Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE:n mukaan jengillä ei oo rahaa, mites teillä?

Vierailija
09.07.2024 |

On kyllä huomannu että varat on sulanu, ei tarvii ees puhua mistään festareista/matkoista, pelkkä hesessä käynti on liikaa, 10€ jostain hiton burgerista ja limusta...

Kommentit (295)

Vierailija
201/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun sisko tykkää marmattaa rahapulaansa. On itse asettanut tavoitteen maksaa asuntonsa 10 vuodessa, asuinkulut on vähintään puolet kuukausituloistaan. Sitten on aina pummimassa muilta, kun ei YH:na ole rahaa. Jepjep, meillä muillakin on velkaa, lupaako hän sitten 10 vuoden päästä aina tarjota kun on itse velaton?

Vierailija
202/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Sen sijaan olimme juuri kaksi viikkoa Yhdysvalloissa, ja loppukesästä vien lapset Särkänniemeen, joka ei ole nostanut hintojaan kohtuuttoman paljon.

Kerrotko vielä, paljonko kaksi viikkoa Yhdysvalloissa perheen kanssa maksoi? Näin me muut voimme verrata sitä, mitä olisi pitänyt jättää tekemättä että olisi voinut toteuttaa samanlaisen matkan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahaa on.

Minulla, ei sosialisteilla.

Vierailija
204/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 38v mies ja rahaa on! Kahdella eri säästötilillä ja myös kahdella muulla tilillä. 50k euroa tai alle. Olin tienannut koko elämäni alle mediaania ja vasta viime vuoden syksyllä muistaakseni sain ensimmäistä kertaa mediaani-palkkaa! Koskaan en ole saanut sosiaalitukia valtiolta! Olen SÄÄSTÄNYT ja sijoitellut rahojani. En tuhlaa rahojani yleensä turhiin asioihin. Moni tienaa minua enemmän ja on silti köyhempi. Katson kaupassa kilohinnat ja ostan pinnoissa olevia tuotteita. Rahaa menee ruokaan alle 250 € kk. Ymmärrän kyllä jos joku on työtön, niin rahaa ei ole. Mutta jos on aina tehnyt töitä ja tienaa edes 80 % mediaanista, niin ei ole mitään tekosyytä olla varaton. Silti jotkut vain elävät yli varojen ja ovat kateellisia niille, jotka pitävät jatkuvasti tiukkaa vyötä ja miettivät tarkasti mihin laittavat rahansa ja mihin eivät. Faktahan on, että rahojen tiukka käyttö vaatii jatkuvaa itsekuria ja impulssien tukahduttamista ja jos joku ei tuota jaloa taitoa opetellut, niin se on 100-prosenttisesti hänen oma syy!

Vierailija
205/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Sen sijaan olimme juuri kaksi viikkoa Yhdysvalloissa, ja loppukesästä vien lapset Särkänniemeen, joka ei ole nostanut hintojaan kohtuuttoman paljon.

Kerrotko vielä, paljonko kaksi viikkoa Yhdysvalloissa perheen kanssa maksoi? Näin me muut voimme verrata sitä, mitä olisi pitänyt jättää tekemättä että olisi voinut toteuttaa samanlaisen matkan.

Noin 14 000€, viisihenkinen perhe. Säästettiin useampi vuosi. 

Vierailija
206/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun sisko tykkää marmattaa rahapulaansa. On itse asettanut tavoitteen maksaa asuntonsa 10 vuodessa, asuinkulut on vähintään puolet kuukausituloistaan. Sitten on aina pummimassa muilta, kun ei YH:na ole rahaa. Jepjep, meillä muillakin on velkaa, lupaako hän sitten 10 vuoden päästä aina tarjota kun on itse velaton?

Sama ex-miehellä. Säästää itselleen rahastoon ja samaan aikaa selittää miten ei ole yhtään tilillä rahaa osallistua lapsen menoihin. Voisin itsekin ottaa kaksi tiliä käyttöön. Toiselle tulisi palkka josta saman tien automaattisesti siirtyisi tonni päältä toiselle tilille. Itkisin sitten kaikille sitä "käyttötilini" tyhjyyttä.

Vierailija
207/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos. Erityisesti tuo useamman vuoden säästöaika oli tässä ketjussa hyvä täsmennys.

Vierailija
208/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" -Osa-aikatöitä ei enää kannata tehdä kun suojaosa vietiin Ei kannata? Ajatteletko siis itsesi kannalta vai yhteiskunnan? Jos olet aidosti huolissasi tämän hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjasta, niin miksi koet, että on ok kieltäytyä osa-aikaisesta työstä, koska tämän työn ajalta ei enää saisi työttömyyskorvausta? Kuuluuko työn ajalta maksaa työttömyyskorvausta vai onko se vakuutus nimenomaan työttömyyden kannalta? Lyhytnäköistä on tuommoinen ajattelu, ettei mun nyt 'kannata'. Oliskohan niin, että kannattaa ihan jo mielenterveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi? Vähän niin kuin itseä ahdisti palata etätyöstä hybridityöhön. Olin jo niin laitostunut kotiin. Muutama viikko, niin huomasin, että voin paremmin kun en ole ihan joka päivä kotona."

Ei koske minua, olen aina tehnyt töitä, myös osa-aikaista, välillä kahtakin ja pärjään hyvin ilman soviteltua päivärahaa. En myöskään ole taipuvainen mihinkään mielenterveysongelmiin vaikka olisinkin työtön. Mutta ymmärrän sitäkin henkilöä joka ei voi ottaa osa-aikapätkiä enää vastaan sen takia että tulot tippuu tai niihin tulee katkos, jos jo laskee senttejä että onko varaa lasten ruokaan ja säästöt on syöty. Ei vaan voi ottaa sitä pätkää vaikka haluaisi ja mielenterveys hajoaisi.

Vierailija
209/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain osa-aikatyön. Käteen jää 1300. Asumiseen menee 1200 e, bussilippuun, sähköön, vesimaksuun, vakuutuksiin ja puhelimeen menee noin 300 e/kk. Ruokaanhan tuosta ei jää lainkaan rahaa.

Asunnon myynti edessä.

Eikö alallasi ole kokoaikatyötä tarjolla missään lähimain? Ikävä tilanne. 

Vierailija
210/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä aika hyvä tilanne. Sijoituksissa 150k, firman ja omilla tileillä n. 70k. En kyllä säästele käytössä. Nytkin terassilla ja ratsastus harrastuksena. Asunnon ostin viime vuonna. 

Mutta sijoituksiin en koske. Ne eläkettä varten ja kuukausittain hieman lisää sijoituksiin. Pakko näin yrittäjänä. Yel tietoisesti aika alhaalla, joten sijoitukset ja asunto on turvana. 

Syy, miksi en säästä arjessa ja asunnonkin ostin, on aika helppo ymmärtää, kun sanon, että 2 v sitten sairastin syövän. 

Täytyy elää myös tätä päivää, jos mahdollisuus on...

yksinyrittäjä 

Pidän rehellisyydestäsi, kun sanot että sinulla on hyvä tilanne. Sitä en tajua, kun hyvin pärjäävät narisevat "köyhyyttä", eli kun eivät saa ihan kaikkea mitä haluavat. Toiset yrittävät selvitä parillakympillä per viikko ja keräävät tölkkejä ulkona. Ne on niitä oikeasti köyhiä.

Vierailija
211/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38v mies ja rahaa on! Kahdella eri säästötilillä ja myös kahdella muulla tilillä. 50k euroa tai alle. Olin tienannut koko elämäni alle mediaania ja vasta viime vuoden syksyllä muistaakseni sain ensimmäistä kertaa mediaani-palkkaa! Koskaan en ole saanut sosiaalitukia valtiolta! Olen SÄÄSTÄNYT ja sijoitellut rahojani. En tuhlaa rahojani yleensä turhiin asioihin. Moni tienaa minua enemmän ja on silti köyhempi. Katson kaupassa kilohinnat ja ostan pinnoissa olevia tuotteita. Rahaa menee ruokaan alle 250 € kk. Ymmärrän kyllä jos joku on työtön, niin rahaa ei ole. Mutta jos on aina tehnyt töitä ja tienaa edes 80 % mediaanista, niin ei ole mitään tekosyytä olla varaton. Silti jotkut vain elävät yli varojen ja ovat kateellisia niille, jotka pitävät jatkuvasti tiukkaa vyötä ja miettivät tarkasti mihin laittavat rahansa ja mihin eivät. Faktahan on, että rahojen tiukka käyttö vaatii jatkuvaa itsekuria ja impulssien tukahduttamista ja jos joku ei tuot

Se kieltämättä auttaa säästämisessä, jos käy kokoaikatöissä. Kyllä minäkin silloin sain säästöön, vaikka ikinä en ole tienannut sitä mediaania.

