Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärit leimaavat kaikki oireet mt-ongelmiksi

Vierailija
14.07.2024 |

https://www.is.fi/terveys/art-2000010549870.html

Tässä taas yksi tarina. Potkut tulisi antaa kaikille noille "lääkäreille".

Kommentit (289)

Vierailija
121/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisten 10 vuoden aikana on LÄÄKETIEDE ROMAHTANUT  ! 

-Mitään ei tutkita perusteellisesti

- Potilasta ei oteta todesta

- Lääkäriin PÄÄSY on lähes ESTETTY 

- LÄHETETTÄ Erikoissairaanhoitoon ei saa vaikka ois  ns.kuoleman kielissä. 

- Jos jatkuvan terv.keskuksessa  rumppaamisen jälkeen  VIHDOIN  saa lähetteen jollekin Poliklinikalle , siellä tutkitaan VAIN SE ALUE MISSÄ  SUURIN KIPU/ONGELMA ON !  Ei milliäkään  laajemmalta.  Vaan sanotaan esim. näin:    "teillä oli lähete munuaisten ultraan, emme tutki kuin tämän munuaisen,  menkää omaan terv.keskukseenne  hakemaan   UUSI LÄHETE VATSAN ULTRAAN"...

-Lääkäreitä valmistuu lähes  tuplasti  enemmän,  mutta HEITÄ EI OLE MISSÄÄN SAATAVILLA.

- Sairaana soittaessasi Terv.keskukseen            (oltuasi  puhelin jonossa yli tunnin)  , vastaa  vihdoin Mrs Hoitaja , joka kuuntelee ja konsultoi  sitten lääkäriä ja  pitää lukea Omakannasta  mitä hän ohjeistaa. Koska lääkäriä  EI  ole tässä vit..n Terv.keskuksessa, vaan hän hoitaa potilaita  etänä jostain 200km päässä.

- Jos vaivasi jatkuvat ja jatkuvat, syy 8n ensisijaisesti  PÄÄSSÄSI . Olet joko ahdistunut, masentunut, stressaantunut tai muuten sekoboltsi.  > Ehkä me suomalaiset  sitä kohta olemmekin enimmäkseen  MYÖS  päästämme vialla, mutta  SYY ON SOTE,  ja sen  OLEMATON HOITOJÄRJESTELMÄ. 

Vierailija
122/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ravasin puoli vuotta lääkärissä rintakivun takia, ei tutkittu tarkemmin, vaihdevuosia vaan, kunnes sain sydäninfarktin ja 95 % tukos sepevaltimossa. Selvisin.

Jostain syystä naisten sydänongelmia alidiagnosoidaan. 

Ei ne hoida miehiäkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisen sektorin säästötoimenpide.

Tämä tilanne on ollut jo todella pitkään.

Vierailija
124/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on ekat hoitovirheet tehty 80-luvun alussa, ysärillä seuraavat, 2000-luvulla ja 2010-luvulla seuraava.

Lapsnei astmaa ei tunnistettu 2007 ja enoni kuoli hoitovirheen takia sairaalan tuulikaappiin 1992.

Vierailija
125/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tältä palstaltahan löytyy lukematon määrä loistavia lääketieteen asiantuntijoita korvaamaan kaikki nämä kyvyttömät potilaita laiminlyövät lääkärit! Ei muuta kuin lääketieteelliseen opiskelemaan ja Suomen terveydenhuolto nousuun! Teitä tarvitaan!

Sori kun puhutaan näistä hoitovirheistä ja epäkohdista, mutta mä ainakin olen silti jo hakeutunut ihan eri hommiin joihin oma osaaminen riittää, vaikka palautetta sielläkin toki tulee, ja aina voi oppia tekemään paremmin. suosittelen samaa kaikille, lääkäreillekin!

Vierailija
126/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri näki tiedoistani että minulla on skitsofrenia. Yllättäen ei hampaan röntgenkuvissa näkynyt mitään. Seuraavana päivänä menin särkypäivystykseen toiselle paikkakunnalle ja hammas jouduttiin poistamaan. Hammaslääkäri sanoi että on varmasti ollut kipeänä kun kaiveli mätää hampaankolosta. Lisäksi kerroin että hammas liikkuu, niin ensimmäinsen hammaslääkärin mukaan se oli normaalia ja toinen oli eri mieltä. Ei todellakaan ollut normaalia. 

Tuo on jo ihmisen kiusaamista vai tuleeko vapautus hoitamisesta ylemmältä taholta, jos tiedoissa näkyy mielisairaus? 

Tulee! Mielisairaus on syy valehdella potilaalle ja jättää hänet hoitamatta, oli potilaalla mitä tahansa.

Vierailija
127/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti tällaista asennevammaisuutta kohtaa paljon terveydenhuoltojärjestelmän piirissä. Eräällä tutulla oli puhjennut umpisuoli, ja hän meni oireineen sairaalaan. Noh hänellä on nuorempana ollut mt-taustaa niin iskivät sitten somaattisista oireista huolimatta psyykepuolelle. Siellä sitten kun tajuttiin mistä oli kyse, oli jo liian myöhäistä ja tämä tuttu valitettavasti menehtyi tuntikausien puhdistusleikkauksesta huolimatta :(

Huolestuttavaa tässä on se että lääkärit eivät opi näistä virheistään vaan edelleen mt oireet ja diagnoosi ovat vapautus hoitovastuusta. Mistä tämä viha mt ongelmaisia kohtaan johtuu? Onko se pelkoa? Eihän se tartu. Onko se pelkoa että joutuu myöntämään ettei osaa mielen sairauksia hoit

Kyllä lukee, esimerkiksi joskus joku määrännyt lääkkeen jota en koskaan ole hakenut enkä syönyt ja sen perusteella evätty kaikki tutkimukset. Muistaakseni oli jokin masennuslääke jota tarjottiin allergisen reaktion aiheuttamaan unettomuuteen. Sanoin että en sitä syö enkä osta. Niin vaan joku lääkäripoikanen sen sieltä kaivoi vuosikymmenien takaa ja sanoi huokaisten "jaaha, että semmonen tapaus". Ei kuunnellut, ei tutkinut, ei hoitanut, ei p..le edes alentunut vastaamaan mikä lääke se on ja milloin olen sitä syönyt ja mihin vaivaan. Kaivoin itse jostakin jotain ikivanhoja papereita esiin ja totesin että en ole koskaan ainuttakaan pilleriä sitä syönyt. Tämä käynti tapahtui noin 5v sitten.

Vierailija
128/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, no jos mitään vikaa ei näy missään kokeissa niin minkäs sitten lääkärinä itse tekisitte.

En ainakaan varoisi astumasta kollegan varpaille, jos hoitopolun alussa hoidottajättämistä ja hoitavan toimenpiteen vitkuttelua, ja jatkaisi niillä spekseillä kunnes asiakkaan sairaus on kroonistunut, vuosia viivästyneen hoidon takia, ja en syyllistäisi siitä asiakasta tilansa aiheuttajana. Terv. kroonistuneen sairauden takia työkyvytön työtön. Ja sen takia myös köyhtynyt pysyvästi.

Sairaalaan on joka kerta yhtä vaikeaa hakeutua, kun kohtelu on törkeää ja syyllistävää. Samat ihmiset, jotka pilasi elämäsi, aukoo uudelleen ja uudelleen päätään saman sairaalan samalla erikoissairaanhoidon osastolla.

Vierailija
129/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ravasin puoli vuotta lääkärissä rintakivun takia, ei tutkittu tarkemmin, vaihdevuosia vaan, kunnes sain sydäninfarktin ja 95 % tukos sepevaltimossa. Selvisin.

Ei ne hoida miehiäkään.

Tuttavan isän selkä/hartiasärky oli tulkittu nivelten kulumien aiheuttamaksi... Sitten tulikin aortan repeämä.

Vierailija
130/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on ekat hoitovirheet tehty 80-luvun alussa, ysärillä seuraavat, 2000-luvulla ja 2010-luvulla seuraava.

Lapsnei astmaa ei tunnistettu 2007 ja enoni kuoli hoitovirheen takia sairaalan tuulikaappiin 1992.

Kuulin tapauksesta jossa potilas oli saanut kovan kipukohtauksen ja puoliso oli ajanut hänet kiireellä terveyskeskukseen. Eivät päästäneet ovesta sisälle. Joutuivat soittamaan ambulanssin siihen terveyskeskuksen pihalle.

Vierailija
131/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa tapauksissa kyse onkin mt-ongelmista eli todennäköisyydet puolella. Aika moni luulosairas ramppaa lääkärin puheille säännöllisesti, varsinkin jos lasku menee yhteiskunnan tai työnantajan piikkiin.

No minä esimerkiksi ramppasin hulluna lääkärillä endometrioosini kanssa. Siellä rampataan kun lääkärikunta vielä on sellaista, että se ei ala kumoamaan kollegan diagnoosia eli jos ketjun alussa joku mokaa, sitä mokaa sitten toistetaan, ettei vaan astuta kollegan varpaille.

Yksittäiset omakohtaiset tarinat ovat aina kiehtovia ja mielenkiintoisia, mutta lääkärit pelaavat aika paljon todennäköisyyksillä. Ensin poissuljetaan yleisimmät sairaudet/syyt, jotka usein liittyvät epämääräisissä oireissa mt-ongelmiin. Sitten kun poissuljettu ne, siirrytään tutkimaan harvinaisempia sairauksia.

Todellisuudessa ne "epämääräiset" oireet eivät ole mielenterveysongelmia, ei edes siinä tilanteessa, että asiakkaalla olisi jokin mt-diagnoosi.

Asioille on selitys ja se löytyy somatiikan puolelta.

Vierailija
132/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulin tapauksesta jossa potilas oli saanut kovan kipukohtauksen ja puoliso oli ajanut hänet kiireellä terveyskeskukseen. Eivät päästäneet ovesta sisälle. Joutuivat soittamaan ambulanssin siihen terveyskeskuksen pihalle.

Mun enoni pääsi kyllä sisälle ja lääkäriin, mutta lääkäri väitti että häntä vain närästi ja käski pois. Eno sitten kuoli sydänkohtakseen siellä tuulikaapissa.

Vierailija
133/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri näki tiedoistani että minulla on skitsofrenia. Yllättäen ei hampaan röntgenkuvissa näkynyt mitään. Seuraavana päivänä menin särkypäivystykseen toiselle paikkakunnalle ja hammas jouduttiin poistamaan. Hammaslääkäri sanoi että on varmasti ollut kipeänä kun kaiveli mätää hampaankolosta. Lisäksi kerroin että hammas liikkuu, niin ensimmäinsen hammaslääkärin mukaan se oli normaalia ja toinen oli eri mieltä. Ei todellakaan ollut normaalia. 

Tuo on jo ihmisen kiusaamista vai tuleeko vapautus hoitamisesta ylemmältä taholta, jos tiedoissa näkyy mielisairaus? 

Tulee! Mielisairaus on syy valehdella potilaalle ja jättää hänet hoitamatta, oli potilaalla mitä tahansa.

Onko tämä varma tieto vai mutuilua? Oletko lääkäri tai hoitaja? Julkisella vai yksityisellä.

Vierailija
134/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niskapatti oli mielialaongelma. Yksityinen lähetti leikkaukseen sairaalaan.

Meinasin lääkärille huikata että nyt se mielialaongelma on leikattu.

Vierailija
135/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suurimmassa osassa tapauksissa kyse onkin mt-ongelmista eli todennäköisyydet puolella. Aika moni luulosairas ramppaa lääkärin puheille säännöllisesti, varsinkin jos lasku menee yhteiskunnan tai työnantajan piikkiin.

No minä esimerkiksi ramppasin hulluna lääkärillä endometrioosini kanssa. Siellä rampataan kun lääkärikunta vielä on sellaista, että se ei ala kumoamaan kollegan diagnoosia eli jos ketjun alussa joku mokaa, sitä mokaa sitten toistetaan, ettei vaan astuta kollegan varpaille.

Yksittäiset omakohtaiset tarinat ovat aina kiehtovia ja mielenkiintoisia, mutta lääkärit pelaavat aika paljon todennäköisyyksillä. Ensin poissuljetaan yleisimmät sairaudet/syyt, jotka usein liittyvät epämääräisissä oireissa mt-ongelmiin. Sitten kun poissuljettu ne,

Harvinaissairauksien diagnoosien viive on yleensä vuosia. Aika vaikea on vaatia terveyskeskuslääkäriltä aivan kaiken osaamista mutta toisaalta ei ole oikein määrätä mielialalääkitystä tuosta vaan. Toki vanhemman polven mielialalääkitys pienellä annoksella saattaa toimia kun kipukynnys nousee ja ainakin yksi fibromyalgiapotilas oli tyytyväinen kun erikoissairaanhoidossa aloitetun lääkkeen annosta nostettiin.

Yleislääkärin toiminta perustuu aika paljon todennäköisyyksiin. Osa sairauksista kuten lievät infektiot paranevat itsestään. Toisaalta reilu laihtuminen herättää kysymyksen vakavammasta sairaudesta ja lisätutkimuksista. Hankalia ovat esimerkiksi huimaus koska syynä voi olla lievempi tai vakavempi taudinkuva. Väsymys on yleinen oire jonka syy ei aina löydy vaikka olisi tutkittu laajasti.

En kovin paljoa kaipaa takaisin terveyskeskustyöhön kun potilailla on usein suuret odotukset että kaikki selviää heti. Kun potilaalla on hankalia oireita joiden syy ei oikein selviä niin siitä jää itselle huono mieli mikä kuormittaa omaakin mieltä. Silloin kannatti aina tehdä lähete eteenpäin niin oli sitten ainakin tehnyt parhaansa vaikka joskus lähete sitten palautettiin.

Vierailija
136/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun enoni pääsi kyllä sisälle ja lääkäriin, mutta lääkäri väitti että häntä vain närästi ja käski pois. Eno sitten kuoli sydänkohtakseen siellä tuulikaapissa.

Kai teitte ilmoituksen? Paha hoitovirhe.

Vierailija
137/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jouduin putoamis-onnettomuuteen ja päivystyssairaalaan. Lääkäri yritti määrät minut jumppaohjeiden kanssa kotiin, koska _todennäköisyyden mukaan_ sitlä korkeudelta putoaminen ei aiheuta luunmurtumia.

En suostunut lähtemään ilman röntgenkuvausta, lopulta sitten tuntikausien odottelun jälkeen sain lähetteen Töölöön ja pääsin seuraavana päivänä sinne röntgeniin. Minulla oli murtuma selässä. Olisin halvaantunut alaraajoista, os olisin lääkärin ohjeiden mukaan noussut ja lähtenyt kävelemään sieltä sairaalasta.

Vierailija
138/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne hoida miehiäkään.

Jännä ero siinä syyssä, miksi naisia ja miehiä ei hoideta:

Naisia EI KUUNNELLA. Naisten oireet ovat korvien välissä tai johtuvat hormooneista. Ai sulla puutuu käsi ja vihloo sormiin? No vaihdevuosissa nivelet vähän menee jumiin, jumppaa lisää. Närästää, laihduta, sillä se lähtee? Ripulia? No kuule syö lisää kuituja.

Miehiä KUUNNELLAAN. Heidän kertomansa uskotaan eikä sitä kyseenalaisteta, vaikka lääkäri näkee sen potilaan edessään. Niin, sulla on tuota ylipainoa? Ai syöt terveellisesti, hyvä juttu (jos paketti grillimakkaraa ja uuniranskalaiset joka ilta on terveellisiä päivittäisen mäkkärihamppariaterian lisäksi). Aika korkea toi sun verenpaine, juotko alkoholia? Saunakaljan? No mut sehän on ok (saunakalja=4 pulloa kirkasta viikonloppuna, 24 pack olutta ja muutama lonkero päälle). Mites toi nukkuminen? Ihan ookoo (nukahtaa illalla kuuden aikaan telkan eteen ja kömpii sänkyyn puolen yön aikaan) Onko vaimo valittanut, että kuorsaisit? No joskus jos olen sen saunakaljan ottanut tai olen flunssassa (kuorsaa hereillä ollessaankin). No eihän tässä sitten mitään, jatka samaan malliin.

Vierailija
139/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai teitte ilmoituksen? Paha hoitovirhe.

Tietenkin. Ei se enoa takaisin tuonut.

Vierailija
140/289 |
14.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sydänongelmissa on älyttömän suuri ero onko lääkärinä kardiologi vai päivystyksen yleislääkäri. Toistuvat flimmerit ja kardiologin kautta lähete ablaatioon. Päivystyksessä törmännyt välillä asenteeseen tartteex tätä edes kääntää... joo tarvii.

Minä jouduin käymään tuosta syystä monia kertoja tk:ssa 35v alkaen. Ikinä ei tullut lähetettä mihinkään. Ei silloinkaan, kun sydämen rytmi vaihdettiin tk-päivystyksessä.

Sain sydänkohtauksen ja pallolaajennuksen, kun olin 49v. Siitä on muutama vuosi. Mitään seurantaa tai kontrolleja ei ole. Reseptit uusitaan etänä pyynnöstä. Flimmereihin, jotka harvakseltaan jatkuu edelleen, ei kukaan ole vieläkään ottanut kantaa. Olen nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän