Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ADHD:n ja muiden nepsypiirteiden ylidiagnosointi, onko sitä?

Vierailija
13.07.2024 |

Luuletko, että ihmiset erehtyvät luulemaan nykyään normaaleja elämän haasteita häiriöiksi? Tai eivät ymmärrä että lapsia pitää kasvattaa ja heidän kanssaan olla, vaan ajattelevat, että oireileva lapsi on automaattisesti sairas?

Kommentit (147)

Vierailija
121/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on. Tiktok ja somet ovat täynnä videoita, joissa tavallisia juttuja kuvataan nepsypiirteiksi. Kaappi sekaisin? Se on ADHD? Tästä tiedät että sinulla on ADHD: tykkäät katsoa sarjaa monta jaksoa putkeen, ärsyttää että sinut keskeytetään kun teet jotain kivaa, puhut pitkiä puheluja, teet montaa asiaa yhtä aikaa, innostut nopeasti ja kyllästyt nopeasti... Ja tästä että olet autisti: kotona on sotkuista tai siistiä, tykkäät syödä samaa ruokaa kahtena päivänä peräkkäin, voit katsoa saman elokuvan kaksi kertaa vuodessa, tykkäät eri musiikista kuin kaverisi, inhoat kovia yhtäkkisiä ääniä. Siis haloo, kuka ei

Nykyään tosi iso osa autisti/ADHD-diagnosoiduista on täysin normoja. Julkkikset näyttävät mallia. Esim. Miisa nuorgam, la

Syyt sarjojen ja elokuvien suurkulutukselle voivat hieman myös poiketa normityyppien vastaavista. Koska sosiaalinen kanssakäyminen on usein kuormittavaa, valitsevat monet nepsyt seurailla psykologisia ja sosiaalisia ilmiöitä ruudun kautta. Voi turvallisesti havainnoida ja jopa opetella sosiaalisen kanssakäymisen sävyjä ja ilmenemismuotoja, sekä kokea näihin liittyviä tunteita "rauhassa".

Vierailija
122/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ongelma on just tää. Ihmiset ei nää mitään muita mahdollisia syitä ongelmineen kuin laiskuus, tyhmyys tai häiriö aivoissa. Kyllä sun ongelmat on ihan yhtä todellisia, vaikkei sul olis häiriötä aivoissa, eikä se tarkoita et olisit tyhmä tai laiska.

Itsellä on siis diagnosoitu häiriö aivoissa mutta ongelmille löytyy paljon muitakin syitä. Tyhmyys tai laiskuus ei kuulu niihin. Juuri tuo on diagnoosien harha, että sit ei nähdä enää itään muita syitä kuin se häiriö aivoissa"

No miks mun pitäis yrittää nähdä jotain muita syitä mun selkeästi autismista johtuville ongelmille? 

No ehkä siks, et voisin tehdä niille jotain. Mulla oli mm 20 kg ylipainoa. Kun tuli korkea verenpaine, kolesteroli olisin vaan ollut että tää johtuu autismista?? Joo autism

Olen kyllä. Mutta autismi on vain yksi ongelmani, toki iso sellainen. En kuitenkaan halua, että fyysisiä sairauksia, huonoja elämäntapoja, lapsuuden kaltoinkohtelua tai toisten ihmisten käytöstä pistetään autismin piikkiin.

Ja kun ihmiset näkevät ongelmille radan kolme syytä: tyhmyys, laiskuus tai nepssyys, niin kyllä se koventaa asenteita kaikkia kohtaan joilla on mitä tahansa ongelmia arjessaan ja pakottaa hakemaan syytä nepsyydestä, ettei vaan olis tyhmä tai laiska. Tuollainen mustavalkoisuus on huono juttu.

