Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Kommentin 181 kirjoittajalle. Tiedän ihan hyvin keskiarvon ja mediaanin eron. Sitä ei aina näy tietävän viisauttaankaan kehuvat, olen joskus huomannut.
Sinä et elä tässä oikeassa maailmassa jos et anna mitään arvoa todelliselle tiedolle.
Ei ihme jos työelämäsdä ei sit ole menestystä ollut. Selviäisitkö urakkahinnoittelun laskemisesta, siis tuotteen myyntihinta huomioiden miten paljon kannattaa kullekin tekijälle maksaa työvaiheesta? Että he viitsivät tehokkaasti toimia.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi kateusketju. Muistakaa, että voitte saada myös hyvän perinnön.
Joo, sitten 70-vuotiaana. Jeejee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että meillä on lähes 100 000 alle 30v eläkeläistä, joilla siis on juuri tuollaista! Paitsi että he ovat se porukka, joka ei ole maksanut eläkevakuutusmaksuja.
Nyt 70v ikäinen ja aikanaan 40 vuotta töitä tehnyt eläkeläinen maksoi eläkevakuutusrahastoon summan, joka korkoineen on noin 500 000 e. Paljonko sinä haluat hänen eläkkeestään itsellesi?
nyt työssäkäyvät maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet..eipä ole tarvinnut kun jaksaa olla 68v asti töissä ja eläke ollut lähes yhtä korkea kuin palkka..esim milleniaalit eivät tule pääsemään eläkkeelle ennen 68v...
Harva suurista ikäluokista oli töissä edes 65-vuotiaaksi.
Mieheni työp
Moni tämän ajan eläkeläisnainen saa leskeksi jäätyään oman eläkkeensä päälle hyvän leskeneläkkeen ja sen eläkkeen ansaitsemiseen he eivät ole kyllä käytännössä itse osallistuneet. Leskeneläkkeisiin tuli muutoksia eikä nuorempi sukupolvi tule enää tällaisia leskeneläkkeitä saamaan. Nuorten naisten ei kannata enää helpottaa elämäänsä ja jäädä kotirouviksi kunnes lapset ovat kasvaneet niin kuin vanhemman sukupolven naisista moni on voinut tehdä, nuorten naisten on itse ansaittava eläkkeensä lasten teosta huolimatta.
Pelkkää rauhaa nähneet? Etpä taida sinäkään tietää paljoa menneistä. Missä pmmisuojassa olet muuten istunut pikkulapsena? Kuoliko/haavoittuiko isäsi, ukkisi, setäsi taistelussa?
Vierailija kirjoitti:
Suuriin ikäluokkiin kuuluva kultalusikkamummo kauhisteli kun 17-vuotias ei ole kesätöissä, sillä HÄN oli töissä jo 15-vuotiaana.
Olipa tosi reilua lyödä lyötyä. 17 v haki kaikkia paikkoja joihin alle 18-vuotiaita otettiin, ei vaan päässyt yhteenkään, hakijoita oli niin paljon.
Nämä mummut ja papat pääsi vakituisiin töihin ilman koulutustakin. Nyt koulutuskaan eikä kaikenmaailman passit riitä mihinkään!! Sitten ihmetellääm, ettei lapsia synny!
Ihan huvittaa miten kaukana oikeasta elämästä nämä päivät somessa viihtyvät ylioppilaat ovat.
Välillä ees ulos, minä lähden mökille.
Vierailija kirjoitti:
Kommentin 181 kirjoittajalle. Tiedän ihan hyvin keskiarvon ja mediaanin eron. Sitä ei aina näy tietävän viisauttaankaan kehuvat, olen joskus huomannut.
Sinä et elä tässä oikeassa maailmassa jos et anna mitään arvoa todelliselle tiedolle.
Ei ihme jos työelämäsdä ei sit ole menestystä ollut. Selviäisitkö urakkahinnoittelun laskemisesta, siis tuotteen myyntihinta huomioiden miten paljon kannattaa kullekin tekijälle maksaa työvaiheesta? Että he viitsivät tehokkaasti toimia.
Minä tiedän vanhempieni eläkkeet, mutta mitä hyötyä olisi kertoa ne tässä kun ne ei kerro yhtään mitään koko ikäluokan eläkkeistä.
Minä olen koulutukseltani kemisti, mitäköhän sinä osaat minun työstäni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suuriin ikäluokkiin kuuluva kultalusikkamummo kauhisteli kun 17-vuotias ei ole kesätöissä, sillä HÄN oli töissä jo 15-vuotiaana.
Olipa tosi reilua lyödä lyötyä. 17 v haki kaikkia paikkoja joihin alle 18-vuotiaita otettiin, ei vaan päässyt yhteenkään, hakijoita oli niin paljon.
Nämä mummut ja papat pääsi vakituisiin töihin ilman koulutustakin. Nyt koulutuskaan eikä kaikenmaailman passit riitä mihinkään!! Sitten ihmetellääm, ettei lapsia synny!
Haluaisitteko että 15- vuotiaanne piikoisi, olisi kauppaharjoittelija, juoksutyttö tai -poika, metsätöissä, mitä nyt kukakin teimme. Tehtaisiinhan ei päässyt alle 18 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksuja eivät ole tarpeeksi itse maksaneet suurin osa 1950-lukua ennen syntyneet. Muuta väittävät, valehtelevat.
Eläke on vakuutus, ei säästötili. Itse olen ollut ikäni tellin piirissä, heti kun se tuli. Aloitimme nuorina työn teon, emme 30 v.
Työtä annettiin ja saatiin ilman koulutustakin ja valtio halusi rakennuttaa koko Suomeen teitä ja palveluja! Kouluja oli paljon, kun lapsia oli syntynyt paljon. Tarvittiin opettajia ja keittäjiä. Lapsuudessani kulki postilinja-auto syrjäkyliä myöten. Joka kylässä oli monta pankkia ja kauppaa. Ei sitä voi verratakaan nyky-yhteiskuntaan, kun on automatisoitu ja keskitetty suurin osa. Samalla on hävinnyt satojatuhansia yksinkertaista, mekaanista työtä vaativia työpaikkoja. Toinen aalto oli Nokian matk
Suomen teollisen tuotannon alasajo alkoi 1990-luvun lamasta ja on jatkunut koko 2000-luvun. Sen takia Suomen talous ei enää kasva. Siksi nuorilla ei ole töitä eikä rahaa. Siksi valtion palvelut ajetaan alas.
Kysymys nuorille sukupolville. Rakennatteko teollisuuden ja talouden itse kuntoon vai pitääkö suurten ikäluokkien palata eläkkeeltä tekemään se teille teidän puolestanne uudestaan. Vai teettekö sen itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitteko että 15- vuotiaanne piikoisi, olisi kauppaharjoittelija, juoksutyttö tai -poika, metsätöissä, mitä nyt kukakin teimme. Tehtaisiinhan ei päässyt alle 18 v.
Ja haluavat myös että 15 v lähetetään vaatekassin kanssa kaupunkiin ja siitä lähtien lapsi on omillaan. Pärjää miten pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksuja eivät ole tarpeeksi itse maksaneet suurin osa 1950-lukua ennen syntyneet. Muuta väittävät, valehtelevat.
Eläke on vakuutus, ei säästötili. Itse olen ollut ikäni tellin piirissä, heti kun se tuli. Aloitimme nuorina työn teon, emme 30 v.
Eläkkeet rahoitetaan edellisen sukupolven eläkemaksuilla palkasta! Käytännössä oli mahdottomuus, että 1930-50 - luvuilla syntyneet olisivat saaneet eläkemaksuja tarpeeksi aiemmin syntyneiltä tai maksaneet itse. Tämä on faktaa! Nyt eläkkeellä olevien olon maksavat nykyään työssäolevat. On siinä maksettavaa! Eläkkeelle pääsi aikoinaan 60-vuotiaana, osa selvästi sen alle. Nämä saattavat elää 30 vuottakin eläkkeellä.
Setä jäi Turun telakalta 55-vuotiaana eläkkeelle ja nyt 90 vuotiaana vielä porskuttaa. 35 vuotta nauttinut eläkkeestä 👍
Julkisen sektorin vanhustenhoito on ulkoistettu kunnilta pois yksityisille kansainvälisille toimijoille. Nykyään olet pulassa, jos olet liian terve sairaalaan, mutta liian sairas kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tiedän vanhempieni eläkkeet, mutta mitä hyötyä olisi kertoa ne tässä kun ne ei kerro yhtään mitään koko ikäluokan eläkkeistä.
Minä olen koulutukseltani kemisti, mitäköhän sinä osaat minun työstäni?
Henkilöiden saamat todelliset eläkkeet kertovat eläkeläisten elämästä paljon enemmän kuin laskelmat joita vääristää huippueläkkeet. Mutta sitähän et vaativasta ammatistasi huolimatta ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää rauhaa nähneet? Etpä taida sinäkään tietää paljoa menneistä. Missä pmmisuojassa olet muuten istunut pikkulapsena? Kuoliko/haavoittuiko isäsi, ukkisi, setäsi taistelussa?
Ai suuret ikäluokat istui pommisuojassa 😂 Missä sodassa? Vietnamissa?
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen kaikkimulleheti -nuori ei ymmärrä että varallisuus karttuu vain opiskelemalla hyvä ammatti ja tekemällä lujasti töitä ja säästämällä. Ja sittenkin siihen kuluu kymmeniä vuosia.
Eihän suuret ikäluokatkaan sillä ole vaurastuneet, vaan itselleen junailemillaan eduilla ja tuilla. Joukkovoimalla on ollut helppo ajaa omia etujaan.
Ja mistä se raha heille tuli?
Silloin ei valtio vielä lainannut ulkomailta jakaakseen tukia kuten nyt.
Vierailija kirjoitti:
Noh, suuret ikäluokat voivat miettiä itsekkyyttään sitten kun kukaan ei hoida heitä. Paskoivat koko tämän masn, jatkossa paskovat omat housunsa.
Ei sinuakaan kukaan hoida. Siinähän sinäkin mietit ja paskot, kun et elämässäsi ole muuta saanut aikaan kuin paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluaisitteko että 15- vuotiaanne piikoisi, olisi kauppaharjoittelija, juoksutyttö tai -poika, metsätöissä, mitä nyt kukakin teimme.
Mitä vikaa noissa töissä on? Ja luuletteko että nuo työt rajoittui vain suuriin ikäluokkiin? Ihan olen ollut kaupassa töissä, perheessä lastenhoitajana ja toimistoapulaisnea, vaikken suuriin ikäluokkiin kuulu.
Eduskunnassa suuret ikäluokat eli sotien jälkeen syntyneet saivat sementoitua eläkeherkut itselleen. Nuiremmilta sukupolvilta ne otettiin kylmästi pois!!