Eläkeläiset ovat tämän ajan kultalusikka sukupolvi
Pelkkää rauhaa nähneet. Suojatyöpaikan saaneet nuorena ja koko elämänsä samalla työnantajalla ilman nykyään vaadittavaa koulusta, halukkaat ylenneet. Työ tahti oli rauhallista, nykyään multitaskataan eli yksi työntekijä joutuu tekemään kolmen työt.
Elintaso oli aivan eri, kaikki pystyivät rakentamaan omakotitalon ja pitämään kesämökkiä ja siihen päälle vielä se peritty 60ha metsä.
Nyt ajellaan tuliterällä quasqailla ja vikistään ettei eläkkeisiin saa koskea.
Kommentit (1055)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että meillä on lähes 100 000 alle 30v eläkeläistä, joilla siis on juuri tuollaista! Paitsi että he ovat se porukka, joka ei ole maksanut eläkevakuutusmaksuja.
Nyt 70v ikäinen ja aikanaan 40 vuotta töitä tehnyt eläkeläinen maksoi eläkevakuutusrahastoon summan, joka korkoineen on noin 500 000 e. Paljonko sinä haluat hänen eläkkeestään itsellesi?
nyt työssäkäyvät maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet..eipä ole tarvinnut kun jaksaa olla 68v asti töissä ja eläke ollut lähes yhtä korkea kuin palkka..esim milleniaalit eivät tule pääsemään eläkkeelle ennen 68v...
Sinä et ymmärrä taas konkreettista esimerkkiä. Voi hyvä ihme sun kanssa, et elä todellisessa maailmassa.
Et ees ymmärrä, mikä on keskieläke, se ei tarkoita etteikö siitä alempia ole.
Ja kyllä, kummankin eläkkeet on hiukka yli keski-eläkkern bruttona.
Siis 30-lukulaisten eläkkeet ihan samaa tasoa kuin suurten ikäluokkien.
Hei, menehän jo hoitoon. Suollat näitä eläkeläisjuttujasi joka viikko. Haukotuttaa!
P.S. "Eläkeläiset" ei ole sukupolvi.
Talous oli suljettua 1990-luvulle asti. Suomesta ei viety suuresti muualle kuin Neuvostoliittoon. Sieltä tuli puuta ja öljyä. Tämä bilateraalikauppa oli lupa painaa rahaa valtionyhtiöille. Kostamus, Svetogorsk jne. rakennettiin suomalaisten voimin ja syrjäseutujen miehet saivat hyvin rahaa. Kaikki em.nosti Suomen eli tason nopeasti sodan jälkeen! Talouden vapautuminen ja NL:n romahdus loivat 1990-luvun laman.
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksuja eivät ole tarpeeksi itse maksaneet suurin osa 1950-lukua ennen syntyneet. Muuta väittävät, valehtelevat.
Eläke on vakuutus, ei säästötili. Itse olen ollut ikäni tellin piirissä, heti kun se tuli. Aloitimme nuorina työn teon, emme 30 v.
Eläkeläisen kannattaa aina muistaa äänestää Kokoomusta ettei takkutukkaviherpunikki vie hänen eläkettään.
Parhaillaan neljännes palkastani menee suoraan eläkelaitokselle ja tästä summasta lyhentämättömänä 75% suoraan nykyisten eläkkeiden maksuun. 1940-1950 luvulla syntyneiden eläkkeiden suuruudet on isommat kuin pienituloisen palkka. Näin ei ollut 1970-1990 luvuilla kun sodan käyneet (1890-1920) sukupolvet oli eläkeläisiä. Silloin eläkkeelle jouduttiin, ei päästy ja toimeentulo eläkkern varassa oli niukkaa verrattuna palkansaajaan.
Tämä siis näille 1940 syntyneille jotka tituleeraavat itseään sodan käyneeksi sukupolveksi näissä eläkekeskusteluissa. Elämä oli muutoinkin ankeaa 1960-1970 luvuilla rintamalla olleille sotamiehille ja lotille. Silloisen nuorison keskuudessa vallalla oli "mitäs sinne" (sotaan) lähditte aate ja sympatiaa ei juuri herunut. Tämä osa historiaa on vaiettu nykyään täysin, taitaa suurinta osaa silloisia nuoria hävettää tälläiset muistot nykypäivänä. Kuten kuuluukin.
Eläkeläiset ovat varakkaampia kuin suurin osa työssäkäyvistä. Se on vaan fakta. Onhan se myös järkeenkäypää. Miten käy heidän jättämilleen perintötaloille ja -mökeille? Onko jälkeläisillä varaa ylläpitää niitä?
Vierailija kirjoitti:
Juu. Eläke 1350€. Missä mun kultalusikka?
Minä korkeakoulutettu saan työttömyyskorvausta 590 €/kk. Työhaluja olisi vaan ei ole töitä. On myös ortopedinen vamma, joka pitäisi leikata, mutta jonot eläkeläisten vuoksi todella pitkiä.
Kyllä mä maksan ennemmin suomalaisten suurien ikäpolvien eläkkeitä, kuin tänne muualta tulleiden mählyjen elämistä.
Elämä oli muutoinkin ankeaa 1960-1970 luvuilla rintamalla olleille sotamiehille ja lotille. Silloisen nuorison keskuudessa vallalla oli "mitäs sinne" (sotaan) lähditte aate ja sympatiaa ei juuri herunut.
Niin, minä olen sen oikeasti sotaan osallistuneen porukan lapsi, kuten suurin osa muistakin 60-luvulla syntyneistä. Muistan ikuisesti tuon käsittämättömän märinän. Sitä oli media täynnä vuosia, koska esimerkiksi Yleisradio oli täysin tuon porukan valtaama. Siellä ne istui kahvilassa märisemässä vielä 1984, kun itse Yleen menin. Työmoraali olematon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiesitkö, että meillä on lähes 100 000 alle 30v eläkeläistä, joilla siis on juuri tuollaista! Paitsi että he ovat se porukka, joka ei ole maksanut eläkevakuutusmaksuja.
Nyt 70v ikäinen ja aikanaan 40 vuotta töitä tehnyt eläkeläinen maksoi eläkevakuutusrahastoon summan, joka korkoineen on noin 500 000 e. Paljonko sinä haluat hänen eläkkeestään itsellesi?
nyt työssäkäyvät maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet..eipä ole tarvinnut kun jaksaa olla 68v asti töissä ja eläke ollut lähes yhtä korkea kuin palkka..esim milleniaalit eivät tule pääsemään eläkkeel
Et edelleen
Et edelleenkään ymmärrä tilastoja. 1930-luvulla syntyneillä sekä keskimääräinen eläke että mediaanieläke ovat selvästi matalampia kuin suurilla ikäluokilla. Sun siskon eläke kertoo vain sun siskon eläkkeestä, ei muista.
Nykyinen kaikkimulleheti -nuori ei ymmärrä että varallisuus karttuu vain opiskelemalla hyvä ammatti ja tekemällä lujasti töitä ja säästämällä. Ja sittenkin siihen kuluu kymmeniä vuosia.
Media ja some ovat pikarikastuneiden julkkisten avulla luoneet kuvan että vaurauteen ja luksukseen pääsee ohituskaistaa pitkin.
Huomaa, että kirjoittaja ei ole kokenut 90-luvun lamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkemaksuja eivät ole tarpeeksi itse maksaneet suurin osa 1950-lukua ennen syntyneet. Muuta väittävät, valehtelevat.
Eläke on vakuutus, ei säästötili. Itse olen ollut ikäni tellin piirissä, heti kun se tuli. Aloitimme nuorina työn teon, emme 30 v.
Työtä annettiin ja saatiin ilman koulutustakin ja valtio halusi rakennuttaa koko Suomeen teitä ja palveluja! Kouluja oli paljon, kun lapsia oli syntynyt paljon. Tarvittiin opettajia ja keittäjiä. Lapsuudessani kulki postilinja-auto syrjäkyliä myöten. Joka kylässä oli monta pankkia ja kauppaa. Ei sitä voi verratakaan nyky-yhteiskuntaan, kun on automatisoitu ja keskitetty suurin osa. Samalla on hävinnyt satojatuhansia yksinkertaista, mekaanista työtä vaativia työpaikkoja. Toinen aalto oli Nokian matkapuhelimien tuho. Se vei taas elektroniikkateollisuuden kokoonpanotyöt Kiinaan jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nyt työssäkäyvät maksavat nyt eläkkeellä olevien eläkkeet..eipä ole tarvinnut kun jaksaa olla 68v asti töissä ja eläke ollut lähes yhtä korkea kuin palkka..esim milleniaalit eivät tule pääsemään eläkkeel
Voi luoja. Ehkä lukion ja ylipiston käyneet ymmärtää keskiarvot ja mediaanit jopa hieman paremmin kuin sinä joka jankkaat esimerkkinä omaa ja siskon eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, koskee erityisesti näitä ns. Suomen suuria ikäluokkia. Elämä ollut helppoa ja lokoisaa aina ja joukkovoimalla päättävät edelleen.
Mutta mieti: kun molemmat vanhemmat peri 60 ha metsää, niin sinä perit aikanaan 120 ha joko yksin tai sisarustesi kanssa. Se on melkoinen rahasampo, koska sillä on kustannettu iso osa lapsuudenperheesi elämästä ja sinä saat edelleen jatkaa vihreän kullan vuolemista, pääset taimikonhoitoon ja saat maksaa tiemaksuja. Elämästäsi tulee helppoa ja lokoisaa!
No, 1980-luvulla syntyneenä voin kertoa, että tulen olemaan kuuskymppinen ennen kuin saan mitään perintöä. Tai siis saisin, nimittäin kieltäydyn siitä poikani eduksi. Mitä minä enää 40 vuoden työuran päätteeksi tekisin perinnöllä?
Ja kun asun ja elän itse muuttotappioseudulla niin tiedän hyvin omasta ystäväpiiristä, että perinnöt mitä he tulevat saamaan ovat valitettavasti arvottomia, tai jopa tuovat kustannuksia heille: vanhoja kiinteistöjä, joissa peruskorjaukset laiminlyöty. Jälkipolvelle jää vain purkukustannukset. Omat vanhempani myivät vanhan talon täältä vuosituhannen alussa jo.
Vierailija kirjoitti:
Parhaillaan neljännes palkastani menee suoraan eläkelaitokselle ja tästä summasta lyhentämättömänä 75% suoraan nykyisten eläkkeiden maksuun. 1940-1950 luvulla syntyneiden eläkkeiden suuruudet on isommat kuin pienituloisen palkka. Näin ei ollut 1970-1990 luvuilla kun sodan käyneet (1890-1920) sukupolvet oli eläkeläisiä. Silloin eläkkeelle jouduttiin, ei päästy ja toimeentulo eläkkern varassa oli niukkaa verrattuna palkansaajaan.
Tämä siis näille 1940 syntyneille jotka tituleeraavat itseään sodan käyneeksi sukupolveksi näissä eläkekeskusteluissa. Elämä oli muutoinkin ankeaa 1960-1970 luvuilla rintamalla olleille sotamiehille ja lotille. Silloisen nuorison keskuudessa vallalla oli "mitäs sinne" (sotaan) lähditte aate ja sympatiaa ei juuri herunut. Tämä osa historiaa on vaiettu nykyään täysin, taitaa suurinta osaa silloisia nuoria hävettää tälläiset muistot nykypäivänä. Kuten kuuluukin.
Sinä et maksa neljännestä palkastasi eläkemaksua. Jo sen kirjoittaminen mitätöi muunkin tekstisi. Kyllä me suuret ikäluokatkin maksoimme itse jo tel-maksya viimeiset työvudet. En muista koska se tuli, itse jäin eläkkeelle 2005 ja se meni jo silloin. Mieheni 2010.
Miksi me olisimme vanhempiamme moittineen sodassa olemisesta? Et elä todellisuudessa vaan sinulle on jäänyt jotkut opiskelunuorten taistolaiset mieleesi tuolta menneisyydestä. Horiskohan ollaan kaikki jotka nuo opiskelijoiden taistolaisajat muistetaan.
Nykyinen kaikkimulleheti -nuori ei ymmärrä että varallisuus karttuu vain opiskelemalla hyvä ammatti ja tekemällä lujasti töitä ja säästämällä. Ja sittenkin siihen kuluu kymmeniä vuosia.
Eihän suuret ikäluokatkaan sillä ole vaurastuneet, vaan itselleen junailemillaan eduilla ja tuilla. Joukkovoimalla on ollut helppo ajaa omia etujaan.
Taas yksi kateusketju. Muistakaa, että voitte saada myös hyvän perinnön.
Kyllä nyt pikkuisen rupeaa ärsyttämään tuo härski valehtelu. Ai suurten ikäluokkien eläkkeet keskimäärin alle 1200 € kun kaikki tilastot kertoo että n. 2000 €. Miehillä yli sen, naisilla vähän alle.
https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakkeensaajien-tulotaso/kes…