Syödäänkö Ranskassa oikeasti croissantteja aamupalaksi vai onko aamupala jotain muuta?
Tuskin kuitenkaan juoksevat leipomoon arkiaamuna ennen töihin lähtöä.
mitä he syövät aamupalaksi?
Kommentit (134)
Ot, mutta 70-luvulla Suomen maaseudulla yleinen aamupala oli pullakahvit. Oltiin hoikkia.
70-luvulla maalla muistan kyllä, että ihan ekana aikaisin oli ne pullakahvit. Sitten 10 aikoihin puuroa ja leipää. Klo 16-17 se perunaruoka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa syödään illallista eli päivän pääateriaa myöhään. Missään muussa maassa ei vedetä viideltä iltapäivällä lämmistä ruokaa kuin Suomen maaseudulla. Ranskalaisilla ei ole siten aamuisin nälkä.
Ainakin Briteissä syödään viideltä iltapäivällä. Se "kello viiden tee" tarkoittaa päivällistä, eikä teen juontia.
Missäpäin? Britit menee pubiin töitten jälkeen, ei siinä mitään päivällisiä viideltä syödä. Muutamat brittitutut ja naapurit syövät lounaan klo 14-15 välillä. Olin pari vuotta sitten muutaman viikon Lontoossa ja näin miten siellä syötiin ja juotiin. Ei sopinut minulle mutta siinähän se meni.
Kello viiden tee ei ole päivällinen. Se on sanansa mukaisesti makeaa teetä ja sen kanssa skonsseja ja imeliä kakkuja. Päivällinen on sitten illalla myöhemmin, joillakin jotakin munuaispiirakkaa pubiympäristössä jne tai sitten fish and chips.
Iso osa ranskalaisista 2000-luvulla tykkää syödä enemmän amerikkalaista pikaruokaa kuin perinteistä ruokaa ranskalaisesta keittiöstä. Toisaalta onhan ranskalainen keittiökin aina ollut tunnettu runsaasta sokerin, voin ja suolan käytöstä.... siihen se hyvyys monesti perustuu.
Vierailija kirjoitti:
Ot, mutta 70-luvulla Suomen maaseudulla yleinen aamupala oli pullakahvit. Oltiin hoikkia.
Meillä oli 60-luvulla sama meininki. Kuppi kaakaota ja pullaa, sitten kävellen 3 kilsaa kouluun. Ei oltu lihavia vaan päinvastoin, varmaankin painokäyrien alarajoilla oltiin.
Pariisittaret joko skippaavat aamupalan tai juovat jonkun smoothien. Pysyvät hoikkina, koska ovat terveystietoisia.
Ainakin saksassa lapsi syö aamulla kaurapuuron ja viedään sitten päiväkotiin 😃. Tosin 1/2 suomalainen. Vanhemmat syö samaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa syödään illallista eli päivän pääateriaa myöhään. Missään muussa maassa ei vedetä viideltä iltapäivällä lämmistä ruokaa kuin Suomen maaseudulla. Ranskalaisilla ei ole siten aamuisin nälkä.
Ainakin Briteissä syödään viideltä iltapäivällä. Se "kello viiden tee" tarkoittaa päivällistä, eikä teen juontia.
Missäpäin? Britit menee pubiin töitten jälkeen, ei siinä mitään päivällisiä viideltä syödä. Muutamat brittitutut ja naapurit syövät lounaan klo 14-15 välillä. Olin pari vuotta sitten muutaman viikon Lontoossa ja näin miten siellä syötiin ja juotiin. Ei sopinut minulle mutta siinähän se meni.
Kello viiden tee ei ole päivällinen. Se on sanansa mukaisesti makeaa teetä ja sen kanssa skonsseja ja i
There are basically two types: low tea and high tea.
High tea is actually dinner but has also come to mean a lavish afternoon tea. In the past, high tea was an alternative to afternoon tea. It combined snacks and a hearty meal and was usually served at about 6pm.
