Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Kotiäiti-ilmiö kasvattaa suosiotaan - "kun odotat miestäsi kotiin"

Vierailija
11.07.2024 |

Tradwife ilmiön suosio sen kun kasvaa, kyllästytään työelämän tiukkiin vaatimuksiin ja jäädää mielummin kotiäidiksi. Moni nainen voi tällä tavalla henkisestikin paremmin.

Myös somessa yhä useampi somevaikuttaja tuo trendiä esiin ja suosio vain kasvaa.

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/e7738b09-7cdb-4268-bdd5-10ebb4100496

Kommentit (185)

Vierailija
101/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin sain lapsen, en tajunnut miten ihanaa elämä lapsen kanssa voi olla ja miten merkityksetöntä iso osa muusta arjesta on. Todellakin jos voisin, jäisin kotiin lapsen kanssa kotiäidiksi. Se vaan edellyttäisi sitä, että mies tienaisi kahden edestä ja minä saisin omaan käyttööni rahaa reilun summan joka kuukausi.

Vierailija
102/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni naisen paikka on kotona tekemässä kotitöitä, hoitamassa lapsia, palvelemassa miestään ja olemassa tämän nyrkkeilysäkki.

Mies ei voi imettää, siksi naisen paikka on kotona. 

Työmarkkinat kehittyvät niin, että työttömyys tulee kasvamaan rajusti tekoälyn, automaation ja digitaalisation takia. Emme tarvitse maah an muut ttajia tai naisia työmarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni naisen paikka on kotona tekemässä kotitöitä, hoitamassa lapsia, palvelemassa miestään ja olemassa tämän nyrkkeilysäkki.

Työmarkkinat kehittyvät niin, että työttömyys tulee kasvamaan rajusti tekoälyn, automaation ja digitaalisation takia. Emme tarvitse maah an muut ttajia tai naisia työmarkkinoilla.

Imettääkö äitisi todellakin sinua eikä pääse siksi töihin? Muut äidit pääsääntöisesti imettävät vauvoja ja ovat silloin vanhempainvapaalla työstään, jonne palaavat kun perhevapaa on ohi.

Vierailija
104/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiitos suomalaista miestä olkoonkin tämä miten rikas hyvänsä.

Ehkä tosin yhdessä voisin asua ja hoitaa kodin mutta siinä tapauksessa pitäisi saada lupa pitää myös vähintään yhtä tummaa ja tulista rakastajaa.

Täähän tuli suoraan palstan kaappihomon näppikseltä..

Vierailija
105/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä imetin lasta 2-vuotiaaksi, mutta ei se silti tarkoittanut sitä, että olisin ollut kotiin sidottu koko tämän ajan. Miehen kanssa jaettiin perhevapaat, minulla oli vauva-aikanakin omia harrastuksia ja molemmat järjestimme työmme niin, että kumpikin meistä vanhemmista pystyi nauttimaan perhe-elämästä ja että kumpikin myös teki töitä. Kumpikin siirryimme 4-päiväiseen työviikkoon pikkulapsiaikana, oli onneksi meidän aloilla mahdollista.

Vierailija
106/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti somevaikuttajat tienaavat suuria summia kaupallisilla yhteistöillä joten oikeasti he käyvät töissä eivätkä ole miehen elätettävänä vaikka siltä vaikuttaa heidän julkaisujensa perusteella.

Vierailija
107/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisen median vaikuttajakotirouvat markkinoivat elämäntapaa, jossa mies elättää, mutta samalla tahkoavat kaupallistetuilla postauksillaan sievoisia summia.

Vierailija
108/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tarvitaan. Kuka hoitaa sairaat, vanhukset, lapset ja vammaiset. Opettaa kouluissa, pitää huolta. Ei se ole miehet jotka näistä kiinnostuu. Se on kuule niin että miehet voi jäädä kotiin, koska heidät voi korvata koneella, naisia ei voi.

Vierailija
109/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se miehellekin mukavaa kun työpäivän jälkeen odottaa lämmin ateria ja puhdas koti

Sukulaismies manaa ettei nainen suostu kouluttautumaan edes yhden ammattitutkinnon vertaa tai hakemaan töihin, mikään työ ei kelpaa

Mies elättää koko perheen ja ajoittain käyvät parisuhdeterapiassa että pakka pysyy kasassa

Vierailija
110/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mun äiti oli ihan tavallinen suomalainen kotiäiti. Ei ollut kotona väkivaltaa ja isä tienas niin että ruokaa riitti ja kiva talo oli.

Mutta äiti muumioitui henkisesti sinne kotiin. Joo, toki hän viihtyi kun sai sisustaa ja hoitaa pihaa, mutta ihminen kehittyy läpi elämän ja tämä jäi hänellä tekemättä. Työelämä opettaa ja koulii ihmistä. Töissä oppii venymään ja parantamaan osaamistaan. Kotona suorittaa samoja asioita päivästä toiseen. Joskus tuntui että me lapset jopa isompina sotkettiin liikaa kun äidin elämä vaan oli kaventunut siihen kotiin ja sen ylläpitoon.... "

Onpa hyvä kommentti. Rehellistä pohdintaa. Minäkään en kannata kotirouvana tai edes kotiäitinä kotiin jäämistä ja työelämän ulkopuolelle jäämistä.

On kuitenkin raskasta nykyään (ja varmasti myös "vanhaan hyvään aikaan") hoitaa lapsiperheen elämää vaativan (mikä työ ei ole vaativaa?) palkkatyön ohella. Siinä mielessä ymmärrän ratkaisua, vaikka se ei kotiinjäävälle pitkällä tähtäimellä olekaan hyväksi. 

Parasta on puolisoiden jakaa kotiin liittyvät työt ja vaikka vuorotellan olla vapaalla palkkatyöstä. Silloin ymmärtävät kummatkin roolit kumpikin.

Alkuperäinen kirjoitus trad.wife -elämästä on mielestäni hyväksikäyttöä. Kotirouva on kuin statusesine miehelle. Tai elättävä mies on kuin lypsylehmä. Asetelma on kilpailullinen, kumpi hyötyy enemmän. Kestääkö se mitään vastoinkäymisiä ilman, että toinen heitetään yli laidan.

Vierailija
111/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin olla koti-isä ihan mielelläni myös. 

112/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

harva mies suostuu tuollaiseen, että elättää itsensä lisäksi naisen.

Vierailija
113/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se miehellekin mukavaa kun työpäivän jälkeen odottaa lämmin ateria ja puhdas koti

Sukulaismies manaa ettei nainen suostu kouluttautumaan edes yhden ammattitutkinnon vertaa tai hakemaan töihin, mikään työ ei kelpaa

Mies elättää koko perheen ja ajoittain käyvät parisuhdeterapiassa että pakka pysyy kasassa

Tiedän myös yhden tällaisen tapauksen. Samat jutut. Toinen makoili kotona elätettävänä, tosin sillä oli kuntoutustuki, mutta ei osallistunut mihinkään muuhun kuin rahan menon, tiskien ja sotkun tekemiseen.  Mies kiukkuisena kun toinen ei edes yritä toipua, ei mitään. Liikkeelle lähtee vasta kun pääsee levittämään muutaman tonnin taivaan tuuliin jolloin ei vaivannut masennus yhtään. No mutta kuitenkin tämähän on sitä mitä miehet haluaa. Maksaa jonkun naisen kuluja. Olla sen takia töissä 16 tuntia päivässä ja yölläkin, että saa elättää aikuista ihmistä.

Vierailija
114/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Imettääkö äitisi todellakin sinua eikä pääse siksi töihin? Muut äidit pääsääntöisesti imettävät vauvoja ja ovat silloin vanhempainvapaalla työstään, jonne palaavat kun perhevapaa on ohi.

Oliko tämä sinun paras perustelu sille että naiset eivät saa jäädä kotiin hoitamaan lapsia.

Vierailija
115/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tradwife ilmiönä on taloudellista väkivaltaa

Vierailija
116/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä imetin lasta 2-vuotiaaksi, mutta ei se silti tarkoittanut sitä, että olisin ollut kotiin sidottu koko tämän ajan. Miehen kanssa jaettiin perhevapaat, minulla oli vauva-aikanakin omia harrastuksia ja molemmat järjestimme työmme niin, että kumpikin meistä vanhemmista pystyi nauttimaan perhe-elämästä ja että kumpikin myös teki töitä. Kumpikin siirryimme 4-päiväiseen työviikkoon pikkulapsiaikana, oli onneksi meidän

Entä jos työmarkkinat ovat sellaiset että ei ole töitä molemmille,  kuten tuossa sanottiin. 

Vierailija
117/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti tarvitaan. Kuka hoitaa sairaat, vanhukset, lapset ja vammaiset. Opettaa kouluissa, pitää huolta. Ei se ole miehet jotka näistä kiinnostuu. Se on kuule niin että miehet voi jäädä kotiin, koska heidät voi korvata koneella, naisia ei voi.

Ei tarvita. Ne hommat tekee naimattomat naiset ja miehet. Työttömyys lisääntyy ja siitä päästään kun naiset poistuvat työmarkkinoilta ja hoitavat lapsia. 

Vierailija
118/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha. Jutussahan kerrottiin että nuo somen "vaikuttajakotirouvat" tienaavatkin oikeasti enemmän kuin ne miehet 😅  Kaupallistettu kotiäitilarppi. 

No just tämä. Voi pohtia sitäkin, ketä tämmöinen vaikuttaminen palvelee ja mitkä tahot siitä maksaa?

Innokkaimmat tradwife somettajat ovat jopa kanavillaan julistaneet, että naisilta pitäisi ottaa äänioikeus pois. Naisten ihmisoikeuksia ja asemaa vastaan hyökätään nyt toden teolla ja jos Trump valitaan presidentiksi, niin esim aborttikieltoja tullaan saamaan enemmän USA:aan.

Vierailija
119/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kotiäiti 10 vuotta. Pätkääkään en kadu. Minua haukuttiin asiasta, mutta omapa on elämäni.

Se on jokaisen oma valinta ja usein se ei ole valinta lainkaan, koska monelle tuo ei ole mahdollista. Haukkumista en ymmärrä. Kotona tehtävä työ on työtä kuitenkin, vaikka moni ei sitä työksi suostu nimittämäänkään, koska siitä ei saa palkkaa. 

Vierailija
120/185 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos ei ole työpaikkaa mihin palata. Työmarkkinat kehittyvät niin että työpaikat ovat vähentyneet eikä kaikkien työpanosta tarvita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kahdeksan