Saako lapsi pukeutua vanhempansa hautajaisiin miten itse haluaa?
On valinnut itse periaatteessa ihan ok asun, vaikka ei ihan perinteistä tummaa mekkoa.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
On vain luonnollista, että l o r t t o -perheen lapsi pukeutuu k a t u t y t ö k s i. Minihame, sesksikaupan verkkosukat ja räikeä napapaita.
WT hautajaiset. Taustalla soi tauski ja haudan äärellä pönötetään maha pitkällä kalja tölkki kädessä räkien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö ihmiset yhtään mitä vanhempansa menettänyt lapsi on mahdollisesti voinut juuri kokea? Jos vanhempi on kuollut äkillisesti kotona, niin lapsinon voinut nähdä kaiken. Siihen verrattuna jotkut vaatteiden värit ei ole yhtään mitään, sivuseikka. Vain empatiakyvytön ihminen arvostelee edes mielessään vanhempansa menettäneen lapsen vaatteita.
Vastauksista päätellen aika moni miettii.
Taitaa olla 99% "mustaa pitää olla" jankutuksista saman etikettihullun näppikseltä. Joka helvetin ketjussa sama virsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Siistin ja mielellään tummaan mutta asiallisesti kuitenkin.
Sinä et sitä päätä. Hautajaisiin saa mennä vaikka kirkkaanpunaisessa asussa. Etenkin jos tietää, että se olisi ollut vainajankin mielestä ok. Kaikki ei ole mitään synkistelijöitä, joille hautajaisten ainut tarkoitus on pukeutua mahdollisimman sykkään asuun.
Eihän sitä kukaan päätä vaikka väänänä tortun haudan päälle. Jos joku mielensä pahoittaa se on sen vika kun on niin ahdasmielinen.
Miksi haluat alleviivata typeryyttäsi tuollaisilla kommenteilla?
Hän kuvasi että mikään ei ole enää pyhää. Aika älykäs kommentti jos sen vaan tajuaa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon ihmisistä miten ne pukeutuu eri tilanteisiin. Wt:t on mitä on vaikka kuinka niitä yrittäisi sivistää.
Sivistynyt ihminen ei mene hautajaisiin vahtimaan muiden pukeutumista. Sivistynyt ihminen myös ymmärtää asioita laajemmin kuin sinä.
Sivistynyt ihminen ei hengaile sellaisessa porukassa missä ei osata tapoja.
En tiedä kenelle numero 56 tarkoitti vastata, mutta häntä edellinen kommentoija ei ole se, joka sanoi, ettei antaisi lapsensa pukeutua puuvillaan.
Olisi mielenkiintoista kuulla, mitkä kankaat ovat tuon ihmisen mielestä sallitut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on jo lapselle opettaa, mitä etiketti sanoo pukeutumisesta. Hautajaisiin pukeudutaan mustaan.
Lapsilla ei tarvitse olla musta. Etiketin opettaminen on hyvästä, mutta lasten kohdalla on joustoa. Minä vaadin omilta lapsilta tummaa vaatetusta isoisänsä hautajaisiin. Vanhemmalla oli mustaa, nuoremmalla tummansinistä.
Ei tarvitse aikuisillakaan. Montako kertaa pitää kertoa, ettei ole olemassa mitään "pakko pukea mustaa" pykälää yhtään missään?
Hautajaisetiketti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Siistin ja mielellään tummaan mutta asiallisesti kuitenkin.
Sinä et sitä päätä. Hautajaisiin saa mennä vaikka kirkkaanpunaisessa asussa. Etenkin jos tietää, että se olisi ollut vainajankin mielestä ok. Kaikki ei ole mitään synkistelijöitä, joille hautajaisten ainut tarkoitus on pukeutua mahdollisimman sykkään asuun.
Eihän sitä kukaan päätä vaikka väänänä tortun haudan päälle. Jos joku mielensä pahoittaa se on sen vika kun on niin ahdasmielinen.
Miksi haluat alleviivata typeryyttäsi tuollaisilla kommenteilla?
Hän kuvasi että mikään ei ole enää pyhää. Aika älykäs kommentti jos sen vaan tajuaa.
-eri
Joo, todella älykästä. Suorastaan loistaa äly tuollaisesta torttu kommentista.
Kyllä se ok asu on ok myös hautajaisissa. Jos tietty asu vahvistaa sinua olemaan mukana valitse mieluummin se kuin ahdistut liikaa muiden pukeutumisodotuksien vuoksi. Kyse on joka tapauksessa voimia vaativasta tilaisuudesta. Muut saavat olla ihan mieltä huvittaa hautajaisvaatteistasi. Kun suomalaiset eivät yleensä muualla välitä mitä päällensä laittavat, niin on hassua että sitten hautajaisissa pitäisi hifistellä mustissa. Ainahan joku moittii, mutta sellainen moittii kaikkea muutakin elämässään.
Vierailija kirjoitti:
Minusta lähiomaisilla on enemmän liikkumavaraa pukeutumisessa. Kaukaisemmat sukulaiset pukeutuvat kunnioittaen sekä vainajaa, että lähiomaisten surua. Lähiomainen myös oletettavasti tuntee vainajan paremmin ja sen, kuinka tarkka tyylipoliisi hän on eläessään ollut.
Isäni kuollessa olin pienen vauvan äiti. Laitoin hautajaisiin siistin mekon, joka oli tumman värinen, mutta ei musta. Tämä oli minusta ihan ok elämäntilanteeni ja isäni huomioonottaen. Äitini oli eläessään pukeutumisestaan tarkka, joten äidin hautajaisiin tuntui itsellekin tärkeältä katsoa, että hautajaisasu on tyylikäs.
Nuorempana pidin tärkeänä, etten näyttäydy samassa juhla-asussa kahteen kertaan. Iän myötä olen alkanut ottaa lepsummin, kun olen huomannut, etteivät kaikki pukeudu edes häihin vimpan päälle. Ei ole niin nöpönuukaa, jos talvihautajaisissa on väärän värinen takki siellä haudalla, kunhan kirkossa on siistinä. Kirkossa en välttis jaksa ede
Pitäisikö olla joku tutkimus ennen hautajaisia missä jokaista kuulustellaan ja arvioidaan vaikka jollain pisteytys ohjelmalla? Tai sitten kaikki pukeutuu mustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo paljon ihmisistä miten ne pukeutuu eri tilanteisiin. Wt:t on mitä on vaikka kuinka niitä yrittäisi sivistää.
Sivistynyt ihminen ei mene hautajaisiin vahtimaan muiden pukeutumista. Sivistynyt ihminen myös ymmärtää asioita laajemmin kuin sinä.
Sivistynyt ihminen ei hengaile sellaisessa porukassa missä ei osata tapoja.
Nimenomaan. Tavat osaava ihminen ei nillitä vaatteista hautajaisissa. Varsinkaan lapsen, joka on menettänyt toisen vanhempansa. Hyviin tapoihin kuuluu myös empatiakyky ja kyky ymmärtää, että kaikki eivät ole pakkomielteisiä mustan suhteen, vaikka sinä olisit.
Vierailija kirjoitti:
Miettiikö ihmiset yhtään mitä vanhempansa menettänyt lapsi on mahdollisesti voinut juuri kokea? Jos vanhempi on kuollut äkillisesti kotona, niin lapsinon voinut nähdä kaiken. Siihen verrattuna jotkut vaatteiden värit ei ole yhtään mitään, sivuseikka. Vain empatiakyvytön ihminen arvostelee edes mielessään vanhempansa menettäneen lapsen vaatteita.
Kaikki koetaan kauheita asioita mutta ne ei anna yhteiskunnassa mitään etuja. Maassa maan tavalla tai ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvähän se on jo lapselle opettaa, mitä etiketti sanoo pukeutumisesta. Hautajaisiin pukeudutaan mustaan.
Lapsilla ei tarvitse olla musta. Etiketin opettaminen on hyvästä, mutta lasten kohdalla on joustoa. Minä vaadin omilta lapsilta tummaa vaatetusta isoisänsä hautajaisiin. Vanhemmalla oli mustaa, nuoremmalla tummansinistä.
Ei tarvitse aikuisillakaan. Montako kertaa pitää kertoa, ettei ole olemassa mitään "pakko pukea mustaa" pykälää yhtään missään?
Hautajaisetiketti.
Ei sisällä pykälää, jossa sanotaan, että mitään muuta kuin mustaa ei voi käyttää. Sori siitä.
No ei kukaan varmasti paheksu, missä asussa vainajan lapsi on hautajaisissa. Tai jos paheksuu, niin aika tahditon saa olla.
Toki itseäni ihan vain ketjun lukijana ihmetyttää, mikä juuri siinä sinisessä paidassa ja hameessa on lapselle niin tärkeää, mutta hautajaisvieraana en miettisi asiaa hetkeäkään.
(Ei sillä, etteivätkö vainajien lähiomaiset voi olla myös moukkia, vaikka olisivat kuinka lähiomaisia. Olen ollut esim. hautajaisissa joissa vainajan lapsenlapsi kuunteli koko siunaustilaisuuden ajan korvakuulokkeista musiikkia niin kovalla, että se musiikki kuului pitkin kirkkoa. Lapsen äiti vilkuili jatkuvasti kelloa ja huokaili äänekkäästi. Jäin pohtimaan, miksi ylipäätään tulivat hautajaisiin, kun ei selvästikään kiinnostanut olla siellä.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta lähiomaisilla on enemmän liikkumavaraa pukeutumisessa. Kaukaisemmat sukulaiset pukeutuvat kunnioittaen sekä vainajaa, että lähiomaisten surua. Lähiomainen myös oletettavasti tuntee vainajan paremmin ja sen, kuinka tarkka tyylipoliisi hän on eläessään ollut.
Isäni kuollessa olin pienen vauvan äiti. Laitoin hautajaisiin siistin mekon, joka oli tumman värinen, mutta ei musta. Tämä oli minusta ihan ok elämäntilanteeni ja isäni huomioonottaen. Äitini oli eläessään pukeutumisestaan tarkka, joten äidin hautajaisiin tuntui itsellekin tärkeältä katsoa, että hautajaisasu on tyylikäs.
Nuorempana pidin tärkeänä, etten näyttäydy samassa juhla-asussa kahteen kertaan. Iän myötä olen alkanut ottaa lepsummin, kun olen huomannut, etteivät kaikki pukeudu edes häihin vimpan päälle. Ei ole niin nöpönuukaa, jos talvihautajaisissa on väärän värinen takki siellä haudalla, kunhan k
Sinä et ajattele. Normaali ihminen ajattelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisetiketti.
Ei sisällä pykälää, jossa sanotaan, että mitään muuta kuin mustaa ei voi käyttää. Sori siitä.
Keltä pyydät anteeksi? Yhteiskunnalta kun et osaa käyttäytyä tilaisuuden arvon mukaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisetiketti.
Sanotaan että mustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisetiketti.
Laita linkki tähän etikettiin, jossa lukee "pakko pukea mustaa". Ja jos on pakko pukeutua mustaa, miksi miehillä ei koskaan ole mustaa kauluspaitaa mustan puvun kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki koetaan kauheita asioita mutta ne ei anna yhteiskunnassa mitään etuja. Maassa maan tavalla tai ulos.
Nyt ei ole kyse yhteiskunnan asioista, vaan lapsen vanhemman, jonka lähin omainen se lapsi on. Lapsella todellakin on oikeus pukeutua vanhempansa hautajaisiin vaaleansiniseen paitaan ja tummansiniseen hameeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisetiketti.
K
En keneltäkään. Olen vain pahoillani siitä, että olet niin pihalla todellisuudesta, ettet ole tietoinen näinkin tavallisesta asiasta, vaan jankutat vain jotain omakeksimääsi etikettiä, jota ei oikeasti ole olemassa.
Tästä tuli mieleen oma musta mekko, merkkituote, mutta oli törkeässä alessa aikoinaan, joten raaskin ostaa sen. Musta mekko, polvimittainen, istuva ja ajaton malli. Naureskelin myyjälle ostaessani, että tämä menee sitten häistä hautajaisiin, kaikkiin juhliin. No, mekkoa olen nyt tähän mennessä erilaisten asusteiden ja kenkien kanssa käyttänyt hienossa illallisjuhlassa, hautajaisissa (2krt), häissä (talvihäät) ja kerran syntymäpäiväjuhlissa (50v).