Mitä lahjaksi, kun on vain vähän rahaa?
Loppukesälle osuu oikea suma juhlia/merkkipäiviä. Haluan kaikkia onnitella, mutta ongelmaksi nousee ettei ole paljoa rahaa. On kummilasten syntymäpäiviä ja kaverin ja läheisten pyöreitä syntymäpäiviä kuten 50-vuotisjuhlat. Onko 20 euroa liian vähän esim. pyöreitä täyttävälle? Moni varmaan antaa 50 euroa tms maksavan lahjan. En voi antaa niin paljoa, kun on yhteensä kuusi juhlaa/onniteltavaa. Yhdelle ainakin on kimppakeräys, johon voi osallistua. Hävettää kun ei olisi varaa laittaa siihen paljoa.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
https://www.etlehti.fi/artikkeli/vapaa-aika/juhlat-edessa-17-vinkkia-vi…
pieni juhlaopas et-lehti
"Tuliainen tai lahja kertoo antajastaan. Kukin lahjoo varojensa mukaan, mutta ihan tyhjin käsin ei kenenkään kotiin mennä."
Kaunis kortti siis on aivan riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Finlaysonilla on nyt kesäalessa pyyhkeitä -50%. Pari käsipyyhettä ja siihen joku kaunis saippuapullo on ihan kiva ja käytännöllinen lahja. Jos asuu alueella, jossa on myymälä, niin ei tarvi maksaa postikuluja.
Itse ilahtuisin kotimaisen valmistajan kanisterillisesta hajustamatonta nestesaippuaa. Meillä ovat jo täytettävät saippuapullot aikoja sitten hankittu. Jos siltä tuntuu niin lahjanarusta rusetti ja onnittelukortti kiinni kanisterin kahvaan. Olisi hyötylahja, joka tulee käytettyä viimeiseen tippaan saakka.Kas kun ei tiskiainetta 🙄
Sekin on hyvä lahja! Hajustamattomalla käsitiskiaineella voi pestä hiukset jos shampoo on sattumalta loppunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pieni juhlaopas et-lehti
"Tuliainen tai lahja kertoo antajastaan. Kukin lahjoo varojensa mukaan, mutta ihan tyhjin käsin ei kenenkään kotiin mennä."
Minulla on tapana viedä jo 15 min poikkeamisella naapuriin kahvipaketti. Naapuri kutsuu käymään. Toisaalta on ollut ikävää se, että meillä on ravannut puolison sukulaisia, jotka tulevat katsomaan uutta kotiamme tyhjin käsin. Yksikin pari jäi sitten useammaksi päiväksi. Kyllä sanon, että ei mitään tapoja heiltä löydy. Vien jopa ystävälleni kahvia edes, kun kutsuu käymään kahvilla. Tämä ot mutta tosiaan kertoo antajastaan se, että tuliaisia ei ole ollenkaan.
Kylävierailu on täysin eri asia kuin juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni sai lahjaksi nuorelta opiskelijalta korillisen hänen itseleipomiaan pullia. Kori maksaa muutaman euron ja pullataikinakaan ei kalliiksi tule. Oli kiva lahja, mun mielestä. Ja nätisti pakattu, sellofaania ympärillä.
En suosittele pakkamaan Ukrainan sotaa vastustavan lahjaa venäläisestä öljystä Kiinassa tehtyyn sellofaaniin. Loukkaantuisin todella paljon. Pullat voi pakata vaikka pestyyn keittiöpyyhkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain vähävaraiseksi tietämältäni sukulaiselta uimapyyhkeen. Oli käytössä liki 20 vuotta. Erittäin hyvä ja käyttökelpinen lahja, ehkä jopa paras. Ainakin enne arvotettiin kestävyyttä ja käyttökelpoisuutta.
Lapselle tai nuorelle ihan kiva lahja, tosin laadukkaat ei ihan halpoja.
Aikuisilla pyyhkeitä yleensä riittää, ja uudet parittomat on pelkkä riesa. Vähintään 2 pitäisi antaa, ainakin jollei ole sinkku kyseessä.
Miksi ihmeessä uimapyyhkeellä pitää olla pari? Nimenomaan on hyvä, että pyyhkeet ovat yksilöllisiä, että erottaa oman käyttämänsä kumppaninsa käyttämästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa oikeesti, että montako ikkunapintaa sinulla on pestävänä. Pesetkö ne ikkunoiden sisäpuoliset pinnat myös? Katsos kun minulla puoliso pesee ikkunat, niin en ole ihan kartalla tässä. Meillä on kaikkiaan ikkunoita 16 kappaletta.
Noin sata pintaa. Huoneissa on pääsääntöisesti yksi isompi ruutu, jonka yllä ja sivu(i)lla on eri kokoisia ikkunoita. Olohuoneessa, keittiössä ja kylppärissä erilaiset. Pyyhin myös karmit ja välit ja jos joku rantu tulee niin sen poistan mikrokuidulla.
Pesen nämä kaikki kahteen tuntiin. Paitsi nyt tänään näköjään en kun juttelen täällä aina muutaman ruudun välein. 😀
Oukei. Mulla menee sitten varmasti hävyttömän kauan aikaa pestä yksi ikkunaruutu. Hyvä vinkki tuo mikrokui
----
Kiitos vinkeistä. Kertomasi käytäntö on edistystä siihen nähden, mitä minulla on ollut. Taidanpa ostaa lisää mikrokuituliinoja. T. onnettoman hidas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakaan ei voi mennä toisen juhliin ilman lahjaa. Se on vastoin etikettiä ja äärimmäisen moukkamasita. Opettekaa lapsillenne käytösetiketti ja juhlatavat! Meillä suvussa muutama, ihan hävettää tällaisten puolesta.
Olet väärässä etiketin suhteen. Sivistynyt ihminen ei odota lahjoja juhliensa sisäänpääsymaksuksi tai ehdoksi. Ainoastaan kaunista ja sivistynyttä käytöstä voi odottaa vieraalta.En ole. Googleta juhlaetiketti niin opit jotakin.
Googleta itse Tapaseuran ohjeita jos et ole lukenut Käytöksen kultaista kirjaa.
Itse vein niittykukista tehdyn nätin kukkakimpun. T. Työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse sain vähävaraiseksi tietämältäni sukulaiselta uimapyyhkeen. Oli käytössä liki 20 vuotta. Erittäin hyvä ja käyttökelpinen lahja, ehkä jopa paras. Ainakin enne arvotettiin kestävyyttä ja käyttökelpoisuutta.
Lapselle tai nuorelle ihan kiva lahja, tosin laadukkaat ei ihan halpoja.
Aikuisilla pyyhkeitä yleensä riittää, ja uudet parittomat on pelkkä riesa. Vähintään 2 pitäisi antaa, ainakin jollei ole sinkku kyseessä.
Miksi ihmeessä uimapyyhkeellä pitää olla pari? Nimenomaan on hyvä, että pyyhkeet ovat yksilöllisiä, että erottaa oman käyttämänsä kumppaninsa käyttämästä.
Meillä on myös niin, että kumppanilla on omat pyyhkeet, jotka on erilaisia kuin minun kylpypyyhkeet. Muutenhan ne menisi ristikäyttöön. Kahta samalaista eipä oo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. Finlaysonilla on nyt kesäalessa pyyhkeitä -50%. Pari käsipyyhettä ja siihen joku kaunis saippuapullo on ihan kiva ja käytännöllinen lahja. Jos asuu alueella, jossa on myymälä, niin ei tarvi maksaa postikuluja.
Nuorelle ehkä, aikuiselle ei. Aikuisella on pyyhkeitä yleensä täysi setti (käsi-, kasvo-, kylpypyyhkeet koko perheelle x2 tuntuu olevan yleistä).
Pyhkeet ovat myös osa sisustusta. Jollet ole aivan 100% varma toisen mausta ja tiedä millaista henkilö haluaa kylpyhuoneeseensa roikkumaan, niin tuollaiset esillä olevat jutut jätetään kauppaan.
Onneksi mun tuttavapiirissä (joille lahjoja ostan) ei ole noin turhamaisia ihmisiä, että pyyhkeen kuosi pilaa sisustuksen. Ja luoja mua niiltä varjelkoon. Mä en edes tajua sitä, että kylpypyyhkeiden täytyisi olla kaikille samanlaiset tai samanlai
Ei se ole turhamaisuutta. Suurin osa ihmisistä kokee olonsa paremmaksi kun ympäristö on rauhallinen ja harmoninen. Kaikki asiat eriparia, eri tyyliä jne antaa vähän saman fiiliksen kuin jos toiseen korvaan soitettaisiin teletappimusiikkia ja toiseen örinäheviä, ahdistava kakofonia.
Ympäristö vaikuttaa ihmisiin eri asteikolla, toisiin enemmän ja toisiin ei juurikaan. Kaikkiin se kuitenkin vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
20 euron lahjakortti johonkin kivaan kahvilaan on ihan hyvä lahja
tai keikkaliput tms.
Keikkalipuista saa maksaa huomattavan paljon enemmän kuin ap:n budjetti on...
Riippuu tietysti, mitä arvostaa. Minä arvostan aikaa ja tilaa, niin omaani kuin muiden. Siksi mulle on lahja, että vieras saapuu juhliini. Ihan aidosti ja oikeasti. Minä arvostan hänen aikaansa ja vaivannäköään. Eikä tarvitse tulla lahjan kanssa. Tätä toistan usein kutsuissakin, mutta ilmeisesti on vaikeaa tulla tyhjin käsin, enkä kyllä itsekään osaisi.
Mutta jos jotain on vietävä, niin ei mitään, mikä vie tilaa. Huolella valittu viinipullo, elämyslahjat lapsille (kummin kotiin järkkäämä leffailta olisi tosi mieluinen meidän perheessä, jälleen kerran kun aika ei ole itsestäänselvyys..) Jos joku haluaisi lahjoittaa aikaansa juhlia edeltävänä päivänä ja tulla auttamaan valmisteluissa, se olisi ihanaa! Sen sijaan tarjoiluihin osallistuminen jollain kuivakakulla tai pullapussilla ei ilahduta, kun olen viikkoja ennen miettinyt makuparit, teemat, allergiat ja ruokarajoitteet. Kukkakimppu, vaikka luonnosta poimittu, olisi sen sijaan mieluisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pieni juhlaopas et-lehti
Minulla on tapana viedä jo 15 min poikkeamisella naapuriin kahvipaketti. Naapuri kutsuu käymään. Toisaalta on ollut ikävää se, että meillä on ravannut puolison sukulaisia, jotka tulevat katsomaan uutta kotiamme tyhjin käsin. Yksikin pari jäi sitten useammaksi päiväksi. Kyllä sanon, että ei mitään tapoja heiltä löydy. Vien jopa ystävälleni kahvia edes, kun kutsuu käymään kahvilla. Tämä ot mutta tosiaan kertoo antajastaan se, että tuliaisia ei ole ollenkaan.
Kylävierailu on täysin eri asia kuin juhlat.
Kyllä vaan. Sepä tässä olikin se pointti, että juhliin yleensä viedään lahja kun on sentään juhlista kyse. Toiset tykkää viedä tuliaisia muutenkin kuten minä. On meidän juhliin tultu tyhjin käsin, ja ne on ne samat tyypit aina kyseessä.
Kesän juhlat tuovat monille lahjapaineita. Tapakouluttaja Helena Valonen sanoo, että turhaan paikalle voi mennä vaikka ilman lahjaa. Hän muistuttaa, että juhlan alkuperäinen tarkoitus on koota sukulaiset ja ystävät yhteisiin juhliin pitämään hauskaa, ja jokainen voi osallistua varallisuutensa ja sukulaisuussuhteen mukaan.
https://yle.fi/a/3-9641797?utm_source=social-media-share&utm_medium=soc…
Vierailija kirjoitti:
Pyhkeet ovat myös osa sisustusta. Jollet ole aivan 100% varma toisen mausta ja tiedä millaista henkilö haluaa kylpyhuoneeseensa roikkumaan, niin tuollaiset esillä olevat jutut jätetään kauppaan.
Toisille varmaan ovat osa sisustusta, mutta ei meille. Meillä pyyhkeet eivät ole näyttelyesineitä vaan ihan käyttöesineitä. Ne haetaan makuuhuoneesta, niihin kuivataan kerran ja laitetaan sitten pyykkikoriin odottamaan pesua. Myöskään mitään uimapyyhkeitä ei pidetä näkyvillä roikkumassa vaan nekin pestään heti uimareissun jälkeen samoin kuin uimapuvutkin. Jokaisella on helposti erottuvat "suosikkipyyhkeet", mutta niiden ollessa pesussa voi käyttää jotain toista pyyhettä. Itseni kuivaan suihkun jälkeen käsipyyhkeen kokoiseen pyyhkeeseen ja tukkaan käärin pyyheturbaanin.
Minä olen tykännyt kun olen saanut lahjaksi kavereiden itse leipomaa leipää. Tietääkseni ei ole kovin kallista sellaisen tekeminen, mutta en itse niin välitä leipomisesta.
Myös viinipullo on kiva peruslahja. Ja suklaa. Jopa kahvi, ihan tavallinenkin sellainen.
Kaikissa tapauksissa pitää tietysti tuntea lahjan saajan maku ja elintavat ja allergiat, että ei nyt alkoholistille viiniä tai keliaakikolle leipää tai laihduttajalle suklaata jne.
Lapset ovat hankalimpia lahjottavia, eivät välttämättä osaa mitään käytännöllistä ja pientä arvostaa. Nuo ehdotetut lahjakortit varmaan on ihan kivoja, kunhan summa on sellainen, että lahjan saajalle ei jää itse maksettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisille varmaan ovat osa sisustusta, mutta ei meille. Meillä pyyhkeet eivät ole näyttelyesineitä vaan ihan käyttöesineitä. Ne haetaan makuuhuoneesta, niihin kuivataan kerran ja laitetaan sitten pyykkikoriin odottamaan pesua. Myöskään mitään uimapyyhkeitä ei pidetä näkyvillä roikkumassa vaan nekin pestään heti uimareissun jälkeen samoin kuin uimapuvutkin. Jokaisella on helposti erottuvat "suosikkipyyhkeet", mutta niiden ollessa pesussa voi käyttää jotain toista pyyhettä. Itseni kuivaan suihkun jälkeen käsipyyhkeen kokoiseen pyyhkeeseen ja tukkaan käärin pyyheturbaanin.
Siksipä sen lahjanviejän pitääkin tietää että mikä lahjansaajan suhtautuminen pyyhkeisiin on. Sinä voit omaan juhlakutauusi kirjoittaa että "pyyhkeet ovat mukava lahja", mutta älä oleta että muiden suhtautuminen pyyhkeisiin olisi sama.
Lapsille voit jotain ostaa, mutta tarvitseeko / haluavatko aikuiset oikeasti lisää kaappiin seisomaan tavaraa?
Jos sinulla on oikeasti tiukkaa, niin voisit ainakin läheisimmiltä ystäviltäsi / sukulaisilta kysyä sopiiko, jos tuot vain
kukkakimpun tai jotain pientä, kun olet tiukoilla. Itse täyttessäni vuosia, olen etukäteen painottanut, ettei lahjoja!
Riittää kun tulee paikalle! On toiminut hyvin!
Hän syö ruokansa vasta kotona maksamisen jälkeen. Miehensä oli ostanut vahingossa vihreitä omenoita ja anafylaksian voi saada missä iässä ja mistä aineesta hyvänsä, vaikka olisi voinut syödä tai juoda samaa tuotetta aiemmin ilman ongelmia.