Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näköhäiriöiden syy?

Vierailija
14.02.2011 |

Minulla on ilmennyt viimepäivät näköhäiriöitä. Näen kahtena ja etenkin autolla ajo on ollut hankalaa. Välillä pystyn katsomaan tarkasti vain peittämällä toisen silmän.

Minulla on paljon hajataittoa, ollut jo vuosien ajan. Koskaan en ole käyttänyt laseja. Voiko tällainen johtua karsastuksesta vai onko taustalla mahdollisesti jotain vakavampaa?

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkava ms-tauti?

muut tulehdus? amppe?

Vierailija
2/63 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yleisin neurologinen häiriö, voi puhjeta päänsäryttömänä. itse saan sahalaitoja joita ennen näkö on tosi kumma. päänsärky tuli vasta myöhemmin,aluksi esiintyi vain valoyliherkkyyttä ja värinää näkökentässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole käynyt lääkärissä?

Vierailija
4/63 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmien kanssa ei kannata pelleillä, esim. näköhermon tulehdus on paha juttu ja pitää päästä hoitamaan heti. Optikkoliikkeissäkin voi olla silmälääkärin vastaanottoaikoja viikottain, samoin kannattaa täräyttää suoraan yksityiselle, jos ei mistään muualta järjesty aikaa.

Vierailija
5/63 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannata leikkiä. Jos tervarista ei saa apua niin yksityiselle sitten.

Ystäväni (lääkäreitä karttava) valitteli puhelimessa toissa talvena, että on ollu pari päivää outoa pitsimäistä verkkoa silmien edessä, mikähän mun silmissä on? Hyppäsin autoon ja vein pakolla hänet päivystykseen.

Löytyi aivoverenvuoto! Tulimme ajoissa, hänelle jäi pieniä muistivaikeuksia, mutta pystyy töihin.

Vierailija
6/63 |
15.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi miksi en ole mennyt lääkäriin. Oireet siis alkoivat viikonloppuna ja koin ettei päivystyskäynnistä olisi ollut hyötyä. Eilen oli muuta vaivaa niin en voinut mennä. Tänään menen lääkäriin.

Vierailija
7/63 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohtii nyt voisiko syy sittenkin olla kilpirauhasessa?

-Lähisuvussa kilpirauhasen toimintahäiriöitä

-Kuukautiskierto sekaisin

-Painoa tullut lisää

-Ihokarvojen kasvu nopeutunut

-Väsymystä

-Silmiä kuivaa

Vierailija
8/63 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohtii nyt voisiko syy sittenkin olla kilpirauhasessa?

-Lähisuvussa kilpirauhasen toimintahäiriöitä

-Kuukautiskierto sekaisin

-Painoa tullut lisää

-Ihokarvojen kasvu nopeutunut

-Väsymystä

-Silmiä kuivaa

Vierailija
9/63 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mielestäni näköhäiriöt liitty nimenomaan kilpirauhasen liikatoimintaan, ei vajaatoimintaan. Gravesin tauti aiheuttaa ainakin silmien ulos pullistumista, josta itse kuvittelin niiden häiriöiden johtuvan.

T: se jonka näköhäiriöt johtuivat kilpirauhasesta

Vierailija
10/63 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä sen verran, että kävin ensisijaisesti nimenomaan silmälääkärillä noiden näköhäiriöiden takia (kilpirauhasen liikatoiminnasta johtuivat loppujen lopuksi), mutta siellä ei löytynyt mitään vikaa. Silmälääkäri veikkasi jotain migreenin tyyppistä.

Syy löytyi sitten myöhemmin tavallisessa lääkärissä kun menin käsien vapinan takia verikokeisiin. Silloin lääkäri sanoi heti silmätysten jouduttuamme, että sulla on silmät pullistuneet päästä, otetaanpas kilpirauhasen verikokeet.

T: nro 8 ja 23

Vierailija
11/63 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla jonkinlaisia näköhäiriöitä silloin kun hiilarit(dieetti menossa) minimissä ruokavaliossa ja ilmeisesti verensokeri alhaalla.. näkö ensin jotenki kumma ja silmänurkissa näkyy välkehtimistä/sahalaitoja, sanoista katoaa osa, en näe esim sanan alkua, muuten kuin peittämällä toisen silmän, tämä menee ohi kymmenessä minuutissa kun saan jotain verensokeria kohottavaa, tuttu lääkäri sanoi olevan alkavaa migreeniä ja pääkipu tulee todellakin vasta tämän "kohtauksen" jälkeen

näköhäiriöt kuulostavat juuri siltä kuin mulla kilpirauhasen liikatoiminnassa. Lisäksi oireina voimakas laihtuminen, ylienergisyys (muutoin laiskalla ihmisellä :) ja älytön käsien tärinä ja vapina + monta kertaa päiväsä ripulointi.

T: 8, 23 ja 24

Vierailija
12/63 |
16.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän samaa ihmettelen minäkin kuin ap. Mulla on ollut kohta jo vuoden niin, että kaukana oleva ympäristö on sumea ja kauempana olevat kohteet näkyvät kahtena (tai semmoisina varjokuvina).

Silmälääkärissä kävin viime heinäkuussa, eikä ainakaan mitään sairautta löytynyt. Määräsi vain -0,5 lasit, ei vahvempia, koska epäili kyseessä olevan ehkä valelikinäköä (silmä taittolihas krampissa), mikä johtuisi näyttöpäätetyöskentelystäni.

No nyt tuo työ on jo ajat sitten loppunut, mutta näkö on yhä samanlainen. Määrättyjä laseja en hankkinut, koska luin miinuslasien pahentavan kramppia entisestään, jos kyseessä siis on valelikinäkö... silmälääkäri ei oikein tiennyt.

En oikein muista, että miten nopeasti huomasin sumentumisen ja kaksoiskuvat, mutta ennen tuota näköni oli todella tarkka. Kummallista myös on, että välillä näen esim. tv:n tekstityksen sohvalta hyvin ja välillä en meinaa nähdä oikein mitään... Kosteustippojakin olen kokeillut, mutta eivät auta.

Niin joo, ja mulla näkyy kahtena silti, vaikka peittäisinkin toisen silmäni.

Vierailija
13/63 |
02.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkentui että magneettikuvilla halutaan poissulkea MS ja tuumorin mahdollisuus.

-Ap

Vierailija
14/63 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tullut useamman kerran, niin kävisin lääkärissä.

Tässä lainaus Duodecimin sivuilta:

Akuutit kaksoiskuvat. Äkillisesti ilmaantuvat kaksoiskuvat aiheutuvat yleensä jonkin silmän liikuttajalihaksen halvauksesta (n. oculomotorius, n. abducens, n. trochlearis) (Latvala 2006). Kaksoiskuva häviää suljettaessa toinen silmä. Silmän liikkeissä näkyy kullekin halvaukselle tyypillinen vajaus. Jos kaksoiskuva näkyy yhdellä silmällä, siihen on jokin silmänsisäinen syy eikä aiheuttajana ole silmän liikuttajalihaksen halvaus.

Silmän liikuttajalihaksen halvaus voi liittyä diabetekseen, verenpainetautiin, vammaan, hermoa painavaan kasvaimeen tai aneurysmaan. Päivystystutkimuksin tulee sulkea pois ohimovaltimotulehdus. Jos mustuaisreaktiot ovat normaalit, potilas on syytä lähettää silmälääkärin lähipäivinä tehtävään arvioon. Jos mustuainen on laaja, silmä ei liiku ja yläluomi riippuu, potilaalla voi olla aneurysma, ja hänet tulee lähettää päivystystapauksena neurokirurgille.

Vierailija
15/63 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käydä pikaisesti silmälääkärillä.

Vierailija
16/63 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole normaalia tuollainen

voi olla aivoverenvuoto, tukos päässä, kasvain siis ihan mitä vaan vikaa päässä

äkkiä hoitoon

Vierailija
17/63 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lueskelin itsekin noita syitä, vahva tunne että häiriöt johtuvat kohdallani karsastuksesta. Tottakai soitan heti huomenna lääkäriajan. Alkaa sen verran häiritä jo eloa tämä vaiva että olisi mukava päästä siitä eroon.

Vierailija
18/63 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en odottaisi näköön liittyvien oireiden kanssa yhtään vaan menisin päivystykseen vaikka nauraisivatkin pihalle.

Verkkokalvon irtoamisen oireina on myös erinäisiä näköhäiriöitä. Johtaa hoitamattomana sokeutumiseen.

Vierailija
19/63 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näköhäiriöt liittyivät kilpirauhasen liikatoimintaan, olivat lähinnä sahalaitaa ja näkökentän sumentumista.

Vierailija
20/63 |
14.02.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Päivystykseen ei auta mennä...

"Moi, mulla on muutaman päivän ollut näköhäiriöitä"

"Ai muutaman päivän? No kyl sä sitten vielä yhden yön pärjäät, laitat kato silmät kii nii ei häritte. Aamulla sitte soitat lääkäriajan."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi