kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Aika hitokseen kallis asunto pitää olla, koska täällä periferiassakin täyden eläkkeensaajan asumistuen saa noin 700 euron asuntoon. Tietysti jos lisäksi tarvitsee toimeentulotukea, niin vuokranormin ylittävältä osalta sitä ei saa.
Pikkukunnat ottaa mieluusti uusia asukkaita. Vanhat ja sairaat tuovat sitä myötä työpaikkoja sotepuolelle. Sinne varat tulee pääosin valtiolta kuten kelaankin.
Eikö hirttoköyden ostaminen ole helpompaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pakota tai vaadi. Se on kehotus. Voit varsin hyvin jatkaa asumista nykyisessä asunnossa, mutta tuet todennäköisesti pienenee. Mitään pakkohakua ei myöskään ole. Voit vapaasti valita olla hakematta halvempaa asuntoa, mutta siitäkin seuraa tuo mahdollinen tukien pienennys.
En pärjää jos tukia pienennetään. Tämä on sairaan ihmisen kiusaamista ja kyykytystä. Miksi kaupunki ei voi antaa minulle asuntoa?
Minulta vapautuisi Hekan isompi ja kalliimpi asunto kun saisin halvemman. Samalla säästyisi veronmaksajien rahoja, kun tulisin toimeen omillani enkä tarvitsisi tukia.
Siis sinun mielestä sua kyykytetään, kun asut yhteiskunnan varoin liian kalliissa kämpässä veronmaksajien ylläpitämien etujen vuoksi nyt sua ohjaa muuttamaan edullisempaan asuntoon. Jos et halua muuttaa, niin sitten maksat sen yl
Tuskin kuitenkaan kannattaa sairaseläkeläistä kadehtia. Voit itse kokeilla onko se herkkua, jos onnistut pääsemään sairaseläkkeelle.
"Ja vapaana tai vapautumassa oli montako tuollaista? Ja jonossa on...?"
Linkki annettu. Sen kautta kirjoita hakupalkkiin: vapaat asunnot
Muakin jo uhkailtiin, mutta haen asunnon vasta sitten, kun määräaika tulee täyteen lokakuussa. Odotan eläkepäätöstä, enkä tee sitä ennen mitään muuveja. Ärsyttää kun Kela ei huomioida tällaista tilannetta mitenkään, vaikka itse vetkuttelevat eläkepäätöksen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuksia
Aika selektiivinen sairaus sinulla kun av-foorumilla voi roikkua ja suoltaa tänne sivukaupalla viestejä mutta käsi alkaa väpättää heti kun hakemusta pitäisi kirjoittaa.
Toisaalta mistä luottotiedoton eläkeläinen saisi asunnon, jos joku ammattilainen oli jo hänelle yrittänyt löytää halvempaa asuntoa eikä onnistunut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö hirttoköyden ostaminen ole helpompaa?
Hullu! Ihmiselämä on aina arvokas ja lahja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ruokakunnassa on
1 henkilö, asumismenoiksi hyväksytään 563 e/kk
2 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 808 e/kk
3 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 019 e/kk
4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 188 e/kk
yli 4 henkilöä, asumismenoiksi hyväksytään 1 188 e/kk + 148 e/kk jokaista lisähenkilöä kohden.
Jos ruokakuntaan kuuluu vammainen henkilö, joka tarvitsee apuvälineiden tai hoitajan vuoksi erityisen paljon tilaa, Kela hyväksyy asumismenot yhtä henkilöä suuremman henkilöluvun mukaan.
(Hki, Espoo, Vantaa)
Siis hetkonen. Tällaisesta en ole kuullutkaan. Pitääkö Kelalle erikseen todistaa jotenkin tuo apuvälinetarve? Minulla on nykyisessä kaksiossa rollaattoria, pyörätuolia ja muuta, ja on tarve muuttaa pienempään vaikka nuo eivät sinne tule kunnolla mahtumaan, kun eläkeläisen asumistuki kattaa vain puolet nykyisestä vuokrastani.
Laitat asuntohakemukset menemään. Pyydä tähän apua, jos et itse pysty. Ja se siitä. Asuntoa sinulle ei tulla mistään tarjoamaan, koska niitä ei ole. Ei ainakaan luottotiedottomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Aika hitokseen kallis asunto pitää olla, koska täällä periferiassakin täyden eläkkeensaajan asumistuen saa noin 700 euron asuntoon. Tietysti jos lisäksi tarvitsee toimeentulotukea, niin vuokranormin ylittävältä osalta sitä ei saa.
Kuinka suuri on täysi eläkkeensaajan asumistuki?
Vierailija kirjoitti:
Hullu! Ihmiselämä on aina arvokas ja lahja.
Niinpä. Yleensä väärää kokoa tai ainakin väriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä pieni köyhä kunta haluaa niskoilleen varattoman ikääntyvän ihmisen? Joka todennäköisesti pian tarvitsee kotihoitoa ynnä muita palveluita.
Mikä vaan kunta. Sun ei tarvitse kysyä kunnanjohtajalta lupaa muuttoosi. Suomessa saat muuttaa minne lystäät.
Voidaan toki estää niin ettei tarjota asuntoa. Ei kunnalla ole mitään velvollisuutta tarjota asuntoa toispaikkakuntalaiselle jolla on jo asunto eikä ole tulossa kuntaan työhön tai muutoin.
Ei estä ei. Esim. Kemijärvi ottaa sut kiljuen vastaan siksi, että siellä meinaa väki vähetä kovaa vauhtia. Ovat ottaneet pakolaisia ja t u rvap. hakijoita. Sun kelakorvaukset ja sotekulut maksaa valtio pääosin.
Tällä tavalla kuntaan muodostuu työpaikkoja
Ilmoitat kelaan ettet voi tehdä asunnon saamiseksi enempää kuin mitä olet jo tehnyt -on heidän asiansa etsiä se halvempi asunto ja maksaa muuttokulut jos haluavat sinun muuttavan-tuo on pelkkää kiusantekoa,josta kela on kuuluisa. Itse en lähtisi minnekään vaan maksaisin vain sitten sitä suurempaa omavastuuta,joka tukien jälkeen jää. Ei heillä ole laillista valtaa häätää ketään tai leikata tukia jos halvempaa asuntoa ei löydy. Tukimäärä pysyy siis samana,vaikket muuta,sinä vain joudut itse maksamaan vuokraosuutta tukisummasta enemmän. Mieti kumpi on sinulle parempi vaihtoehto. Voit myös etsiä maksutonta lainopillista apua oikeusaputoimistosta,sinulla on siihen varattomana oikeus.
Miksi valehtelet? KELA ei vaadi vaihtamaan asuntoa saati muuttamaan yhtään mihinkään. Kela toimii ihan lakien ja asetusten mukaisesti.
Se, että kela ei voi myöntää sinulle asumistukea asumistukinormia enempää ei tarkoita että kela vaatisi sinua muuttamaan yhtään mihinkään.
Kela ei vain maksa sinulle asumistukea kuin säädettyyn rajaan asti ja loput saat maksaa itse itsenäisesti.
Se että sinulla ei ole varoja sitä maksaa on taas sinun oma ongelmasi eikä liity kelaan millään muotoa.
Saat ihan itse päättää muutatko varallisuutesi mukaiseen asuntoon vai jatkatko asumista asunnossa johon sinulla ei ole varaa.
Ainoa syyllinen sinun tilanteeseesi olet siis sinä itse. Ei kukaan muu.
Jos olet valinnut että olet työtön,yksinhuoltaja,alkoholisti,pienituloinen tai kaikki nämä yhdessä niin ihan kaikki ovat olleet SINUN omia valintojasi.
Lopeta siis valehteleminen niin muille kuin itsellesikin ja kanna vastuu itsestäsi ja omista tekemisistäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuksia
Aika selektiivinen sairaus sinulla kun av-foorumilla voi roikkua ja suoltaa tänne sivukaupalla viestejä mutta käsi alkaa väpättää heti kun hakemusta pitäisi kirjoittaa.
Toisaalta mistä luottotiedoton eläkeläinen saisi asunnon, jos joku ammattilainen oli jo hänelle yrittänyt löytää halvempaa asuntoa eikä onnistunut.
Monista kunnista saisi. Luottotiedottomalle on tarjolla Kelasta takuuvuokra ja muuttoavustus.
Vierailija kirjoitti:
Laitat asuntohakemukset menemään. Pyydä tähän apua, jos et itse pysty. Ja se siitä. Asuntoa sinulle ei tulla mistään tarjoamaan, koska niitä ei ole. Ei ainakaan luottotiedottomalle.
Eikä ainakaan edullisia, koska meitä köyhiä on paljon ja kaikki haluavat edullisemman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Miksi valehtelet? KELA ei vaadi vaihtamaan asuntoa saati muuttamaan yhtään mihinkään. Kela toimii ihan lakien ja asetusten mukaisesti.
Se, että kela ei voi myöntää sinulle asumistukea asumistukinormia enempää ei tarkoita että kela vaatisi sinua muuttamaan yhtään mihinkään.
Kela ei vain maksa sinulle asumistukea kuin säädettyyn rajaan asti ja loput saat maksaa itse itsenäisesti.
Se että sinulla ei ole varoja sitä maksaa on taas sinun oma ongelmasi eikä liity kelaan millään muotoa.
Saat ihan itse päättää muutatko varallisuutesi mukaiseen asuntoon vai jatkatko asumista asunnossa johon sinulla ei ole varaa.
Jos olet valinnut että olet työtön,yksinhuoltaja,alkoholisti,pienituloinen tai kaikki nämä yhdessä niin ihan kaikki ovat olleet SINUN omia valintojasi.
Lopeta siis valehteleminen niin muille kuin itsellesikin j
Mutta minkäs ap tekee, jos hänelle ei ole tarjottu mistään halvempaa asuntoa. Ei Kela tietenkään vaadi muuttamaan, mutta ap lienee tarkoitti että hänelle ei makseta toimeentulotukena ylimenevää osaa koska vuokra on liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta siis valehteleminen niin muille kuin itsellesikin j
Tuskin nuo kuitenkaan valintoja ovat.
Siis sinun mielestä sua kyykytetään, kun asut yhteiskunnan varoin liian kalliissa kämpässä veronmaksajien ylläpitämien etujen vuoksi nyt sua ohjaa muuttamaan edullisempaan asuntoon. Jos et halua muuttaa, niin sitten maksat sen ylittävän osuuden itse.
Jotkut ihmiset täällä vääntää 40 h/vko kolmivuorotyötä ja asuu omien tulojensa mukaisissa kämpissä, hoitaa ruuat koko perheelle, lapset, mitä ties.
Jos olet niin sairas ja sorrettu, niin voisitko itse ajatella niitä ihmisiä, jotka mahdollistaa sun elämisesi.
Mua suututtaa niin hitosti itse asua jossain peruskuntoisessa pienessä vuokrakämpässä, kun tukiin ei ole oikeutettu. Ja työmatka on pitkä.
Hyvä, että tähän on nyt vedetty rajat ihan lainsäädännön kautta.
Ihmisillö on oikeuksia, mutta ihmisillä on myös velvollisuuksia.