Tulisiko fetissit tai muut outoudet ilmoittaa treffisivustoilla
Itsellä on vain lievä vaate fetissi, ei mitään sen oudompaa. Koska ja milloin on sopivaa ottaa outoudet esiin? Ensimmäisellä tapaamisella ei varmaan kannata ja sitten koska se on liian myöhäistä? Liian pitkälle edenneessä suhteessa toinen voi paeta ja liian lyhyessä suhteessa toinen voi naureskella tai jopa levittää asiaa muille. Mutta deitti ilmoitus antaa taas mahdollisuuden sanoa asian heti ja kumpikaan ei tuhlaa aikaansa.
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi kaikkea outoa ei kerrota heti alussa, vaan vasta sitten kun toinen on oppinut tuntemaan ne hyvätkin puolet ja voi punnita realistisemmin, painavatko huonot puolet vaa'assa niin paljon että kannattaa lopettaa koko juttu.
Outo ajattelutapa. Käytännössähän tuossa sen "oudon" puolen omaava kärsii enemmän, koska jos toinen on vaikkapa vanilja, ei vaan itse pysty hänen kanssaan toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan. Sama sitten olla kertomatta vaikka ollenkaan. En ainakaan itse haluaisi, että joku vanilja kelpuuttaisi minut kinky-taipumuksistani huolimatta vain siksi, että hyvät puoleni painavat vaakakupissa niin paljon - koska itsellenihän se tarkoittaisi vain, että minut kelpuutettiin kuitenkin vaniljasuhteeseen, jollaista en edes halua.
Näin juuri. Itse olen siinä mielessä vanilja että minulla ei ole fetissejä. Toivon avomielistä ja monipuolista seksielämää ja siitä syystä en mielellään aloita suhdetta sellaisen ihmisen kanssa, jolle seksi ei ole tyydyttävää ilman yhtä/muutamaa tiettyä fetissijuttua. Ajattelisin samoin myös silloin jos minulla olisi fetissi. Toivoisin silloin seuraa, jonka kanssa voisin uppoutua fetissiini mahdollisimman kokonaisvaltaisesti ja joka saisi seksistämme nautintoa siinä missä minäkin.
En ymmärrä miksi kukaan haluaisi huijata itselleen sopimattoman ihmisen suhteeseen.
Sen ymmärrän että fetisseistä voi olla vaikea ilmoitella omalla naamalla jossain valtavirran deittisovelluksissa. Mutta eikö tätä varten ole omat sovelluksensa? Kannattaa suunnata seuranhaku niihin, koska niissä vaniljaporukka ei pyöri kauhistelemassa toisten profiileja ja nopeamminhan sieltä löytyy se tyyppi jolla on omia vastaavat mieltymykset.
Olen aseksuaali nainen, mutta neuvoisin että kannattaa olla rehellinen tulevalle kumppaniehdokkaalle jo alkumetreillä. Sama kuin jättäisit kertomatta, että sinulla on lapsia edellisestä suhteesta.
Mielellään joo. Niin voi suoraan ohittaa kaikki kuvotukset
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri siksi kaikkea outoa ei kerrota heti alussa, vaan vasta sitten kun toinen on oppinut tuntemaan ne hyvätkin puolet ja voi punnita realistisemmin, painavatko huonot puolet vaa'assa niin paljon että kannattaa lopettaa koko juttu.
Outo ajattelutapa. Käytännössähän tuossa sen "oudon" puolen omaava kärsii enemmän, koska jos toinen on vaikkapa vanilja, ei vaan itse pysty hänen kanssaan toteuttaa omaa seksuaalisuuttaan. Sama sitten olla kertomatta vaikka ollenkaan. En ainakaan itse haluaisi, että joku vanilja kelpuuttaisi minut kinky-taipumuksistani huolimatta vain siksi, että hyvät puoleni painavat vaakakupissa niin paljon - koska itsellenihän se tarkoittaisi vain, että minut kelpuutettiin kuitenkin vaniljasuhteeseen, jollaista en edes halua.
Näin juuri. Itse olen siinä mielessä vanilja että minulla ei ole fet
Vastaan tähän nyt omasta puolestani, mutta uskoisin, että pätee moneen muuhunkin. Moni etenkään kevyemmän bdsm:n ystävä ei ole missään alan skenessä, ja esim. itse löysin saman fetissin omaavan ihan sattumalta työpaikalta. Sen suhteen kariuduttua olen nyt testannut bdsm-sivustoa, mutta siellä mieltymysten kirjo on todella laaja, ja ihmiset ovat kyllä aika anonyymisti, eli ilmoitukset ovat kuvattomia. Moni kiinnostava ihminen asuu jossain toisella puolen Suomea, ja monien kanssa ei sitten muuten vaan natsaa - eli ovat vaikka rajumman meiningin harrastajia. Ja moni varmasti hakee molemmista - voi olla toinen ilmoitus bdsm-sivustolla, jossa kerrotaan sitten selkemmin ne omat mieltymykset, ja toinen ilmoitus Tinderissä, jossa joko on vain suuntaa-antava viittaus tai on varauduttu juttelemaan asiasta vasta tapailuvaiheessa. Yksi ongelma on myös se, että bdsm-sivustolla ilmoituksista iso osa on pelkän sessiosuhteen hakuja - joillain on pääasiallisena suhteena vanilja, ja sitten sovitusti lupa sessioida muiden kanssa. Itse taas etsin pelkästään parisuhdetta, joten lopulta siellä on todella pieni määrä niitä, jotka iän, asuinpaikan ja mieltymysten osalta olisivat sopivia - ja sitten kun pitäisi olla vielä muutenkin samanhenkinen ihminen, samantyyppinen arvomaailma, jne.
Että tämän vuoksi varmaan moni hakee kumppania myös "tavallisilta" deittialustoilta.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lapsista tosiaan olisi hyvä mainita jo profiilissa tai VIIMEISTÄÄN viestittelyvaiheessa. Mutta silti on omituinen ajattelutapa tuo, että jos ekoilla treffeillä tulee ilmi jokin asia, joka sinulle on ehdoton "ei", loukkaannut kun sitä ei mainittu jo profiilissa. Sehän juuri ON treffien idea, että mennään katsomaan, halutaanko tutustua lisää vai ei, ja treffeillä voi tulla ilmi yksi jos toinenkin asia, johon homma sitten kaatuu. Ei kannata ottaa sitä ajan tuhlaamisena, vaan nimenomaan niin, että kävit katsomassa natsaako, ja hyvä että selvisi heti ekalla tapaamisella, että ei natsaa. Eivät muut ole ajatuksenlukijoita ja tiedä, mitä juuri sinulle pitäisi kertoa etukäteen. Myönnän, että lapset on sellainen asia, jonka useimmat kyllä tajuavat mainita, mutta noin muuten voi olla montakin asiaa, joita ihminen itse ei pidä oleellisina, vaikka ne jollekin muulle voisivat sitä olla. Sitten henkilön täytyy tieenkin myös itse osata esittää kysymyksiä.
Olen samaa mieltä siitä että totta kai on paljon harmaata aluetta ja on jokaisen omalla vastuulla tutustua treffikumppaniin. Mutta minusta poikkeava seksuaalisuus josta ei itse voi joustaa (= fetissi) on sellainen asia, josta muiden ei pitäisi joutua erikseen kysymään. Samoin myös muut pysyvät poikkeavuudet.
Itselläni tällainen on ADHD. Se on hyvässä hoitotasapainossa ja voisin halutessani deittailla uutta ihmistä pitkäänkin ilman että hän huomaa mitään outoa. Pidän kuitenkin parempana kertoa asiasta ennen ekaa tapaamista ihan siksi, että hoitotasapainon ylläpitäminen vaatii sellaisia arkirutiineja, jotka ovat monen normaali-ihmisen näkökulmasta huomattavan monimutkaisia ja vievät paljon aikaa. Ne vaikuttavat mm. siihen miten spontaanisti pystyn elämään ja siihen, että en ole puhelimitse tai tekstiviestitse tavoitettavissa samalla tavoin kuin normaalit ihmiset. Systeemistä poikkeaminen heikentää terveyttäni melko nopeasti, joten jos kumppani ei tue hoitotasapainoani, tuloksena on kaikenlaisia parisuhdeongelmia.
Kun menen treffeille, treffikumppani ei voi mitenkään arvata että hänen tulisi osata kysellä minulta tuollaisista asioista saadakseen selville että ne eivät onnistu minun kanssani ns. normaalisti. Siksi kerron niistä itse jotta henkilö saa tilaisuuden pohtia haluaako silti tavata minut.
Mene jonnekin seksipalstalle suoraan etsimään seuraa.
Vierailija kirjoitti:
...ei ole kiva herätä siihen, että joku runkkaa sun jaloilla kysymättä lupaa... Siksi olis kiva, että kertoo ajoissa, niin voi pohtia onko ok ja sopia rajat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
...ei ole kiva herätä siihen, että joku runkkaa sun jaloilla kysymättä lupaa... Siksi olis kiva, että kertoo ajoissa, niin voi pohtia onko ok ja sopia rajat
Siis millä tavalla runkkaa jaloilla?
Tietenkin kaiken seksuaalisen kanssakäymisen täytyy olla suostumuksellista, vaikka olisi vaniljasuhdekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin kaiken seksuaalisen kanssakäymisen täytyy olla suostumuksellista, vaikka olisi vaniljasuhdekin.
Siis pitää jalkateriä yhdessä ja tumputtaa väliin. Joo, ei kuulosta pahalta, mutta kun ei tiedä mistä on kyse ja aloittanut kun nukut kysymättä, niin ällöttävää se on
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis pitää jalkateriä yhdessä ja tumputtaa väliin. Joo, ei kuulosta pahalta, mutta kun ei tiedä mistä on kyse ja aloittanut kun nukut kysymättä, niin ällöttävää se on
... myöhemmin kun asiasta keskusteltiin, oli kovasti yllättynytmun toiveesta kysyä lupa. Kuulemma ihan käsittämätöntä sellainen. Siksi kierrän fetissityypit kaukaa
Vierailija kirjoitti:
Vastaan tähän nyt omasta puolestani, mutta uskoisin, että pätee moneen muuhunkin. Moni etenkään kevyemmän bdsm:n ystävä ei ole missään alan skenessä, ja esim. itse löysin saman fetissin omaavan ihan sattumalta työpaikalta. Sen suhteen kariuduttua olen nyt testannut bdsm-sivustoa, mutta siellä mieltymysten kirjo on todella laaja, ja ihmiset ovat kyllä aika anonyymisti, eli ilmoitukset ovat kuvattomia. Moni kiinnostava ihminen asuu jossain toisella puolen Suomea, ja monien kanssa ei sitten muuten vaan natsaa - eli ovat vaikka rajumman meiningin harrastajia. Ja moni varmasti hakee molemmista - voi olla toinen ilmoitus bdsm-sivustolla, jossa kerrotaan sitten selkemmin ne omat mieltymykset, ja toinen ilmoitus Tinderissä, jossa joko on vain suuntaa-antava viittaus tai on varauduttu juttelemaan asiasta vasta tapailuvaiheessa. Yksi ongelma on myös se, että bdsm-sivustolla ilmoituksista iso osa on pelkän sessiosuhteen hakuja - joillain on pääasiallisena suhteena vanilja, ja sitten sovitusti lupa sessioida muiden kanssa. Itse taas etsin pelkästään parisuhdetta, joten lopulta siellä on todella pieni määrä niitä, jotka iän, asuinpaikan ja mieltymysten osalta olisivat sopivia - ja sitten kun pitäisi olla vielä muutenkin samanhenkinen ihminen, samantyyppinen arvomaailma, jne.
Että tämän vuoksi varmaan moni hakee kumppania myös "tavallisilta" deittialustoilta.
Minusta "kevyemmän bdsm:n ystävä" kuulostaa siinä määrin valtavirtaiselta, että en tiedä miksei siitä voisi mainita omassa deittiprofiilissa ihan missä vain sovelluksessa. Kun selaan Tinderiä niin tosi monella on profiilissa esim. kahle-emoji tai musta sydän. Jos olen oikein ymmärtänyt niin ne tarkoittavat suunnilleen tämäntapaista "harrastuneisuutta". Mielestäni se toimiikin oikein hyvin eli samanlaiset löytävät toisensa ja minä joka en viehäty aiheesta voin pyyhkiä nämä vasuriin.
Sitten jos on ihan "oikeasta" fetissistä kyse (typerä sanavalinta mutta en nyt keksi parempaa), siis asiasta joka on aidosti poikkeava ja samalla henkilölle niin tärkeä että hän ei voi nauttia seksistä ilman sitä, niin silloin ymmärrän että profiilista halutaan jättää sen mainitseminen pois. Mutta silloin toivoisin että henkilö keskustelee asiasta kanssani kuitenkin ennen ensimmäistä tapaamista tai sitten etsii seuraa vain sellaisten kanavien kautta joiden käyttäjät osaavat pitää lähtöoletuksena että muilla(kin) on fetissejä.
Samastun siihen tuskaan että omanlaista ihmistä ei ole helppo löytää. Itsellä tuohon riittää jo se, että olen yli nelikymppinen velaa etsivä vela.
t. Sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei-suostumuksellinen teko ei koskaan ole ok. Tosin jos kumppanini kysyisi minulta, voiko tehdä noin, antaisin kyllä luvan. Mutta silloinhan teko muuttuisikin ihan toiseksi. Kyllä tuo sinun kokemasi oli täysin asiatonta ja väärin, ei niin saa toimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... myöhemmin kun asiasta
Itse asiassa bdsm-piireissä ollaan todella tarkkoja ja huolellisia, että asiat tehdään suostumuksellisesti ja kunnoitetaan toisen rajoja. Ei tuossa fetissi aiheuttanut luvatonta kajoamista vaan henkilön oma epäkunnoittava asennoituminen. Kusipäitä on toki kaikissa ihmisryhmissä. Mutta noin yleisesti ottaen juuri fetissipiireissä ollaan aika tiedostavia sen suhteen, että ei saa olettaa MITÄÄN. Ei edes niitä vaniljatoimintoja. Usein olen itse törmännyt siihen, että vaniljasuhteissa pidetään yhdyntää automaattisena oletuksena, joten yllätyin, kun kinky-henkinen kumppani varmisti siihenkin, että halusinko. Ja hän teki sen hyvin tyylikkäästi, ei siis mitenkään töksähtäen, vaan osasi valita sellaiset sanamuodot, että se kuulosti enemmän flirtiltä kuin sen kysymiseltä, että oliko yhdyntä ok. Hän osasi tehdä sen aika kiihottavasti.
Vierailija kirjoitti:
... myöhemmin kun asiasta keskusteltiin, oli kovasti yllättynytmun toiveesta kysyä lupa. Kuulemma ihan käsittämätöntä sellainen. Siksi kierrän fetissityypit kaukaa
Tämä kuvaamasi tilanne on seksuaalista ahdistelua. Sitä tekevät ihmiset eivät ymmärrä suostumuksen merkitystä mutta asialla ei ole mitään tekemistä fetissien kanssa. Ihan täysin tavallisestakin seksistä pitävä voi olla sellainen, joka katsoo oikeudekseen käyttää sinua hyväkseen sinulta kysymättä.
(Varmaan on sitten vielä niitäkin, joiden fetissinä on juuri se että toinen on tilanteessa vasten tahtoaan tai tietämättään, mutta siihenkin on ensin oltava erikseen neuvoteltu lupa.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
#21 jatkaa sen verran, että minusta vaatefetissit on yleisesti ottaen aika "harmittomia" ja vähän sellaisia, että niihin on helppo lähteä mukaan, vaikka itsellä ei kyseistä fetissiä olisikaan. Ei se nyt ole iso asia pukeutua makkariin toista miellyttääkseen niihin sukkahousuihin tai vaikka kumisaappaisiin jos ne toista kiihottaa. Eri asia sitten sellaiset fetissit, jotka kokee lähtökohtaisesti no-no:ksi ja omat rajat ylittäväksi. Mutta niistä nyt voi olla ehkä hyvä muutenkin keskustella alkuvaiheessa tapailua JOS tuntuu, että homma voisi mennä fyysiseksi ja toinen kiinnostaa.
Eivät ne ole harmittomia eikä fetissejä tule noudattaa vain toisen mieliksi. Mulla ainakin menis halut, jos makkarissa pitäis olla sukkikset jalassa ja vielä kumpparit! Sitten toinen vielä huohottaa noille varusteilla ja minä olisin vain niiden pitelijäväline, ei muuta,
Näin on minullekin. Menee kertakaikkiaan halut tai alkaa myös naurattamaan jne. En vain ota tosissani miestä jolla on hassuja tai erikoisia saati vielä pahempia fetissejä. En halua enkä edes pystyisi olemaan seksisuhteessa enkä miellyttämään toista säälistä. Olkoot nämä keskenään joita ei häiritse. Siksi haluasin tietää melko pian niin ei edes suhde ehtisi etenemään. Ehdottomasti ennen seksiin ryhtymistä. Tosin ehkä tulisikin jo selvile puheissa kun seksi ei ole minulle ensimmäisten tapaamisten asia.
Parasta ilmoittaa ne terffi-sivustoilla!
Vierailija kirjoitti:
Kaikki fetissit on todellinen turn off. Valitettavasti nyk kumppanini sukkahousufetissi paljastui vasta 7 kk jälkeen kun olin ehtinyt jo rakastua. Jos olisin tiennyt alussa, en olisi alkanut suhteeseen. Parempi kertoa reilusti ja asiallisesti alkuvaiheessa, niin toinen on vielä vapaa tekemään omat ratkaisut.
Sukkahoususääriä on kiva hiplata. Onko se perverssiä. En tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki fetissit on todellinen turn off. Valitettavasti nyk kumppanini sukkahousufetissi paljastui vasta 7 kk jälkeen kun olin ehtinyt jo rakastua. Jos olisin tiennyt alussa, en olisi alkanut suhteeseen. Parempi kertoa reilusti ja asiallisesti alkuvaiheessa, niin toinen on vielä vapaa tekemään omat ratkaisut.
Sukkahoususääriä on kiva hiplata. Onko se perverssiä. En tiedä.
Yleensä nää sukkahousumiehet tykkää vetää ne sukkahousut omaan jalkaansa 🤮
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos parin seksuaalisuus poikkeaa toisistaan paljon, ei siitä jutusta tule mitään. Mikä sulla on oikein ideana? Pakotetaan ja manipuloidaan se vanilja harrastamaan kinkyseksiä? Jotkut asiat vaan ovat deal breakereita toisille, ei siinä auta mitkään tutustumiset, jos ei halua jotain asiaa. Koskee myös muita juttuja kuin seksuaalisuus.
Yleensä lapsista tosiaan olisi hyvä mainita jo profiilissa tai VIIMEISTÄÄN viestittelyvaiheessa. Mutta silti on omituinen ajattelutapa tuo, että jos ekoilla treffeillä tulee ilmi jokin asia, joka sinulle on ehdoton "ei", loukkaannut kun sitä ei mainittu jo profiilissa. Sehän juuri ON treffien idea, että mennään katsomaan, halutaanko tutustua lisää vai ei, ja treffeillä voi tulla ilmi yksi jos toinenkin asia, johon homma sitten kaatuu. Ei kannata ottaa sitä ajan tuhlaamisena, vaan nimenomaan niin, että kävit katsomassa natsaako, ja hyvä että selvisi heti ekalla tapaamisella, että ei natsaa. Eivät muut ole ajatuksenlukijoita ja tiedä, mitä juuri sinulle pitäisi kertoa etukäteen. Myönnän, että lapset on sellainen asia, jonka useimmat kyllä tajuavat mainita, mutta noin muuten voi olla montakin asiaa, joita ihminen itse ei pidä oleellisina, vaikka ne jollekin muulle voisivat sitä olla. Sitten henkilön täytyy tieenkin myös itse osata esittää kysymyksiä.