Ollaanko me 50v vanhoja?
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se fyysinen alamäki alkaa 5-kymppisenä, ja työpaikalla sanotaan konkariksi, kun halutaan olla positiivisia. Mutta en tiedä koska vanhuus alkaa, se on loppujen lopuksi yksilöllistä. Kuvittelisin eläväni aktiivista ja 'nuorekasta' elämää vielä 10 v päästäkin, jolloin mahdollisesti pääsen eläkkeelle, mutta olen varautunut, että töitä joutuu tekemään paaljon kauemmin. N57
No ei kyllä ala. Kunto paranee edelleen treenaamalla eikä fysiikassa todellakaan ole mitään vikaa kunhan pitää itsestään huolta. Terveellinen ravinto ja liikunta on toki entistä tärkeämpiä kun ikää tulee lisää.
Treenaaminen ja terveelliset elämäntavat eivät pysäytä fyysistä vanhenemista, ne vain hidastavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Itse oon 54v enkä koe olevani vanha. Mutta aiheena tää on mielenkiintoinen, tiedän ihmisen, joka eläkkeelle jäätyään 60+ iässä osti osakkeen palveluiden ääreltä esteettömästä taloyhtiöstä ja toisaalta ihmisen, joka samassa iässä eläkkeelle jäätyään osti talon syrjäiseltä paikalta maalta, alkoi remontoimaan sekä kasvattamaan/kalastamaan omaa ruokaansa. Kumpihan pärjää toimintakykyisenä pidempään?
Minäkin ostin asunnon, tai talon, Espanjasta. Siellä on edullisempaa vaikka saan kyllä sen verran eläkettä sitten kun se alkaa juoksemaan etten saa kaikkea kulumaan Suomessakaan. Tärkeimpänä syynä oli Espanjan hyvä (tai Suomen huono) terveydenhuollon taso. Sille voi vanhempana tulla käyttöä. Kesät vietän Suomessa jos Espanjassa tuntuu liian kuumalta vaikka tykkäänkin lämpimämmästä ilmastosta kuin Suomalaiset yleensä.
Olen 60-vuotias,yhtä hyvinvoiva, hoikka, utelias kaiken suhteen. Kukaan ei voi edes luulla, että olen yli 50:)
Minä en ole vanha, mutta onhan mulla vuosia takana enemmän kuin edessä. Tilanne ei sureta, olenpahan elänyt ja elän edelleenkin. Miesystävä muutti luokseni viikonloppuna, tyhjennettiin ja siivottiin hänen edellinen asuntonsa. Elämänmuutos on järisyttävä ja hiukkasen stressaavakin, mutta ei tähän suin päin syöksytty vaan puolentoista vuoden seurustelun ja harkinnan jälkeen.
Isäni teki samantapaisen ratkaisun 81-vuotiaana. Hänelläkin on uusi parisuhde ja itseään nuorempi, työikäinen puoliso. Isä on nyt 89. Ensi vuonna pidämme 150-vuotissynttärit. Me ollaan luonnonoikkuja; kukaan ei usko ikää kun sen kerromme.
N 59
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 57 enkä ole vanha. Lopettelen täsdä yhden asiakasyrityksen kirjanpidon ja lähden pihalle leikkaamaan nurmikon. Miksi alkais vanhaksi ennenaikojaan?
Kyllähän noita asioita vanhakin pystyy tekemään 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Valis on kyllä vanha, millä tahansa mittarilla mitattuna. Moni muu viisikymppinen ei.
Miten niin?
Näyttää vanhukselta, kuulostaa vanhukselta, ajatusmaailma ja elämänpiiri suppeampia kuin joillain yhdeksänkymppisillä.
Niinpä! Ja kaikki kiertää pientä kehää oman navan ja vaivojen ympärillä.
Niin, koska on suppeat jutut, mitä voin tehdä. Ei sairauksien vaan miehen takia. Jos minulla olisi omat tulot kiertäisin esim keikoilla ja eläisin erilaista elämää
Ette vanhoja ettekä nuoria vaan keski-ikäisiä.
Ikä on hyvin pitkälti asennekysymys. On tutkittu, että ihmiset, jotka pitävät itseään "nuorina" hyvin usein ovatkin fyysisesti nuorempia kuin ihmiset, jotka ovat mielestään vanhoja. Eikä tämä ole iästä kiinni. Moni kolmekymppinen on kulahtanut ja kyynistynyt ja ulisee elämässään jumiin jämähtäneenä kuin olisi liikuntakyvytön seniili.
Positive attitudes about aging may pay off in better health (sciencenews.org)
En nyt vanhaksi sanoisi, mutta ikä kyllähän alkaa näkyä fyysisesti. Ei ehkä niinkään ulkonäössä kuin kunnossa ja terveydessä.
M50
Halusin olla vastaaja nro 50 mutta en ehtinyt 😕
N50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No Valis on kyllä vanha, millä tahansa mittarilla mitattuna. Moni muu viisikymppinen ei.
Miten niin?
Näyttää vanhukselta, kuulostaa vanhukselta, ajatusmaailma ja elämänpiiri suppeampia kuin joillain yhdeksänkymppisillä.
Niin, koska on suppeat jutut, mitä voin tehdä. Ei sairauksien vaan miehen takia. Jos minulla olisi omat tulot kiertäisin esim keikoilla ja eläisin erilaista elämää
Oletko Sirpa Selänne tai joku vastaava vai miksi elät kokonaan miehen rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Oletko Sirpa Selänne tai joku vastaava vai miksi elät kokonaan miehen rahoilla?
Siksi kun ei ole muuta mahdollisuutta. En jaksa taas selittää.
Viiskymppinen on kaukana vanhuudesta. Tuon ikäisiä miehiä valitaan suurten yritysten johtoon, valtava työkokemus ja ammattitaito taskussa.
Sama naisilla, ura parhaassa vaiheessa.
Hyvä ikä niille, jotka ovat työelämässä.
Työttömille ankeampi, ei ole helppo työllistyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Miten sä lähtisit yksiksesi keikoilla kiertämään? Ethän sä kykene talvisaikaan edes astumaan ulos mörskästä etkä muinakaan vuodenaikoina edes käymään itseksesi kaupassa? Et pysty ajamaan autoa etkä käyttämään julkisia kulkuneuvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin?
Miten sä lähtisit yksiksesi keikoilla kiertämään? Ethän sä kykene talvisaikaan edes astumaan ulos mörskästä etkä m
Käynhän mä taksilla yksin asioilla. Etkö ole nähnyt?
Juu, en ole vanha. Yli 50, ja hampaistakin joku tuolla puhui, niin omat ovat edelleen ehjät ja kävin valkaisemassa ne ja nyt ne ovat vielä upeammat. Hiukseni ovat paksut, kiiltävät ja pitkät, eikä yhtään harmaata, vaikka en yhtään pistäisi pahaksi vaikka tulisikin. Harmaat ovat mielestäni hyvinhoidettuina upeat. Pidän itsestäni huolta syömällä ravintorikkaasti ja aistin ympäristöäni mahdollisimman hyvin sekä nautin siitä.
Vierailija kirjoitti:
Melkein eläkeläisiä ollaan, vanhainkotiasiat kannattaa viimeistään nyt laittaa kuntoon ennen kuin vanhuuden dementia iskee.
M46
Sulla on yli 20 vuotta eläkkeeseen
Mulla on kohta triathlonkisat. Ikää 50+.
Ei mua mistään satu tai kolota.
Minä olen 57 enkä ole vanha. Lopettelen täsdä yhden asiakasyrityksen kirjanpidon ja lähden pihalle leikkaamaan nurmikon. Miksi alkais vanhaksi ennenaikojaan?