Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onnellisen elämän neuvo: Välttäkää velanottoa

Vierailija
07.07.2024 |

Velka on kaiken pahan alku , sitä pitää välttää viimeiseen asti . Lapsille ja nuorille pitää opettaa säästämään  ja jos jotain ostetaan niin vasta sitten kun rahat on kasassa .. eikä missään nimessä saa ostaa mitään jos sitä ei tarvitse.

Kommentit (289)

Vierailija
141/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölainasta on osakkaat yhteisvastuussa, se on yhteinen laina.

EIVÄT OLE. Lainasta on vastuussa VAIN taloyhtiö. Taloyhtiön konkurssissa velkojat menettävät maksamattoman lainaosuuden.

Yhteisvastuu tarkoittaisi sitä että konkurssin jälkeen maksamaton lainaosuus tulisi osakkaiden maksettavaksi siten että KAIKKI olisivat vastuussa 100% jäljellä olevan lainan osuudesta ja se voitaisiin periä yhdeltä tai kaikilta kokonaisuudessaan.

NÄIN EI OLE.

Taloyhtiö = osakkaat

Ei ole. Taloyhtiö on OMA ITSENÄINEN OIKEUSTOIMIHENKILÖ, jonka OMISTAVAT osakkaat. Omistajat ovat v

Ei niitä isännöitsijäkään maksa eikä talohuolto.

Niin menetät sen asunnon. Olisit voinut asua vuokralla ja olla työttömänä kotona.

Vierailija
142/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiö ottaa tarvittaessa myös asunnon hallintaansa omien poissaamiseksi, Keinoja saada suoritukset osakkaalta on kurittoman osakkaan asunnon pakkomyynti tai asunnon vuokraus vastikkeen ja lainakulujen kattamiseksi.Jos nämä ei onnistu voi edessä olla konkurssi. Ensimmäisenä ei kukaan muu osakas makselemaan kurittoman osakkaan lainoja pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa eläkeläisistä valittaa, että eivät jaksaisi siivota isoa taloa ja leikata ruohikkoa.

Ei ole olemassa mitään ilmaistyöntekijöitä.

Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä, kun et enää 97-vuotiaana jaksa siivota.

Vierailija
144/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velka sitoo, velattomuus tuo vapautta, mutta vapaa on vain hän, joka ei ole sydämessään kiinnittynyt materiaan tai statukseen. Sellainen ihminen ei vielä ole vapaa, joka ei paljoa omista tai ole, mutta tahtoisi omistaa tai olla. Vain se on vapaa, joka voi luopua rahoistaan tai egostaan ilman, että se aiheuttaa minkäänlaista kärsimystä, siis ihminen jolle antaminen ja itsensä alentaminen on suurempi tyydytys kuin ottaminen ja itsensä ylentäminen. 

Suuri omaisuushan tuo mukanaan myös valtavan huolen; saanko pidetyksi tämän kaiken itselläni, miten hoidan ja huollan tätä kaikkea, säilytänkö hyväpalkkaisen työni, saanko pidetyksi yhteiskunnallisen asemani ja statukseni, miten sijoitusteni käy, eihän kukaan vain vain vie tätä kaikkea minulta... 

Jos on kerran antautunut himolle, sillä himoahan on myös rahan,- ja statuksen himo, milloin saavutetaan tyydytyksen raja? milloin addikti saa tarpeekseen? milloin miljardööri toteaisi, että no nyt minulla on tarpeeksi, nyt lopetan ja annan kaiken pois? Eiköhän hänkin aikoinaan ajatellut, että sitten kun minulla on velaton talo olen saavuttanut riittävästi, tai noh jos vielä sentään purjevene, ja uusi mersu, ja ehkäpä huvila, kyllä sentään vielä ensimmäinen miljoona, ensimmäinen kymmenen miljoonaa... 

Tosiasia on, että me tavoittelemme ja hukkaamme elämämme sellaisen tavoittelulle, jota emme saa pitää omanamme, tai oikeammin, joka ei koskaan edes ollut omaamme. Usein vieläpä uhraamme sen takia kaiken, mikä elämässä olisi oikeasti arvokasta, kuten perhe-elämän tai muut ihmissuhteet, pahimmillaan moraalimme. Kun talot, mökit ja maat on vihdoin maksettu, kun osakesalkku pullistelee paksuuttaan, kun uusi Mersu ja purjevene koristaa pihaa, alkaakin jo valmistauminen kaikesta luopumiseen sairauden, vanhuuden tai kuoleman kautta. Ja minkä takia, ole nyt kerrankin itsellesi rehellinen, mikä oli perimmäinen motiivisi haalia itsellesi tämä kaikki? Oliko tämä motiivi sellainen, että se oli hyväksi myös maailmalle? 

Vierailija
145/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n hengessä ihmettelen, kun aikuisetkin on kuin pikkulapsia ettei yhtään jakseta odottaa jotain himottua esinettä tai vastaavaa, ja se on mukamas pakko saada heti. Siitä ajattelutyylistä ne turhat lainat syntyvät. Joillakin on luottokortti (kortit?) maksimissaan koko ajan, ja sitten ollaan pissa sukassa.

Pikkulasten ajattelutavan käsittää kyllä, ei jakseta odottaa vaikka luvattaisiin kaksinkertainen määrä karkkia vähän myöhemmin. Otettaan se pöydällä oleva karkki kun halutaan se heti, vaikka ei sitten myöhemmin saataisi lisää lainkaan.

Aikuisen  pitäisi kyllä pystyä odottamaan. Säästämään ja odottamaan.

(Asunto on ihan eri asia koska harvalla on varaa ostaa sitä ottamatta lainaa.)

Vierailija
146/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuitenkin aivan eri asia ottaa vakuudetonta velkaa, kuin ottaa velkaa omaisuuden hankkimiseksi. Ja vakuudetonta lainaakin voi harkita, jos sen tekee tulojen kasvattamiseksi. Esim. jos auto on välttämätön työn vastaanottamiseksi.

Vierailija
147/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osa eläkeläisistä valittaa, että eivät jaksaisi siivota isoa taloa ja leikata ruohikkoa.

Ei ole olemassa mitään ilmaistyöntekijöitä.

Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä, kun et enää 97-vuotiaana jaksa siivota.

Ei ole enää olemassa mitää kotiavustajaa niinkuin oli 1980-luvulla, ne laitettiin pois 1990-luvun lamassa.

Vierailija
148/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EIVÄT OLE. Lainasta on vastuussa VAIN taloyhtiö. Taloyhtiön konkurssissa velkojat menettävät maksamattoman lainaosuuden.

Yhteisvastuu tarkoittaisi sitä että konkurssin jälkeen maksamaton lainaosuus tulisi osakkaiden maksettavaksi siten että KAIKKI olisivat vastuussa 100% jäljellä olevan lainan osuudesta ja se voitaisiin periä yhdeltä tai kaikilta kokonaisuudessaan.

NÄIN EI OLE.

Ei olekaan. Taloyhtiön konkurssissa menetät asunnon. Asuntovelka sulle jää.

Mutta siinä vaiheessa, kun taloyhtiö ei ole vielä konkurssissa niin olet vastuussa muiden osakkaiden yhtiö

Kuten sanottu: ET OLE. niistä on vastuussa TALOYHTIÖ. se vastuu ei ole osakkaiden henkilökohtainen vastuu.

Vierailija
149/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme lapsiperhe ja maksoimme asuntolanan jo. Ei kannata ostaa uudiskohdetta tai muutakaan ylihinnoiteltua kohdetta.

Ensin maksetaan asuntolaina pois. Vasta sen jälkeen Ranskan Alpeille ja Singaporeen.

Tjaa.. Mä omistan uudiskohteenja ihan siitä syystä, että se on aikalailla huoltovapaat seuraavan 20-25v, ennen kuin tulee joku ikkunaremppa 

Vierailija
150/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettanut omille lapsilleni että velaksi ei osteta mitään muuta kuin asunto. Auton voi ostaa velaksi siinä tapauksessa että sitä ei vielä ole ja se on pakollinen töiden takia. Toimivaa autoa ei koskaan vaihdeta velkarahalla. Itse olen tätä neuvoa itsekin noudattanut ja hyvin on mennyt.

Vierailija
151/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NÄIN EI OLE.

Ei olekaan. Taloyhtiön konkurssissa menetät asunnon. Asuntovelka sulle jää.

Mutta siinä vaiheessa, kun taloyhtiö ei ole vielä konku

Niin, osakkaat on yhteisvastuussa muiden osakkaiden yhtiölainoista ja vastikkesta.

Vuokralla asuvalla ei ole vastuuta naapureiden yhtiölainoista ja vastikkeista. Vuokraa saa korottaa vain kerran vuodessa sopimuksessa olevalla prosenttimäärällä ja vuokralainen voi muuttaa pois.

Vierailija
152/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sairastut työikäisenä syöpään tai saat eläkkeellä aivoinfarktin niin ainut joka siivoaa sinulle ilmaiseksi ja käy kaupassa on omainen.

Vierailija
153/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velka sitoo, velattomuus tuo vapautta, mutta vapaa on vain hän, joka ei ole sydämessään kiinnittynyt materiaan tai statukseen. Sellainen ihminen ei vielä ole vapaa, joka ei paljoa omista tai ole, mutta tahtoisi omistaa tai olla. Vain se on vapaa, joka voi luopua rahoistaan tai egostaan ilman, että se aiheuttaa minkäänlaista kärsimystä, siis ihminen jolle antaminen ja itsensä alentaminen on suurempi tyydytys kuin ottaminen ja itsensä ylentäminen. 

Suuri omaisuushan tuo mukanaan myös valtavan huolen; saanko pidetyksi tämän kaiken itselläni, miten hoidan ja huollan tätä kaikkea, säilytänkö hyväpalkkaisen työni, saanko pidetyksi yhteiskunnallisen asemani ja statukseni, miten sijoitusteni käy, eihän kukaan vain vain vie tätä kaikkea minulta... 

Jos on kerran antautunut himolle, sillä himoahan on myös rahan,- ja statuksen himo, milloin saavutetaan tyydytyksen raja? milloin addikti saa tarpeekseen? milloin miljardööri toteaisi,

Niin, ajatella kuinka moni ihminen historian varrella onkaan sanonut, että tämä maapalsta on minun, minä omistan tämän, tämä kuuluu minulle tai suvulleni. Ja kun vuosisadat vierivät, kukaan ei enää muista näitä sukuja, kukaan ei tiedä että he "omistivat" joskus maan, vain maa on ja pysyy. 

Vierailija
154/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettanut omille lapsilleni että velaksi ei osteta mitään muuta kuin asunto. Auton voi ostaa velaksi siinä tapauksessa että sitä ei vielä ole ja se on pakollinen töiden takia. Toimivaa autoa ei koskaan vaihdeta velkarahalla. Itse olen tätä neuvoa itsekin noudattanut ja hyvin on mennyt.

Eli tuhoat KALLEINTA rahaa, jos haluat auton vaihtaa. Tälläkin hetkellä autorahoitusta saa alle 1% korolla (reaalikorko negatiivinen) ja sinä käytät omaa pääomaa auton hankintaan... Ei kyllä paljon päässä liiku....

Vierailija
155/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme lapsiperhe ja maksoimme asuntolanan jo. Ei kannata ostaa uudiskohdetta tai muutakaan ylihinnoiteltua kohdetta.

Ensin maksetaan asuntolaina pois. Vasta sen jälkeen Ranskan Alpeille ja Singaporeen.

Tjaa.. Mä omistan uudiskohteenja ihan siitä syystä, että se on aikalailla huoltovapaat seuraavan 20-25v, ennen kuin tulee joku ikkunaremppa 

Koko uudiskohteen vai asunnon uudiskohteesta. Hyvä juttu kun et tarvinnut lainaa.

Me tosiaan omistamme perheasunnon (100 neliötä) rivitaloyhtiöstä Helsingissä. Ei remonttihuolia, ei asuntolainaa. Talous ei kaadu, vaikka toinen meistä kyllästyisi työhönsä ja irtisanoutuisi.

Vierailija
156/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin löytyi joku kotiavustaja keskustelu, ei sellaisia ole ollut enää 1990-luvun jälkeen.

Ihmiset elävät jossain menneisyydessä.

Vierailija
157/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, velaton elämä on luksusta. Tiedän, että voisin optimoida omaisuuden kartuttamista ottamalla velkaa ja ostamalla omistusasunnon. Kuitenkin olen päätynyt siihen, että optimoin ennemmin oman onneni ja vapauden. Asun kohtuu edulliesti vuokralla ja sijoitan varojani muutoin kuin velkavivun avulla eläkepäiviä varten. Elämä on stressitöntä ja onnellista.

Koen, että itselleni tämä toimii ja suurin onni tulee riippumattomuudesta. Tiedän toki olevani onnekas, että oma tulotasoni on sellainen, että vuokranmaksun jälkeen jää vielä hyvin rahaa sijoittamiseen.

Vierailija
158/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin, että välttäkää ihmisiä. Korkeintaan hommatkaa omia lapsia ja lemmikkejä. 

Vierailija
159/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään on kotihoitaja, hän on lähihoitaja, joka antaa lääkkeet, aamupalaa, auttaa pukemisessa, on 10 minuuttia eläkeläisen luona, maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan.

Kotihoitaja ei siivoa eikä kanna lämmityspuita, nuo palvelut pitää ostaa yksityiseltä tai sitten omainen siivoaa ja kantaa lämmityspuut sisälle.

Vierailija
160/289 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"1) Onpas. Vuokralaisella ON AIVAN KAIKKI samat kulut kuin omistusasujillakin, lisäksi siinä on mukana näiden kulujen tulemisen RISKIN preemio ja omistajan haluama TUOTTO omistukselleen."

1) riippuu paljon vuokranantajasta ja vuokrasopimuksesta. Ei pidä vuokrata kuspäiseltä velkasijoittajalta. Esimerkiksi jos me ostaisimme nykyisen kotimme, joutuisimme ottamaan n. 200 000€ lainaa. Pelkästään lainan korkoon + vastikkeeseen menisi enemmän/sama kuin nyt vuokraan.

Sivusta, lisäksi vuokrataso määrittyy markkinoilla, eikä yksittäisen vuokranantajan kuluista käsin. Tälläkin hetkellä vuokra-asuntoja on ennätysmäärä tyhjillään ja suuri osa vuokratuista asunnoista kassavirtanegatiivisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi