Pystyvätkö hifistit koskaan oikeasti nauttimaan musiikista, kun kaikki energia menee niiden laitteiden ihmettelyyn?
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Vinyylien muka parempi äänentoisto on huijausta. Niiden taajuuskäyriä muokataan jo ennen kaiverrusta. Ei ole luonnonmukaista äänentoistoa.
Ehkä siinä on jotain samaa, kun katsoo vanhoja elokuvia 4k-masteroituna, niin se silmin näkyvä filmin rakeisuus tekee siitä itseasiassa kivan näköistä verrattuna nykyisistä digikameroista tulevaan "täydelliseen" kuvaan.
Joku hifipelle kirjoitti aikoinaan IS:n palstalle, että "ei ihmiset ala youtubesta musiikkia kuuntelemaan". Kuinkas kävikään.
Vimosen päälle vehkeet kuulee sellaisetkin raidat ja soittimien melodiat mitä ei halpislaitteet kykene toistamaan.
Ostin omat "hifi" vehkeet muistaakseni 2002 ja oli kyllä parhaiten käytetty 2000e ikinä. Tossa noi popittaa edelleen täysillä. Tarkotus olisi päivittää vahvistin nykyaikaan, jotta striimaus kävisi vaivattomammin. Kajarit kuulostaa edelleen hunajaiselta. Nuo taitaa olla ikuiset.
Mulla yli 50v vanha Tandbergin vahvistin ja laadukkaat kajarit 80-luvulta. Helvetin hyvältä kuulostaa cd-lätyt. Ei voi pistää paremmaksi ja tähän olen "tyytynyt". En ole siis saanut kaadettua fyrkkaa tähän harrastukseen enkä mieti voisko kuulostaa paremmalta koska NOT.
Sama asia kuin kysyisi että pystyvätkö runkkausta tekevät nauttimaan seksistä. Kuinka helvetin pienellä aivokapasiteetilla ihminen on voinut syntyä?
Mulla on Saloran mankkari, jossa on C-kasetti pesä ja radio. Enempää en tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Siis teoriassa DAT on hieman parempi, mutta käytännös
Perus DAC:ien taajuusvaste on 20 hz-20 kHz, eli sama kuin cd-taso 16/44.1. Jostain hd dacista tai ultra bluray-soittimesta saa korkearesoluutioista ääntä ulos. Pitäisi kokeilla samaa dsd-tiedostoa natiiviresoluutiolla ja heti perään jollain alasskaalattuna perus-dac:illa, niin voisi sanoa kuuleeko eroa vai ei.
DAT ja DAC ovat ihan eri asioita.
DAC on digitaali-analogia-muunin, joka tarvitaan että digitaalisesta laitteesta saa analogista ääntä ulos. Perus-DAC chipit on taajuudeltaan 20 hz-20 kHz. Kuten esimerkiksi dat-nauhureiden taajuusvastekin, koska dsd-daceja ei oltu vielä keksitty.
Mun kaverilla on kaiken maailman onkyot, vahvarit, kajarit ja subbarit, maksoi niistä maltaita. Nauroin sille kun olisi päässyt halvemmalla ostamalla saloran mankkarin.
Vierailija kirjoitti:
C-kasetti tekee takaisin tuloaan.
C-kasetti voittaa muutenkin digitaaliset vermeet, sillä kasetilta ääni kuulostaa luonnollisemmalta.
t. Hifisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
C-kasetti voittaa muutenkin digitaaliset vermeet, sillä kasetilta ääni kuulostaa luonnollisemmalta.
t. Hifisti.
Juuh, ääni huojuu yhtä paljon kuin kännisen puhe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Hifisti.
Taajuusvaste taisi olla johonkin 15 kHz:iin asti...? Ei huono...
Vierailija kirjoitti:
Mun 10€ korvalapuissa lukee "hi-fi". Näillä mennään.
Eikös HIFI ole peräti määritelty jossain ikiaikaisissa saksalaisissa DIN-normeissa!
Kyllä tosimies vertailee ennemmin kauitinkaapeleiden vaikutusta ääneen kuin käy esim. treffeillä naisen kanssa.
On muutamia joita ei kiinnosta kuin puhdas äänentoisto. Ihan erinomainen tavoite sekin.
Perus DAC:ien taajuusvaste on 20 hz-20 kHz, eli sama kuin cd-taso 16/44.1. Jostain hd dacista tai ultra bluray-soittimesta saa korkearesoluutioista ääntä ulos. Pitäisi kokeilla samaa dsd-tiedostoa natiiviresoluutiolla ja heti perään jollain alasskaalattuna perus-dac:illa, niin voisi sanoa kuuleeko eroa vai ei.
DAT ja DAC ovat ihan eri asioita.