MP: Olen 49 v nainen, irtisanoutumassa ja muuttamassa äidilleni huolehtimaan hänestä (kotihoito tauolle)
miettimään suuntaa elämälleni. Meillä on hyvä välit. En vaan näe muuta vaihtoehtoa nyt. Paitsi hauta-arkun.
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (63)
Kuulostaa hyvältä suunnitelmalta. Minä olen 47, ja aion myös pitää tuumailutauon työelämästä. Tää palsta ei ole kovin hyvä paikka saada tukea tällaisille päätöksille. Kyllä tekijälle aina työtä löytyy.
Jos äitisi on järjissään, hän ei varmaankaan tarvi hoitoa kellon ympäri. Jäisikö sulle kenties aikaa opiskella jotain? Se toisi varmasti kaipaamaasi piristystä ja näyttäisi hyvältä cv:ssä. Syksyn yhteishaku käynnistyy kohta.
Kiitos - joo, ei tarvitse, on tällä hetkellä suht hyvässä kunnossa eli ruokahuollosta huolehtisin.
ap
Lisäksi olen hyvässä fyysisessä kunnossa ja lähes yhtä hoikka kuin mallivuosinani.
ap
Viisikymppisenä jos ajattelee, että oma pska työpaikka on ainoa mihin koskaan enää kelpaa, niin sinnepä sitten jää 1718 vuodeksi kärsimään. Ei se mitään elämää ole.
Omaishoito voi olla niin rankkaa, ettet enää jaksa huolehtia itsestäsi lainkaan. Kun äitisi kuolee tai hänet on pakko laittaa laitoshoitoon, jäät täysin tyhjän päälle. Mieti vielä. Kaiken lisäksi hyvätkin välit kuormittuvat keskinäisessä riippuvuussuhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joutuisin nyk. elämäntilanteestani jouhtuen, arkkuun siis. Eikä mun talous kestäkään, siksi muutan äitini luokse. Hänellä hyvä eläke ja kun kotihoidosta säästyy, ostamme sillä ruoat meille.
Arkkuhan ei tarkkaan ottaen ole vaihtoehto oikein muulle kuin ruumiin katoamiselle. Sen saa joka tapauksessa.
Suosittelen, että pysyt työelämässä, vaikka muuttaisitkin äitisi luokse. Osa-aikaisuus ja etätyö ovat mahdollisuuksia.
Osa-aikatyöstä nykyhallitus teki kannattamatonta, joten se ei enää ole mahdollisuus.
Kiitos kaikille vastauksista! Olen edelleen sitä mieltä, että irtisanoudun ja suuntaan äidilleni. Asiat menevät sitten niin kuin menevät - mutta olen tehnyt irtioton ja voin sen myötä varmasti paremmin.
ap
Vierailija kirjoitti:
En halua hyväksyä tota, että en voi enää tässä iässä työllistyä - yhtään minnekään.
ap
Työllistyminen riippuu niin kovasti alasta ja asuinpaikasta, mutta myös iästä. Kyllä se vähän kaikilla aloilla on sitä hankalampaa mitä vanhempi on ja CVssä on pitkä gäppi edellisestä paikasta.
Vierailija kirjoitti:
En halua hyväksyä tota, että en voi enää tässä iässä työllistyä - yhtään minnekään.
ap
Ex-kollega koki tulevansa kiusatuksi työpaikallamme, ja irtisanoutui 58-vuotiaana. n. 1 vuotta meni työttömänä, mutta kuusikymppisenä hän sai koulutustaan vastaavaa työtä valtion virastosta, josta jäi eläkkeelle normaalissa 65 vuoden iässä.
Ap, olet hyvä tytär. Toivottavasti äitisi osaa arvostaa ratkaisuasi.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista! Olen edelleen sitä mieltä, että irtisanoudun ja suuntaan äidilleni. Asiat menevät sitten niin kuin menevät - mutta olen tehnyt irtioton ja voin sen myötä varmasti paremmin.
ap
Edelleen, älkää lopettako kotihoitoa.
Toi ei ole oikea vaihtoehto, muuta sun äiti sun luo. Niin mäkin tein. Ja tein saman isoäidin kanssa. Helpompi kun voi käydä töissä ja hoitaa samalla. Ei tule rahaongelmia.
En suosittele. Vaikka äidilläsi ei vielä ole muistisairautta ,voi se myöhemmin tulla. On todella yleistä ja voi tulla ihan puskista niinkuin omalla äidilläni. Muistisairaan hoito on TODELLA raskasta, raastavaa seurata vierestä miten rakkaan läheisen luonne,käytös ym muuttuu. Hyvin helposti siinä uupuu itsekin. Kotihoitoa ei kannata missään nimessä kokonaan lopettaa.
Jos pistät kotihoidon "tauolle" niin sitä voi olla todella vaikea saada myöhemmin takaisin. Palvelutarpeen arviossa katsotaan helposti, että jos lähiomainen asuu asiakkaan luona niin kotihoitoa ei silloin tarvita. Tai ainakin lähiomaisen terveydentilasta yms. pyydetään tietoja, että onko joku pätevä syy miksei hoida.
Ja hoivakotipaikasta saa sitten vain haaveilla. Äitisi voi ruveta karkailemaan, pahoinpitelemään sinua, käyttäytymään itsetuhoisesti, sotkemaan ulosteillaan yms. ja siinähän sitten pärjäät. Kun kerran tuohon hommaan rupeaa niin pois ei pääse.
Millä ajattelit pärjätä taloudellisesti? Maksaako äitisi osan eläkkeestään sinulle palkaksi, onko sinulla säästöjä tai jotain? "Kyllä jotenkin pärjää: ei kelpaa maksuvälineeksi kaupassa, mistä saat rahaa?
Miksei äitisi muuta sinun luoksesi?
Vierailija kirjoitti:
Ison virheen teet. Kun omaishoitajaksi rupeat, et pääse siitä ikinä eroon. Sossut eivät myönnä mitään kotihoitoa saatika laitospaikkaa, koska laskevat sen varaan että kyllähän sinä äitisi hoidat hautaan saakka. Ja jos yrität lopettaa omaishoitamisen, joudut jättämään äitisi viikkokausiksi yksin ilman minkäänlaista hoitoa ennen kuin sossut uskovat että äidillesi täytyy järjestää kotihoitoa. Silloinkin he saattavat sanoa, että kotihoidon asiakkaaksi on kahden kuukauden jono.
Tämä! Ja lisäksi se, että on tullut vierestä katsottua, miten masennus pahenee kun muuttaa vanhempansa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä joutuisin nyk. elämäntilanteestani jouhtuen, arkkuun siis. Eikä mun talous kestäkään, siksi muutan äitini luokse. Hänellä hyvä eläke ja kun kotihoidosta säästyy, ostamme sillä ruoat meille.
Arkkuhan ei tarkkaan ottaen ole vaihtoehto oikein muulle kuin ruumiin katoamiselle. Sen saa joka tapauksessa.
Suosittelen, että pysyt työelämässä, vaikka muuttaisitkin äitisi luokse. Osa-aikaisuus ja etätyö ovat mahdollisuuksia.
Osa-aikatyöstä nykyhallitus teki kannattamatonta, joten se ei enää ole mahdollisuus.
Osa-aikatyö kannattaa, jos vaihtoehtona on täysi tulottomuus. Aloittajan todennäköisesti ei tarvitse maksaa mitään asumisestaan.
Oletko liian kiltti? Asialle kannattaa tehdä jotain tai kiusaaminen jatkuu.