Mitä lahjaksi, kun on vain vähän rahaa?
Loppukesälle osuu oikea suma juhlia/merkkipäiviä. Haluan kaikkia onnitella, mutta ongelmaksi nousee ettei ole paljoa rahaa. On kummilasten syntymäpäiviä ja kaverin ja läheisten pyöreitä syntymäpäiviä kuten 50-vuotisjuhlat. Onko 20 euroa liian vähän esim. pyöreitä täyttävälle? Moni varmaan antaa 50 euroa tms maksavan lahjan. En voi antaa niin paljoa, kun on yhteensä kuusi juhlaa/onniteltavaa. Yhdelle ainakin on kimppakeräys, johon voi osallistua. Hävettää kun ei olisi varaa laittaa siihen paljoa.
Kommentit (250)
Vierailija kirjoitti:
Ei se ole turhamaisuutta. Suurin osa ihmisistä kokee olonsa paremmaksi kun ympäristö on rauhallinen ja harmoninen. Kaikki asiat eriparia, eri tyyliä jne antaa vähän saman fiiliksen kuin jos toiseen korvaan soitettaisiin teletappimusiikkia ja toiseen örinäheviä, ahdistava kakofonia.
Ympäristö vaikuttaa ihmisiin eri asteikolla, toisiin enemmän ja toisiin ei juurikaan. Kaikkiin se kuitenkin vaikuttaa.
Suomalaisten kylpyhuoneeissa on värinä usein joko mustaa, valkoista, harmaata tai beigeä. Harvemmin on mitään riemukasta värien iloittelua. Jos siellä on pari eriväristä pyyhettä, niin siitä ei vielä mitään sekasotkua synny.
Vierailija kirjoitti:
Teen usein lahjaksi edullisesti herkkukoreja. Ei siis oikeaa koria, vaan pakkaan muutaman kivan ruokakaupasta löytyvän tuotteen kinkunpaistopussiin joka on sellaista sellofaania. Sitten kortti ja paljon narua. Välillä laitan esimerkiksi italialaisia tuotteita tai esim. kesäisin mansikkamehua, keksejä ja muuta kesäherkkua.
Minä olen tehnyt vastaavia ja usein ostanut halpakaupasta korin tavaroille. Niitä myydään ihan muutamalla eurolla.
https://www.rusta.com/fi/fi/sailytyskori-abraham-p956201650401.aspx
Tyyliin joku tämmöinen.
Miksi lahjoja aletaan miettimään vasta nyt ? Kyllä itse aikoinaan, vähävaraisena, olin hyvinkin tietoinen milloin kummilapset pääsevät ripille, kuka ystävistä täyttää 50 v jne.
Olen tehnyt mm lukemattomia ovikransseja. Keräsin käpyjä, kloriittiin, porasin reiät ja pohjankin tein paperista. Aikaahan siinä meni lähemmäs kk, kun tein yhden työvaiheen kerralla. Näissä parasta on se, ettei niissä lue nimeä, jos et tykkää, voi sen antaa eteenpäin.
Hyvä ystäväni meni naimisiin ja ystäväni oli ihaillut tekemääni pöytäliinaa. Painatin siihen mm koivunlehtiä. Kysyin hyvissä ajoin haluaisiko sellaisen häälahjan ja koska liina on usein pöydällä, uskon tykkää
Jos tiedät että joku kerää jotain esim. astioita niin yksikin astia sitä keräämäänsä sarjaa. Voi löytyä kirppariltakin hyväkuntoinen edullisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa oikeesti, että montako ikkunapintaa sinulla on pestävänä. Pesetkö ne ikkunoiden sisäpuoliset pinnat myös? Katsos kun minulla puoliso pesee ikkunat, niin en ole ihan kartalla tässä. Meillä on kaikkiaan ikkunoita 16 kappaletta.
Noin sata pintaa. Huoneissa on pääsääntöisesti yksi isompi ruutu, jonka yllä ja sivu(i)lla on eri kokoisia ikkunoita. Olohuoneessa, keittiössä ja kylppärissä erilaiset. Pyyhin myös karmit ja välit ja jos joku rantu tulee niin sen poistan mikrokuidulla.
Pesen nämä kaikki kahteen tuntiin. Paitsi nyt tänään näköjään en kun juttelen täällä aina muutaman ruudun välein. 😀
Oukei. Mulla menee sitten varmasti hävyttömän kauan aikaa pestä yksi ikkunaruutu. Hyvä vinkki tuo mikrokuituliina. Minulla menee myös pesutarvikkeiden roudaa
Älä välitä, meitä on muitakin joilla tuossa hommassa vaan kummasti kestää..Ite oon siivooja ja juurikin ikkunoiden pesu on kompastuskiveni, kaikki muu sujuu näppärästi ja nopeasti tullen hyvää jälkeä mutta ikkunat.., ne ne vaan on sellaset et käytän paljon aikaa eikä varmaan ikinä oo tullu kerrasta hyvää jälkeä, yhtenään joudun jotain yksittäistä kärpäsenpaska pyyhkeileen erikseeen vielä juuri pestystä ikkunasta.
Vierailija kirjoitti:
en kyllä antaisi alkoholia kenellekään lahjaksi. enkä tupakkaa tai mitään päihteitä. miksi haluaisi antaa toiselle jotain terveydelle haitallista? suomi on yksi alkoholiongelmaisten maa.
Minä en myöskään anna. Enkä halua itsekään, koska en juo alkoholia.
En veisi oliiviöljyä, soijaa enkä lyhtyä tietämättä tykkäävtkö tai tarvitsevatko niitä. Mieluummin vaikka lahjakortti, niin voi valita haluamansa tuotteen.
Kielsin tavara lahjojen tuonnin synt, toivat olutta, viiniä, leipomuksia, lahjakortin. Parempi niin kun erilainen maku jokaisella ja mulla liikaa tavaraa.
Riisistä mieleen, että äitini aasianmatkaltaan tullessa lähetti minulle laadukasta soijaa ja seesamiöljyä ihan laatikolliset eri laatuja! Tietää että rakastan ruoanlaittoa ja harrastan erityisesti aasialaista keittiötä.
Kun lahjansaajan tuntee niin tietää mistä hän pitää. Itsellään hänellä ei näille olisi yhtään mitään käyttöä.
Ihmiset jotka ostavat muille lahjoiksi asioita joista itse pitävät (kuten jotain lyhtyjä tai pyyhkeitä) tietämättä vastaanottajan makua ovat jotenkin sosiaalisesti lahjattomia. Tietysti vielä lahjattomampia ovat ne jotka antavat sellaista joka ei itsellekään ole kelvannut.