Näköhäiriöiden syy?
Minulla on ilmennyt viimepäivät näköhäiriöitä. Näen kahtena ja etenkin autolla ajo on ollut hankalaa. Välillä pystyn katsomaan tarkasti vain peittämällä toisen silmän.
Minulla on paljon hajataittoa, ollut jo vuosien ajan. Koskaan en ole käyttänyt laseja. Voiko tällainen johtua karsastuksesta vai onko taustalla mahdollisesti jotain vakavampaa?
Kommentit (63)
Kävin lääkärissä ja sain kiireellisen lähetteen silmäpolille, eiköhän asia siellä selviä.
Kerron kyllä, toivottavasti pian selviää.
mulla jonkinlaisia näköhäiriöitä silloin kun hiilarit(dieetti menossa) minimissä ruokavaliossa ja ilmeisesti verensokeri alhaalla.. näkö ensin jotenki kumma ja silmänurkissa näkyy välkehtimistä/sahalaitoja, sanoista katoaa osa, en näe esim sanan alkua, muuten kuin peittämällä toisen silmän, tämä menee ohi kymmenessä minuutissa kun saan jotain verensokeria kohottavaa, tuttu lääkäri sanoi olevan alkavaa migreeniä ja pääkipu tulee todellakin vasta tämän "kohtauksen" jälkeen
Pohti juurikin liikatoimintaa mutta ilmeisesti ei oireet oikeen sovi yksiin.
Itse myöskin käytän tietokonetta paljon. Aikoinaan vanhat näytöt (ne isot pömpelit) aiheuttivat päänsärkyä. Nykyajan läppärit tietenkin aivan erilaisia mutta tokihan koneella työskentely rasittaa silmiä.
AP:n mainitsemat oireet sopisivat mun mielestä ennemminkin vajaatoimintaan kuin liikatoimintaan.
Mutta tosiaan, syy löytyy ehkä kuitenkin jostain muualta, eikä varmasti kannata luottaa yhteenkään AV:llä mutu-tuntumalla kirjoitettuun diagnoosiin :)
On kuitenkin hienoa saada täältä kommentteja ja mielipiteitä samanlaisista oireista kärsiviltä.
Kiittelee kovasti kaikista vastauksista! Ehkäpä ensi viikolla voimme arpoa yhden oikein vastanneen :) Toki mielelläni lueskelen edelleen "kohtalotovereiden" kirjoituksia.
Piti vielä kysyä ap, että miten tarkalleenottaen näet kahtena? Siis ihan selvästi näkyy vierekkäin kaksi kuvaa kohteesta, vai vain kohteen reunat näkyvät aavistuksen kahtena?
Ihan mielenkiinnosta kyselen. Mitään semmoista tietämystä mulla ei näistä jutuista ole, enhän tiedä omien silmienikään ongelmista.
Olen siis kirjoittajanumero 26.
Näen siis ihan selvästi vierekkäin kaksi kuvaa, varsinkin liikkuvaa kohdetta katsoessa. Kaksoiskuva tosiaan katoaa kun peitän toisen silmän (ei ole väliä kumman silmän peittää).
Kävi lääkärissä. Ei johdu kaksoiskuvat karsastuksesta. Toisessa silmässä joku lihas halvaantunut eikä silmä siksi käänny ulospäin. Tämä ei lääkäreiden mukaan ole vaiva vaan oire jostain muusta. Täytyy ottaa magneettikuvat päästä.
Kävi lääkärissä. Ei johdu kaksoiskuvat karsastuksesta. Toisessa silmässä joku lihas halvaantunut eikä silmä siksi käänny ulospäin. Tämä ei lääkäreiden mukaan ole vaiva vaan oire jostain muusta. Täytyy ottaa magneettikuvat päästä.
Joskus merkki neurologisesta sairaudesta kuten ms-taudista. Hyvä kun kuvaavat.
aivokasvain, mulla on ollut kans.....
kuten edellä kerroin on mullakin leikattu aivokasvain ja sytosttaatteja annettu
Ei kai se automaattisesti tarkoita jotain hirveää? Onko mitään "ei vaarallista" josta tuollainen voisi johtua? Tosiaankin hyvä että hakeuduin kunnon hoitoon enkä mennyt arvauskeskukseen.
ap, luehan tuo viesti nro 2! Syitä voi olla monia. Kaiketi nuo haluavat sulkea heti pois ne vakavimmat.
Joo, luin viestin nro 2. Mietin että voiko olla mahdollista että mitään tuollaista ei olisikaan. Vai pitääkö varautua siihen että tämä vaikuttaa nyt loppu elämän...
kohonnut aivopaine. Punktio selkään ja lääkitys päälle. Avot - oireet katosivat muutamassa kuukaudessa. Tosin kortisoni oli sen verran helvetillinen annos, että en enää ikinä sitä suuhuni pistä. Kannattaa seurata haittavaikutuksia jos tähän päädyt, lääkäreiden mielestä kun kortisonilla ei haittavaikutuksia ole.
eli tilaat ajan esim. asiantuntevalta silmälääkäriltä.
Mun isän kanssa kävi niin, että valitti terv.keskuslääkärille näköhäiriöitä, ts. sellaisia salamoita ym. näkyi näkökentässä. Lääkärin mukaan ihan normaaleja. Onneksi isä ei uskonut, vaan otti alan asiantuntijaan yhteyttä --> seuraavana päivänä leikkaukseen, verkkokalvo oli irronnut! Nyt takana 3 leikkausta, isä oli 3 kk täysin sokea (toisen silmän näkö mennyt jo aikaisemmin). Nimittäin operoituun silmään tuli vielä kaihi.
Opetus se, että kannattaa luottaa omiin vaistoihinsa ja toimia nopeasti!