This eventually evolved into the lower classes calling their midday meal dinner and their evening meal tea, while the upper classes called their midday meal lunch and referred to the evening meal as dinner.
These days, class boundaries are increasingly blurred so anybody may use either term depending on how theyve been brought up or where they live. However, both tea and dinner essentially mean the same thing to most Brits: an evening meal.
Vierailija kirjoitti:
Croisantit on erittäin epäterveellisiä. Paljon haitallisia transrasvoja ja valkosta jauhoa.
Ja sokeria!
No ei noita nyt tarvitse itse maksaa, jos olet oikeanlaisessa duunissa, niin tarjotaan.
Ei he aamulla kävele ekana leipomoon ja takaisin kotiin, haloo
Vierailija kirjoitti:
Ei he aamulla kävele ekana leipomoon ja takaisin kotiin, haloo
Haloo haloo. Minä kävelen ja mieheni kävelee ja tapaamme muitakin leipomosta kotiin tai kotoa leipomoon kävelijäöitä joka aamu. Heitä on paljon meidän kulmilla. Myös varmaan muuallakin. Tuore vielä lämmin patonki tai croissantit ovat herkkua aamulla ison maitokahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Niin oli. Meillä leivottiin kahdeksan pullapitkoa joka lauantai ja saivat riittää koko viikoksi porukalle. Eli ei suomalaiset ole tuoreesta välitelleet koskaan. Hoikkia oltiin ja muutamat suorastaan laihoja.
Kauan aikaa sitten olen 2 kertaa käynyt Pariisissa kursseilla , aamiainen kahvi ja croisant marmeladilla. Kiinnostaa vieläkö sama ? Ruokatunti oli 2h.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen mättää aamupalalla puuroa ja leipää, parin tunnin päästä vetää lounaaksi perunoita ja kastiketta, sitten kohta tulee välipala eli jotain rahkaa tai pullaa kahvin kanssa. Pian onkin päivällinen ja jälleen pottuja, makaroonia yms. Ja vieläpä iltapalaleivät ennen nukkumista.
Etelä-Eurooppalaisten ruokatavat eivät ole yhtä raskaita. Oikeastaan mitä olen seurannut, he eivät käytännössä syö päivän aikana melkein mitään, päivällisellä sitten, joka sekin myöhemmin kuin meillä.
Joku Hanna Partanen selittää kyllä viimeistään miten aamiainen on päivän tärkein ateria ja sen täytyy olla mahdollisimman runsas ja ravitseva. Itse en tarvitse raskaanakaan kuin pienen aamupalan ja muuten en mitään sekä kahvikin menee parhaiten mustana. Tietysti tämä on väärin kun se kerryttää jotain "nälkävelkaa"
Jaa no Espanjassa on ainakin syöty iltapainotteisesti...
-edellinen
Vierailija kirjoitti:
Kelpais kyllä tuollainen ranskalainen aamupala. maitokahvi ja tuore kroisantti maistuu todella hyvältä myös tälläiselle jolle ei aamiainen yleensä uppoa. Harmi kun on epäterveellistä.
niin, siinä saattaisi tulla jo heti aamusta hyvälle tuulelle kun voi aloittaa aamun herkullisella aamupalalla :) t. samaa puuroa aamuisin läppärin äärellä etätyössä vetävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskalainen patonki on hyvää osto päivänä, mutta seuraavana päivänä sitä voi käyttää pesäpallomailana.
Leipä on tarkoitus syödä tuoreena. Näihin patukoihin ei ole ängetty lisäaineita kuten suomen prisma leipiin.
Harvassa leivässä on muita lisäaineita kuin suola. Kannattaa unohtaa ne valmiiksi viipaloidut paahtoleivät, niissä voi olla säilöntäaineita. Sieltä leipähyllystä löytyy myös oikeita leipiä.
Eikö niiden herkkua ole etanat ja sammakonkoivet, joita pistelevät poskeensa heti aamutuimaan.
Vitsi? Missä luolassa olet elänyt?