Muita mahdollisia syitä on miljoonia ja se että esimerkiksi ylipainoon ja ihmissuhteisiin tai opiskelyvaikeulsiin ekana tulee nepsyduagnoosi mieleen vaikka kehitys olisi sujunut normaalisti aikuiseksi asti on outoa. Ja vaikka se diagnoosi onkin niin muita syitä ongelmille ei pidä unohtaa. Itse tiputan painoa yhä ja työstän lapsuus traumoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä tuntuu, että autismidiagnoosin myötä unohtuu, että myös autisteilla on persoona, jota on mahdollista kehittää ja psykiatrisia häiriöitä, joita voi hoitaa, esim. masennusta, ahdistusta ja traumoja. Autismi pitää siis ilman muuta huomioida hoidossa, mutta ei kannata jäädä puolitiehen sen vuoksi, että annetaan jokin diagnoosi, jota tuijotetaan kapea-alaisesti. Autismi kattaa nykyään laajan kirjon ihmisiä, jotka ovat toiset enemmän tai vähemmän valtavirrasta poikkeavia. Täytyy myös muistaa, että diagnoosit ovat aina sopimuksenvaraisia eikä niitä ole välttämätöntä asettaa, elleivät ihmisen vaikeudet tai kuntoutuksen tarve sitä edellytä.

Vierailija
124/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa nepsy-diagnostiikassa on se ansa, että ihmiset voivat oikeasti omaksua sen identiteetin ilman, että yrittäisivät muuttaa käyttäytymistään tai löytää toimivampia toimintamalleja elämäänsä. Pahimmillaan ikätason mukainen psykologinen kehitys estyy, kun ihminen omaksuu elämänhallinnaltaan heikon teini-ikäisen adhd:n tai sosiaalisesti eristäytyvän autistisen identiteetin.

Diagnostiikka noiden häiriöiden suhteen on erittäin epävarmaa. Jos ihminen näkee itsessään autistin tai adhd:n voi hän saada diagnoosin joltain taholta, koska diagnoosit perustuvat oireisiin eikä niiden todentamiseen ole mitään luotettavasti toistettavaa tutkimusta kuten aivojen toiminnallista kuvantamista. Kaikki erikoiset ja elämänhallinnaltaan poikkeavat yksilöt eivät ole nepsyjä, vaan moni kärsii ihan tavanomaisista mielenterveyden tai persoonallisuuden häiriöistä tai poikkeamista.

En tarkoita, et

Ei ADHD voi nähdä eegstö. Silloin se olisi tosi helppo tutkia. Itse asiassa edes epilepsia ei aina näy eegssä. Se on monilla epileptikoills normaali ja osalla eoänormaali vaikkei olisi epilepsiaa.

Vierailija
125/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä tuntuu, että autismidiagnoosin myötä unohtuu, että myös autisteilla on persoona, jota on mahdollista kehittää ja psykiatrisia häiriöitä, joita voi hoitaa, esim. masennusta, ahdistusta ja traumoja. Autismi pitää siis ilman muuta huomioida hoidossa, mutta ei kannata jäädä puolitiehen sen vuoksi, että annetaan jokin diagnoosi, jota tuijotetaan kapea-alaisesti. Autismi kattaa nykyään laajan kirjon ihmisiä, jotka ovat toiset enemmän tai vähemmän valtavirrasta poikkeavia. Täytyy myös muistaa, että diagnoosit ovat aina sopimuksenvaraisia eikä niitä ole välttämätöntä asettaa, elleivät ihmisen vaikeudet tai kuntoutuksen tarve sitä edellytä.

Samaa mieltä. Joskus pyörin noissa somen autismi piireissä ja niissä moni olisi ollut sitä mieltä, että traumat johtuvat autismista ja lihavuus ja komplikaatiot in johtuvat autismista. Toki voivat liittyä, mutta syy-seuraussuhde se ei ole eikä tarkoita, ettei niille pitäisi tehdä jotain. Omalla kohdallani esimerkiksi reipas ylipaino johtui kyllä ihan vain siitä, että söin liikaa ja liikuin vähän. Moni autismiaktivisti oli sitä mieltä, että se johtui autismista ja olisi siis kohtuutonta vaatia minua syömään terveellisesti tai liikkumaan. Autismiin liittyvät makumieltymykset ja liikunnan vaikeudet toki olivat osin taustalla, mutta lopputulos oli silti se että söin liikaa kulutukseen nähden ja minun piti tehdä asialle jotain tai lihoisin lisää ja saisin nivelrikon, diabeteksen ja verenpainetaudin. Kumminkin olen aikuinen ihminen ja vastuussa itse syömisistäni. Aloin tiputtaa painoa laskemalla kalorimäärää, sokeria, rasvoja ja hiilihydraatteja, käymällä lenkillä ym. Nyt on melkein kaikki poissa.

Vierailija
126/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lihavuus voi hyvin johtua autismista. Jos on esim. tosi valikoiva ruokien suhteen. Pahimmillaan aistiyliherkkyydet koskevat juuri terveellisiä ruokia, josta seuraus voi olla massiivinen ylipaino.

Vierailija
127/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistit kyllä tutkitusti traumatisoituvat keskivertoa useammin. Mikään ei toki estä parantumasta siitä traumasta.

Vierailija
128/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lihavuus voi hyvin johtua autismista. Jos on esim. tosi valikoiva ruokien suhteen. Pahimmillaan aistiyliherkkyydet koskevat juuri terveellisiä ruokia, josta seuraus voi olla massiivinen ylipaino.

Ei voi sanoa, että suoraan johtua. Voi tosiaan liittyä sitä kautta että on aistiyliherkkyyksiä, jonka takia on valikoiva ruoan suhteen, ja jostain syystä valikoi epäterveellisiä ja runsaskalorisia ruokia, ja on motoriikan kehityshäiriö ja siksi liikuntaharrastukset ovat vaikeita ja kuluttaa vähän. Itsellä oli näin. Mutta on aikamoista mutkat suoriksi vetämistä sanoa että lihavuus johtuu autismista saati että korkea kolesteroli, diabetes 2 ja nivelrikko johtuvat autismista. Se vaatii aina huonot elämäntavat, ja aikuisella ihmisellä on mahdollisuus itse vaikuttaa niihin.

Vierailija
129/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se huojentavampaa tietää, mikä itseä vaivaa kuin että ei tiedä.

Vierailija
130/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan minulla oli inho mm salaattia ja hedelmiä kohtaan. Osittain aistiyliherkkyydestä johtuva. Mutta se ei sulkenut kaikkia maailman terveellisiä ruokia pois eikä pakottanut valitsemaan niitä epäterveellisiä ja kaloripitoisimpia hamppareita ja pitsoja ja karkkeja eikä ainakaan syömään niitä tappiin asti. No aloitin kyllä dietin samoilla mutta söin vähemmän ja kevyempiin. Siitä se lähti.

Vierailija
131/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan varmasti oli alidiagnosoitua. Mutta olen kuullut että nykyään joillakin hyvinvointialueilla on tehty diagnooseja liiankin heppoisin perustein ja niitä on jouduttu purkamaankin. 

Vierailija
132/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavaperhe ryhtyi sijaisvanhemmiksi. Heille tuli alle kouluikäinen lapsi, jolla oli ADHD-diagnoosi. Ja aika pitelemätön tämä olikin. Mutta kun lapsi oli ollut perheessä pari vuotta, hän oli rauhoittunut merkittävästi ja diagnoosi purettiin.

Minkälainen sijaisperhe? Elivätkö maalla rauhallista elämää, vai kaupungissa ja tarjosivat kehittäviä harrastuksia? Vai millaiseksi lapsen elämä siellä muuttui?

Vierailija
133/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas yksi päiväkodin hoitaja vihjaili koko ajan adhd:sta. Mutta eipä sitten ollut tutkimuksissa muuta kuin jotain aistialiherkkyytä. Näin ne sekoittuu.

Vierailija
134/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Ihan liian helposti annetaan diagnoosi. Mieluummin lääkitään ja tasoitetaan tietä, eikä vaadita näiltä lapsilta mitään sietokykyä. Heti kun vähänkin on hankalaa niin diagnoosi kouraan.

Vierailija
135/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ihan liian helposti annetaan diagnoosi. Mieluummin lääkitään ja tasoitetaan tietä, eikä vaadita näiltä lapsilta mitään sietokykyä. Heti kun vähänkin on hankalaa niin diagnoosi kouraan.

Ehkä lapsien kohdalla näin. Aikuisia tungetaan mielummin eläkkeelle antipsykoottien kanssa,eikä tehdä elettäkään neuropuolen tutkimiseksi. Ja ei, antipsykootteihin ei tarvita hitustakaan psykoottisuutta,vaan niillä hoidetaan kaikkea. 

Vierailija
136/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä lapsien kohdalla näin. Aikuisia tungetaan mielummin eläkkeelle antipsykoottien kanssa,eikä tehdä elettäkään neuropuolen tutkimiseksi. Ja ei, antipsykootteihin ei tarvita hitustakaan psykoottisuutta,vaan niillä hoidetaan kaikkea. 

Tämän olen kokenut itsekin. Yritäpä siinä selittää, että olet koko ikäsi tuntenut itsessäsi olevan jotain vialla, kun olet jo masennuspotilas.

Tuo on jännä ajatus, että vaatia sietokykyä. Jos ihminen saa migreenin kirkkaasta valosta niin kuinka paljon häneltä on ok vaatia sietokykyä? Migreeni joka päivä? Joka viikko? Joka kuukausi? Vai oikeus olla olematta kirkkaassa valossa? 

Vierailija
137/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää vielä kertoa että yksi esimerkki tästä nepsypiirteiden ylidiagnosoinnista on se kun oon kertonut laihdutusörojektistani. Oon aika tarkkaan oppinut kuinka paljon missäkin elintarvikkeissa on kaloreita ja kuinka paljon eri liikunta kuluttaa tai paljonko pitäisi syödä tai liikkua että laihtuu. Huom. Ei ole syömishäiriötä vaan minulla on ollut 20 kg ylipainoa jota yritetään tiputtaa, melkein kaikki jo pois. Tavoite on vain päästä normaaliin painoon eikä alipainoon.

Niin moni myös ei nepsy mutta varsinkin nepsy sonessa on kommentoinut että tämä on nyt autismipiirteitä johtuvaa. Eka siis lihavuus johtui siitä, mutta nyt sit laihdutusintoilu olisi sekin merkki autismista tämä ei ole mikään erityismielenkiinnonkohdw, tai tavallaan on, mutta se on itsestään selvää, koska ylipaino ja aiemnat elämäntavat aiheuttivat minulle jo vakavia terveysriskejä ja olen ollut innoissani kun painia on tippunut.

Mitä olen laihdutusfoorumeilla yms käynyt niin aikalailla kaikilla laihduttajilla on sama, enkä usko ettäheillä on autismi kaikilla kumminkaan...

Vierailija
139/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää vielä kertoa että yksi esimerkki tästä nepsypiirteiden ylidiagnosoinnista on se kun oon kertonut laihdutusörojektistani. Oon aika tarkkaan oppinut kuinka paljon missäkin elintarvikkeissa on kaloreita ja kuinka paljon eri liikunta kuluttaa tai paljonko pitäisi syödä tai liikkua että laihtuu. Huom. Ei ole syömishäiriötä vaan minulla on ollut 20 kg ylipainoa jota yritetään tiputtaa, melkein kaikki jo pois. Tavoite on vain päästä normaaliin painoon eikä alipainoon.

Niin moni myös ei nepsy mutta varsinkin nepsy sonessa on kommentoinut että tämä on nyt autismipiirteitä johtuvaa. Eka siis lihavuus johtui siitä, mutta nyt sit laihdutusintoilu olisi sekin merkki autismista tämä ei ole mikään erityismielenkiinnonkohdw, tai tavallaan on, mutta se on itsestään selvää, koska ylipaino ja aiemnat elämäntavat aiheuttivat minulle jo vakavia terveysriskejä ja olen ollut innoissani kun painia on tippunut.

<

Voisiko olla, että se tapa, jolla projektistasi kerrot, on "autistinen" ja siksi saat tuollaista kommentointia. Tai sitten tosiaan ihmiset ovat tuollaisia kuin kerrot, outoja. 

Ja muuten onnittelut painonpudotuksesta!

Vierailija
140/147 |
13.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on pieni maa ja geenivirheet ja sisäsiitoisuus yleistä. Eikä väestöön tule riittävästi "uuta verta". Ja tämä näkyy ihmisten lisäksi eläimissä esim. koirissa, jotka ovat yhä sairaampia. Ja samoja ongelmia ei ole muualla Euroopassa. 

Ja esim. on peruntyvä häuriö/sairaus. 

https://www.is.fi/terveys/art-2000000863302.html

Onneksi saadaan "uutta verta" irakilaisista ja somalialiasista. Tulee meille sitten koneinsinöörisukupolvi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi