Juhannusjuhlat tulossa, kutsuisinko hieman "erikoisen" ystävän mukaan vai ei?
Odotan innolla juhannusta ja iloisia hetkiä ystävien kanssa. Kuitenkin tunnen sisälläni pientä ristiriitaa, kun pohdin, olisiko sopivaa kutsua oudosti käyttäytyvää ystävääni juhannusjuhliin tänä vuonna. Hän kun on melkoinen huligaani luonteeltaan ja viime vuoden juhannusjuhlat olivat hänen vuoksi melko kummalliset.
En voi olla muistelematta joitain erikoisimpia temppuja, joita kyseinen ystävä teki viime vuoden juhannuksena. Hän muun muassa päätti pukeutua neonvärisiin vaatteisiin, jotka herättivät paljon huomiota. Juhlapaikalla hän alkoi järjestää improvisoitua tanssiesitystä, joka sisälsi kaikenlaisia äänekkäitä huutoja. Hänen ohjelmanumeronsa ei kuitenkaan rajoittunut pelkästään tanssiin, vaan hän päätti myös ryhtyä juhannusjuhlien "piraatiksi" ja alkoi jaella vieraille itsetehtyjä silmälappuja ja muovisia miekkoja. Hän yritti innostaa kaikkia osallistumaan laivanryöstöleikkiin, jossa kaikki juhlijat juoksivat ympäriinsä huutaen mm. "Aarre löytyy!" ja "Merirosvot valtaavat juhannuksen!". Juhlissa ei muuten ollut ainuttakaan lasta paikalla.
Tämän jälkeen hän päätti ottaa haltuunsa juhlapaikan grillin. Hän yritti kypsentää makkaroitaan käyttäen kuivattuja lehtiä ja oksia, jotka eivät edes kunnolla mahtuneet tuohon grilliin. Tämä johti lopulta puutarhakeinun syttymiseen tuleen. Onneksi kävin sammuttamassa sen ajoissa, mutta vieraat olivat ymmärrettävästi turhautuneita ja huolissaan turvallisuudestaan.
Kaiken tämän pohdinnan keskellä mietin, jos ystäväni olisi tänä vuonna erilainen, parempi ihminen. Voisiko hän hillitä itseään ja olla osa juhannusjuhlia tavalla, joka ei aiheuttaisi hämmennystä tai epämukavuutta muille? Voisiko hän ymmärtää, että juhlat tarjoavat tilaisuuden rentoutua ja nauttia yhdessäolosta?
Haluan uskoa, että ihmiset voivat muuttua. Ehkä ystäväni on itsekin tullut tietoiseksi siitä, että hänen käytöksensä voi olla liian häiritsevää toisille. Jos hän olisi valmis hillitsemään itseään ja olemaan läsnä juhlissa asiallisella tavalla ja mukautuen ympäristöön, voisin harkita hänen kutsuamistaan mukaan.
Mitä mieltä olette?
Kommentit (21)
Ystävä sytytti tulipalon ja edelleen harkitset kutsumista mukaan?
Tämän on pakko olla vitsi.
Joillekin ihmisille alkoholi ei sovi eivätkä he yleensä itse lainkaan tiedosta asiaa, vaan tekevät samat virheet kerta toisensa jälkeen. Minäkin pudotin kutsutuista aikoinaan pariskunnan, joka heti juotuaan alkoi torailla ja riidellä keskenään ja usein myös selvin päin oli koko ajan pientä riitaa. Se vaikuttaa kaikkien juhlatunnelmaan.
En itse kutsuisi tuota kaveria juhliin, ellei hän itse ole pyytänyt anteeksi ja raitistunut. Eiköhän juhannusriehujalle löydy juhla, missä voivat sekoilla keskenään. Joku vieraistasi varmaan miettii voiko juhliisi tulla ilman pelkoa, että sauna poltetaan tai tapahtuu jotain vieläkin ikävämpää, kun yksi sekoilija on vauhdissa.
Ei. Huligaani jää kotiinsa tai keksii muuta.
Vihaan aikuisia, jotka luulevat että lapsekas käytös on suloista. Ei ole. Toiseksi, kai tajuat että hän tunnistaa tekstistä itsensä?
Vierailija kirjoitti:
Joillekin ihmisille alkoholi ei sovi eivätkä he yleensä itse lainkaan tiedosta asiaa, vaan tekevät samat virheet kerta toisensa jälkeen. Minäkin pudotin kutsutuista aikoinaan pariskunnan, joka heti juotuaan alkoi torailla ja riidellä keskenään ja usein myös selvin päin oli koko ajan pientä riitaa. Se vaikuttaa kaikkien juhlatunnelmaan.
En itse kutsuisi tuota kaveria juhliin, ellei hän itse ole pyytänyt anteeksi ja raitistunut. Eiköhän juhannusriehujalle löydy juhla, missä voivat sekoilla keskenään. Joku vieraistasi varmaan miettii voiko juhliisi tulla ilman pelkoa, että sauna poltetaan tai tapahtuu jotain vieläkin ikävämpää, kun yksi sekoilija on vauhdissa.
En ole ap, mutta meilläkin jätetään viinavieraat kutsumatta. Ei ole hauskaa lähteä soittelemaan hätänumeroon kun joku on humalapäissään kaatunut järveen. Tai kun humalaisen "kokko" aiheuttaa metsäpalon. Näitä tapahtuu juhannuksena aivan liikaa.
Mun juhliin ei ainakaan olisi tuollaisella vajakilla asiaa.
Outo novelli. Jotenkin vanhanaikaisia sanakäänteitä. Onko sulla oikeesti ystäviä? Vai oletko tuo sekopää juhlien pilaaja itse?
Vierailija kirjoitti:
No shit, Sherlock
Vierailija kirjoitti:
Mulle riittäisi silmälappujen ja muovimiekkojen kanssa ovelle ilmestyminen. Laittaisin jo siinä vaiheessa matkoihinsa.
Mitä jengi oikein saa irti näiden trollausten sepustamisesta?
Jos haluat hänet kutsua, niin ei siinä muu auta, kuin ottaa asia hänen kanssaan etukäteen puheeksi. Voit muotoilla asian vaikka niin, että viimevuotisissa juhlissa muut vieraat olivat kummastuneita ja vähän ahdistuneitakin hänen käytöksestään ja että tänä vuonna toivot häneltä rauhallisempaa ja fiksumpaa käytöstä. Voit vielä vaikka mainita tuon puutarhakeinutapauksen erikseen ja sanoa, että kenelläkään ei pidä juhliessa lähteä mopo käsistä niin, että saattaa muut mahdolliseen vaaraan. Kuulostaa varmasti aikamoiselta rautalangasta vääntämiseltä mutta jo aloitusviestisi perusteella ystäväsi vaikuttaa sellaiselta, joka ei ymmärrä sieventelyjä tai rivien välissä esitettyjä vihjailuja.
Miten muuten on alkoholin/muiden päihteiden käytön laita? Riehaantuuko ystäväsi ainoastaan päihtyneenä vai onko sellainen myös selvinpäin?
Jos hänen lääkityksensä on sittemmin saatu kuntoon niin voihan hänet kutsua.
Ja juhlat pidetään porvoolaisessa pihassa.
Ihan sama tapahtui meillä pari vuotta sitten Porvoossa. Onkohan sama ystävä?
Mulla on yksi kaveri, joka käy kerran vuodessa. Aina vetää karmeat kännit ja ryhtyy korjaamaan jotain asiaa, joka häntä ryhtyy valtavasti häiritsemään. Ja joka kerta hän aina saa vain ja ainoastaan rikottua sitä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jengi oikein saa irti näiden trollausten sepustamisesta?
Ei sekopäitä kannata yrittää ymmärtää, elelevät ihan omissa maailmoissaan.
Ei kuulosta ihan terveeltä tapaukselta.