Pystyvätkö hifistit koskaan oikeasti nauttimaan musiikista, kun kaikki energia menee niiden laitteiden ihmettelyyn?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä varmaan oikeasti. Jatkuvasti korva hakee äänestä jotain epätäydellisyyksiä jotta pääsee rassailemaan niitä kultaisia liittimiä.
Liittimet (ja kaapelit) on kylläkin kullattua hopeaa. Kulta ei ole tarpeeksi hyvä sähkönjohde.
Rubiinit on aika hyviä myös
Ne on näitä kultakorvia jotka hifistelee ja eron kuulee. Itse en eroa juurikaan kuule kaiuttimien välillä tai ainakaan merkittävää eroa niin mulle on se ja sama onko eriliskiauttinet vai soundbar kun leffoja katson. Musiikkia en kuuntele. Television suhteen taas olen tarkka ja haluan vain parasta ja siksi oled.
En ole "hifisti" enkä kultakorva, mutta äänenlaadulla on toki väliä ja kuuntelen kotona klassista. Siksi mulla on hyvälaatuinen vahvistin ja kaiuttimet sekä cd- ja vinyylisoitin. Ostin myös kauniin hyllyn (useimmat hifitasot ovat järkyttävän rumia) koska ne ovat myös sisustuselementti. Mitään valtavia kaiutinmöhkäleitä en ala hankkimaan jo siksi, että asun aika pienesti.
Keskustelenko hifilaitteista? No en oikeastaan, koska ne on hankittu ja nyt niillä kuunnellaan musiikkia. Musiikista tykkään kyllä keskustella. Sitten, jos tulisi tarve päivittää laitteistoa tutkisin asiaa tarkemmin. N52
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muita brittikuuntelun edustajia? Tannoy, ProAc, Quad jne?
Cambridge.
Serkkuni pystyy, pienestä pitäen. Nyt nämä äänihommelit ovat hänen leipätyönsä myös.
Ei me mitään laitteita ihmetellä, vaan laitteiden tuottamaa täydellistä ääntä!
Kunhan on subbari täysillä ja ikkunat helisee, niin pystymme.
Vierailija kirjoitti:
"Niin, ainoa, miltä osin se on teknisesti parempi, on tuo 48 kHz vs 44,1 kHz, jolla ei käytännössä ole mitään merkitystä kuullun äänenlaadun kannalta."
Eikö dat-nauhan resoluutio ole vain 16 bittiä. Kai se on ihan ok, mutta kuitenkin vuoden 1983 tasoa.
No paljonkos oli CD:ssä yhden näytteen bitit? Sehän on jostain 1970-luvun lopusta. Dat on uudempi.
Vierailija kirjoitti:
Arvostan tätä.
t. naapurisi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Niin, ainoa, miltä osin se on teknisesti parempi, on tuo 48 kHz vs 44,1 kHz, jolla ei käytännössä ole mitään merkitystä kuullun äänenlaadun kannalta."
Eikö dat-nauhan resoluutio ole vain 16 bittiä. Kai se on ihan ok, mutta kuitenkin vuoden 1983 tasoa.
No paljonkos oli CD:ssä yhden näytteen bitit? Sehän on jostain 1970-luvun lopusta. Dat on uudempi.
16 bittiä / 44,1 kHz
"You only need a sample rate of 44.1kHz"
"16-bit audio is fine for everyone"
https://www.soundguys.com/high-bitrate-audio-is-overkill-cd-quality-is-…
Vierailija kirjoitti:
Hifismi on ihan muuta, kuin subbarin jytke. Subbarin jytke kuuluu amislaisten harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
En ole "hifisti" enkä kultakorva, mutta äänenlaadulla on toki väliä ja kuuntelen kotona klassista. Siksi mulla on hyvälaatuinen vahvistin ja kaiuttimet sekä cd- ja vinyylisoitin. Ostin myös kauniin hyllyn (useimmat hifitasot ovat järkyttävän rumia) koska ne ovat myös sisustuselementti. Mitään valtavia kaiutinmöhkäleitä en ala hankkimaan jo siksi, että asun aika pienesti.
Keskustelenko hifilaitteista? No en oikeastaan, koska ne on hankittu ja nyt niillä kuunnellaan musiikkia. Musiikista tykkään kyllä keskustella. Sitten, jos tulisi tarve päivittää laitteistoa tutkisin asiaa tarkemmin. N52
Yläpeukkuja. Kauheasti en enää jaksa hifilaitemerkkien välisistä eroista intoilla. Oma laitteistoni on räkissä ja ihan vain käytettävyyden takia. Ovatko ne sitten kauniita tai rumia, en tiedä, eikä paljoa kiinnostakaan. Pääasia, että voin soittaa haluamiani äänitteitä hyvin. M48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16 bittiä / 44,1 kHz
Onko siis datin 48khz näytteistys 16 bitin syvyydellä huonompi kuin CD:n 44,1khz, 16bit? Dataa ainakin tulee dat-formaatissa enemmän ja taajuustoisto ulottuu ylemmäs. Kummassakin joka tapauksessa yli aikuisen ihmisen kuuloalueen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pystyvät.
Näin on. Kunhan hankkii kerralla riittävän hyvät stereolaitteet musiikin kuuntelua varten, niin ei niitä tarvitse olla koko ajan päivittämässä. Olen kyllä hankkinut monien 1980- ja 1990-luvulla ostamieni alkuperäisten LP-levyjen rinnalle viimeisen 25 vuoden aikana remasteroituja CD-levyjä, joista monet sisältävät huomattavan määrän bonusmateriaalia siihen alunperin julkaistuun albumiin verrattuna kuten. Kuuntelukokemukseen vaikuttaa myös merkittävästi se kuuntelutila eli onko huoneessa pyritty parantamaan akustiikkaa eri keinoin ja miten kaiuttimet on sijoitettu.
Oma makuuhuoneeni on paljolti suunniteltu musiikin kuuntelun ehdoilla ja kuuntelen mieluiten yhden kokonaisen albumin yhdeltä bändiltä tai sooloartistilta kerralla. En kulje todellakaan joka paikassa kuulokkeet korvilla vaan kuuntelen musiikkia ensisijaisesti CD- ja LP-levyiltä isojen lattiakaiuttimien kautta. Olen myös kiinnostunut musiikin tekemisen taustoista, jota varten olen lueskellut vuosikausia mm. bändihistoriikkejä ja musiikkilehtiä. Käytän kuulokkeita pääasiassa katsellessani YouTubea, josta toki löytyy paljon muutakin kuin musiikkivideoita ja muusikoiden haastatteluja. Musiikista kokonaisuuksina nauttii enemmän sopivina annoksia eikä jatkuvana suoratoistona. Harva kai katsoo vaikkapa 3 elokuvaakaan putkeen jos niihin haluaa aidosti keskittyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostan tätä.
t. naapurisi
Kiitos. Arvasin, että pidät siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hifismi on ihan muuta, kuin subbarin jytke. Subbarin jytke kuuluu amislaisten harrastuksiin.
Sarkasmin poikasta kehittelinkin.
Vierailija kirjoitti:
Joo! Kunnon vehkeillä on nautinto kuunnella.
Normaalikäytössä hyviä stereoita on tarvetta uusia huomattavasti harvemmin kuin tietokonetta ja ne voivat toimia ongelmitta pidempää kuin televisio. Lisäksi stereot eivät aiheuta juoksevia menoja kuin säännöliset uudet levyhankinnat, jotka ovat täysin vapaaehtoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 20 vuotta vanhat OR:t.
Mulla 30v vanhat! Ne oli käsittääkseni aika hyvät kajarit ysärin puolivälissä, ja on vieläkin.
monona, kompressiota helvetisti ja paljon eekuuta.