Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit leimaavat kaikki oireet mt-ongelmiksi

Vierailija
14.07.2024 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000010549870.html

Tässä taas yksi tarina. Potkut tulisi antaa kaikille noille "lääkäreille".

Kommentit (289)

Vierailija
161/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi se hammaslääkäri, sanoi että kipu voi johtua väärästä purennasta ja alkoi hioa vanhoja paikkoja.  Voinko tehdä hänestä valituksen? T. Se hammaslääkärin uhri

Vierailija
162/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä uhriudu sukupuolen perusteella. Samalla tavalla miehistä paskat välitetään julkisella.

Mun mies pääsi parissa viikossa julkisen puolen hammaslääkärille. Minä odottelen aikaa edelleen, vaikka aloin sen kyselemisen joulukuun alussa...

Tuo olisi voinut mennä päinvastoinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen on sairas kun tarpeeksi tongitaan. Kukaan ei ole täydellinen. Elämme vain sellaisessa ajassa jossa suhteellisesti jos ajatellaan historiaa ihmiset ovat ylipainoisia toimistotyöntekijöitä joita vaivaa 2 tyypin diapetes, tuki ja liikuntaelinsairaudet, sydän ja verisuonitaudit, masennus, paniikkihäiriöt, ahdistus, allergiaoireet jne.. Ennenvanhaa miehet eli pellolla ja naiset keittiössä. Liikkuivat paljon enemmän ja altistuivat bakteereille.

Kyllä tänä päivänäkin töissä liikutaan paljon, stressi on valtava kun pitää yhden työajalla hoitaa kahden tai jopa kolmen ihmisen työtehtävät. Stressi vie työunet, aiheuttaa painonnousua ja sairauksia. Ei kaikki ole aina laiskuudesta kiinni. Moni ylipainoinen tekee valtavasti töitä. Rättiväsyneenä ei jaksa ruokaakaan miettiä, kunhan jotain nopeasti saa mahaansa ja pääsee nukkumaan muutamaksi tunniksi.

Vierailija
164/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummallista, ettö suurin osa potilaista on kuitenkin ihan tyytyväisiä terveyskeskuslääkäreihin ja saamaansa apuun.

Eniten valittavat nuoret ja nuoret aikuiset. Ja naiset.

Varmaan siksi että jäävät vaille hoitoa.

Ja se että ei ole valituksia ei tarkoita, että oltaisiin tyytyväisiä. Tiedetään vain turhaksi se valittaminen, koska sitten kaivetaan vaikka Kivennavalta kollega, joka pesee sen tk-lääkärin syyttömäksi.

Vierailija
165/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on se etiikka huipussaan. Noh toivottavasti julkiseksi kaikki rikolliset toimet terveydenhuollosta päätyy aikanaan. Ainakin itseäni kiinnostaisi.

Eihän tuossa olw kyse kumpaa uskoo potilasta aan kääjöru 

Mielupitewn voi muodostaa kun kuulee kummankin version. 

Lääkäritkin osaavat valehdella. Ei tosin hirveän uskottavasti. 

Vierailija
166/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin murtuneen kylkiluun vuoksi lääkäriin ja näin miten lääkärin asenne muuttui samantien, kun huomasi mun tiedoista että mulla on kaksisuuntainen. Ikäänkuin olisin keksinyt asian. Sama toistuu joka hemmetin kerta. Ilman hoitoa en ole tosin koskaan jäänyt.

Vierailija
167/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viimeisten 10 vuoden aikana on LÄÄKETIEDE ROMAHTANUT  ! 

-Mitään ei tutkita perusteellisesti

- Potilasta ei oteta todesta

- Lääkäriin PÄÄSY on lähes ESTETTY 

- LÄHETETTÄ Erikoissairaanhoitoon ei saa vaikka ois  ns.kuoleman kielissä. 

- Jos jatkuvan terv.keskuksessa  rumppaamisen jälkeen  VIHDOIN  saa lähetteen jollekin Poliklinikalle , siellä tutkitaan VAIN SE ALUE MISSÄ  SUURIN KIPU/ONGELMA ON !  Ei milliäkään  laajemmalta.  Vaan sanotaan esim. näin:    "teillä oli lähete munuaisten ultraan, emme tutki kuin tämän munuaisen,  menkää omaan terv.keskukseenne  hakemaan   UUSI LÄHETE VATSAN ULTRAAN"...

