YLE:n mukaan jengillä ei oo rahaa, mites teillä?
On kyllä huomannu että varat on sulanu, ei tarvii ees puhua mistään festareista/matkoista, pelkkä hesessä käynti on liikaa, 10€ jostain hiton burgerista ja limusta...
Kommentit (295)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei tee susta parempaa ihmistä jos tilille jää rahaa.
Kyl se vaan tekee.
Tällaisilla selityksilläkö yrität todistella itsellesi sen että voit huoletta jatkaa yli varojesi elämistä?
Et kyllä vakuuta meitä. Tuskin itseäsikään.
Olet silti ihmisenä ihan täysi kusipää. Hahaha!
Kaupan myyjän kanssa yhdessä kauhisteltiin kun taas oli hintoja nostettu. Sairastahan tämä on.
En kuulu jengiin niin en osaa sanoa
Tietenkin on. Miksi ei olisi?
Olen tehnyt järkeviä valintoja, olen järkevä, ahkera enkä tuhlaa rahojani turhaan. Suomessa on hyvin helppoa saavuttaa varallisuutta ja rahattomuudesta valittavat saavat syyttää vain itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vaan vilpitön kysymys: kumpi on ahneempi ja pahempi ihminen:
1. vaikkapa ystäväni. Sairaanhoitaja, tekee noin 3500-3700 kuukauden keskitulolla 3-vuorotyötä keskussairaalassa. Lisäksi on saanut vanhemmiltaan hieman ennakkoperintöä, jonka on laittanut rahastoon. Tuotto joitain kymppejä vuodessa. Maksaa tuloistaan 28% veroa ja itsensä ja lastensa asumisen itse omistamassaan osakkeessa, josta vielä yhtiölainaa.
2. Toinen tuttuni. Myös sairaanhoitaja, muttei halua tehdä sitä työkseen. On kokeillut pariakin alaa jotka vähän liittyy ammattiin niin kuin yrittäjäpohjalta. Opiskellut ylempää tutkintoa, joka jäi kesken. Nyttemmin tekee sijaisuuksia sen verran, että on taas oikeutettu ansiosidonnaiseen. Välissä välttelee työtä esim vedoten raskaaseen elämäntilanteeseen, tai paikkaan mistä on ollut jo "jonkun kanssa puhetta" (mitä ei sitten koskaan tule). Hän on eronnut. Kela maksaa hä
"Kumpikaan ei vaikuta noiden antamiesi tietojen pohjalta ahneelta tai pahalta. Outo kysymys. "
Niinpä, se ahne olen minä. Tienaan noin 5200 euroa kuukaudessa. Sillä pääsen siihen ahneeseen ja pahaan ylimpään desiiliin. Verojen ja veroluontoisten maksujen jälkeen minä tienaan 3350 euroa kuukaudessa. Ystäväni numero 1 tienaa nettona 2600-2700 euroa kuukaudessa. Tuttavani nro 2 vaihdellen vähintään 2200-2300 euroa kuukaudessa, siis ollessaan työttömänä. Minä siis tienaan tuhat euroa enemmän kuin työssäkäymätön henkilö kuukaudessa. Sairaanhoitajaystäväni vain ykkössatasia. Ja ilmeisesti meistä minä vähintään olen ahne ja paha koskapa maksan veroja ja vroluontoisia maksuja vain 35% ansioistani...
Ja suurin tekijä tuohon nettotulojen väliseen pieneen eroon on asumistuki! Henkilön 2 saama asumistuki vastaa lähes viidennestä minun koko bruttopalkastani!
On rahaa.
Sillä vain saa vähemmän kuin ennen, ja se tässä ottaa päähän ja rankasti. Mutta inflaatio on saanut ainakin meillä aikaan sen, että on todella alkanut kiinnostaa mitä sillä rahalla jonka aion käyttää, saa.
Ja samalla olen oppinut, että en tarvitse niin paljoa kuin ehkä olen kuvitellut tarvitsevani. Ja koska rahalla saa vähemmän kuin ennen, se käytetään tasan siihen mitä itse halutaan.
Niinpä emme ole matkailleet kotimaassa riistohinnoitelluissa paikoissa, emme syöneet ravintoloissa joissa ei osata palvella ja jossa tarjoillaan pakastevihanneksia ja thaimaalaista kanaa. Emme osta kotimaisia marjoja torilta, emmekä paljoa muutakaan yhtään mistään. Sen sijaan olimme juuri kaksi viikkoa Yhdysvalloissa, ja loppukesästä vien lapset Särkänniemeen, joka ei ole nostanut hintojaan kohtuuttoman paljon.
Olen onnekas, tiedän. Enkä usko että tällä jaloilla äänestämisellä on loppujen lopuksi yhtään mitään merkitystä yhdellekään suomalaiselle yrittäjälle. Ei heitä kiinnosta.
