Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE:n mukaan jengillä ei oo rahaa, mites teillä?

Vierailija
09.07.2024 |

On kyllä huomannu että varat on sulanu, ei tarvii ees puhua mistään festareista/matkoista, pelkkä hesessä käynti on liikaa, 10€ jostain hiton burgerista ja limusta...

Kommentit (295)

Vierailija
161/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan vilpitön kysymys: kumpi on ahneempi ja pahempi ihminen:

1. vaikkapa ystäväni. Sairaanhoitaja, tekee noin 3500-3700 kuukauden keskitulolla 3-vuorotyötä keskussairaalassa. Lisäksi on saanut vanhemmiltaan hieman ennakkoperintöä, jonka on laittanut rahastoon. Tuotto joitain kymppejä vuodessa. Maksaa tuloistaan 28% veroa ja itsensä ja lastensa asumisen itse omistamassaan osakkeessa, josta vielä yhtiölainaa.

2. Toinen tuttuni. Myös sairaanhoitaja, muttei halua tehdä sitä työkseen. On kokeillut pariakin alaa jotka vähän liittyy ammattiin niin kuin yrittäjäpohjalta. Opiskellut ylempää tutkintoa, joka jäi kesken. Nyttemmin tekee sijaisuuksia sen verran, että on taas oikeutettu ansiosidonnaiseen. Välissä välttelee työtä esim vedoten raskaaseen elämäntilanteeseen, tai paikkaan mistä on ollut jo "jonkun kanssa puhetta" (mitä ei sitten koskaan tule). Hän on eronnut. Kela maksaa hänen ja lasten asumisen.

Hänen mielestää

No tuo nro 2 vaikuttaa kyllä juuri tyypilliseltä vihreiden, tai vasemmiston edustajalta.

Ei kiinnosta tehdä töitä, nostetaan vastikkeettomia tukia ja haukutaan hallitusta.

Vierailija
162/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassu juttu mutta ulosottomiehen mielestä ne "vähemmän tärkeätkin" laskut pitää maksaa.

Kumpikohan olikaan todellinen syy maksuongelmiin.

1) 30t€ kokoiseksi kasvanut kokoelma "vähemmän tärkeitä" maksamattomia kulutusluottoja ja pikavippejä joilla perhe yritti maksaa elämisensä ja hoitaa viimeiseen saakka asuntolainan maksuja vai

2) tuloihin nähden järjettömän kokoinen 300 000€ asuntolaina jolla ostettiin huuman huipulta joku uusi kerrostalokoppi. Tämän "tärkeän" lainan kulut hoidettiin viimeiseen saakka sentilleen vaikka pikavipeillä jättämällä kaikki muu hoitamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei tee susta parempaa ihmistä jos tilille jää rahaa. Voit olla pihi, sulla ei ole lapsia, ei harrastuksia, elämää, lemmikkiä, et maksa veroja Suomeen, tee mitään muutakaan hyvää asuinkuntasi tai suomalaisten hyväksi ja yms. Eli olet minun silmissä pelkkä nolla. Minä mininä minä ja kaikki minulle heti. 

Vierailija
164/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Britit ja ranut jo järkiintyivät kun oikeisto äänestettiin pois sössimästä asioita ja voihan olla että muuallakin euroopassa on tuuli kääntynyt.

Vierailija
165/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilillä tasan 200e ja tilipäivä ens ma. Osa menee auton tankkiin ja lopuilla ostan ruokaa ja muuta tarvittavaa. Aika niukasti saa elellä ja toivoa ettei mitään yllättävää satu. Neljä suuta ruokittavana.

Kyllä te pärjäätte <3 Pennin venytys on toki ikävää, kun ei mitään ylimääräistä herkkua tai kivaa voi ostaa. Ja kaikki ruuat on tehtävä itse ja halvoilla aineksilla. 

Joo siis kyllä me pärjätään. Ihan perusruokaa saadaan aikaan jne, mutta ei ole kyllä juurikaan liikkumavaraa ylläreiden suhteen. Esim jos joutuu viikonloppuna särkypäivystykseen hampaan takia tai lääkäripäivystykseen jostain syystä niin sitten menee mahdottomaksi. Lähimpiin hoitopaikkoihin on matkaa päälle 160km ja s

Voisi muuttaa lähemmäs työpaikkaa ja etsiä parempi palkkaisen duunin.

Toki voi asua korvessa, missä ei ole lapsillekaan kavereita, käydä töissä pienellä palkalla, tai elää tuilla ja valittaa palstalle.

Elikkä valintoja.

Vierailija
166/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Britit ja ranut jo järkiintyivät kun oikeisto äänestettiin pois sössimästä asioita ja voihan olla että muuallakin euroopassa on tuuli kääntynyt.

Talouden ja turvallisuuden kuntoon laittaminen on sössimistä?

Ok.

Vierailija
167/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinpä juuri. Kyllä minä selviäisin vaikka 10000 euron yllättäväst menosta säästöjen turvin helpostikin, mutta arjessa pitää laskea rahoja. Koska ei säästöillä voi normaalielämistä rahoittaa, se ei ole kestävää.

Tilastot eivät valitettavasti paljasta niiden takana piileskelevää todellisuutta.

Katsos kun yhä suuremmalle osalle suomalaisista kotitalouksista se "yllättävä meno" johon ei mitenkään osannut varautua ennakkoon on esimerkiksi vuokra tai lyhennysvapaan päättymisen jälkeen rajusti pompannut asuntolainan kuuksusilyhennys.

Näitä sitten maksetaan pikavipeillä ja/tai tuloilla mutta niin että varsinainen eläminen pitääkin hoitaa kulutusluotoilla.

Vierailija
168/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivotaan, toivotaan!

Vierailija
169/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöt ovat on käytetty velkojen maksuun. En ole vielä onnistunut sijoittamaan rahojani niin hyvin, että se tuottaisi paremmin, kuin suhteessa joudun maksamaan korkoa pankille joten siksi näin. Sinänsä ei ole tarvinnut mistään luopua ja voi kuluttaa siihen mihin tarvetta on.

Vierailija
170/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Briteissä ja ranskassa talous kunnossa tuon on pakko olla vitsi tosin huono sellainen.

Vierailija
171/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mulla toistasataa tuhatta säästöissä, mutta en käytä niitä. Ei elämä niin huoletonta ole, että voisin luottaa, etten jää tällä yhteiskunnan menolla vaikka ensi vuonna työttömäksi.

Vierailija
172/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilillä tasan 200e ja tilipäivä ens ma. Osa menee auton tankkiin ja lopuilla ostan ruokaa ja muuta tarvittavaa. Aika niukasti saa elellä ja toivoa ettei mitään yllättävää satu. Neljä suuta ruokittavana.

Kyllä te pärjäätte <3 Pennin venytys on toki ikävää, kun ei mitään ylimääräistä herkkua tai kivaa voi ostaa. Ja kaikki ruuat on tehtävä itse ja halvoilla aineksilla. 

Joo siis kyllä me pärjätään. Ihan perusruokaa saadaan aikaan jne, mutta ei ole kyllä juurikaan liikkumavaraa ylläreiden suhteen. Esim jos joutuu viikonloppuna särkypäivystykseen hampaan takia tai lääkäripäivystykseen jostain syystä niin sitten menee mahdottomaksi. Läh

Ja mistä sinä tiedät ettei kyseinen ihminen ole jo yrittänyt tehdä noin? Tai mitä jos hän asuu missä asuu, koska auttaa vanhaa lähiomaistaan? Elämä ei ole niin yksinkertaista kuin mitä sinä esität sen olevan.

Vierailija
173/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Briteissä ja ranskassa talous kunnossa tuon on pakko olla vitsi tosin huono sellainen.

Niin se on nyt. Katsotaan jos se siitä alkaisi kääntymään kun sössijät on pois.

Vierailija
174/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle rikkaus ei ole pelkästään rahaa ja omaisuutta. Rikkaus on minulle kun lapset harrastaa, tekee maaliin, voittaa turnauksen/kilpailun, kun pääsee omiin tavoitteisiin vaikkapa salilla uusi ennätys, kaikki hienot kokemukset, matkat, urheilutapahtumat, kun on unelmia ja pääse tavoittelemaan/toteuttamaan niitä, uusien ihmisten tapaaminen ja heiltä oppiminen ja yms. Jollekin läskiperseelle rikkaus on isot ja rasvaiset mättöannokset. Omakotitalo, auto, iso sohva, iso TV, ja yms. 

Vierailija
175/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei tee susta parempaa ihmistä jos tilille jää rahaa. Voit olla pihi, sulla ei ole lapsia, ei harrastuksia, elämää, lemmikkiä, et maksa veroja Suomeen, tee mitään muutakaan hyvää asuinkuntasi tai suomalaisten hyväksi ja yms. Eli olet minun silmissä pelkkä nolla. Minä mininä minä ja kaikki minulle heti. 

Öö, miten tämä liittyi mihinkään?

Tilille jää rahaa, en ole pihi (tarkka kyllä sopivissa asioissa), minulla on lapsia, harrastuksia, lemmikkejä, maksan verot suomeen, teen talkoo/vapaaehtoistyötä jotta monella ihmisellä on harrastus olemassa. Ei kai nämä asiat poissulje toisiaan?

Vierailija
176/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumpikohan olikaan todellinen syy maksuongelmiin.

1) 30t€ kokoiseksi kasvanut kokoelma "vähemmän tärkeitä" maksamattomia kulutusluottoja ja pikavippejä joilla perhe yritti maksaa elämisensä ja hoitaa viimeiseen saakka asuntolainan maksuja vai

2) tuloihin nähden järjettömän kokoinen 300 000€ asuntolaina jolla ostettiin huuman huipulta joku uusi kerrostalokoppi. Tämän "tärkeän" lainan kulut hoidettiin viimeiseen saakka sentilleen vaikka pikavipeillä jättämällä kaikki muu hoitamatta.

Tämä on todellisuus niiden tilastojen mukaan joihin "asiantuntijat" aina viittaavat kun yllyttävät suomalaisia ottamaan suurimman mahdollisen asuntolainan ja maksamaan asunnosta aina niin korkean hinnan kuin mahdollista.

Tilastojen mukaan kun maksuhäiriöt ja ulosotto jhtuvat aina hoitamattomista kulutualuotoista, pikavipeistä ja korttiluotoista niilläkin kotitalouksilla joilla on niskassaan myöa valtava asuntovelka.

Koska asuntovelka ei koskaan johda ulosottoon niin sitä on selvästikin turvallista ottaa puoli miljoonaa vaikka osapäiväisen hyllyttäjän palkoilla. Otat sitten vaan pikavippejä joilla maksat asuntolainan lyhennyksiä ja jätät ne maksamatta ettet pilaa meidän kauniita tilastoja.

Vierailija
177/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://www.lahitapiola.fi/tietoa-lahitapiolasta/uutishuone/ajankohtais…

Lähitapiola julkaisi juuri kyselyn jonka mukaan 26% suomalaisista ei selviäisi edes 300€ yllättävästä menosta.

300€ menee Suomen hintaisessa maassa yhdellä pieraisulla.

Ynnätkää pylväadiagrammista kolme ensimmäistä tolppaa joiden pituua on kasvanut viime vuodesta reippaasti.

hmm. ja kuitenkin:

"Eniten on kasvanut niiden vastaajien osuus, joille edes 5 000 euron yllättävä meno ei tuottaisi ongelmia (18 % vastaajista huhtitoukokuussa 2024, 13 % vastaajista tammikuussa 2023, eos poistettu). Alle 20 000 euroa vuodessa tienaavat kotitaloudet, eli kysel

168: ja kuitenkin inflaatiosta huolimatta he säikähtävät vasta aiempaa suurempaa ylimääräistä kulua? Ok makes sense: säästetty on hampaat irvessä pihistellen, mutta ei oikein kuitenkaan hahmoteta inflaatiota, jonka vuoksi ollaan siis köyhiä, koskapa ei huoleta tulevaisuuden varalle, siis kaikesta tästä inflaatiosta huolimatta,  vaikka säästöt menisikin kokonaan tähän yllättävään kuluun? 

Vierailija
178/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ei tee susta parempaa ihmistä jos tilille jää rahaa. 

Kyl se vaan tekee.

Tällaisilla selityksilläkö yrität todistella itsellesi sen että voit huoletta jatkaa yli varojesi elämistä?

Et kyllä vakuuta meitä. Tuskin itseäsikään.

Vierailija
179/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenpä ne jengit ryöstelevät viattomia sivullisia.

Vierailija
180/295 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö, miten tämä liittyi mihinkään?

Tilille jää rahaa, en ole pihi (tarkka kyllä sopivissa asioissa), minulla on lapsia, harrastuksia, lemmikkejä, maksan verot suomeen, teen talkoo/vapaaehtoistyötä jotta monella ihmisellä on harrastus olemassa. Ei kai nämä asiat poissulje toisiaan?

Mieti uudelleen, en viitsi ajatusta sinulle avata kun et kuitenkaan ymmärrä. Sinulle on vaan pienellä  lusikalla annettu.