-Lääkäreitä valmistuu lähes  tuplasti  enemmän,  mutta HEITÄ EI OLE MISSÄÄN SAATAVILLA.

- Sairaana soittaessasi Terv.keskukseen            (oltuasi&n

Jaa, itse olen päässyt terveyskeskuslääkärille tarvittaessa, jopa samana päivänä.

Ja mitä tulee tuohon lähetteeseen erikoislääkärille niin:

- tietenkin erikoislääkäri tutkii vain sen asia, joka kuuluu hänen erikoisalaansa

- erikoislääkäri ei ole yleislääkäri, jolle selität kaikki vaivasi kun lähete tutkimuksiin menet

Vierailija
168/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tämmöistä kohtelua itse saanut,koskaan, mutta minulla on elintavat kunnossa ja tyylikäs olemus.

Valitettavasti pari f-diagnoosia on.

t. Mies, komea mies.  

Vierailija
169/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi se hammaslääkäri, sanoi että kipu voi johtua väärästä purennasta ja alkoi hioa vanhoja paikkoja.  Voinko tehdä hänestä valituksen? T. Se hammaslääkärin uhri

Mulle kirjasi kantaan, ettei syytä hammassärkyyn ole, vaikka ilmaisi oman epäilyksensä säryn syystä minulle suullisesti.

Jo silloin, kun olin astumassa särkypäivystykseen, lääkäri kutsui nimellä ja tylytti, että olin kehdannut tulla hänen vastaanotolleen.

Viimeksi kävin särkypäivystyksessä yli kymmenen vuotta sitten. 

Vierailija
170/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin murtuneen kylkiluun vuoksi lääkäriin ja näin miten lääkärin asenne muuttui samantien, kun huomasi mun tiedoista että mulla on kaksisuuntainen. Ikäänkuin olisin keksinyt asian. Sama toistuu joka hemmetin kerta. Ilman hoitoa en ole tosin koskaan jäänyt.

Sinulla on ollut hyvä onni. Muut ovat olleet epäonnisempia.

Vierailija
171/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksessa käy yhteiskunnan pienituloisimmat ja se 23€/46€ käyntimaksu on jollekin viikon ruokaraha. Kyllä sitä silloin asettaa paljon toiveita sille yhdelle käynnille. Lääkärillehän tuo raha on suunnilleen yksi kahvitauko. Joku 100€ käynti poliklinikalla vie jo kuukauden ruokarahat. Ja ei, ei me saada toimeentulotukea niiden maksamiseen. Se on käytännössä sitten kaurapuuroa ja hernerokkaa. Auttaako paranemisessa? Vielä jos määrätään kalliita lääkkeitä, niin koko kuukauden budjetti menee pieleen.

Saatika sitten hammashoito. Kuljen tällä hetkellä crocseissa koska en ole kehdannut käyttää 15 euroa kenkiin edellisten hajonneiden tilalle.

Vierailija
172/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen ihminen on sairas kun tarpeeksi tongitaan. Kukaan ei ole täydellinen. Elämme vain sellaisessa ajassa jossa suhteellisesti jos ajatellaan historiaa ihmiset ovat ylipainoisia toimistotyöntekijöitä joita vaivaa 2 tyypin diapetes, tuki ja liikuntaelinsairaudet, sydän ja verisuonitaudit, masennus, paniikkihäiriöt, ahdistus, allergiaoireet jne.. Ennenvanhaa miehet eli pellolla ja naiset keittiössä. Liikkuivat paljon enemmän ja altistuivat bakteereille.

Kyllä tänä päivänäkin töissä liikutaan paljon, stressi on valtava kun pitää yhden työajalla hoitaa kahden tai jopa kolmen ihmisen työtehtävät. Stressi vie työunet, aiheuttaa painonnousua ja sairauksia. Ei kaikki ole aina laiskuudesta kiinni. Moni ylipainoinen tekee valtavasti töitä. Rättiväsyneenä ei jaksa ruokaakaan miettiä, kunhan jotain nopeasti saa mahaansa ja pääsee nukkumaan muutamaksi tunniksi.

Luuletko ettei lääkäreillä ole kiire?  Eikä stressiä?  

Tyhmimmät luulevat, että heti kun menee lääkäriin ja kertoo vaivansa, lääkäri tietää mikä sinua vaivaa, ja kirjoittaa reseptin.

Ja kyllä on niinkin, että ihmiset ykihuolestuu vaivoistaan.  Lukevat googlesta, että mulla on tämä ja tämä sairaus, ja menevät lääkärin vastimasn hoitoa sairauksiin, jotka ovat itse diagnosoineet.

Tosiasia on sekin, ettei kaikille oireille, säryille, kivuille ja väsymysoireille yksinkertaisesti löydy diagnoosia.  Silloin se jatkuva valittaminen menee usein sille henkisen puolen piikkiin.  Kun mitään hoidettavaa fyysistä sairautta ei löydy.

Loputtomasti ei voida henkilöä lähettää kalliisiin tutkimuksiin, kun oireiden mukaiset tutkimukst on tehty. Eikä mitään ole löytynyt.

Vierailija
173/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuletko ettei lääkäreillä ole kiire?  Eikä stressiä?  

- Ja se tuli sitten yllätyksenä kun päättivät hakeutua lääkikseen?

Tyhmimmät luulevat, että heti kun menee lääkäriin ja kertoo vaivansa, lääkäri tietää mikä sinua vaivaa, ja kirjoittaa reseptin.

- Kummasti ne osaa vetää sen mt-diagnoosin hihastaan saman tien.

Ja kyllä on niinkin, että ihmiset ykihuolestuu vaivoistaan.  Lukevat googlesta, että mulla on tämä ja tämä sairaus, ja menevät lääkärin vastimasn hoitoa sairauksiin, jotka ovat itse diagnosoineet.

- Ai nytkö se potilas ei saakaan huolehtia terveydestään, kun äsken syytit siitä, että eivät huolehdi? Teoriassahan lääkärin nimenomaan pitää yhteistyössä potilaan kanssa hoitaa häntä. Ei saisi olla noin surkea itsetunto tuollaisessa ammatissa.

Tosiasia on sekin, ettei kaikille oireille, säryille,

kivuille ja väsymysoireille yksinkertaisesti löydy diagnoosia.  Silloin se jatkuva valittaminen menee usein sille henkisen puolen piikkiin.  Kun mitään hoidettavaa fyysistä sairautta ei löydy.

- No esimerkiksi tuolla jutun naisella se syy löytyi, samaten minulla ja monella ketjuun kirjoittaneella. 15 vuotta se elämästäni vei, kun ne korvat oli kateissa aiemmin.

Loputtomasti ei voida henkilöä lähettää kalliisiin tutkimuksiin, kun oireiden mukaiset tutkimukst on tehty. Eikä mitään ole löytynyt.

- Miten niin loputtomasti? Kun ei edes ainoisiinkaan pääse.

Vierailija
174/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä lääkärit yleensä sano mitään tuollaista. Ne ei anna minkäänlaisia terveysneuvoja edes kysyttäessä. Jos menet kysymään miten voisit estää jonkun tilan kehittymisen vakavaksi sairaudeksi tai mitä toimenpiteitä sinun pitäisi tehdä arjessasi edistääksesi omaa terveyttäsi niin se lääkäri ei tiedä yhtään mitä pitäisi tehdä. Mutta ne osaa määrätä ssri lääkkeen. 

Kyllä sanovat. Olen monta mielenkiintoista keskustelua käynyt lääkäreiden kanssa Gaussin käyrästä, viitearvoista ja mihin perustaa oman diagnoosin. Täytyy riittää vaan sivistys ja tieto, heikolla koulupohjalla ei pysty tarkemmin keskustelemaan.

Ei tarvitse olla "koulupohja" lääketieteellisestä. Paitsi jos haluaa, että lääkäri edes kuuntelee sinua, ja vain siksi, koska kollegiaalisuus. Suuri osa ihmisistä ei kovin helposti hakeudu lääkäriin julkiselle puolelle jonottamaan tuntikausiksi/jopa vuorokaudeksi vain siksi, että saisivat buranareseptin ja kehoituksen palata tarvittaessa uudelleen jonottamaan ja maksamaan "ilmaisesta" käynnistä. Ihmiset osaa itsekin käyttää tietokonetta. Ja kukapa olisi kiinnostuneempi selvittämään oireita ja syitä, kuin se asiakas. Monella voi olla sitten lääkäriin mennessä jo paljon enemmän tietoa jostain spesifistä sairaustilasta, kuin mitä sillä vastaanottavalla lääkärillä, jolla aikaa googlettaa asiakasaikana max 10 min. Ja kykyä keskustella siitä ihan asiaan perehtyneesti ja osaavasti, sekä keskustella mahdollisista vaihtoehtoisista, joita lääkärille tulee mieleen, ja kysyä perustelua mielipiteelleen, jos se poikkeaa omasta. Mutta valitettavan usein kuulee, että lääkärit vetää usein herneen nenään, jos potilas "muka" itse tietää mitään. Vaikka voisivat suhtautua siihen positiivisesti ja siten, etä se helpottaa myös heidän työtään.

Terveisiä gaussin käyrän oikealta laidalta, mutta sellaiselta, jolla kaikki labra-arvot ei ole viitearvoissa, ja se on normaalitila. Minäkin olen yksilö, en tilasto.

Vierailija
175/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksessa käy yhteiskunnan pienituloisimmat ja se 23€/46€ käyntimaksu on jollekin viikon ruokaraha. Kyllä sitä silloin asettaa paljon toiveita sille yhdelle käynnille. Lääkärillehän tuo raha on suunnilleen yksi kahvitauko. Joku 100€ käynti poliklinikalla vie jo kuukauden ruokarahat. Ja ei, ei me saada toimeentulotukea niiden maksamiseen. Se on käytännössä sitten kaurapuuroa ja hernerokkaa. Auttaako paranemisessa? Vielä jos määrätään kalliita lääkkeitä, niin koko kuukauden budjetti menee pieleen.

Tuo onkin se ongelma, että mennään ennakkoasenteella ja toiveilla, että pitää tulla diagnoosi ja vielä tietynlainen. Trendikästä on tarjota syyksi lääkärille mm. rautavajetta ja kilpisrauhasen vajaatoimintaa.

Vierailija
176/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo onkin se ongelma, että mennään ennakkoasenteella ja toiveilla, että pitää tulla diagnoosi ja vielä tietynlainen. Trendikästä on tarjota syyksi lääkärille mm. rautavajetta ja kilpisrauhasen vajaatoimintaa.

Kilpisrauhasen?

Ai meinaat että ei saa olla odotuksia ammattitaidosta, vaan sinne mennään ihan vaan askartelemaan, ettei vaan lääkäri pahoita mieltään?

Vierailija
177/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei ole ammattitaitoa ja asenne on "ei viitsi, ei jaksa" , on helppo diagnosoida "mt-ongelma", ja toivoa ettei potilasta enää näy aikoihin.

Kolikon toinen puoli on, että sitten potilaita jotka menevät hakemaan juttuseuraa lääkäriin epämääräisillä kuvitelluilla oireilla.

Kuinka monta tällaista on oikeasti? Urbaania legendaa. Sitä paitsi eihän ne terveyskeskuslääkärit juurikaan puhu suomea nykyään.Jutustelu ei onnistu. 

Vierailija
178/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatika sitten hammashoito. Kuljen tällä hetkellä crocseissa koska en ole kehdannut käyttää 15 euroa kenkiin edellisten hajonneiden tilalle.

Mihi tuhlaat rahas?

Vierailija
179/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärit tietävät, kyllä mikä potilasta vaivaa, mutta panevat kaiken päänupin piikkiin. Tällä tavalla ihmiset ymmärtävät joko mennä yksityiselle, kituuttaa aikansa tai kuolla.

Vierailija
180/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toive on, että saisi apua vaivoihinsa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi