Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut kuvittelevat, että suvun omilleen muuttaville nuorille voi kipata vanhat romut?

Vierailija
12.07.2024 |

Pahimmat vielä loukkaantuvat, kun heidän "hyvät tavaransa" eivät kelpaa ja haukkuvat nuoret tutuille ja tuntemattomille.

Kommentit (266)

Vierailija
81/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös käytettyjä huonekaluja voi ostaa. Tai valita vaikka Facebookin roskalavalta ilmaiseksi mieluisensa. Ei tarvitse ottaa mitään homeista sohvaa Irma-tädin vintiltä.

Ja millähän rahalla opiskelija, joka ei ole töissä eikä saa kotoa apuja niitä käytettyjä huonekaluja ostaa? Vai eikö kermaperse tiennyt, että opiskelijat eivät mitekään kieriskele rahoissa, jos ei ole isin lompakko käytössä tai tuurilla saatu työpaikka. Ja onko sillä nyt mitään väliä valtseeko sen mieleisensä Facebookista vai Irma-tädin vintiltä? 

Jos Facebookissa on mieluinen, mutta Irma-tädin vintillä ei? Ja ennen kaikkea, miksi Irma-täti vetää siitä herneen nenään?

No sitten tietysti ottaa sieltä Facebookista. Järjenkäyttö on sallittua, lapsikulta. Tuota toista asiaa sinun pitää kysyä Irma-tädiltä itseltään. Hän on ainut, joka tietää siihen vastauksen. 

Vierailija
82/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös käytettyjä huonekaluja voi ostaa. Tai valita vaikka Facebookin roskalavalta ilmaiseksi mieluisensa. Ei tarvitse ottaa mitään homeista sohvaa Irma-tädin vintiltä.

Ja millähän rahalla opiskelija, joka ei ole töissä eikä saa kotoa apuja niitä käytettyjä huonekaluja ostaa? Vai eikö kermaperse tiennyt, että opiskelijat eivät mitekään kieriskele rahoissa, jos ei ole isin lompakko käytössä tai tuurilla saatu työpaikka. Ja onko sillä nyt mitään väliä valtseeko sen mieleisensä Facebookista vai Irma-tädin vintiltä? 

Facebookissa on usein laajempi valikoima, kuin siellä homevintillä. Jokainen normaali ihminen kyllä löytää työpaikan.

Jaahas. Siellä taas joku ylis-Veeti laukoo "totuuksia" aikuisten maailmasta. Eipä sitten olekaan sinulle enempä

Ihan kuule olen aikuinen ihminen. Miksi se ottaa niin pattiin, ettei opiskelijat halua ottaa vastaan kaikkea paskaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vain oli iso apu omaan elämään, kun itse muutin kotoa ja sain sukulaisilta yhdeltä sitä, toiselta tätä. Kiitollisena muistan näitä, ei mitään romuja kukaan tietenkään kärrännyt, vaan kyseli mille olisi tarvetta. Sitä mukaa sitten, kun vartuin ja tienasin, ostin juuri mieleistä ja uutta ja vuorostaan kierrätin sisaruksille ja serkuille niiden tieltä entisiä - ehjää ja kunnollista totta kai. Ja jos jotain ei tarvitse, ei tietenkään ole mitään velvoitetta ottaa vastaan.

En käsitä joidenkin nykynuorten kuvitelmaa, että kaiken pitäisi olla uutta, kallista ja hienoa heti kotoa muuttaessaan. Kunhan on ehjää ja toimivaa tarpeeseen, niin että pärjää alkuun. Eri asia sitten, jos on jo itsellään sitä rahaa, millä itse ostaa, mutta inhottaa sellainen hienostelu ja kuvitelma, että automaattisesti lähdettäisiin samalta elintasolta kuin mihin vanhemmat ovat vuosikymmenten työllä pääseet - muiden maksamana.

Ei pidä olla kallista ja hienoa, mutta ei sen ensimmäisen oman kodin kalusteiden pidä mistään kärsimyksen periaatteesta olla vintillä homehtuneita kirjahyllyjä ja sohvapöytiä, mitkä eivät kelpaa enää edes kierrätyskeskuksille. 

Vierailija
84/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein sen virheen, että kelpuutin sukulaisten huonekaluja, mitkä ensinnäkään eivät olleet yhtään omaan tyyliini sopivia, toiseksi olivat liian isojakin. Sitten kun oli varaa ostaa uusia tai omaan tyyliin sopivia käytettyjä, niin eihän niistä vanhoista päässyt eroon millään. Kysyin kierrätyskeskuksesta, ei ollut tarvetta. Tarjosin ilmaiseksi, kukaan ei huolinut. Lopulta jouduin maksamaan siitä, että sain ne kuskattua kaatopaikalle.

Vierailija
85/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä annoin pojalle sohvan ja maton ettei niitä tarvitse ostaa, oman tietsikkapöydän otti myös, muut huonekalut osti itse.

Ja astioita otti  myös koska esim mäkkärilasit oli itse keräillyt.

Vierailija
86/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Facebookissa on usein laajempi valikoima, kuin siellä homevintillä. Jokainen normaali ihminen kyllä löytää työpaikan.

Jaahas. Siellä taas joku ylis-Veeti laukoo "totuuksia" aikuis

Kyse ei nyt ollut siitä. Lue oma viestisi uudestaan ja mieti tarkkaan, miksi sinua kutsuttiin sen jälkeen ylis-Veetiksi. Hoksaat kyllä kun kopautat ne kaksi aivosoluasi oikein lujasti yhteen.

t. eri

Vierailija
87/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa ei ole kyse siitä, että kaiken pitäisi olla uutta ja hienoa. Kyse on siitä, että nuorella on oikeus miettiä ja valita, mitä kotiinsa haluaa. Vaikka sitten pelkän patjan lattialle.

Ei ole pakko vastaanottaa kaikkea, mitä sukulaiset haluaisivat antaa. 

Vierailija
88/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuule olen aikuinen ihminen. Miksi se ottaa niin pattiin, ettei opiskelijat halua ottaa vastaan kaikkea paskaa?

Normaaliälyinen aikuinen ihminen ei kirjoittele vauvapalstalle paskaa siitä, että kaikki saisivat tuosta vaan töitä. Eikä muutenkaan trollaa tuohon tyyliin kuin sinä. 

Vierailija
89/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vain oli iso apu omaan elämään, kun itse muutin kotoa ja sain sukulaisilta yhdeltä sitä, toiselta tätä. Kiitollisena muistan näitä, ei mitään romuja kukaan tietenkään kärrännyt, vaan kyseli mille olisi tarvetta. Sitä mukaa sitten, kun vartuin ja tienasin, ostin juuri mieleistä ja uutta ja vuorostaan kierrätin sisaruksille ja serkuille niiden tieltä entisiä - ehjää ja kunnollista totta kai. Ja jos jotain ei tarvitse, ei tietenkään ole mitään velvoitetta ottaa vastaan.

En käsitä joidenkin nykynuorten kuvitelmaa, että kaiken pitäisi olla uutta, kallista ja hienoa heti kotoa muuttaessaan. Kunhan on ehjää ja toimivaa tarpeeseen, niin että pärjää alkuun. Eri asia sitten, jos on jo itsellään sitä rahaa, millä itse ostaa, mutta inhottaa sellainen hienostelu ja kuvitelma, että automaattisesti lähdettäisiin samalta elintasolta kuin mihin vanhemmat ovat vuosikymmenten työllä pääseet - muiden maksamana.

Nykynuorilla on kestävämmän kulutuksen periaate, ja hankitaan heti kunnollista ja pitkäikäistä. Nuori, joka ostaa ensimmäiseen kotiinsa uudet kalusteet Ikeasta, saattaa jättää jälkeensä paljon pienemmän jätevuoren kuin se, jonka mielestä opiskelijan pitäisi ottaa vastaan hänen hylkäämänsä tavarat. Nuoret ovat yleisesti ottaen järkeviä kuluttajia.

Vierailija
90/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Siellä taas joku ylis-Veeti laukoo "totuuksia" aikuis

Eri, kommentoin tähän sen, että sieltä tätien vinteiltä voi olla puolipakolla tarjolla kahvi/sohva/tupakkapöytiä, piironkeja "piianpeilillä", cd-torneja, kukkapöytiä, keinutuoleja yms sellaista, mitä nykyaikaisissa kodeissa ei käytetä. 

Vierailija
91/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa ei ole kyse siitä, että kaiken pitäisi olla uutta ja hienoa. Kyse on siitä, että nuorella on oikeus miettiä ja valita, mitä kotiinsa haluaa. Vaikka sitten pelkän patjan lattialle.

Ei ole pakko vastaanottaa kaikkea, mitä sukulaiset haluaisivat antaa. 

Kuka on väittänyt, että olisi pakko? Kai ne 2000-luvun lapsetkin osaavat aivojaan käyttää. Vai onko tiktokkaaminen jne. vienyt nuorisolta kyvyn sanoa "ei", jos jotain ei kotiinsa halua? 

Vierailija
92/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä joidenkin nykynuorten kuvitelmaa, että kaiken pitäisi olla uutta, kallista ja hienoa heti kotoa muuttaessaan. Kunhan on ehjää ja toimivaa tarpeeseen, niin että pärjää alkuun. Eri asia sitten, jos on jo itsellään sitä rahaa, millä itse ostaa, mutta inhottaa sellainen hienostelu ja kuvitelma, että automaattisesti lähdettäisiin samalta elintasolta kuin mihin vanhemmat ovat vuosikymmenten työllä pääs

No ehkä vähän kärjistin, mutta olen tätäkin nähnyt, että kotoa muuttavat nuoret kertovat, että vain tiettyä (kallista) astiasarjaa kelpuuttaa tai ettei väärän väriset pyyhkeet kelpaa, vaikka olisivat aivan hyväkuntoisia. Ei kai nyt kukaan tervejärkinen mitään homeisia romuja edes tarjoa? Minä tosiaan sain vallan käyttökelpoista tavaraa, vaikka ei siinä joka pyyhe, kippo ja matto ollut lempiväriä. Tädiltä peritty sohvakin kesti hyvänä kymmenkunta vuotta. Ja eteenpäin tarjotessa tietenkin on seuraavat saaneet valita, tahtovatko vaiko eivät. Moni hyvä ja laadukas huonekalu tai astia on kiertänyt vuosien mittaan monella ja pysynyt hyvänä. Ei kaikki kierrätettävä ole mitään romua! Itsekin usein vaihdan astiasarjaa, jos tulee mieluisampi vastaan, ja silloin entiset joutavat vaikka niille suvun nuorille.

Vierailija
93/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ne tarjotut huonekalut ja muut tarvikkeet eivät usein ole mitään kestäviä vanhoja kunnollisia vaan jotain huojuvia lastulevykirjahyllyjä tai tylsiä kuorimaveitsiä yms. Tein sen virheen, että otin ne vastaan ja maksoin sitten niiden hävittämisestä ison hinnan kun kierrätyskeskus ei ottanut niitä edes myyntiin.

Vierailija
94/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Si

Miten niin ei käytetä keinutuoleja ja sohvapöytiä? 

t. opiskelija, jonka kodissa on molemmat enkä ole lainkaan ainut

Vierailija
95/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein sen virheen, että kelpuutin sukulaisten huonekaluja, mitkä ensinnäkään eivät olleet yhtään omaan tyyliini sopivia, toiseksi olivat liian isojakin. Sitten kun oli varaa ostaa uusia tai omaan tyyliin sopivia käytettyjä, niin eihän niistä vanhoista päässyt eroon millään. Kysyin kierrätyskeskuksesta, ei ollut tarvetta. Tarjosin ilmaiseksi, kukaan ei huolinut. Lopulta jouduin maksamaan siitä, että sain ne kuskattua kaatopaikalle.

Mutta olihan niistä silti iloa ja hyötyä sinulle silloin, kuin sinulla ei ollut varaa hankkia uusia. 

Vierailija
96/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri, kommentoin tähän sen, että sieltä tätien vinteiltä voi olla puolipakolla tarjolla kahvi/sohva/tupakkapöytiä, piironkeja "piianpeilillä", cd-torneja, kukkapöytiä, keinutuoleja yms sellaista, mitä nykyaikaisissa kodeissa ei käytetä. 

En muista koskaan käyneeni kodissa, jossa ei olisi sohvapöytää ja erilaisia kukkapöytiä/tasoja huonekasveille. Aika monista kodeista löytyy myös piironkeja eli nykykielellä lipastoja. Cd-torninkin olen nähnyt enemmässä kuin yhdessä nykykaikaisessa kodissa, vaikka ne kyllä ovat harvenemaan päin. Keinutuolin ottaisin omaan kotiini heti, jos tänne vain sellainen mahtuisi järkevästi. 

Vierailija
97/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En käsitä joidenkin nykynuorten kuvitelmaa, että kaiken pitäisi olla uutta, kallista ja hienoa heti kotoa muuttaessaan. Kunhan on ehjää ja toimivaa tarpeeseen, niin että pärjää alkuun. Eri asia sitten, jos on jo itsellään sitä rahaa, millä itse ostaa, mutta inhottaa sellainen hienostelu ja kuvitelma, että automaattisesti lähdettäisiin samalta elintasolta kuin

No ehkä vähän kärjistin, mutta olen tätäkin nähnyt, että kotoa muuttavat nuoret kertovat, että vain tiettyä (kallista) astiasarjaa kelpuuttaa tai ettei väärän väriset pyyhkeet kelpaa, vaikka olisivat aivan hyväkuntoisia. Ei kai nyt kukaan tervejärkinen mitään homeisia romuja edes tarjoa? Minä tosiaan sain vallan käyttökelpoista tavaraa, vaikka ei siinä joka pyyhe, kippo ja matto ollut lempiväriä. Tädiltä peritty sohvakin kesti hyvänä kymmenkunta vuotta. Ja eteenpäin tarjotessa tietenkin on seuraavat saaneet valita, tahtovatko vaiko eivät. Moni hyvä ja laadukas huonekalu tai astia on kiertänyt vuosien mittaan monella ja pysynyt hyvänä. Ei kaikki kierrätettävä ole mitään romua! Itsekin usein vaihdan astiasarjaa, jos tulee mieluisampi vastaan, ja silloin entiset joutavat vaikka niille suvun nuorille.

No jos sillä nuorella on jo valmiina jotain astiasarjaa, miksi sen pitäisi ottaa vastaan lisää astioita? Hän ei yksinkertaisesti halua kaapintäytteeksi niitä sinun astioitasi enää kun pärjää niillä, mitä hänellä jo on.

Vierailija
98/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole itse törmännyt siihen, että vanhempi väki motkottaa perästä päin kiittämättömyyttä ja nirppanokkaisuutta, voi olla olla vaikea ymmärtää ketjun AP:n ajatusta. Mutta tämmöistä on joissakin suvuissa. 

Vierailija
99/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole itse törmännyt siihen, että vanhempi väki motkottaa perästä päin kiittämättömyyttä ja nirppanokkaisuutta, voi olla olla vaikea ymmärtää ketjun AP:n ajatusta. Mutta tämmöistä on joissakin suvuissa. 

Suosittelen vahvasti menetelmää "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" tuollaisissa tapauksissa. Ja kaikkien kanssa ei myöskään tarvitse olla tekemisissä, vaikka oltaisiin sukua. 

Vierailija
100/266 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi teki näin:

21 tuolia, Grilli pöytätason kera, 2 pöytää, iso senkki, iso lipasto, kaappi, valaisimia, homeinen patja jossa toukkia (löysi roskalavalta) 

Kassikaupalla irti tavaroita ja käytettyjä vaatteita

Kiellot eivät tepsineet, tunki kalusteita yötä vasten tapahtuvilla yllätysvisiiteillä sanoen että meidän otettava ne koska hänelle ei mahdu ja toisen lapsensa perhe suuttuu ja katkoo välit muuten

Monet kerrat itkin kunnes lopetin alistumisen. Heivasin menemään kysyen ensin ottaako takaisin. Sanoin myös että jos taloon tulee kassillinen/ huonekalun kokoinen asia niin samansuuruinen määrä omaisuutta hävitetään talosta. Loppui siihen yllätyspakkotuputukset ja sain tottua siihen että haukkui minua selän takana kaksinkerroin

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi