Miksi jotkut kuvittelevat, että suvun omilleen muuttaville nuorille voi kipata vanhat romut?
Pahimmat vielä loukkaantuvat, kun heidän "hyvät tavaransa" eivät kelpaa ja haukkuvat nuoret tutuille ja tuntemattomille.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös käytettyjä huonekaluja voi ostaa. Tai valita vaikka Facebookin roskalavalta ilmaiseksi mieluisensa. Ei tarvitse ottaa mitään homeista sohvaa Irma-tädin vintiltä.
Ja millähän rahalla opiskelija, joka ei ole töissä eikä saa kotoa apuja niitä käytettyjä huonekaluja ostaa? Vai eikö kermaperse tiennyt, että opiskelijat eivät mitekään kieriskele rahoissa, jos ei ole isin lompakko käytössä tai tuurilla saatu työpaikka. Ja onko sillä nyt mitään väliä valtseeko sen mieleisensä Facebookista vai Irma-tädin vintiltä?
Facebookissa on usein laajempi valikoima, kuin siellä homevintillä. Jokainen normaali ihminen kyllä löytää työpaikan.<
Miten niin ei käytetä keinutuoleja ja sohvapöytiä?
t. opiskelija, jonka kodissa on molemmat enkä ole lainkaan ainut
"Sohvapöydällä" tarkoitin enemmän sellaista, joka on liian korkea sohvan eteen ja liian matala ruokapöydäksi. Kahvipöytä kai parempi ilmaisu. Keinutuoleja ei kyllä näy kuin vanhusten asunnoissa. Sellainen vanha, missä on ihan pinnat selkänojassa, kunnon jalakset, koivua tms. on ihan hienon näköinen, mutta opiskelijakämpät ja sinkkujen asunnot ovat usein pieniä, tuollainen vie paljon tilaa tarpeellisemmilta huonekaluilta.
Vierailija kirjoitti:
Nuorellakin on oikeus sisustaa oma ensimmäinen asuntonsa sellaiseksi kuin haluaa.
Harva iäkkäämpi ihminen tykkäisi, jos hänelle tyrkytettäisiin vanhoja mattoja, verhoja, pyyhkeitä, astioita, huonekaluja tuosta vain.
Ei kellään ole mitäån oikeutta. Nykynuoret ovat asennevammaisia lumihiutaleita. Herranjumala minä olen 59 v porvarisikäneito enkä ole ensimmäitäkään intaktia astiasarjaa uutena ostanut vaan kaikki astiani ovat aina oleet epätäydellisiä joko perittyjä tai kipputorilta ostettuja settejä.Mutta eikämitä Nuorimman siskoni tytär muutti opiskelut aloitettuaan ensimmäiseen omaan asuntoonsa jonka hänen äitinsä maksoi. Tyttö sanoi ensin että hän aikoo ekologista syistä sisustaa asuntonsa vain kierrätystavaroilla Hyvää hyvyyttäni minä avasin kaapit ja näytin mitä perintöastioita minulla on tallella. Tyttö ei halunnut niistä mitään vaan ostatti äidillään Ikean astia-ja ruokailuvälinesarjat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vajaaälyistä porukkaa teillä oikein on suvuissanne? Eiköhän suurin osa ymmärrä ihan normaalilla puhella, että nuorella on jo sohva eikä hän tarvitse enempää sohvia. Ja mitä tuohon "miksi ei ole käytössä" osuuteen tulee niin monet eivät heitä käyttökelpoista, mutta itselle tarpeettomaksi käytyttä tavaraa pois juurikin siksi, että jollain muulla voi olla sille käyttöä. Etenkin vanhempi sukupolvi on tottunut siihen, että ehjää tavaraa ei heitetä kaatopaikalle. Kertakäyttösukupolven voi olla vaikea hahmottaa tätä ajatusta.
Nykyinen kertakäyttösukupolvi osaa laittaa ylimääräiset ja käyttökelpoiset tavarat heti kiertoon, eivätkä jemmaa niitä varastoon siltä varalta että joku joskus ehkä tarvitsee.
Minulla on yksi sukulainen, joka on varastoinut vinttikomerot ja erilliset var
Räjäytit sitten loogisen pommin. Hänhän nimen omaan kierrättäisi. Itse sen sijaan muiden nuorten kanssa kertakulutatte trendien mukaan. Ja "modernein" tuottein, mitkä on yleensä ympäristömyrkyllisiä tekomateriaaleja. Eikä edes kestä, tai ole korjattavissa, tai edes maalattavissa, kun väritrendinne muuttuu muodin mukana. Kuinka kaksinaamaista "planeetansäästämistä". Mutta mukavahan se on anarkistisesti kulutuksensa kompensoidakseen maata autotiellä kauniilla ilmoilla, ottaa aurinkoa ja hyvesignaloida.
Tavallaan ymmärrän, koska teillä ei ole kädentaitoja edes auttavalla tasolla, joten ette voi tuunata. Ette edes käsin enää kykene kirjoittamaan tekstiä, joka olisi jonkun muun luettavissa. Harakanvarpaat sitä tasoa, että kohta nimmarikin on nykyisen isojen ja pienten kirjainten sekamelsakan sijaan kirjoitustaidottomille ominainen puumerkki. Suoraan keskiajalta.
Vierailija kirjoitti:
Eri, kommentoin tähän sen, että sieltä tätien vinteiltä voi olla puolipakolla tarjolla kahvi/sohva/tupakkapöytiä, piironkeja "piianpeilillä", cd-torneja, kukkapöytiä, keinutuoleja yms sellaista, mitä nykyaikaisissa kodeissa ei käytetä.
En muista koskaan käyneeni kodissa, jossa ei olisi sohvapöytää ja erilaisia kukkapöytiä/tasoja huonekasveille. Aika monista kodeista löytyy myös piironkeja eli nykykielellä lipastoja. Cd-torninkin olen nähnyt enemmässä kuin yhdessä nykykaikaisessa kodissa, vaikka ne kyllä ovat harvenemaan päin. Keinutuolin ottaisin omaan kotiini heti, jos tänne vain sellainen mahtuisi järkevästi.
Tässä on nyt se ongelma, että asiaa katsotaan vanhempien henkilöiden tilavien kotien näkövinkkelistä. Jos nuorella on yksi Ikea-kaktus, ei hän tarvitse sille kukkapöytää. Nuoret käyttävät suoratoistopalveluita, joten cd- ja dvd- torneille ei ole käyttöä, eihän heillä edes ole laitetta millä niitä pyörittää. Kekseliäs tietty voi käyttää sitä tornia muuhun säilytykseen. Se opiskelija-asunto voi olla 25 neliömetriä, ei sinne mahdu turhaa, kuten mainitsit ettei sinunkaan kotiisi mahtuisi keinutuolia järkevästi. Piironki tarkoitti tosiaan vanhantyylistä lipastoa, lipastoja toki on kodeissa, minne ne mahtuvat ja sopivat sisustusmakuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole itse törmännyt siihen, että vanhempi väki motkottaa perästä päin kiittämättömyyttä ja nirppanokkaisuutta, voi olla olla vaikea ymmärtää ketjun AP:n ajatusta. Mutta tämmöistä on joissakin suvuissa.
Suosittelen vahvasti menetelmää "toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos" tuollaisissa tapauksissa. Ja kaikkien kanssa ei myöskään tarvitse olla tekemisissä, vaikka oltaisiin sukua.
Ikävää, jos vanhojen tavaroiden takia joutuu mollattavaksi tai sen takia joutuu katkomaan välit.
Elämässä tapahtuu joskus myös ikäviä asioita. Jokainen valitsee toki itse taistonsa. Minä en jaksaisi olla sekuntiakaan tekemisissä ihmisten kanssa, jotka käyttäytyvät täysin rajattomasti. Ihan oman mielenterveyden kannalta on hyvä opetella mahdollisimman ajoissa asettamaan rajat ja pitämään niistä kiinni, vaikka Irma-tätiä miten kiukuttaisi. Ei toksisiin ihmisiin kannata elämästään tuhlata aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös käytettyjä huonekaluja voi ostaa. Tai valita vaikka Facebookin roskalavalta ilmaiseksi mieluisensa. Ei tarvitse ottaa mitään homeista sohvaa Irma-tädin vintiltä.
Ja millähän rahalla opiskelija, joka ei ole töissä eikä saa kotoa apuja niitä käytettyjä huonekaluja ostaa? Vai eikö kermaperse tiennyt, että opiskelijat eivät mitekään kieriskele rahoissa, jos ei ole isin lompakko käytössä tai tuurilla saatu työpaikka. Ja onko sillä nyt mitään väliä valtseeko sen mieleisensä Facebookista vai Irma-tädin vintiltä?
Facebookissa on usein laajempi valikoima, kuin siellä homevintillä. Jok
Juuri sellainen vanha on minulla. Ja tiedän usemmankin omanikäiseni, joilla on myös. Olemme reilusti alle 30-vuotiaita.
No jos on rahaa hommata ne itse, niin kertoo vaan ettei ota mitään "romuja".
Useimmille kyllä kelpaa hyvin käytettykin, kunhan on toimiva.
Jos ei kelpaa kermapersenuorelle, niin ostakoon toki itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorellakin on oikeus sisustaa oma ensimmäinen asuntonsa sellaiseksi kuin haluaa.
Harva iäkkäämpi ihminen tykkäisi, jos hänelle tyrkytettäisiin vanhoja mattoja, verhoja, pyyhkeitä, astioita, huonekaluja tuosta vain.
Ei kellään ole mitäån oikeutta. Nykynuoret ovat asennevammaisia lumihiutaleita. Herranjumala minä olen 59 v porvarisikäneito enkä ole ensimmäitäkään intaktia astiasarjaa uutena ostanut vaan kaikki astiani ovat aina oleet epätäydellisiä joko perittyjä tai kipputorilta ostettuja settejä.Mutta eikämitä Nuorimman siskoni tytär muutti opiskelut aloitettuaan ensimmäiseen omaan asuntoonsa jonka hänen äitinsä maksoi. Tyttö sanoi ensin että hän aikoo ekologista syistä sisustaa asuntonsa vain kierrätystavaroilla Hyvää hyvyyttäni minä avasin kaapit ja näytin mitä perintöastioita minulla on tallella. Tyttö ei halunnut niistä mitään vaan ostatti äidillään Ikean astia-ja ruokailuvälinesarjat.
Melkoista romua tarjosit, jos Ikean tuotteet oli parempia.
Vierailija kirjoitti:
Ei nuori välttämättä uutta halua, vaan omaa silmää miellyttävää ja sellaista todennäköisesti löytää edullisesti tai ilmaiseksikin Torista ja Facebookin roskalavalta.
Miten rikkaita te olitte nuorena, jos ilmainen tavara ensimmäiseen kotiin ahdisti?! Olin niin onnellinen, että sain edes jotain millä päästä alkuun! :D Edes jotkut verhot, astiat ja pöydän.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun sitä 80-luvun tv-taso/vitriini yhdistelmää ei se kermapersenuori tarvitse yksiöönsä, vaikka olisi varaa ostaa. Miksi sitä pitää siis puoliväkisin tyrkyttää?
Periaatteessa ihan kiva ajatus.
Käytännössä joillain tuntuu olevan oletus että kaiken ylimääräisen tavaran voi sitten joskus dumpata lapsille kun muuttavat kotoa. Varsinkin Facebookin Paikka kaikelle- ja Loistava järjestys- ryhmissä törmää usein siihen että hillotaan tavaraa lapsille. Yksi kertoi jopa keräävänsä tyttärelleen kapioarkkua.
Ei raaskita hävittää mummon perintöastiastoa joten päätetään tyrkyttää se nuorelle miettimättä tarvitseeko yksin asuva nuori opiskelija-asunnossa 10 hengen astiastoa. Ostellaan kaiken maailman sisustuskippoja, verhoja ja lakanoita kun halvalla sai, läheskään kaikki eivät päädy koskaan edes käyttöön mutta niitähän voi tarjota lapselle...
Oma äitini suuttui kun en suostunut ottamaan vanhanaikaisia perintökoruja vastaan. Itse ei myöskään niitä halua käyttää. Ehdotin että laittaa ne myyntiin, mutta se ei käynyt myöskään.
Mummoni taas on löytänyt Facebook-kirppikset ja haalii niistä ties mitä 80-luvun sohvia ynnä muuta tavaraa. Ajatuksena että jollain voi joskus olla niille käyttöä. Suurin osa näistä tavaroista päätyy mökille tai aittaan hiirten syötäväksi. Koti on heillä jo lattiasta kattoon asti täynnä tavaraa...
Saa kyllä olla aika hyväosainen, jos noin ahdistaa. Olin niin onnellinen kun sain ekat kalusteet. Sain myös turhaa, jotka sitten myin eteenpäin ja sain muutaman kympin köyhään opiskelijaelämääni. Todellakin kelpasi, ihan kaikki.
Jotkut meni kahvipaketilla eteenpäin, mutta sekin oli jotain nuorelle, jolle kahvin ostaminen teki tiukkaa! :D
Vierailija kirjoitti:
Miten rikkaita te olitte nuorena, jos ilmainen tavara ensimmäiseen kotiin ahdisti?! Olin niin onnellinen, että sain edes jotain millä päästä alkuun! :D Edes jotkut verhot, astiat ja pöydän.
Kyllä se ahdistaa, jos se on jotain käsiin lahoavaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Saa kyllä olla aika hyväosainen, jos noin ahdistaa. Olin niin onnellinen kun sain ekat kalusteet. Sain myös turhaa, jotka sitten myin eteenpäin ja sain muutaman kympin köyhään opiskelijaelämääni. Todellakin kelpasi, ihan kaikki.
Jotkut meni kahvipaketilla eteenpäin, mutta sekin oli jotain nuorelle, jolle kahvin ostaminen teki tiukkaa! :D
Ne on olleet sitten hyviä tavaroita, kun joku on ne huolinut. Minä jouduin maksamaan, että sain ne roskat hävitettyä.
Vierailija kirjoitti:
Ne yhden ikkunan verhot ei paljon maksa, astioitakaan ei tarvitse laatikkokaupalla, varsinkaan neljää vajaata viinilasisettiä, eikä sitä pyöreää kuuden hengen ruokapöytää.
Joillekin huonekaluille ja tavaroille ei nykynuorilla yksinkertaisesti ole käyttöä, kuten juuri em. valtavan kokoiset tv-alttarit, kirjahyllyt, vitriinit, kukkapöydät ja puhelinpöydät. Vanhat stereot, CD-levytelineet, digiboksit, laatikkomalliset vanhanajan telkkarit jne.
Kierrätys on edelleen erittäin hyvä juttu. Meillä on suvussa kulkenut vanhat huonekalut ja astiat ja jotkin liinavaatteetkin (pöytäliinat, koristetyynyjä, mummojen virkkaamia tai kutomia päiväpeittoja yms) pitkin poikin ja ristiin rastiin aina seuraavalle tarvitsevalle. Onneksi meillä ei ole nyrpistelijöitä, vaan tervettä asennetta, jos esine on käyttökelvoton, se heitetään pois, ilman sen suurempia draamoja/mielensäpahoittamisia.
Mutta me olemmekin suku- ja perhekeskeisiä, arvostamme omaa sukua, joka on köyhyydestä ponnistanut pois, ei rikkauksiin, mutta hyvään elintasoon ja korkeaan koulutukseen. Autamme toisiamme ja arvostamme esivanhempiemme ponnisteluja.
"Nuorellakin on oikeus sisustaa oma ensimmäinen asuntonsa sellaiseksi kuin haluaa."
No toki, jos nuorella kerran on rahaa siihen. Ei sitten mitään, tuskin tarvitsee vaivata sukulaisia asialla ollenkaan.
Vai onko rahaa vailla, mutta käytetyt asiat ei kelpaa? Sitten saisi potkia perseelle aika monta kertaa.
Ikävää, jos vanhojen tavaroiden takia joutuu mollattavaksi tai sen takia joutuu katkomaan välit.