Paras dieetti painonpudotukseen
10 kiloa pitää saada pois. Ehdotuksia otan vastaan.
Kommentit (266)
Vierailija kirjoitti:
Tässä oli tarkoitus laihtua, ei tulla huippu-urheilijaksi.
Itsensä heikentäminen ei ole järkevää.
Kannattaa laihtua voimakkaana. Menee muuten työtehot ja jaksaminen arjessa jos heikentää itseään. Yksikään viljelyskasvikaan ei voi hyvin jos ravinteet vedetään pelkäksi vedeksi.
Tuottavuus ja terveys heikentyy yleisesti ja vaarana on sairastelu ja kuolema. Huipun tasolla voi treenata ihan helposti, mutta ei tule huipputuloksia ja ei ole asiaa kilpailuihin.
Treenaamista se ei silti estä keneltäkään. Kunnon voi nostaa helposti huippujen tasolle ja treenimäärätkin.
Se ei tarkoita menestystä kisoissa tai että olisi asiaa sinne.
Paskanjauhaja, ahmi itsesi hengiltä
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta syömään paljon kovia rasvoja. Kolesterolin on hyvä olla lähelle 10.
Noin laihtuu, varmat neuvot olen monesti täältä saanut lääkärit ei tiedä mitään.
Sanoo hän, jonka ravintotietämys perustuu thl:n suosituksiin ja iltapäivälehtien pelotteluartikkeleihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsensä heikentäminen ei ole järkevää.
Kannattaa laihtua voimakkaana. Menee muuten työtehot ja jaksaminen arjessa jos heikentää itseään. Yksikään viljelyskasvikaan ei voi hyvin jos ravinteet vedetään pelkäksi vedeksi.
Tuottavuus ja terveys heikentyy yleisesti ja vaarana on sairastelu ja kuolema. Huipun tasolla voi treenata ihan helposti, mutta ei tule huipputuloksia ja ei ole asiaa kilpailuihin.
Treenaamista se ei silti estä keneltäkään. Kunnon voi nostaa helposti huippujen tasolle ja treenimäärätkin.
Se ei tarkoita menestystä kisoissa tai että olisi asiaa sinne.
VHH:lla vähennetään runsaasti sitä ravintoköyhää aterioiden osaa eli hiilihydraatteja. Mitään tarpeellista ravinnetta ei jää puuttumaan, jos vähentää tai lopettaa kokonaan leivän, pastan, perunan, riisin ja sokerin. Nämähän ovat pelkkiä energialisäkkeitä, joita laihduttaja ei tarvitse.
Mielenkiintoista että joku kehottaa laihduttajaa syömään puuroa, ruisleipää, banaania, pastaa/perunaa (vähän) ja taas puuroa.
EI, just EI näin.
Vilja on hiilihydraattia joka muuttuu sokeriksi elimistössä (karkeasti kiteytettynä). Hiilareiden käyttö ruokkii aivoissamme näläntunnetta, verensokeri heittelehtii (eteenkin jos olet jo keski-ikäinen) joka saa meidät haluamaan vain lisää ja lisää ja lisää jotain ruokaa.
--> Sen jälkeen kun tietysti luovut ensin kaikesta sokerisesta, karsi pois KAIKKI viljatuotteet myös ruisleipä. Sitten pois pasta, peruna, riisi.
Ennen vanhaan oli sanonta "jauhoilla ja perunalla ne siatkin jouluksi lihotettiin". Pätee edelleen myös ihmisiin.
Eli nyt noudatat vähähiilihydraattista ruokavaliota. Saattaa tehdä ensimmäiset pari viikkoa tiukkaa, mutta siihen tottuu ja mielihalut makeaan katoaa KUN syöt riittävästi proteiiniä ja rasvaa HUOM. kylläisyyteen saakka. Näin jaksat seuraavaan ateriaan ja napostelu jää pois. Yleensä näin koko päivän energiansaantikin jää vähäisemmäksi, kun ei tarvitse kokoajan napostella jotain.
Syö aamulla kunnolla heti herättyäsi, niin että vatsa on täynnä, silloin jaksat koko päivän paremmin, verensokeri pysyy tasaisempana eikä tule niitä mielitekoja iltapäivällä.
Toisin kuin meille on aina opetettu, että laihduttajan pitää kituuttaa mahdollisimman vähällä ja syödä vain salaattia ja kuivaa kanaa. Ei, sillä keinoin saadaan vain aikaiseksi aliravitsemus ja kehon säästöliekki, väsymys, aivosumu, mielialan vaihtelut, nälkäkiukku ja hetkenpäästä repsahtaminen.
Mutta muista kuitenkin, että vaikka siirryt vähähiilihydraattiselle tai jossain vaiheessa jopa ns karppaamaan eli keto ruokavaliolle, niin vain ja ainoastaan pieni kalaorivaje laihduttaa. Ei silloinkaan saa mättää mielin määrin yli kulutuksen.
10kg saa pois ihan vain jättämällä kaikki lisättyä sokeria sisältävät tuotteet pois. Terveys kiittää eikä tarvita mitään vippaskonsteja. Proteiinia kannattaa lisätä niin ei lähde lihakset samalla.
Mistä vähähiilarisella saa kuituja tarpeeksi? Täysjyväviljat on niiden kannalta paras, kasviksissakin loppupeleissä aika vähän kuitua. Kuidulla tutkitusti hyviä vaikutuksia terveyteen ja verensokerin heittelyn kautta myös painonhallintaan.
Minkä ikäinen AP on, sukupuoli, päivittäinen fyysinen aktiivisuus, liikuntaharrastukset, miten AP syö nyt? Mahdotonta kenenkään tietää sopivaa dieettiä ilman mitään taustatietoja.
Vierailija kirjoitti:
Mistä vähähiilarisella saa kuituja tarpeeksi? Täysjyväviljat on niiden kannalta paras, kasviksissakin loppupeleissä aika vähän kuitua. Kuidulla tutkitusti hyviä vaikutuksia terveyteen ja verensokerin heittelyn kautta myös painonhallintaan.
Visibliniä tai ihan vaan psyllium-kuitua lisänä. Vähintään se 500g. kasviksia päivässä. Pähkinöitä ja siemeniä.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista että joku kehottaa laihduttajaa syömään puuroa, ruisleipää, banaania, pastaa/perunaa (vähän) ja taas puuroa.
EI, just EI näin.
Vilja on hiilihydraattia joka muuttuu sokeriksi elimistössä (karkeasti kiteytettynä). Hiilareiden käyttö ruokkii aivoissamme näläntunnetta, verensokeri heittelehtii (eteenkin jos olet jo keski-ikäinen) joka saa meidät haluamaan vain lisää ja lisää ja lisää jotain ruokaa.
--> Sen jälkeen kun tietysti luovut ensin kaikesta sokerisesta, karsi pois KAIKKI viljatuotteet myös ruisleipä. Sitten pois pasta, peruna, riisi.
Ennen vanhaan oli sanonta "jauhoilla ja perunalla ne siatkin jouluksi lihotettiin". Pätee edelleen myös ihmisiin.
Eli nyt noudatat vähähiilihydraattista ruokavaliota. Saattaa tehdä ensimmäiset pari viikkoa tiukkaa, mutta siihen tottuu ja mielihalut makeaan katoaa KUN syöt riittävästi proteiiniä ja rasvaa HUOM. kylläisyyteen saakka.
Asiaa. Tosin karppaus ei tarkoita vain ketoilua. Ketoilu on vain yksi karppauksen (vhh:n) alalaji.
Vierailija kirjoitti:
Kuituja on muussakin kuin viljoissa.
Kuiduilla ei verensokeria hallita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän hiilareita. Vihanneksia, marjoja, juureksia. Proteiinia
Tätä itsekin olen ajatellut. En syö aamupalaa mutta pitäisi ryhtyä syömään vaikka kananmunaa ja pekonia.
En suosittele pekonia. Onhan se vähähiilarista, mutta myös prosessoitua lihaa. Itse olen vhh:lla, mutta en siltikään syö pekonia em. syystä. Ja aamupalaa ei ole pakko syödä, jos se ei kuulu luontaisen rytmiin. Esim. mun mies ei saa aamulla ruokaa alas, vaan lähtee töihin kahvikupillisen voimin. Hän syö sitten illalla enemmän, hoikka on. Kananmuna on kyllä hyvä ruoka, mutta jos aamiainen ei maistu, sen voi syödä illallakin.
itse syön aamupainotteisesti ja kuuden jälkeen illalla olen sitten pätkäpaastolla. Yhteinen ruoka syödään siis ennen kuutta.
Onko sulla jotain pätevyyksiä suositella mitään?
Vierailija kirjoitti:
Ei yksi ja sama dieetti käy kaikille.
Joillekin käy keto, joillekin siitä tulee unettomuutta.
Jotkut laihtuu pätkäpaastolla, kaikki ei.
Jne jne.
Testaa.
On olemassa myös yleispäteviä teesejä. Esim. tuo pätkäpaaston vaikutus perustuu insuliinitasojen alasajoon ja olemassa olevan rasvan käyttöön energiana ja jos laihtumista ei tapahdu pidemmällä aikavälillä jossain on jotain pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän hiilareita. Vihanneksia, marjoja, juureksia. Proteiinia
Tätä itsekin olen ajatellut. En syö aamupalaa mutta pitäisi ryhtyä syömään vaikka kananmunaa ja pekonia.
En suosittele pekonia. Onhan se vähähiilarista, mutta myös prosessoitua lihaa. Itse olen vhh:lla, mutta en siltikään syö pekonia em. syystä. Ja aamupalaa ei ole pakko syödä, jos se ei kuulu luontaisen rytmiin. Esim. mun mies ei saa aamulla ruokaa alas, vaan lähtee töihin kahvikupillisen voimin. Hän syö sitten illalla enemmän, hoikka on. Kananmuna on kyllä hyvä ruoka, mutta jos aamiainen ei maistu, sen voi syödä illallakin.
itse syön aamupainotteisesti ja kuuden jälkeen illalla olen sitten pätkäpaastolla. Yhteinen ruoka syödään siis ennen kuutta.
Minkälaista pätevyyttä vaadit? Itä-Suomen yliopiston opit käynyttä :D:D:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuidut hidastaa glukoosin imeytymistä
4 palaa Fazerin Real ruisleipää kannattaa syödä joka aamu. Siitä saa 16 grammaa kuitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuidut hidastaa glukoosin imeytymistä
Ja kun sitä glukoosia ei syö, ei tarvitse myöskään kuitua hidastamaan sen imeytymistä. Yksinkertaista.
Syö kahden tunnin välein, jotta nälkä ei pääse liian isoksi. Syö paljon kuitua! Ilman sitä ei suoli toimi ja syöpäriski kasvaa. Leipää saa syödä ihan vapaasti 6-8 palaa päivässä, kunhan se on täysjyväviljasta. Myös pasta täysviljana ja riisi tummana ovat erittäin ok! Aamu- ja iltapuuro on hyvä kuidun lähde myös. Välipaloiksi hedelmiä. Joka päivä saa syödä jotain herkkua, jotta mistään ei tule kiellettyä hedelmää. Jätä liha ja maitotuotteet pois ja lisää kasvisten määrää ruokavaliossa. Ruoanlaittoon ja leivän päälle tippa auringonkukka-, rypsi- tai rapsiöljyä. Varmista vielä vitamiinien saanti juomalla lasi appelsiinimehua aamuisin ja iltaisin.