MP: Olen 49 v nainen, irtisanoutumassa ja muuttamassa äidilleni huolehtimaan hänestä (kotihoito tauolle)
miettimään suuntaa elämälleni. Meillä on hyvä välit. En vaan näe muuta vaihtoehtoa nyt. Paitsi hauta-arkun.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (63)
Ketjussa on paljon turhaa pelottelua ja virheellistä tietoa.
Jos kotihoito vain käy, omaishoitajuudesta ei ole kyse. Kriteerit siihen ovat todella tiukat. Oma vanhempani on omaishoidettava ja täysin muiden avun varassa eli löytyy avanne, virtsa tulee katetroimalla ja liikkuu vain pyörätuoliin nostettuna. Siitä huolimatta ei saa täyttä omaishoidon tukea.
Jos kotihoito käy pari kertaa päivässä noin 20 minuuttia, se maksaa todella paljon verrattuna siihen, että tytär muuttaa asumaan ja auttaa kaikessa. Lisäksi voi tulla vielä turvarannekkeen kulut. Molemmat auttavat toisiaan, mutta eri asioissa.
Jos välinne ovat hyvät ja tilat ovat isot, niin ratkaisu on hyvä, vaikka olisi väliaikainenkin. Ei keneltäkään voi apua kieltää, jos myöhemmin päättää muuttaa taas omilleen tai löytää töitä. Sekin on mahdollista, että työllistyt myöhemmin äitisi henkilökohtaisena avustajana, jos hänen sairautensa riittävät sellaisen saamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joutuisin nyk. elämäntilanteestani jouhtuen, arkkuun siis. Eikä mun talous kestäkään, siksi muutan äitini luokse. Hänellä hyvä eläke ja kun kotihoidosta säästyy, ostamme sillä ruoat meille.
Arkkuhan ei tarkkaan ottaen ole vaihtoehto oikein muulle kuin ruumiin katoamiselle. Sen saa joka tapauksessa.
Suosittelen, että pysyt työelämässä, vaikka muuttaisitkin äitisi luokse. Osa-aikaisuus ja etätyö ovat mahdollisuuksia.
Osa-aikatyöstä nykyhallitus teki kannattamatonta, joten se ei enää ole mahdollisuus.
No osa-aikatyöstö hallitus teki kannattamattoman työttömille. Omaishoitajalle se ei välttämättä ole kannattamatonta. Omaishoito kuitenki itsessäänkin käy päivätyöstä. Ei ole mitään kevyttä.
Voisiko uusi työ uudesta kaupungista olla vaihtoehto? (Vaikka sieltä mistä äitisi asuu?)