Ollaanko me 50v vanhoja?
Kommentit (134)
Ensin pitäisi määritellä mitä tarkoittaa vanha.
Vanha suhteessa mihin? Ja (liian) vanha tekemään mitä?
Mitä se vanhuus on?
Täytän tänä vuonna 50v mutta en ole vieläkään kyennyt elämään sellaista elämää kuin olisin halunnut, ja ikävä kyllä jos ei ihmeitä pian tapahdu, on tehtävä ikäviä ratkaisuja jotka vielä entisestään heikentävät elämänlaatuani :/
Vierailija kirjoitti:
En nyt vanhaksi sanoisi, mutta ikä kyllähän alkaa näkyä fyysisesti. Ei ehkä niinkään ulkonäössä kuin kunnossa ja terveydessä.
M50
Noin siinä käy jos ei pidä kunnosta huolta. Kannattaisi uskoa mitä asiantuntijat sanovat liikunnan merkityksestä ja siitä mitä suuhun kannattaa, tai ei kannata, laittaa. Minulla ei noita kunto-ongelmia ole kun joskus nelikymppisenä aloin pitämään itsestäni huolta vaikka siihen asti olinkin aktiivisesti hölmöillyt sen asian suhteen. Nyt olen hyvässä tikissä. M55
Tapailen 50v miestä, parasta seksiä ikinä ja kuuma aikuinen mies😛
Varmaan riippuu mutta helmiä löytyy
Vierailija kirjoitti:
Täytän tänä vuonna 50v mutta en ole vieläkään kyennyt elämään sellaista elämää kuin olisin halunnut, ja ikävä kyllä jos ei ihmeitä pian tapahdu, on tehtävä ikäviä ratkaisuja jotka vielä entisestään heikentävät elämänlaatuani :/
Tsemppiä. En minäkään ole. Nykyään tähtään eläkkeelle, koska silloin oman eläkkeen myötä kaikki muuttuu.ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se fyysinen alamäki alkaa 5-kymppisenä, ja työpaikalla sanotaan konkariksi, kun halutaan olla positiivisia. Mutta en tiedä koska vanhuus alkaa, se on loppujen lopuksi yksilöllistä. Kuvittelisin eläväni aktiivista ja 'nuorekasta' elämää vielä 10 v päästäkin, jolloin mahdollisesti pääsen eläkkeelle, mutta olen varautunut, että töitä joutuu tekemään paaljon kauemmin. N57
No ei kyllä ala. Kunto paranee edelleen treenaamalla eikä fysiikassa todellakaan ole mitään vikaa kunhan pitää itsestään huolta. Terveellinen ravinto ja liikunta on toki entistä tärkeämpiä kun ikää tulee lisää.
Treenaaminen ja terveelliset elämäntavat eivät pysäytä fyysistä vanhenemista, ne vain hidastavat sitä.
Näin on ja sitä todellakin kannattaa hidastaa. Kaikki vanhenevat koko ajan, kukaan ei nuorru.
Lisäksi lihaksia tarvitaan liikkuvuuden säilyttämiseen. Ei pitäisi olla ongelma vielä viisikymppisenä mutta vanhempana kyllä ja tulevaisuutta pitää ajatella nyt. Kuudenkympin jälkeen lihasmassa alkaa väistämättä vähenemään ja mitä enemmän sitä on niin sitä enemmän sitä on varaa menettää sitten kun alamäki alkaa. Sitä alamäkeäkin voi loiventaa treenaamalla.
vm, 67 ja eläkeikää ja eläkettä odotellaan, jos sellaiselle koskaan pääsee, ja en nyt tunne olevani ihan vanhus vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syntymävuosi 1974. Joo, vanhojapa hyvinkin, boomereita!
Boomereita nähneetkään. 70-luvun alussa syntyivät Suomen pienimmät ikäluokat eli boomereiden lapset.
Tämä ei pidä paikkaansa. Nyt syntyvät ikäluokat ovat pienempiä ja he ovat tulevaisuudessa ongelmissa isojen 70-luvun ikäluokkien kanssa.
Kyllä mä ainakin tunnen itseni selkeästi vanhemmaksi kuin ennen nyt 57 vuotiaana. En ole enää niin joustava, väsyn nopeammin ja kaipaan lepoa ja rauhaa enemmän. En tiedä kumpaa se on enemmän, fyysistä vai psyykkistä. Tahtoisin olla pirteämpi, touhukkaampi ja innokkaampi mutta en ole. En vaikka ihan väkisinkin välillä yritän. Hermostun ja jännitän myös enemmän kuin nuorena. Elämänkokemus ja tieto lisää tuskaa.
En mä sen vanhemmalta varmaan näytä kuin mitä olen mutta en pysty kuvittelemaan, että jaksaisin elää vielä monta kymmentä vuotta. Vaikka äitini 88v. ikäiseksi asti.
Onko niin, että meidän sukupolvi vanhenee jotenkin nopeammin vai kuvittelenko vaan?
YLE:llä taas syyllistetään X-sukupolvea siitä että kehdataankin (how dare we!) sairastua syöpään useammin kuin vanhenpamme!
Voisikohan sillä olla mitään vaikutusta että meidät myrkytettiin Tshernobylin ydinsaasteella jo lapsina...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä. En minäkään ole. Nykyään tähtään eläkkeelle, koska silloin oman eläkkeen myötä kaikki muuttuu.ap
Ja millaiseen taksimatkailuun ajattelet sen alle 800 euron eläkkeesi riittävän?
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäiset miehet tietävät mistä naiset tykkäävät ja tietävät että eri naiset tykkäävät eri asioista. Parhaita panoja ehdottomasti! Ovat myös usein paremmassa kunnossa kuin nyky kolmekymmpiset tai nuoremmat. Eivät kaikki tietenkään mutta kun valitsee viisikymppisen sporttisen uroksen niin hyvät kyydit on varmat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja millaiseen taksimatkailuun ajattelet sen alle 800 euron eläkkeesi riittävän?
Älä sä sitä sure. Kyllä mä sen vanhuuteni yksin sitten hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Mun ihana rakastaja on pian 53v.
56-v, koko aikuisikäni juoksua ja punttitreeniä harrastanut. Kovasti yritän edelleenkin, mutta kyllähän suorituskyky laskee ja vähän väliä on joku paikka rikki/ylirasittunut. Että kyllä mä olen jo vanha.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä ainakin tunnen itseni selkeästi vanhemmaksi kuin ennen nyt 57 vuotiaana. En ole enää niin joustava, väsyn nopeammin ja kaipaan lepoa ja rauhaa enemmän. En tiedä kumpaa se on enemmän, fyysistä vai psyykkistä. Tahtoisin olla pirteämpi, touhukkaampi ja innokkaampi mutta en ole. En vaikka ihan väkisinkin välillä yritän. Hermostun ja jännitän myös enemmän kuin nuorena. Elämänkokemus ja tieto lisää tuskaa.
En mä sen vanhemmalta varmaan näytä kuin mitä olen mutta en pysty kuvittelemaan, että jaksaisin elää vielä monta kymmentä vuotta. Vaikka äitini 88v. ikäiseksi asti.
Onko niin, että meidän sukupolvi vanhenee jotenkin nopeammin vai kuvittelenko vaan?
Samat tuntemukset täällä, olen 58 vuotias. Äitini on 85 vuotta, en usko eläväni yhtä kauan. Vuosi vuodelta olen aina vain väsyneempi ja vähemmän jaksan fyysisesti ja henkisesti.
Valiksella taas uhoamisvaihe päällä...
Vierailija kirjoitti:
YLE:llä taas syyllistetään X-sukupolvea siitä että kehdataankin (how dare we!) sairastua syöpään useammin kuin vanhenpamme!
Voisikohan sillä olla mitään vaikutusta että meidät myrkytettiin Tshernobylin ydinsaasteella jo lapsina...
Suuret ikäluokat on myös suuret syöpäsukupolvet.
Kuinka vanhaksi luulette presidenttimme itsensä tuntevan?