirailemassa välillä.
Taitaa moni mennä vähän kuin autojen määräaikaishuoltojen kanssa ja katsoo jostain huoltokirjasta että jahas, se olis taas 20 tonnin kattoremontin paikka kun X vuotta mennyt. Tilaavat sitten jonkun kattofirman arvioitsijan joka tietenkin sanoo että sun katto on ihan paska ja pitää ehdottomasti laittaa uusi.
Kyllä mä haluan nähdä kun ap itse auraa lumikolalla 20 metrisen tien talolle, taitaa olla tekemätön paikka. Ja polttopuut ovat todella kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eikä juuri ole rempattu kuin jotain äärimmäisen akuutteja vikoja, kattoon paikka jne
= kattoremontti 16 000 euroa. Pelkästään yllä ole kertoo talon olevan teknisen käyttöikänsä lopussa ja peruskorjaukset tekemättä. Mutta jos haluat noin pienillä tuloilla ostaa ongelmia itsellesi niin siitä vaan.
Kultainen katto on tulossa 60 neliöiseen taloon. Ihanko itse laskit?
Kysypä huviksesi kattofirman tarjousta. Ruukin teräskatto maksaa tuon verran asennettuna. Jos asuisit edes omakotitalossa tietäisit mikä talossa on tärkeintä pitää erinomaisessa kunnossa.
Kaksivuotta sitten katto uusittiin nimenomaan Ruukin pellistä. Töineen 5700€ kaksi kirvesmiestä teki verokortilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kultainen katto on tulossa 60 neliöiseen taloon. Ihanko itse laskit?
Kysypä huviksesi kattofirman tarjousta. Ruukin teräskatto maksaa tuon verran asennettuna. Jos asuisit edes omakotitalossa tietäisit mikä talossa on tärkeintä pitää erinomaisessa kunnossa.
Kaksivuotta sitten katto uusittiin nimenomaan Ruukin pellistä. Töineen 5700€ kaksi kirvesmiestä teki verokortilla.
Talon pohjan mutta 8x8m
Lähtökohtaisesti olen aina oman ostamisen kannalla, mutta sinun tilanteessasi pakko sanoa, että vuokralle muuttaminen kuulostaa turvallisemmalta. Yksinkertaisesti siksi, että tulosi ovat niin pienet. Jos saisit tonnin enemmän kuussa käteen, niin neuvoni olisi eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla koska tuohon 300 euroon lisätään vielä yhtiövastike sekä kaikki mahdolliset remontit mitä taloyhtiö päättää tehdä. Jos joku jättää vastikkeensa maksamatta niin sinä osallistut sen maksamiseen ettei koko taloyhtiö mene konkkaan jolloin menetät aivan kaiken. Sinulla on niin pienet tulot ettei niissä ole paljon pelivaraa.
t. kokemusasiantuntija
Omakotitalossa ei edelleenkään makseta vastiketta, eikä myöskään mikään taloyhtiö päätä yhtään mitään. Eikä tarvitse välittää myöskään siitä maksaako naapuriomakotitalossa asuva niitä vastikkeita, joita hänenkään ei tarvitse maksaa.
Vastikkeenomaiseksi voit laskea
nuohouksen, aurauksen, kiinteistöveron, tiemaksut, jätemaksut, pelkkä sähkön perusmaksu plus kuukausimaksu on vähintään 40 eu
Että mitäpä?? Minulla sähkön perusmaksu on 3,90€ kuukaudessa omakotitalossani. Huvittavaa kun ihmiset jotka eivät ole koskaan ok talossa edes asuneet keksivät noita ihmeellisiä maksuja ja kuluja mitä omassa ok talossa omistajalle tulee. 🤗 Herttaista.
Miksi ap ei tee kuten muutkin yh äidit ja hommaa itselleen uutta elättäjää?
Vierailija kirjoitti:
Jäin kaipaamaan tietoa minkä ikäinen lapsi on? Mihin sijoittuvat koulu ja koulut? Itse olen aina katsonut asuinpaikan lasten kannalta niin, että päiväkoti ja koulut ovat lähellä.
Päiväkodin sijainnilla suhteessa kotiin ei ole merkitystä koska oikeastaan aina vanhemmat kuljettavat lapsensa sinne, nykyään ei taida olla edes sallittua että lapsi menisi sinne yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla koska tuohon 300 euroon lisätään vielä yhtiövastike sekä kaikki mahdolliset remontit mitä taloyhtiö päättää tehdä. Jos joku jättää vastikkeensa maksamatta niin sinä osallistut sen maksamiseen ettei koko taloyhtiö mene konkkaan jolloin menetät aivan kaiken. Sinulla on niin pienet tulot ettei niissä ole paljon pelivaraa.
t. kokemusasiantuntija
Omakotitalossa ei edelleenkään makseta vastiketta, eikä myöskään mikään taloyhtiö päätä yhtään mitään. Eikä tarvitse välittää myöskään siitä maksaako naapuriomakotitalossa asuva niitä vastikkeita, joita hänenkään ei tarvitse maksaa.
Vastikkeenomaiseksi voit laskea
nuohouksen, aurauksen, kiinteistöveron, tiemaksut, jätemaksut, pelkkä sähkön
Lässyn lässyn. Pelkkä PKS:n tai Savon Voiman liittymän kuukausimaksu maksaa vähintään 35 eur/kk plus sähkösopimuksen perusmaksu mikä voi ollakin tuo 3,90 eur/kk ja siihen päälle käytetyt kilowatit.
Asuisin vuokralla, koska en noilla tuloilla saisi pankkilainaa.
Ja mikä sen omistusasunnon yhtiövastike sitten olisi?
Ehkä asuisin vuokralla muutenkin, koska en uskoisi, että onnistun pitämään työpaikkani. Vuokra-asuminen on varmempaa, ja vuokralaisena on helpompi muuttaa työn perässä toiselle paikkakunnalle.
En osaa ylläpitää omakotitaloa, joten valitsisin vuokra-asunnon.
Talon alhaisesta hinnasta päätellen ap asuu pienessä muuttotappiokunnassa, missä asuntokauppa on pientä.
Itse en ostaisi taloa, mutta en myöskään menisi vuokralle. Ostaisin kerrostaloasunnon ap:n kunnan keskustasta, palvelujen äärestä eli niin myytävissä oleva asunto kuin olla ja voi. Katsoisin, että asunto maksaisi max sen 25 000 euroa, jos kerran siihen määrään saa lainan. Asunto pitäisi olla mahdollisimman uudesta taloyhtiöstä (eli ei vielä tiedossa putki- yms remontteja). Ja jos tuolla 25 000 euron budjetilla saa vaikka vain 50 neliön kaksion niin ostaisin sen ja itselle makuusoppi olkkariin, lapselle makkari.
Jos joskus joutuisin työttömäksi niin laittaisin asunnon vuokralle eli omistus säilyisi minulla ja vuokralaisen vuokra kattaisi lainan+vastikkeen. Itse siirtyisin vuokra-asuntoon mihin saisin asumistuet ym tuet.
Tämä on keino kartuttaa varallisuutta pienituloisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäin kaipaamaan tietoa minkä ikäinen lapsi on? Mihin sijoittuvat koulu ja koulut? Itse olen aina katsonut asuinpaikan lasten kannalta niin, että päiväkoti ja koulut ovat lähellä.
Päiväkodin sijainnilla suhteessa kotiin ei ole merkitystä koska oikeastaan aina vanhemmat kuljettavat lapsensa sinne, nykyään ei taida olla edes sallittua että lapsi menisi sinne yksin.
Ai jaa? Kyllä siinä lasten kuljettamisessa autottomalle on aika iso ero, onko matkaa puoli vai viisi kilometriä.
Noilla tuloilla en uskaltaisi ostaa yhtikästä mitään. Omaan asuntoon kuuluu aina jonkilaista remontoitia, kodinkoneet pitää uusia jne. Noilla tuloilla olisin turvallisesti vuokralla.
Vierailija kirjoitti:
Talon alhaisesta hinnasta päätellen ap asuu pienessä muuttotappiokunnassa, missä asuntokauppa on pientä.
Itse en ostaisi taloa, mutta en myöskään menisi vuokralle. Ostaisin kerrostaloasunnon ap:n kunnan keskustasta, palvelujen äärestä eli niin myytävissä oleva asunto kuin olla ja voi. Katsoisin, että asunto maksaisi max sen 25 000 euroa, jos kerran siihen määrään saa lainan. Asunto pitäisi olla mahdollisimman uudesta taloyhtiöstä (eli ei vielä tiedossa putki- yms remontteja). Ja jos tuolla 25 000 euron budjetilla saa vaikka vain 50 neliön kaksion niin ostaisin sen ja itselle makuusoppi olkkariin, lapselle makkari.
Jos joskus joutuisin työttömäksi niin laittaisin asunnon vuokralle eli omistus säilyisi minulla ja vuokralaisen vuokra kattaisi lainan+vastikkeen. Itse siirtyisin vuokra-asuntoon mihin saisin asumistuet ym tuet.
Tämä on keino kartuttaa varallisuutta pienituloisena.
Etpä taida tulevaisuudessa sijoitusasuntoinesi saada mitään asumistukea kun se tuottava sijoituskämppä lasketaan tuloiksi jne.
Lappeenranta suunnalta saa kyllä pikku taloja 30-40 000 mutta ne on tasolla mökki korjattavia.Sellaiseen kyllä saat lainan mutta sen päälle tulee kiinteistövero, tiemaksu ja sähkö sekä vesi.Jos osaat itse korjailla pärjäät.
Miksi ap heittää tään kysymyksen, kun ei ole ilmeisesti käynyt pankissa kysymässä lainaakaan? Ensin pitää järjestää rahoitus ja vasta sitten paneutua valintaan. Suotta mietintää kyllä vai ei.
Vuokralla saisi varmaan asumistukea vähän. Tuossa tilanteessa sen ja etsisin parempaa omistusasuntoa sekä lisätunteja.