Minulla on rahaa mutta en yleensä tee tarpeettomia ostoksia. Rahalla ei ole minulle merkitystä niin kauan kun saldo on plussalla.
Toki, jos myös ne keillä on rahaa lopettaa kuluttamisen, talous menee alaspäin syöksyraketin lailla. Turha on sitten valittaa työttömyydestä tms.
Se vaan tuntuu niistä joilla ei ole rahaa.
Vaikeaa on. Esimerkiksi jo juuston tai kahvin ostaminen vaatii suunnittelua.
Rahaa on, koska en käytä sitä turhuuteen. Ei alkoholia, tupakkaa, mitään herkkuja, ravintolakäyntejä, keikkoja. Rahat menevät asioihin, jotka oikeasti parantavat elämää.
Vierailija kirjoitti:
Toki, jos myös ne keillä on rahaa lopettaa kuluttamisen, talous menee alaspäin syöksyraketin lailla. Turha on sitten valittaa työttömyydestä tms.
Ja parasta lopettaa myös se menkää töihin huutelu. Työpaikkoja ei ole, jos kukaan ei kuluta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22€ ja sillä kituutan 19.7 asti
Ruoka on niin kallista että tulet delamaan ennen tuota 19.7 päivää. 20 e ei saa enää mitään
-60% ilta-alet ja Lidl niin kyllä selviää
T. Sama tilanne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja parasta lopettaa myös se menkää töihin huutelu. Työpaikkoja ei ole, jos kukaan ei kuluta mihinkään.
Vielä niitä avoimia työpaikkoja on, joten niistä on todellakin hyvä muistutella.
Sain osa-aikatyön. Käteen jää 1300. Asumiseen menee 1200 e, bussilippuun, sähköön, vesimaksuun, vakuutuksiin ja puhelimeen menee noin 300 e/kk. Ruokaanhan tuosta ei jää lainkaan rahaa.
Asunnon myynti edessä.
Minä panostan palveluihin nyt. Olen hankkinut jonkin verran yksityisyrittäjiltä sellaisia kauneuspalveluja joita en ennen ole ostanut. Maksan toiminnallisen salin jäsenyyttä vaikka olen sairastellut ja käynnit jääneet vähiin. Kaupungissamme on pari oikein hyvää ravintolaa joissa koetamme käydä lähes viikottain kannatuksen vuoksi. Matkustamme kotimaassa.
Heikkotasoiset kalliit palvelut ärsyttää. Vähän kunnianhimoa nyt! Esim: eräässä yksityisessä saunamaailmassa äskettäin oli muuten kaikki ihan ok mutta: yhdessä saunassa haisi pahalle. Lattiarallien alla likaa? Uimalaiturille kulku hiekkakäytävän poikki, miksei laittaisi kulkusiltaa tai vaikka mattoa?. Pari ihan pientä juttua, koittakaa nyt sellaiset edes saada kuntoon! Sellainen löysä ja huono laadunvalvonta näkyy monessa paikkaa, erityisesti ketjupalveluissa
Vierailija kirjoitti:
Sain osa-aikatyön. Käteen jää 1300. Asumiseen menee 1200 e, bussilippuun, sähköön, vesimaksuun, vakuutuksiin ja puhelimeen menee noin 300 e/kk. Ruokaanhan tuosta ei jää lainkaan rahaa.
Asunnon myynti edessä.
se,tai sitten neuvottelet pankin kanssa lyhennysvapaan
Vierailija kirjoitti:
Asunnon myynti edessä.
1200 eur on aika kova asumiskulu. Pankin stressitestissä kotitalouden nettotuloista kolmannes saisi mennä asumiseen. Eli sun tulot pitäisi olla 3600 euroa kuussa. Se on 5600 brutto.
Itsellä aika hyvä tilanne. Sijoituksissa 150k, firman ja omilla tileillä n. 70k. En kyllä säästele käytössä. Nytkin terassilla ja ratsastus harrastuksena. Asunnon ostin viime vuonna.
Mutta sijoituksiin en koske. Ne eläkettä varten ja kuukausittain hieman lisää sijoituksiin. Pakko näin yrittäjänä. Yel tietoisesti aika alhaalla, joten sijoitukset ja asunto on turvana.
Syy, miksi en säästä arjessa ja asunnonkin ostin, on aika helppo ymmärtää, kun sanon, että 2 v sitten sairastin syövän.
Täytyy elää myös tätä päivää, jos mahdollisuus on...
yksinyrittäjä
Niin. Haluaisin ostaa Helsingin jäätelötehtaan jäätelöä pakkaseen. Mut. Ei. Oo. Varaa.