Vierailija
212/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama ex-miehellä. Säästää itselleen rahastoon ja samaan aikaa selittää miten ei ole yhtään tilillä rahaa osallistua lapsen menoihin. Voisin itsekin ottaa kaksi tiliä käyttöön. Toiselle tulisi palkka josta saman tien automaattisesti siirtyisi tonni päältä toiselle tilille. Itkisin sitten kaikille sitä "käyttötilini" tyhjyyttä.

Mulla tämmönen aina peeaa kaveri joka vähän väliä opiskelee jotain, jotta tulevaisuudessa olisi rahaa. Hän on kuitenkin ihan hyväpalkkaisessa vakityössä, mutta ottaa aina opintovapaita tai tekee osa-aikaista opiskelujen ajan, jolloin rahat ei yllättäen riitäkään siihen elintasoon mitä on ympärilleen rakentanut.

Rasittavaa kuunneltavaa kun itse tekee osa-aikatyötä, panostaa talouden hallintaan, näkee vaivaa sen eteen että raha ei koskaan lopu kesken ja on tyytyväinen kaikkeen pieneenkin hyvään mitä elämässä on eikä vain haikaile aina jotain uutta ja lisää.

Vierailija
213/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaa on. Esimerkiksi jo juuston tai kahvin ostaminen vaatii suunnittelua.

Kieltämättä ottaa pattiin joka kerta kun keittää kahvia, tuijottaa purkkiin ja mietiskellä että mitenkähän moneksi päiväksi nämä kahvinpurut riittävät. Tuntuu oikein syylliseltä laittaa itselleen kahvia. Tuhlailevalta. Eilen ostin kahden euron juustopaketin ja sekin tuntui tuhlaukselta.

Vierailija
214/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme akateeminen vela-pariskunta erityisasiantuntijatehtävissä ja meillä on oikein mukavasti rahaa. Säästöönkin jää paljon, vaikka matkustellaan ja syödään usein ulkona.

Vierailija
215/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan hyvä ketju, kun näkee miten erilaisia elämiä ihmiset elää Suomessa. Toimeentulokuilun kasvamisen huomaa.

Vierailija
216/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Haluaisin ostaa Helsingin jäätelötehtaan jäätelöä pakkaseen. Mut. Ei. Oo. Varaa. 

Mä haluaisin ostaa vaan jäätelöä. Mitä vaan. Mutta ei oo varaa. Tai olisi varaa, mutta se on sitten muusta pois. Mieluummin ostaa vaikka pastaa tai perunoita niillä rahoilla.

Vierailija
217/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi neli-viisikymppiset haluaisi mennä jonnekin festareille ylihintaisine lippuineen, tungosta, sään armoilla, meteli kovaa ja ruoka pahaa ja kallista.

Itse vietän lomani kirjoja lukemalla (ilmaiseksi kirjastosta), kuuntelen radiosta mielenkiintoisia ohjelmia ja vaihtelevaa musiikkia, pyöräilen, patikoin metsässä, eilen keräsin kantarelleja ja mustikoita ja tein herkullisempaa sienimuhennosta ja mustikkakukkoa kuin mitä mistään ravintolasta saa. Ylimääräiset lomakustannukset nolla euroa tähän saakka ja elämä on hyvää. Turkuun menen katsomaan isoja purjelaivoja ensi viikolla, ilmaista sekin. Matka taittuu polkupyörällä täältä lähiseudulta ilmaiseksi, voi olla että satsaan loman kunniaksi kympin maauimalaan.

Haluavat esim. nähdä keikkoja ja fiilistellä tunnelmaa ystäväporukalla. 

Niinpä, itselleni se yksi ainoa päivä festareilla oli vuoden kohokohta. Ja rahaa lipun lisäksi reissuun paloi noin 50 euroa.

N47

Vierailija
218/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" -Osa-aikatöitä ei enää kannata tehdä kun suojaosa vietiin Ei kannata? Ajatteletko siis itsesi kannalta vai yhteiskunnan? Jos olet aidosti huolissasi tämän hyvinvointiyhteiskunnan rahoituspohjasta, niin miksi koet, että on ok kieltäytyä osa-aikaisesta työstä, koska tämän työn ajalta ei enää saisi työttömyyskorvausta? Kuuluuko työn ajalta maksaa työttömyyskorvausta vai onko se vakuutus nimenomaan työttömyyden kannalta? Lyhytnäköistä on tuommoinen ajattelu, ettei mun nyt 'kannata'. Oliskohan niin, että kannattaa ihan jo mielenterveyden ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi? Vähän niin kuin itseä ahdisti palata etätyöstä hybridityöhön. Olin jo niin laitostunut kotiin. Muutama viikko, niin huomasin, että voin paremmin kun en ole ihan joka päivä kotona."

Ei koske minua, olen aina tehnyt töitä, myös osa-aikaista, välillä kahtakin ja pärjään hyvin ilman soviteltua päivärahaa. En myöskään ole taipuvainen mih

Pitää olla kuitenkin aika isot tulot siitä osa-aikaisesta työstä ennen kuin ne yhteistulot tippuisi esim sitä kautta että lasten päivähoitomaksut tulisi maksettavaksi. Mutta siitä voit päätellä kuinka sairas tämä systeemi on: joku voi todella huomata, että palkkatulo (jo 2500 /kk) saa käytettävissä olevan tulon pienenemään kun ei ole enää oikeutettu erilaisiin tukiin ja palvelumaksut joutuu maksamaan itse.

Eihän ne tulot muuten mihinkään putoa, saat vaan palkkasi verran vähemmän sitä työttömyyskorvausta joka sulle maksettaisi korvauksena jos ei olisi palkkatuloa.

Vierailija
219/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 38v mies ja rahaa on! Kahdella eri säästötilillä ja myös kahdella muulla tilillä. 50k euroa tai alle. Olin tienannut koko elämäni alle mediaania ja vasta viime vuoden syksyllä muistaakseni sain ensimmäistä kertaa mediaani-palkkaa! Koskaan en ole saanut sosiaalitukia valtiolta! Olen SÄÄSTÄNYT ja sijoitellut rahojani. En tuhlaa rahojani yleensä turhiin asioihin. Moni tienaa minua enemmän ja on silti köyhempi. Katson kaupassa kilohinnat ja ostan pinnoissa olevia tuotteita. Rahaa menee ruokaan alle 250 € kk. Ymmärrän kyllä jos joku on työtön, niin rahaa ei ole. Mutta jos on aina tehnyt töitä ja tienaa edes 80 % mediaanista, niin ei ole mitään tekosyytä olla varaton. Silti jotkut vain elävät yli varojen ja ovat kateellisia niille, jotka pitävät jatkuvasti tiukkaa vyötä ja miettivät tarkasti mihin laittavat rahansa ja mihin eivät. Faktahan on, että rahojen tiukka käyttö vaatii jatkuvaa itsekuria ja impulssien tukahduttamista ja jos joku ei tuot

Mutta mihin sä oikein säästät? 

En ymmärrä tuota pihistelyä jos käy töissä ja rahaa kuitenkin on.

Itsekin käyn töissä, olen varmaankin melko hyvätulonenkin mutta aina ollut tarkka rahan suhteen. Katson kaupassa kilohintoja ja mietin hankintoja. Kuitenkin koen että elämää pitää voida myös elää, käydä festareilla, ravintoloissa, ostaa sitä parempaa juustoa, lohta tai vaikka artesaanijäätelöä. Reissatakin joskus. 

Vierailija
220/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Pitää olla kuitenkin aika isot tulot siitä osa-aikaisesta työstä ennen kuin ne yhteistulot tippuisi esim sitä kautta että lasten päivähoitomaksut tulisi maksettavaksi. Mutta siitä voit päätellä kuinka sairas tämä systeemi on: joku voi todella huomata, että palkkatulo (jo 2500 /kk) saa käytettävissä olevan tulon pienenemään kun ei ole enää oikeutettu erilaisiin tukiin ja palvelumaksut joutuu maksamaan itse.

Eihän ne tulot muuten mihinkään putoa, saat vaan palkkasi verran vähemmän sitä työttömyyskorvausta joka sulle maksettaisi korvauksena jos ei olisi palkkatuloa."

Ajattelin jotain tosi tiukilla elävää jolla ei ole yhtään puskuria, hän saisi pienen palkan, mutta sitä soviteltua päivärahaa saattaa joutua odottamaan viikkokausia ja sekin aika pitää elää jollain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan