IL: Kotiäiti-ilmiö kasvattaa suosiotaan - "kun odotat miestäsi kotiin"
Tradwife ilmiön suosio sen kun kasvaa, kyllästytään työelämän tiukkiin vaatimuksiin ja jäädää mielummin kotiäidiksi. Moni nainen voi tällä tavalla henkisestikin paremmin.
Myös somessa yhä useampi somevaikuttaja tuo trendiä esiin ja suosio vain kasvaa.
https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/e7738b09-7cdb-4268-bdd5-10ebb4100496
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on myös ihan totta, että mies hyvin usein rakastuu toiseen, vaikka kotona olisi kuinka kiltti kotivaimo. Sitten se kaunis talo myydään erossa ja äiti lapsineen vuokraluukkuun. Ei huonoa elämää, muttei ideaalistakaan.
Mun isällä ei tietääkseni ollut mitään kakkosnaisia, mutta hänellä oli tietynlainen tapa toimia miten huvittaa joissain asioissa. Jos hän halusi uuden auton, hän sen osti ja äiti ei uskaltanut ajaa sillä ollenkaan. Meillä todellakin meni se ns. luokkajako perheen sisällä. Isällä oli varaa ostella itselleen mitä vain kyselemättä, äidille ei. Enkä sano et isä olis ollu joku tyranni, ei ollut, mutta näin se vain menee, että kun tienaat niin tuhlaatkin miten tykkäät. Äidiltä en koskaan voinut pyytää mitään, kun hänellä oli vain isän antamat talousrahat.
Ja jos tämä kotiäitihomma yleistyy niin kehittyykö varhaiskasvatus?? Siihen pitää panostaa, jos johonkin, tässä yhteiskunnassa. Itse en ollut p
Vaihto maksaa ja kumpikin poistuu avioliitosta yhtä köyhänä tai rikkaana. Ei kai kukaan tuollaiseen avioehdon kanssa ryhdy. Voitte siis lopettaa puheet katuojaan joutumisesta. Tuntemillani kotirouvilla on myös pääomatuloja ja isojakin perintöjä takana.
Niinhän sen pitäisi olla, että mies käy töissä ja nainen on kotona tekemässä kotitöitä ja hoitamassa lapsia. Sitten kun mies tulee töistä kotiin, niin naisella on herkullinen ja ravitseva lihapitoinen ateria valmiina miehelle. Nainen on valmiina keskittymään miehen hyvinvointiin ja palvelemaan miestä koko illan. Silloin lasten pitää olla hiljaa ja heidän pitää ymmärtää, että ilta on isän omaa aikaa ja että äiti palvelee nyt isää. Sitä vartenhan vaimo on olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuo on myös ihan totta, että mies hyvin usein rakastuu toiseen, vaikka kotona olisi kuinka kiltti kotivaimo. Sitten se kaunis talo myydään erossa ja äiti lapsineen vuokraluukkuun. Ei huonoa elämää, muttei ideaalistakaan.
Mun isällä ei tietääkseni ollut mitään kakkosnaisia, mutta hänellä oli tietynlainen tapa toimia miten huvittaa joissain asioissa. Jos hän halusi uuden auton, hän sen osti ja äiti ei uskaltanut ajaa sillä ollenkaan. Meillä todellakin meni se ns. luokkajako perheen sisällä. Isällä oli varaa ostella itselleen mitä vain kyselemättä, äidille ei. Enkä sano et isä olis ollu joku tyranni, ei ollut, mutta näin se vain menee, että kun tienaat niin tuhlaatkin miten tykkäät. Äidiltä en koskaan voinut pyytää mitään, kun hänellä oli vain isän antamat talousrahat.
Ja jos tämä kotiäitihomma yleistyy niin kehittyykö varhaiskasvatus?? Siihen pitää panostaa, jos johonkin, tässä yhteiskunnassa. Itse en ollut p
Tuo on kotiorjuutta. Suomalaisilla ei ole käsitystä kristillisestä avioliitosta, missä tullaan ihan kokonaan yhdeksi. Tällöin on yhteinen tili, mihin molemmilla puolisoilla on yhtälainen käyttöoikeus. Amerikassa tästä on paljon esimerkkejä ja niissä tunnustetaan myös naisen pehmeät ja intuitiiviset ominaisuudet kriittisenä osana perheen menestystä. Tuollainen "minä alistan ja pahoinpitlen naistani/vaimoani ja se voimaannuttaa minua" on enemmänkin suomalaista perinnettä
Toivon, että pääset pian näkemään millaisia "uraäidit" ovat. Itse ajattelin omasta äidistäni samalla tavalla, kunnes elämä heitti eteen näitä uranaisia. Nyt ymmärrän, että äitini teki viisaasti ja oikein
Vierailija kirjoitti:
Kuvitteleekohan joku persnöyhtä tosissaan, että tuossa on kyse muka isostakin määrästä ämmiä, jotka haluavat kotilehmäksi saati siitä, että suurikin joukko miehiä haluaa lehmän elätettäväkseen?
"Kotilehmä" 😄 joillekin löytyy mies, joka tykkää siitä, että vaimo on kotona. Ja jotkut vaimot haluaa olla kotona. Mutta ei kaikki. Ei pidä uskoa, että tällaiset ilmiöt kattaa heti koko kansan, nämä on vain viihteellisiä artikkeleita, joilla houkutellaan lukijoita ja lehti tienaa rahaa. Ei mitään sen kummempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli ihan tavallinen suomalainen kotiäiti. Ei ollut kotona väkivaltaa ja isä tienas niin että ruokaa riitti ja kiva talo oli.
Mutta äiti muumioitui henkisesti sinne kotiin. Joo, toki hän viihtyi kun sai sisustaa ja hoitaa pihaa, mutta ihminen kehittyy läpi elämän ja tämä jäi hänellä tekemättä. Työelämä opettaa ja koulii ihmistä. Töissä oppii venymään ja parantamaan osaamistaan. Kotona suorittaa samoja asioita päivästä toiseen. Joskus tuntui että me lapset jopa isompina sotkettiin liikaa kun äidin elämä vaan oli kaventunut siihen kotiin ja sen ylläpitoon.
Me lapset emme juuri saaneet edes osallistua kotitöihin, koska niitä ei olisi tehty äidin vaatimalla tasolla. Eli mökkihöperyyttä suomeksi sanottuna.
Äidillä ei ollut omaa rahaa kuitenkaan. Isä kyllä antoi rahaa niin meille kuin äidillekin jos edes vihjattiin et tarvitaan esim vaatteita. Mutta o
Lähihoitaja tai kaupan kassa tienaa itselleen kuitenkin eläkkeen, ehkä jää vähän säästöjäkin. Noista ammateista voi opiskella myös eteenpäin.
Ja mä olisin ollut ylpeä jos mun äiti olis ollut jompi kumpi noista, nuo ammatit vaativat tarkkuutta, ahkeruutta ja luotettavuutta. Asioiden osaamista kiireessäkin. Vaikket ehkä arvosta niin ei noihin töihin ketä vain edes oteta. No joo, hoitajiksi nykyään otetaan, mutta rankkaa silti ja voi sanoa jotakin osaavansa.
Äiti vaan pyöritteli kotona samoja hommia mitä työssäkäyvat tekevät töiden jälkeen. Hänestä olisi ollut muuhunkin kyllä, mutta kun ei saanut itseään jotenkin irti kodista.
En tunne yhtäkään kotirouvaa Suomessa. Ulkomailta jonkin verran. Nämä tradwifet taitavat olla jotain muuta, kuten ketjussa on jo todettu. He ovat kaupallistaneet influensserielämänsä nyt tällä tavalla ja myyvät lähinnä papiljottiestetiikkaa. Ei se sen syvällisempää konservatiivisuutta ole. Pankin kautta kotiin, ei miehen lompakolle. Ja fiksua niin.
Vaikka varallisesti voisinkin elättää koko perheen, en ikimaailmassa ottaisi naista loisimaan kotiin. Nainen on gyvä ja käy töissä ja ansaitsee omat rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti oli ihan tavallinen suomalainen kotiäiti. Ei ollut kotona väkivaltaa ja isä tienas niin että ruokaa riitti ja kiva talo oli.
Mutta äiti muumioitui henkisesti sinne kotiin. Joo, toki hän viihtyi kun sai sisustaa ja hoitaa pihaa, mutta ihminen kehittyy läpi elämän ja tämä jäi hänellä tekemättä. Työelämä opettaa ja koulii ihmistä. Töissä oppii venymään ja parantamaan osaamistaan. Kotona suorittaa samoja asioita päivästä toiseen. Joskus tuntui että me lapset jopa isompina sotkettiin liikaa kun äidin elämä vaan oli kaventunut siihen kotiin ja sen ylläpitoon.
Me lapset emme juuri saaneet edes osallistua kotitöihin, koska niitä ei olisi tehty äidin vaatimalla tasolla. Eli mökkihöperyyttä suomeksi sanottuna.
Äidillä ei ollut omaa rahaa kuitenkaan. Isä kyllä antoi rahaa niin meille kuin äidillekin jos edes vihjattiin et tarvitaan esim vaatteita. Mutta o
Se, että äiti käy töissä ei tee hänestä uraäitiä. Meillä on kumpikin vanhemmista töissä. Työviikko 37,5 h... muu aika on perheelle.
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sen pitäisi olla, että mies käy töissä ja nainen on kotona tekemässä kotitöitä ja hoitamassa lapsia. Sitten kun mies tulee töistä kotiin, niin naisella on herkullinen ja ravitseva lihapitoinen ateria valmiina miehelle. Nainen on valmiina keskittymään miehen hyvinvointiin ja palvelemaan miestä koko illan. Silloin lasten pitää olla hiljaa ja heidän pitää ymmärtää, että ilta on isän omaa aikaa ja että äiti palvelee nyt isää. Sitä vartenhan vaimo on olemassa.
Kuinka paljon mies maksaa tuossa vaimolleen palkkaa? Ja jos lapset ovat pieniä, pitää miehen maksaa heille lastenhoitaja, jos hän haluaa vaimon keskittyvän miehen palvelemiseen. Ei tule halvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä ei ollut omaa rahaa kuitenkaan. Isä kyllä antoi rahaa niin meille kuin äidillekin jos
Vaan eipä tienaa nykyisin, saman saa eläkkeellä kuin olisi kotona ikänsä. Kun on pienet palkat, menee yli 20 vuotta ylittää takuueläkkeen raja, ja sen jälkeen verot tiputtaa eläkkeen samoihin lukuihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidillä ei ollut omaa rahaa kuitenkaan. Isä kyllä antoi rahaa niin meille kuin äidillekin jos
Vaikka ei tee uraa, on työelämä kuitenkin työura työelämän alusta eläkeikään asti.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään kotirouvaa Suomessa. Ulkomailta jonkin verran. Nämä tradwifet taitavat olla jotain muuta, kuten ketjussa on jo todettu. He ovat kaupallistaneet influensserielämänsä nyt tällä tavalla ja myyvät lähinnä papiljottiestetiikkaa. Ei se sen syvällisempää konservatiivisuutta ole. Pankin kautta kotiin, ei miehen lompakolle. Ja fiksua niin.
Papiljottiestetiikka kuvaa tätä hyvin!
Eräs kotiäidin influencer-lapsi kertoi vanhempiensa liitosta seuraavaa: mies halusi, että hänellä oli työpäivän jälkeen virkeää ja viihdyttävää seuraa. Vaimo oli siis hänene seuralaisensa ja lastensa ensisijainen hoitaja. Kotia kuitenkin siivosi ja ruokaakin taisi laittaa kodinhoitaja. Tämä siksi, koska heillä oli siihen varaa. Miksei joku haluaisi vapauttaa vaimonsa työkuormaa, jos on varaa, ja vaimo kanavoi sen omaan rentoutumiseen ja mielihyvään?
Suomalainen "perinne" menee niin, että "jos vaimo ei anna ilmaiseksi, maksan prostituoidulle". Vaimoa kohdellaan kuin kotiorjaa, ja muille naisille maksetaan siitä palvelusta, jonka voisi sijoittaa omaan perheeseen, puolisoon ja lasten hyvinvointiin. Sen lisäksi että mies aktiivisesti kanavoi resurssejaan muualle kuin perheeseen, hän tätä tehdessään lisäksi pyrkii häpäisemään vaimoaan, esimerkiksi niitä prostituutiopalveluja käyttäessään. Jotkut ovat menneet jopa lehtiin sadistisesti "tunnustamaan" pettävänsä vaimoaan. Suomalainen mies on paha
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tämä kotiäitihomma yleistyy niin kehittyykö varhaiskasvatus?? Siihen pitää panostaa, j
No tuohon orjuuteen se käytännössä menee. En kai mä nyt miehen tienaamia rahoja käyttäisi vaikka se luvan antaiskin?!
Ja mä olen nykyään itse ns. uranainen, samoin sisko ja kaverit. Niin sen kuuluu mennä, että aivot käyttöön. Jos ura tuntuu liian raskaalta, sitä voi muokata, mutta kotiäitiydestä on hankala ponnistaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen tasan yhden, asuivat miehen työuran Dubaissa. Diiliin kuului mm. aina vuosipäivänä timanttisormus rouvalle. Kun ero tuli, nainen keräsi tavaransa ja timanttinsa ja puolet omaisuudesta ja elelee nykyisin iloista vapaata elämää. Oikeaa eläkettä ei ole eikä saa, mutta rahaa riittää erosta.
Mies tienasi 7-numeroisia summia vuosittain.
Siinäpä voi käydä niin että parkymnentä vuotta odottelet miestäsi kotiin, peset, hoitelet lapset, laitat ruokaa. Kun lapset lähtevät maailmalle, alat olla tarpeeton, mies löytää uutta elämää ja siinä olet ..... ilman omaa uraa, ilman eläkettä. Kotirouvana olo ei ole järkevää.
"Vaan eipä tienaa nykyisin, saman saa eläkkeellä kuin olisi kotona ikänsä. Kun on pienet palkat, menee yli 20 vuotta ylittää takuueläkkeen raja, ja sen jälkeen verot tiputtaa eläkkeen samoihin lukuihin."
Kaikki ei tienaa minipalkkaa, alle keskituloinenkin saa kerrytettyä enemmän eläkettä mitä takuueläke on. Sen lisäksi työvuosien aikana tienaa rahaa, kun kotona ollessa se on täysi nolla euroa. Kotiin tulottomaksi jääminen on iso riski katsoi sitä miltä puolelta tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos tämä kotiäitihomma yleistyy niin kehi
Kotiäitiydestä on hankala ponnistaa osaksi kapitalistista kulttuuria. Kapitalistinen todellisuuskäsitys on kuitenkin hyvin kapea käsitys elämästä, puhumattakaan hyvästä elämästä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papiljottiestetiikka kuvaa tätä hyvin!
Eräs kotiäidin influencer-lapsi kertoi vanhempiensa liitosta seuraavaa: mies halusi, että hänellä oli työpäivän jälkeen virkeää ja viihdyttävää seuraa. Vaimo oli siis hänene seuralaisensa ja lastensa ensisijainen hoitaja. Kotia kuitenkin siivosi ja ruokaakin taisi laittaa kodinhoitaja. Tämä siksi, koska heillä oli siihen varaa. Miksei joku haluaisi vapauttaa vaimonsa työkuormaa, jos on varaa, ja vaimo kanavoi sen omaan rentoutumiseen ja mielihyvään?
Suomalainen
Ajatus on aina se, että nainen on olemassa muiden ihmisten tarpeita varten, ei omiaan. Niihin omiin tarpeisiin herätään usein siinä vaiheessa, kun lapset ovat isoja. Aiemminkin voisi.
Minä voisin jäädä mielelläni koti-isäksi jollekin uranaiselle. Siivoaisin asunnon robotti-imurilla ja lämmittäisin mikroaterian valmiiksi. Lapsia tai lemmikkejä en halua.
M40
Mutta he eivät suinkaan toimi toisiaan vastaan, vaan samassa tiimissä. Hyvin miehekäs tämä ajattelutapa, että esim. parisuhdekumppani olisi "vastapuoli" - ei ole mitään vastapuolta. Samassa tiimissä ollaan ja jos mies pakottaa vastakkainasettelua, ei ole pian osa perhettä