Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako lapsi pukeutua vanhempansa hautajaisiin miten itse haluaa?

Vierailija
09.07.2024 |

On valinnut itse periaatteessa ihan ok asun, vaikka ei ihan perinteistä tummaa mekkoa.

Kommentit (231)

Vierailija
41/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Siistin ja mielellään tummaan mutta asiallisesti kuitenkin.

Sinä et sitä päätä. Hautajaisiin saa mennä vaikka kirkkaanpunaisessa asussa. Etenkin jos tietää, että se olisi ollut vainajankin mielestä ok. Kaikki ei ole mitään synkistelijöitä, joille hautajaisten ainut tarkoitus on pukeutua mahdollisimman sykkään asuun. 

Eihän sitä kukaan päätä vaikka väänänä tortun haudan päälle. Jos joku mielensä pahoittaa se on sen vika kun on niin ahdasmielinen.

Vierailija
42/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pukeutua persvituksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma läheiseni toivoi, että hänen hautajaisiinsa ei pukeuduta mustaan. Hän sairasti pitkään ja koki kuoleman olevan iloinen ja vapauttava asia. Kukaan ei ollut mustissa vaatteissa.

Ja mun isä toivoi että hänet räjäytetään pitkin hautausmaata. Ei toteutunut. Deal with it.

Vierailija
44/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis itse haluaisi vaaleansinisen paidan ja tummansinisen hameen.

Minusta ihan ok jos  kuitenkin siistit vaatteet, antaa itse valita. Itsellänikin aina mustat housut ja lila - musta raidallinen tunika. 

Vierailija
45/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kuoli kun olin köyhä parikymppinen opiskelija. Laitoin hänen siunaustilaisuuteen  mustan trikoomekon ja mustat sukkahousut, uurnanlaskuun olin varannut mustat tyylikkäät nilkkurit, mutta suoraan sanoen unohdin laittaa ne ja lähdin vaaleissa toppakengissä, joita käytin aina. Myöhemmin sain kuulla, että sukulaiseni olivat arvostelleet ja naureskelleet mulle, koska en ollut laittanut mustaa jakkupukua ja uurnanlaskussakin oli vääränlaiset kengät. Mietin kuinka sairas voi ihminen olla päästään, jos nauraa surevaa, arkun vieressä itkevää ihmistä tämän asuvalinnoista?

Vierailija
46/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vain luonnollista, että l o r t t o -perheen lapsi pukeutuu k a t u t y t ö k s i. Minihame, sesksikaupan verkkosukat ja räikeä napapaita.

Vierailija
47/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi?

Ei mitään merkitystä tässä yhteydessä. 

Tottakai sillä on merkitystä onko vainajan lapsi 7v vai 47v.

Pukeutumisen kannata ei. Kumpikin voi laittaa vaalean sinisen paidan ja tumman hameen eikä asiassa ole mitään ongelmaa. 

Vierailija
48/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo paljon ihmisistä miten ne pukeutuu eri tilanteisiin. Wt:t on mitä on vaikka kuinka niitä yrittäisi sivistää.

Vierailija
49/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saa. Siistin ja mielellään tummaan mutta asiallisesti kuitenkin.

Sinä et sitä päätä. Hautajaisiin saa mennä vaikka kirkkaanpunaisessa asussa. Etenkin jos tietää, että se olisi ollut vainajankin mielestä ok. Kaikki ei ole mitään synkistelijöitä, joille hautajaisten ainut tarkoitus on pukeutua mahdollisimman sykkään asuun. 

Eihän sitä kukaan päätä vaikka väänänä tortun haudan päälle. Jos joku mielensä pahoittaa se on sen vika kun on niin ahdasmielinen.

Miksi haluat alleviivata typeryyttäsi tuollaisilla kommenteilla?

Vierailija
50/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi valita itse ja tässä ohjeita. Ei tarvitse olla mustaa:

https://hautajaiset.fi/lapset-hautajaisissa/

Mahdollisesti yksiväriset ja jossain määrin juhlavat vaatteet... En mitään puuvillaa antaisi oman lapseni pukea.

Arvaapa mistä materiaalista miesten kauluspaidat on tyypillisesti tehty? 

En tiedä muista miehistä, mutta minun mieheni paidat ovat puuvillaa, mitä muutakaan. EI eletä enää 1960-luvun alkua, kun miehet hikoilivat nailonpaidoissaan.

No miksi lapsi ei saa pukea puuvillaa, jos mieskin pukee? 

Vierailija
51/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on jo lapselle opettaa, mitä etiketti sanoo pukeutumisesta. Hautajaisiin pukeudutaan mustaan.

Lapsilla ei tarvitse olla musta. Etiketin opettaminen on hyvästä, mutta lasten kohdalla on joustoa. Minä vaadin omilta lapsilta tummaa vaatetusta isoisänsä hautajaisiin. Vanhemmalla oli mustaa, nuoremmalla tummansinistä. 

Vierailija
52/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo paljon ihmisistä miten ne pukeutuu eri tilanteisiin. Wt:t on mitä on vaikka kuinka niitä yrittäisi sivistää.

Sivistynyt ihminen ei mene hautajaisiin vahtimaan muiden pukeutumista. Sivistynyt ihminen myös ymmärtää asioita laajemmin kuin sinä. 

Vierailija
53/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on jo lapselle opettaa, mitä etiketti sanoo pukeutumisesta. Hautajaisiin pukeudutaan mustaan.

Lapsilla ei tarvitse olla musta. Etiketin opettaminen on hyvästä, mutta lasten kohdalla on joustoa. Minä vaadin omilta lapsilta tummaa vaatetusta isoisänsä hautajaisiin. Vanhemmalla oli mustaa, nuoremmalla tummansinistä. 

Ei tarvitse aikuisillakaan. Montako kertaa pitää kertoa, ettei ole olemassa mitään "pakko pukea mustaa" pykälää yhtään missään?

Vierailija
54/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi siis itse haluaisi vaaleansinisen paidan ja tummansinisen hameen.

Aivan pätevä vaatetus! Vertautuu hyvin valkoiseen paitaan ja mustaan hameeseen. Anna mennä vaan äläkä enää murehdi asiaa!

Vierailija
55/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahdollisesti yksiväriset ja jossain määrin juhlavat vaatteet... En mitään puuvillaa antaisi oman lapseni pukea.

En tiedä muista miehistä, mutta minun mieheni paidat ovat puuvillaa, mitä muutakaan. EI eletä enää 1960-luvun alkua, kun miehet hikoilivat nailonpaidoissaan.

Miksei saisi? Ei minua häiritse. Enkä nyt muutenkaan ole pitänyt tapanani hypistellä muiden vaatteita materiaaleja arvioidakseni.

Vierailija
56/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa ihan ajatuksen kanssa se kommentti, johon vastattiin kysymyksellä miesten kauluspaidoista. Ehkä auttaa hahmottamaan myöhempiäkin kommentteja tässä lainausketjussa. 

Mi

Vierailija
57/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lähiomaisilla on enemmän liikkumavaraa pukeutumisessa. Kaukaisemmat sukulaiset pukeutuvat kunnioittaen sekä vainajaa, että lähiomaisten surua. Lähiomainen myös oletettavasti tuntee vainajan paremmin ja sen, kuinka tarkka tyylipoliisi hän on eläessään ollut.

Isäni kuollessa olin pienen vauvan äiti. Laitoin hautajaisiin siistin mekon, joka oli tumman värinen, mutta ei musta. Tämä oli minusta ihan ok elämäntilanteeni ja isäni huomioonottaen. Äitini oli eläessään pukeutumisestaan tarkka, joten äidin hautajaisiin tuntui itsellekin tärkeältä katsoa, että hautajaisasu on tyylikäs.

Nuorempana pidin tärkeänä, etten näyttäydy samassa juhla-asussa kahteen kertaan. Iän myötä olen alkanut ottaa lepsummin, kun olen huomannut, etteivät kaikki pukeudu edes häihin vimpan päälle. Ei ole niin nöpönuukaa, jos talvihautajaisissa on väärän värinen takki siellä haudalla, kunhan kirkossa on siistinä. Kirkossa en välttis jaksa edes vaihtaa sisäkenkiin, kuten nuorempana, vaan laitan sisäkengät jalkaan vasta muistotilaisuudessa.

Vierailija
58/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettiikö ihmiset yhtään mitä vanhempansa menettänyt lapsi on mahdollisesti voinut juuri kokea? Jos vanhempi on kuollut äkillisesti kotona, niin lapsinon voinut nähdä kaiken. Siihen verrattuna jotkut vaatteiden värit ei ole yhtään mitään, sivuseikka. Vain empatiakyvytön ihminen arvostelee edes mielessään vanhempansa menettäneen lapsen vaatteita.

Vierailija
59/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettiikö ihmiset yhtään mitä vanhempansa menettänyt lapsi on mahdollisesti voinut juuri kokea? Jos vanhempi on kuollut äkillisesti kotona, niin lapsinon voinut nähdä kaiken. Siihen verrattuna jotkut vaatteiden värit ei ole yhtään mitään, sivuseikka. Vain empatiakyvytön ihminen arvostelee edes mielessään vanhempansa menettäneen lapsen vaatteita.

Vastauksista päätellen aika moni miettii.

Vierailija
60/231 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta lähiomaisilla on enemmän liikkumavaraa pukeutumisessa. Kaukaisemmat sukulaiset pukeutuvat kunnioittaen sekä vainajaa, että lähiomaisten surua. Lähiomainen myös oletettavasti tuntee vainajan paremmin ja sen, kuinka tarkka tyylipoliisi hän on eläessään ollut.

Isäni kuollessa olin pienen vauvan äiti. Laitoin hautajaisiin siistin mekon, joka oli tumman värinen, mutta ei musta. Tämä oli minusta ihan ok elämäntilanteeni ja isäni huomioonottaen. Äitini oli eläessään pukeutumisestaan tarkka, joten äidin hautajaisiin tuntui itsellekin tärkeältä katsoa, että hautajaisasu on tyylikäs.

Nuorempana pidin tärkeänä, etten näyttäydy samassa juhla-asussa kahteen kertaan. Iän myötä olen alkanut ottaa lepsummin, kun olen huomannut, etteivät kaikki pukeudu edes häihin vimpan päälle. Ei ole niin nöpönuukaa, jos talvihautajaisissa on väärän värinen takki siellä haudalla, kunhan kirkossa on siistinä. Kirkossa en välttis jaksa ede

Kukaan normaali ihminen ei ajattele, että on kunnioituksen puutetta mennä hautajaisiin esim. vaaleassa paidassa ja tummassa hameessa. Ei, vaikka olisi kummin kaiman siskon veli kyseessä. Kunnioitus osoitetaan ihan muulla tavoin kuin vaatteilla. Toki ei älyttömyyksiin tarvitse mennä niin kuin joku kohta tekee ehdottamalla bikineitä tms. hautajaisasuksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi