kela vaatii hakemaan halvempaa asuntoa kaikilla mahdollisilla tavoilla
Olen sairaseläkkeellä. Asunn kelan normien mukaan ylikalliissa asunnossa. Nyt kela vaatii minua muuttamaan halvempaan asutoon.
Olen sairas enkä pysty tekemään hakemuk?sia. Minulla ei ole myöskään luottotietoja ja minulla on myös vuokravelkaa.
Kelan mukaan nämä asiat eivät vaikuta asunnon saantiin vaan minun on kaikin tavoin pikaisesti hankittava halvempi asunto. Olen sairas ja työkyvyttömyyseläkkeellä enkä kykene hankkimaan uutta asuntoa. Kuka minua auttaa
Kommentit (490)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytäessäni vaihtohalukkaan sossu maksoi vuokrarästin, jotta vaihto onnistui. Siis ensin se vaihtohalukas piti löytää. Muuttokulut maksoi myös sossu. Vaatii sen, että panee tikun ristiin vaikka sen avustajan avulla ap:n tapauksessa.
Paljonko maksoi muuttokulut?
Muuttokuluja olivat räsrivuokra ja muuttofirman kuljetus ja kantajat myös. Jotain pari tonttua.
Millä perusteella maksoivat muuttofirman kulut? En ole kuullut, että kenellekään maksettaisiin.
Häädetyt on rahattomia, niin kela tai sossu maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä joka laitoit linkin käpylän vaihtoasuntoon, niin tämä on kalliimpi kuin niitten vuokrakatto ja eri alueella. Tämä on idässä ja hissitön ja peruskorjaamaton vanha talo.
Tässä toinen vaihtoasunto idässä ja samoilla jriteereillä.
Olisko tää sopiva?
https://www.hekaoy.fi/asunnonvaihtoporssi/kohde/30-neliometrin-yksio-hi…
Liian kallis tuolle vaihtajalle siis tämä minun.
Paljon se sun nykyvuokra on?
Ja paljonko sulla oli sitä vuokrarästiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Aika hitokseen kallis asunto pitää olla, koska täällä periferiassakin täyden eläkkeensaajan asumistuen saa noin 700 euron asuntoon. Tietysti jos lisäksi tarvitsee toimeentulotukea, niin vuokranormin ylittävältä osalta sitä ei saa.
Ei 700 e ole kallis Helsingissä tai on työttömille ja sairaseläkeläisille mutta muille melko efullinen.
Tiedätkö paljon muuttaminen maksaa? Kuka maksaa muuttamisen? Entä jos joka vuosi pitäisi muuttaa uuteen asuntoon niin kuka maksaa muuton ja paljonko se maksaa? Kela eikä sossu maksa muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mitä hemmetti tarkoittaa: "Tarkastamme alueesi asuntotilanteen"
Mistä helvetistä ne tietää olisinko saanut vai ei tai onko tarjottu vai ei? Se että niitä on saatavilla ei tarkoita että mulla olisi tarjottu.
Voi olisikin silloin kun oli tarve. Siinä olisimme ihmetelleet yhdessä miksi ei ole tarjottu.
Tarkastavat juurikin, että mitä on tarjolla. Ei niitä kiinnosta voitko sinä niitä saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytäessäni vaihtohalukkaan sossu maksoi vuokrarästin, jotta vaihto onnistui. Siis ensin se vaihtohalukas piti löytää. Muuttokulut maksoi myös sossu. Vaatii sen, että panee tikun ristiin vaikka sen avustajan avulla ap:n tapauksessa.
Paljonko maksoi muuttokulut?
Muuttokuluja olivat räsrivuokra ja muuttofirman kuljetus ja kantajat myös. Jotain pari tonttua.
Millä perusteella maksoivat muuttofirman kulut? En ole kuullut, että kenellekään maksettaisiin.
Harkinnan perusteella maksoivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo. Jos on työkyvyttömyyseläkkeellä saa eläkkeensaajan asumistukea ja siitä ei vähennetä.
Ei eläkkeensaajan asumistuki kata koko vuokraa. Siinäkin on vuokranormi mihinkä saa tukea. Tämän asunnon vuokra ylittää sen.
Aika hitokseen kallis asunto pitää olla, koska täällä periferiassakin täyden eläkkeensaajan asumistuen saa noin 700 euron asuntoon. Tietysti jos lisäksi tarvitsee toimeentulotukea, niin vuokranormin ylittävältä osalta sitä ei saa.
Ei 700 e ole kallis Helsingissä tai on työttömille ja sairaseläkeläisille mutta muille melko efullinen.
Tiedätkö paljon muuttaminen maksaa? Kuka maksaa muuttamisen? Entä jos joka vuosi pitäisi muuttaa uut
Kela tai sossu maksaa muuttoavustuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus ettei Suomessa saa mistään asuntoa jos vuokravelka, se estää täysin. Sama juttu kela ei usko kehotti hakemaan mm. Kunnalta, pistin heti hakemuksen kuukausia kului, ei kuulu vastausta. Ja toimistoilla sama eli vaatimus olisi oltava puhtaat luottotiedot. Ihmettelen ettei kela virkailijat tiedä tuota ettei asuntoa saa tuosta noin vaan kun on vakava maksuhäiriö merkintä. Vaikka kuinka etsisi asuntoa ja halvempaa. Mitä tahansa muuta saa kyllä olla kunhan vain on luottotiedot kunnossa se vain merkkaa Suomessa. Esim. Bilettää saa 24h tai tupakoida, niistä ei yleensä välitetä. Kunhan on luottotiedot.
No miten selität sen, että velkainen maksuhäiriöinen naapuri sai asunnon hekalta?
Koska hänellä ei ollut vuokravelkaa? Minulle tullut kaikista vastaus ettei vuokra velkaa saa olla, muita velkoja saa oll
Eivät varmaan laita halvempia nettiin (menevät nopeasti)?
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa eikä sossu. Tiedätkö paljonko maksaa muuttofirman auto ja pari muuttomiestä? Ilmeisesti et tiedä. Kela eikä sossu maksa niitä niin kuka ne maksaa, maksatko sinä ne vai lentävätkö tavarat mystisesti ilmaiseksi itsekseen uuteen kohteeseen vai miten?
Paljonko se maksaa jos seuraavan 20 vuoden aikana joka ikinen vuosi täytyy yhä uudelleen ja uudelleen muuttaa?
Jos muuttaminen maksaa joka kerta vähintään tonnin tai kaksi niin ei Kela eikä sossu niitä maksa, kuka sitten? Se tekisi seuraavan 20 vuoden aikana vähintään 10 000-20 000 euroa. Työttömällähän köyhällä ei saa olla säästöjä niin kuka sen muuttamisen maksaa kun Kela ja sossukaan ei maksa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät pakota tai vaadi. Se on kehotus. Voit varsin hyvin jatkaa asumista nykyisessä asunnossa, mutta tuet todennäköisesti pienenee. Mitään pakkohakua ei myöskään ole. Voit vapaasti valita olla hakematta halvempaa asuntoa, mutta siitäkin seuraa tuo mahdollinen tukien pienennys.
En pärjää jos tukia pienennetään. Tämä on sairaan ihmisen kiusaamista ja kyykytystä. Miksi kaupunki ei voi antaa minulle asuntoa?
Minulta vapautuisi Hekan isompi ja kalliimpi asunto kun saisin halvemman. Samalla säästyisi veronmaksajien rahoja, kun tulisin toimeen omillani enkä tarvitsisi tukia.
Siis sinun mielestä sua kyykytetään, kun asut yhteiskunnan varoin liian kalliissa kämpässä veronmaksajien ylläpitämien etujen
Minä taas olisin ottanut kernaasti kalliimman ja olisi ollut varaa siihen mutta eipä kuulunut. Missä ne halvemman etsijät oli?
Jonossa? Voisiko olla niin, että olisi yleisempää vaihtaa kalliimpaan (isompaan) esim. perheenlisäyksen myötä kuin päinvastoin?
Aloittajalle tiedoksi, että palstapirkko eikä naapurin Eevi ainakaan sun rästejä maksa. Samat sanat muillekin. Nämä kommentoijat ei sulle asunnoksi voi muuttua.
Ei myö sun muuttoavustustakaan makseta sulle eikä muillekaan. Ainut apu tulee sossusta/kelasta
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut nyt 7kk jonossa kaupungin asuntoihin. en asu heassas ei edes lähellä. ei yhtään asuntotarjousta.
luottotiedot kunnossa ja laaja kotivakuutus kanssa. ei lainkaan lainaa.
No siihen vaikuttaa varmasti tämä hallituksen muutos asumistukeen ja muihin etuuksiin. Kaikki joilla on ehtoja kalliimpi asunto hakevat nyt halvempaa eikä niitä nyt vaan kaikille riitä. Kaduilla varmaan näkyy näitä ensi talvella makuupusseineen ihan kuin etelässä.
Kyllä on todella järkyttävää tämän hallituksen touhut. Samalla kuitenkin verotusta kevennetään jo ennestään hyvätuloisilta. Kyllä hallituskin tietää että veroja ne maksaa työttömätkin niistä etuuksistaan. Lisäksi kituuttavat näissä jättikalliissa asunnoissa kun ei edes kaupungin vuokra-asunnot ole mitään halpoja ei sinnepäinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedätkö paljon muuttaminen maksaa? Kuka maksaa mu
Muuttoavustus on 150 e korkeintaan eikä se kata millään muuttoautoa ja kahta muuttomiestä. Ja se 150 e maksetaan vain kerran elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela ei maksa eikä sossu. Tiedätkö paljonko maksaa muuttofirman auto ja pari muuttomiestä? Ilmeisesti et tiedä. Kela eikä sossu maksa niitä niin kuka ne maksaa, maksatko sinä ne vai lentävätkö tavarat mystisesti ilmaiseksi itsekseen uuteen kohteeseen vai miten?
Paljonko se maksaa jos seuraavan 20 vuoden aikana joka ikinen vuosi täytyy yhä uudelleen ja uudelleen muuttaa?
Jos muuttaminen maksaa joka kerta vähintään tonnin tai kaksi niin ei Kela eikä sossu niitä maksa, kuka sitten? Se tekisi seuraavan 20 vuoden aikana vähintään 10 000-20 000 euroa. Työttömällähän köyhällä ei saa olla säästöjä niin kuka sen muuttamisen maksaa kun Kela ja sossukaan ei maksa?
Sossu maksoi minulle rästit ja muuttoavun kuljetuksineen ja kantajineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon ollut nyt 7kk jonossa kaupungin asuntoihin. en asu heassas ei edes lähellä. ei yhtään asuntotarjousta.
luottotiedot kunnossa ja laaja kotivakuutus kanssa. ei lainkaan lainaa.
Mikä sua estää vuokraamasta joltain muulta vuokranantajalta?
Ei edullisia asuntoja yksityisillä.
En todellakaan aio maksaa jostain 25 ahdistavasta pikkuhuoneesta 600e vuokraa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle tiedoksi, että palstapirkko eikä naapurin Eevi ainakaan sun rästejä maksa. Samat sanat muillekin. Nämä kommentoijat ei sulle asunnoksi voi muuttua.
Ei myö sun muuttoavustustakaan makseta sulle eikä muillekaan. Ainut apu tulee sossusta/kelasta
Niin ja sieltähän ap ei ole mitään apuja saanut. Vuokravelka vaan kasvaa kun ei pysty maksamaan nykyistä vuokraansa kokonaan.
Törkeä kommentti mieti mitä kirjoitat
150 eurolla saa muutaman vanhan huonekalun tilattua viemään ne jätelaitokselle, mutta ei sillä 150 eurolla saada millään muuttoautoa eikä muuttomiehiä.
Vierailija kirjoitti:
Muuttoavustus on 150 e korkeintaan eikä se kata millään muuttoautoa ja kahta muuttomiestä. Ja se 150 e maksetaan vain kerran elämässä.
Nyt tuun korjaamaan vähän valheellista tietoa.
Tuo 150e muuttoavustuksen saa jokainen toimeentulotuen asiakas, jota kELA on kehottanut muuttamaan. KELA maksaa ENEMMäN muuttoapua, jos tt-asiakas selvittää heille miksi hän tarvitsee muuttofirman muuttoon. Yleisesesti kelalla on käsitys, että ihmisillä on autot tai kaverit/perhe auttaa, mistä muodostuu tuo 150e. Peräkärryjä saa 50e joskus jopa alle päiväksi käytöön.
Myös muuttoavustuksen aa niin monesti, kun se muuton Kela näkee pakolliseksi tai Kela on siihen pakottanut.